Wednesday, November 25, 2020

Patutlah Ramai Artis Malaysia Amal Jus Dara Vogue, Jamu Moden Banyak Manfaat Rupanya!

November 25, 2020 3
Patutlah Ramai Artis Malaysia Amal Jus Dara Vogue, Jamu Moden Banyak Manfaat Rupanya!  | Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Sha teruja sikit bila menaip entry ini sebabnya terasa macam artis ! ahahaha...perasan sungguh. Siapa tak nak cantik macam artis-artis yang kita selalu tengok di televisyen tu kan? Kadang-kadang terfikir apalah produk yang mereka amalkan untuk terus cantik dan bertenaga untuk bekerja di hadapan kamera. Sha cukup yakin pastinya mereka amalkan sesuatu yang baik untuk dalaman mereka barulah selepas itu terpancar pada luaran.

Diri Sha ni, bila umur semakin meningkat dan nak melayan anak-anak yang semakin membesar sememangnya perlukan tenaga sepanjang hari. Mana dengan tugas menjaga rumah tangga dan bekerja di luar lagi. Jadi bila lihat artis-artis yang lebih berusia dari Sha ni lebih maintain kekal vogue, sihat bertenaga, teringin juga nak tahu rahsia mereka tu semua.

Dan bila nak cari testimoni mestilah kena cari yang punya usia lebih senior kan? Takkan nak cari artis peringkat remaja punya review. Kalau usia lebih muda tu, sah sah la masih cantik bergetah sedangkan Sha ni dah punya anak dua kot. Hehehe..


Bagi Sha, Malaysia mempunyai ramai artis senior yang cantik-cantik antaranya Lisdawati, Adira, Watie Elite dan ramai lagi.Kalai tengok mereka tu semua, alahai macam tak makan dek umur (orang tua kata).

Selain dalaman dan tenaga Sha juga menitik beratkan kulit yang cantik sebabnya itulah penampilan pertama orang pandang. Tambahan pula Sha ni sejenis yang tidak bermake up. Sha lebih suka natural looks maka disebabkan itu Sha utamakan kecantikan yang lebih bersifat semulajadi baik luaran mahupun dalaman.

Dengan kuasa internet zaman ini, Alhamdulillah ia telah berjaya menemukan Sha dengan produk yang telah berjaya membantu ramai orang kelihatan kekal muda dan tidak jauh beza dari mereka yang bujang. Malah ada dikalangan pengguna produk ini yang sudah memiliki anak menatu tapi masih kelihatan cantik berseri. Menurut info yang Sha baca, mereka ini disamping mengamalkan cara hidup sihat, turut juga mengamalkan jamu.

Sebenarnya bila sebut jamu, Sha terus terbayang rempah ratus akar kayu dengan rasa yang agak pahit tu tapi yang peliknya mereka kata jamu yang diamalkan ini sedap. Jamu yang dimaksudkan adalah JUS DARA VOGUE.



Jus Dara Vogue



Apakah itu Jus Dara Vogue? Mari Kita Sama-Sama Ketahui


Oleh sebab Jus Dara Vogue ini tergolong di dalam isu makanan tambahan di antara jamu yang banyak berada dipasaran, Sha suka membiasakan diri mencari maklumat atau info sesuatu produk sebelum mengambilnya. Langkah ini supaya tidak memberi kesan yang tidak baik kepada diri sendiri.

Selain daripada testimoni Jus Dara Vogue, Sha juga melihat latar belakang pengeluar produk, kelebihan lain yang berkaitan dengan Jus Dara Vogue dan juga kandungan bahan-bahan yang dalam jus dara vogue itu sendiri.

Paling best -ruparupanya jus sedap yang berfungsi seperti jamu moden dan jus perapat ini merupakan  satu pengeluar dengan produk Dr.Beau yang telah amalkan sebelum ini.




1. Jus Dara Vogue Merupakan Produk Keluaran Syarikat Bumiputera Tempatan - Tejja Herbs :


Jus Dara Vogue dikeluarkan oleh syarikat berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nombor pendaftaran 002215435 -D dikeluarkan oleh syarikat Tejja Herbs, sebuah company bumiputera yang aktif menghasilkan produk dengan menggunakan bahan semulajadi. Produk ini juga mendapat kelulusan Kementerian Kesiahatan Malaysia (KKM) dan Halal.

Jus Dara Vogue tergolong di bawah FDI , apa itu FDI? Boleh baca di link ini : https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2956279394424538&id=402257303160106


2.  Kandungan Yang Terdapat Di Dalam Jus Dara Vogue :


Melihat kandungan yang terdapat dalam Jus Dara Vogue ini barulah Sha faham kenapa ianya sedap dan tidak terasa seperti jamu-jamu lain yang ada di pasaran. Apa yang pasti semua bahan-bahan mempunyai kelebihan dan kebaikan masing-masing.

JUS DARA VOGUE dalam bentuk pati asli ini di adun daripada 12 jenis ramuan iaitu :

  • Delima 
  • Kunyit Hitam 
  • Madu 
  • Kurma 
  • Kacip Fatimah 
  • Epal 
  • Manjakani 
  • Vitamin C 
  • Akar serapat 
  • Sireh 
  • Pegaga 
  • Lobata
 


3.  Jus Dara Vogue Semestinya Halal


Sebagai orang Islam penjagaan makanan adalah amatlah perlu dititikberatkan. Jadi untuk jamu pun kita kena pastinya ianya mempunyai pengesahan halal. Bila sudah tahu statusnya, barulah boleh diamalkan dengan rasa tenag tanpa ada was-was. Nak amal setiap hari pun rasa seronok.

Pengalaman Sendiri Sejak Mengamalkan Jus Dara Vogue


Apa yang Sha suka tentang Jus Dara Vogue ialah ianya jamu moden dengan pelbagai khasiat untuk badan Sha. Perkara paling penting adalah rasanya hanya masam-masam manis yang sedap dengan bau yang manis buah (tidak seperti jamu tradisional biasa).

Sha memang sejenis yang susah makan ubat atau sebarang suplimen jika tidak kena dengan lidah, tapi dengan Jus Dara Vogue memang sedap rasanya. Selain itu, oleh kerana ianya berbentuk sachet ia amat mudah diminum dan senang untuk di bawa ke mana saja.


Sebelum mengamalkan Jus Dara Vogue ini Sha mempunyai masalah angin dalam badan dan sembelit . Masalah sembelit ini memang dah lama yang mana sebelum ini,  Sha hanya dapat membuang air besar dalam 2 atau 3 hari sekali. Tapi dengan izin Allah SWT, selepas 2 hari pengambilan Jus Dara Vogue ini Sha dapat membuang air besar setiap hari tanpa gagal.

Sudah tentulah rasa seronok kerana berjaya membuatkan perut rasa lebih selesa berbanding sebelum ini. Harap dapatlah kempiskan perut sekali sebagaimana yang diberitahu melalui testimoni review pengguna-pengguna Jus Dara Vogue yang lain!
 

Jus Dara Vogue Sangat Sesuai Dijadikan Hadiah Untuk Isteri Tersayang.

 
Suami-suami kat luar sana kalau ada yang sedang mencari hadiah untuk isteri sama ada untuk hari lahir isteri atau hari ulang perkahwinan memang bagus untuk dapatkan Jus Dara Vogue ini. Hadiah untuk seorang wanita tidak semestinya berbentuk barangan tau !

Mungkin isteri korang sudah lama teringin nak dapatkan jamu moden sebegini untuk kebaikan badan mereka sendiri tapi mungkin disebabkan tak ada bajet atau lebihkan kegembiraan suami dan anak-anak, maka mereka ketepikan keinginan sendiri.

Jadi inilah masanya untuk korang hadiahkan sesuatu yang bermanfaat untuk hubungan korang suami isteri. Tambah pula jamu ini sesuai untuk wanita juga lelaki jadi selepas ini bolehlah beli banyak-banyak kongsi sama-sama di rumah. Lebih bahagia gitu! 
 
TAPI Jus Dara Vogue tidak digalakkan bagi wanita yang sedang mengandung & ketika dalam haid. Jadi jika kebetulan sedang datang bulan, hentikan dulu sementara kemudian boleh sambung ambil semula kemudian
  
Benar! Jus Dara Vogue Boleh Diamalkan Oleh Suami Isteri

Mungkin ada yang rasa kurang percaya atau sedikit pelik, yelah jami ini kan selalunya dikaitkan dengan dalaman wanita. Tetapi untuk jamu moden Jus Dara Vogue ini, ia semestinya sangat sesuai untuk lelaki dan juga wanita. Malah sudah ramai para suami di luar sana yang mengamalkan Jus Dara Vogue ini sebagai rutin minuman harian mereka.

Di sini Sha sertakan sekali antara kelebihan-kelebihan yang ada untuk wanita dan juga lelaki selepas mengamalkan Jus Dara Vogue ini nanti.

Kelebihan Jus Dara Vogue untuk WANITA : 

Apakah kebaikan Jus Dara Vogue untuk yang bergelar wanita? Antara kebaikannya adalah :

  1. Boleh membantu beri tenaga pada tubuh badan 
  2. Membantu mengawal paras kolestrol dan gula di dalam darah
  3. Sesuai di minum ketika dalam pantang lepas bersalin
  4. Gadis, wanita berkahwin dan wanita menopouse 
  5. Faraj berair & kentut faraj 
  6. Keputihan dan vagina longgar 
  7. Haid tidak stabil 
  8. Menyuburkan rahim & peranakan wanita. Baik untuk wanita yang sukar mendapatkan zuriat
  9. Lesu badan, kebas, sakit sendi tumit dan kerap sakit kepala 
  10. Berpantang dan menyusu bayi 
  11. Boleh bantu banyakkan susu
  12. Beri rasa kenyang untuk kurangkan nafsu makan
  13. Naikkan semula punggung jatuh dan payu dara yang kecut dan kendur 
  14. Membuang lemak dan menyingkir angin serta toksik dalam badan 
  15. Menegangkan dan mencerahkan kulit
  16. memancarkan seri wajah




Kelebihan Jus Dara Vogue untuk LELAKI : 

Selain untuk wanita, Jus Dara Vogue juga sesuai dan boleh diambil oleh kaum lelaki. Apakah kebaikan jamu untuk lelaki ?

  1. bantu beri tenaga pada tubuh badan 
  2. Kurangkan rasa penat dan lesu
  3. Membantu mengawal paras kolestrol dan gula di dalam darah
  4. Bantu masalah kebas, sakit sendi tumit dan kerap sakit kepala 
  5. Beri rasa kenyang untuk kurangkan nafsu makan
  6. Membuang lemak dan menyingkir angin serta toksik dalam badan 
  7. Bantu Kempiskan perut yang boroi
  8. Boleh bantu turunkan berat dengan amalan pengambilan yang betul 
  9. Menegangkan  dan mencerahkan kulit
  10. memancarkan seri wajah




Antara Artis Yang Telah Berkeluarga Tapi Masih Tampak Cantik Bertenaga Dengan Pengambilan Jus Dara Vogue Sejak Dulu Hingga Kini

Ini adalah antara artis-artis yang Sha katakan di awal artikel ini tadi. Walau sudah berkeluarga dengan anak-anak yang semakin membesar tetapi mereka masih tampak cantik, sihat, berseri dan bertenaga. Jika dulu Sha ingat mereka ini sering ke spa dan saloon sebab itu nampak cantik selalu tapi rupanya mereka ada amalkan pemakanan tambahan untuk kecantikan dalaman.





Sha sendiri terkejut apabila melihat gambar dan video testimoni review Jus Dara Vogue kerana menurut perkongsian yang diberikan, kebanyakan dari mereka telah lama mengamalkan Jus Dara Vogue ini sejak dari dulu hingga kini.

Kiranya bukanlah guna sekadar untuk promote produk tapi benar-benar amalkan sebagai rutin minuman harian. Paling Sha suka lihat adalah artis Linda Hashim dan Lisdawati yang turut minum Jus Dara Vogue ini bersama suami mereka masing-masing. 

Tejja Herbs Perkenalkan Packaging Baru Jus Dara Vogue Dalam Bentuk Yang Lebih Mudah

Sha rasa tindakan Tejja Herbs untuk memperkenalkan  packaging baru Jus Dara Vogue ini adalah salah satu langkah yang amat bijak. Ini kerana packaging baru dalam bentuk sachet ini kelihatan lebih moden, lebih mudah untuk dibawa ke mana-mana saja, lebih senang untuk terus minum serta merta dan juga lebih praktikal untuk penyimpanan.

Packaging Lama Dalam Bentuk Botol

Packaging Baru Dalam Bentuk Sachet


Cara Penggunaan Jus Dara Vogue

1. Ambil 2 sachet setiap pagi & malam. 
2. Minum banyak air putih bagi mempercepatkan kesan penggunaan. 
3. Simpan di tempat sejuk selepas dibuka.
 
 
Boleh Jana Pendapatan Sampingan Bersama Jus Dara Vogue Dengan Menjadi Agen atau Dropship
 
Kebiasaanya bila kita sendiri sudah merasai kebaikkan daripada sesuatu produk, kita akan membeli secara lebih dan berterusan. Dana ada sesetengah orang bila kita ceritakan kebaikan Jus Dara Vogue contohnya, boleh membuatkan orang tertarik. Lagi-lagi jika ditambah pula dengan bukti yang orang sekeliling yang kita sendiri dapat lihat, secara tak langsung boleh buka minda kita untuk menjana pendapatan daripada situ.

Seronoknya, Tejja Herbs juga membuka peluang kepada yang berminat untuk menjadi ejen atau dropship untuk menjual produk mereka termasuklah Jus Dara Vogue ini sekali. Tak payah modal tau ! Manalah tahu rezeki korang ada bersama Jus Dara Vogue, bolehlah jana pendapatan sampingan lagi-lagi di dalam situasi seperti sekarang ini.


Itulah dia antara info yang Sha boleh kongsikan termasuk testimoni review pengalaman Sha sendiri selepas mencuba Jus Dara Vogue ini. Bagi Sha, produk jamu moden dengan kebaikan yang banyak begini memang bagus kerana ia mampu membantu memberikan tahap kesihatan yang lebih baik. Bukanlah semata-mata untuk tampak cantik sahaja.

Harganya juga tidaklah mahal mana, dan yang penting ianya noleh dibeli dengan mudah secara online dengan service pengeposan ke seluruh Malaysia. Nak beli di mana? Nak tanya soalan lanjut pada siapa> Boleh terus hubungi pihak Tejja Herbs melalui detail di bawah ini.


JUS DARA VOGUE by Tejja Herbs
 
Harga Pada Kotak | SEM Rm 49.00 | S/S Rm59.00

Alamat :
No 16, 1, Jalan Equine 10 C
Taman Equine 43300 Seri Kembangan, Selangor.

Sebarang maklumat lanjut mengenai Jus Dara vogue:


Tuesday, November 24, 2020

Tips Pilih Beg Tangan Yang Sesuai

November 24, 2020 2
Tips Pilih Beg Tangan Yang Sesuai |  Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Ok kali ini Sha nak sembang tentang beg tangan wanita. Jujurnya korang ada berapa koleksi beg tangan dalam simpanan korang di rumah? Sha percaya ramai wanita diluar sana termasuklah Sha sendiri mempunyai lebih daripada 2 beg tangan. Walaubagaimanapun Sha sejenis yang tidak terlalu ambil berat tentang beg tangan, selalunya guna apa yang ada sahaja tidak kira mahal atau murah asalkan bersesuaian untuk dibawa ke mana-mana sahaja.

Beg tangan adalah sesuatu yang menjadi kewajipan di kalangan kaum hawa kerana ianya satu pelangkap dan keperluan. Pada Sha ibeg tangan penting terutamanya wanita berkeluarga kerana ianya tempat menyimpan barangan yang kita akan bawa ke merata tempat teruatamanya barangan seperti dompet dan telefon bimbit. Namun Sha pasti walaupun paling ringkas, setiap wanita akan memastikan mereka membawa beg tangan yang sesuai dengan situasi masing-masing.








Apakah 4 Tips Memilih Beg Tangan Yang Sesuai ?


1. Warna.

Warna seperti hitam, nude, coklat atau warna gelap adalah koleksi yang wajib ada dalam koleksi seseorang kerana warna ini paling senang disuai padan dengan pelbagai warna. Warna lain mungkin jarang sekali ada, tetapi apa salahnya jika kadang-kadang keluar daripada kebiasaan bukan?

2. Keadaan / Tempat

Bawalah beg tangan yang bersesuaian dengan tema, tempat dan majlis. Beg tangan jenis kulit amat sesuai untuk di bawa ke masjlis perkahwinan, majlis hari jadi , tempat kerja, mesyuarat dan juga majlis rasmi lain. Beg tangan yang lebih santai sesuai untuk dibawa ke tempat percutian dan membeli belah bersama keluarga tersayang,

3. Bentuk Badan

Pernah mengikuti kursus keterampilan bersama seorang perunding imej beberapa tahun lepas, Sha dapat tahu nak beli handbag kena tengok badan juga. Kata beliau saiz yang sesuai untuk seseorang adalah beg yang tidak terlalu besar dan tidak terlalu kecil dengan tuan badan.

4. Harga

Beg tangan yang mahal tidak semestinya tidak cantik dan menarik. Yang murah tidak semestinya tidak berkualiti bukan? Apa salahnya dalam koleksi mewah terselit koleksi beg tangan biasa asalkan bersesuaian dengan bajet sendiri.

Bila bercakap tentang beg tangan wanita, Sha juga mempunyai keinginan untuk memiliki beg tangan yang mengikut peredaran zaman pendek kata top pada masa itu. Salah satu beg tangan yang Sha inginkan adalah beg tangan jenis jutebag. Apa yang lain dengan jutebag ini adalah kita boleh letakkan nama atau perkataan yang korang mahukan. 



Kelebihan Jutebag


  • Beg yang ringan
  • Beg yang mempunyai ruang besar
  • Beg yang sesuai untuk letak dokumen kerana ianya tegak berdiri
  • Beg yang sesuai untuk santai di tepian pantai
  • Beg yang sesuai dibawa untuk membeli belah
  • Beg yang sesuai dibuat hadiah kenangan
  • Beg yang sesuai dibuat beg telelung
  • Beg yang sesuai sebagai beg buah tangan
  • Mudah disimpan

Jutebag juga seperti beg tangan lain mempunyai pelbagai pilihan warna dan design jadi korang tak perlu risau untuk tidak ada pilihan. Pada jutebag tidak semestinya letak nama sahaja tetapi boleh letak nama sekolah contohnya jika korang ada majlis bersama rakan sekolah. Pendek kata sebagai kenangan korang bersama. Selain warna jutebag ada pelbagai saiz jadi tak ada masalah jika korang nak beg tangan besar atau kecil.

Dimana Nak Beli Jutebag Cantik Dan Murah


Salah satu kedai online yang korang boleh tempah jutebag cantik dan murah adalah di Facebook Page | Yourjutebag. Di yourjutebag korang boleh membuat tempahan dan proses jutebag korang adalah dalam masa 1-7 hari bekerja kerana yourjutebag mengambil tempahan secara pre-order dan tidak ada ready stock.





Sebarang pertanyaan dan tempahan korang boleh terus ke Facebook Page atau terus whatapps ke nombor seperti dibawah :

FB Page :


Whatapps :

www.wasap.my/60179154696/yourjutebag

Saturday, November 14, 2020

Resepi Mee Hailam Simple Tapi Laku Keras

November 14, 2020 5
Resepi Mee Hailam Simple Tapi Laku Keras | Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Setiap hari asyik kena fikir nak masak apa je kan bila balik kerja. Dalam duk berjimat cermat dan elakkan makan diluar kenalah fikir menu yang ada di kedai. Bila belek-belek gambar makanan ternampaklah mee hailam, memandangkan agak lama tak masak mee kat rumah jadi Sha ambil keputusan untuk memasak Mee Hailam untuk keluarga. Kebetulan pula Sha ada stok mee kuning. Apa yang lain dengan resepi mee hailam Sha kali ini? Bahan semuanya biasa sahaja tetapi stok mee yang Sha ada ada adalah Mee Kuning Premier bukan mee kuning biasa, niat beli mee ini adalah untuk jaga pemakanan.



Sha masak Mee Hailam kali ini juga mengikut apa yang ada dalam peti ais sahaja, jadi tak adalah meriah sangat lauk pauknya. Jadi jom kita tengok apakah yang resepi mee hailam cara Sha ini. Yang penting satu kuali licin malam itu.

RESEPI MEE HAILAM


Bahan-Bahan


  • 1 paket mee kuning premier  450grm
  • Isi ayam
  • 1 ekor sotong saiz sederhana
  • 3 ulas bawang putih *
  • 3 ulas bawang merah *
  • 1 sudu besar cili boh
  • 1 ikat sawi hijau
  • 1/4 bunga kobis
  • 1/2 batang lobak merah
  • 1/4 kubis
  • 2 gelas air
  • 1 sudu besar Sos cili
  • 1 sudu besar Sos tomato
  • 1 sudu besar Sos tiram
  • 4 sudu besar Kicap pekat
  • 1 kiub ayam
  • 1 biji buah tomato

Cara Memasak Mee Hailam



Potong isi ayam dan sotong kemudian bersihkan.

Potong sayur-sayuran yang ada kemudian bersihkan dan ketepikan.

Tumbuk bawang merah dan bawang putih hingga agak hancur. Sha suka tumbuk sebab nanti aromanya lebih sedap.

Panaskan minyak dan tumis bawang yang ditumbuk dan cili kisar hingga pecah minyak. Masukkan semua jenis sos dan kicap. Jangan lupa masukkan kiub ayam juga.

Masukkan air dan biar hingga mendidih. Masukkan isi ayam dan sotong . Biarkan mendidih dalam 3 - 5 minit.

Masukkan sayur lobak merah, bunga kubis dan kubis. Biarkan mendidih selama 3 minit.

Masukkan mee kuning dan sayur sawi. Kacau hingga sebati.

Mee Kuning Premier Yang Sha guna.


Resepi mee hailam ini Sha ikut apa bahan yang ada dalam peti ais Sha sahaja, jadi apa yang sesuai Sha masukkan sahaja. . Jika korang suka kuahnya agak pekat korang boleh tambahkan tepung jagung. Selepas masukkan mee kuning, kacau sekejap, jangan lama sangat untuk mengelakkan mee menjadi kembang. Sawi dan tomato dimasukkan akhir sekali supaya tak lembik. Seperti yang Sha cakap tadi bahan-bahan yang Sha letak adalah barang yang ada dalam peti ais sahaja. Untuk lebih menarik korang boleh hidangkan dengan taburan hirisan daun bawang juga perahan asam limau nipis.

Keputusan Anugerah Bintang Paling Popular Berita Harian Ke 33

November 14, 2020 2

Keputusan Anugerah Bintang Paling Popular Berita Harian Ke 33 | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Walaupun Anugerah ABPBH tahun 2020 tidak semeriah sebelumnya Sha tetap nak kongsikan keputusan undian orang-orang yang telah berusaha mengundi. Mungkin awal persembahan oleh BBNU sedikit mengganggu perasaan untuk meneruskan tontonan tapi selepas itu barulah muncul persembahan menarik daripada penyanyi-penyanyi terbaik Malaysia. Walaubagaimana pun tahniah kepada semua pemenang anugerah malam ini.

Pemenang Anugerah Bintang Paling Popular Berita Harian 2020

Jom kita tengok siapakah pemenang yang meraih anugerah malam ini. Anugerah ABPBH 2020 ini telah dikendalikan oleh pengacara AC Mizal dan pelakon Nabila Huda.

Kategori Utama


  • Artis Baharu Lelaki Popular - Chubb-E
  • Artis Baharu Wanita Popular - Isyariana
  • Penyanyi Lelaki Popular Xiaomi Malaysia - Haqiem Rusli
  • Penyanyi Wanita Popular Xiaomi Malaysia - Wany Hasrita
  • Artis Kolabrasi/Duo/Berkumpulan Popular - Khai Bahar & Siti Nordiana
  • Pelakon Lelaki Filem Popular - Zahiril Adzim
  • Pelakon Wanita Filem Popular - Mawar Rashid
  • Pelakon TV Lelaki Paling Popular - Ben Amir
  • Pelakon TV Wanita Popular - Siti Saleha
  • Artis Versatil Popular - Siti Nordiana
  • Artis Komedi Popular - Sherry Al-Hadad
  • Pengacara TV Popular - Sherry Al-Hadad
  • Penyampai Radio Popular - Dj Lin

Kategori Online


  • Lagu Paling  Boom Popular - Haqiem Rusli (Lembah Kesepian)
  • Gandingan Serasi Drama Popular - Kamal Adli & Uqasha Senrose (Setelah terlafaznya akad)
  • Gandingan Serasi Filem Popular - Syafiq Kyle & Mimi Lana (Pusaka)
  • Artis Kontroversi Popular - Aiman Tino
  • Fc #FANtastik Popular - Siti Nordiana FC

  • Anugerah Pencapaian Sepanjang Hayat - Francisca Peter

  • Bintang Paling Popular ABPBH - Haqiem Rusli
Akhirnya terjawab sudah undian anda siapakah yang berjaya mendapat undian tertinggi. Walaupun kita berada dalam suasana pandemik covid-19 tetapi anugerah ini diadakan tanpa penonton yang mana diadakan di Stadium Axiara Arena, Bukit Jalil.

Malam ini pentas dimeriahkan oleh persembahan Faizal Tahir, Elly Mazlin, Zizi Kirana, Hafiz Suip, Ernie Zakrie, Syamel, Naim Daniel, Tuju, Aina Abdul, Indah Ruhaila, Yonniboi, Zynakal, Tomok, Lan Solo, Liza Aziz, Azlina Aziz dan beberapa penyanyi lain.

Tuesday, November 10, 2020

Cara Mudah Resepi Begedil Ayam Paling Simple

November 10, 2020 10
Resepi Begedil Ayam Paling Simple | Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Semalam Sha tak tahu nak masak apa, bila masuk dapur barulah ada idea nak buat apa itupun sempat tukar menu semasa sedang memasak. Dapur kita punya kan, jadi suka hati kitalah kan nak buat apa? uhuhuhu... Memandangkan agak lama dah Sha teringin nak makan bihun sup, jadi Sha putuskan untuk masak bihun sup. Tetapi kebiasaanya Sha buat bihun sup simple sahaja, tiba-tiba dapat idea nak buat begedil ayam sekali. Maka terhasillah begedil ayam simple yang comel dan sedap. Bila dah ada begedil tak adalah nampak sangat Sha malas masak kan?hihi. Pada mulanya rasa macam ambil masa nak siapkan, tetapi bila dah terasa di tekak sedapnya kalau dapat makan bihun sup dengan begedil ala-ala makan bihun soto kan jadi kita tunaikan permintaan anak tekak. Jom tengok apa gaya yang Sha buat untuk dapatkan begedil ayam simple ini.




Resepi Begedil Ayam Simple


  • 2 biji ubi kentang direbus
  • 2 ketul ayam bahagian isi
  • 1 biji telur
  • 1 biji bawang merah di potong dadu
  • 1 sudu besar bawang goreng
  • 1/2 sudu kecil garam
  • lada sulah

Cara-cara Membuat Begedil Ayam


Rebus ayam dan ubi kentang sekali gus.

Setelah ayam dan ubi kentang lembut toskan. Sementara ayam sejuk kita dah boleh hancurkan ubi kentang terlebih dahulu. Kemudian barulah carikkan atau cincang ayam rebus tadi dengan pisau.

Masukkan isi ayam di dalam bekas ubi kentang.

Masukkan telur

Masukkan bawang goreng

Masukkan bawang merah dipotong dadu tadi.

Masukkan perasa garam dan lada sulah.

Kemudian barulah gaul semua bahan sehingga sebati.

Panaskan minyak untuk menggoreng begedil.


Setelah minyak panas bolehlah kita menggoreng. Sha tak bentukkan begedil-begedil ini menjadi bulat dengan tangan, tetapi terus ceduk daripada mangkuk menggunakan sudu besar. Lebih kurang menggoreng cucur sahaja. Nama lagi cara mudah buat begedil kan? Jadi tak payah nak gentel-gentel jadi bulat.

Sebab itulah begedil Sha bersaiz kecil comel, sedang elok sahaja untuk dijamu bersama bihun sup. Masa hidang suami ingatkan ayam. 

Amacam? Nak makan sedap tak perlu ada macam-macam sangatkan. Tak cukup bahan tak apa asal bahan utama ada dah boleh masak dah. Alhamdulillah sedang elok cukup begedil Sha sampai suami pun buat ratah. Maklumlah suami Sha selalu cakap, masak tu jangan beria-ia sangat sebab biasanya bila Sha masak beria-beria tak berapa sedap. hihihi.. kalau masak campak-campak lebih sedap. Sebegitu juga dengan resepi begedil ayam yang paling mudah ni walaupun serba tak kena masa buat.

Monday, November 09, 2020

10 Sebab Kenapa Mael Totey The Movie Mampu Kutip 5 juta Kutipan

November 09, 2020 4
10 Sebab Kenapa Wajib Tonton Mael Totey The Movie | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Mael Totey The Movie sebuah filem garapan Youtuber terkenal dari Kelantan iaitu Syahmi Syazli telah berjaya  mengutip RM 5 juta dalam masa 12 hari. Ini merupakan satu pencapaian yang mengagumkan memandangkan ia hanya ditayangkan di pawagam rumah kita sendiri. Sha sebenarnya bukanlah kaki youtube tetapi tidaklah terlalu ketinggalan dalam mengikuti video-video yang dihasilkan oleh Syahmi Syazli seorang anak muda yang bermula dari bawah. Dari youtube ke filem walaupun mendapat kecaman tetapi rasanya lebih ramai yang memberi semangat kepada Syahmi Sazli dengan terhasilnya Mael Totey. Korang tahu tak kenapa Mael dipanggil Mael Totey? sebenarnya di Kelantan, bagi yang bernama Ismail menjadi kebiasaan Totey menjadi gelaran pada nama panggilan mereka.

10 Sebab Kenapa Wajib Tonton Mael Totey The Movie


 

Barisan Pelakon Mael Totey The Movie


  • Syahmi Sazli
  • Yoe Parey
  • Asif Suhaimi
  • Emaleen Minhad
  • Aween Ismail
  • Bedol
  • Yatim
  • Daler Yussuf
  • Aznah Hamid
  • Anissa Faizul

Sinopsis Mael Totey The Movie

Mael Totey The Movie mengisahkan seorang pemuda lurus bendul yang bernama Mael yang kecewa bercinta. Tetapi tidak lama kemudian Mael jatuh cinta lagi tetapi bersyarat iaitu perlu berusaha pelajari Bahasa Inggeris.

Tetapi dalam Mael belajar rupanya berjodoh dengan cikgu Bahasa Inggeris yang mengajarnya. Namun kebahagiaan perkahwinan Mael dan teacher diuji dengan kehadiran Yaya. Konflik antara Mael, cikgu dan Yaya diselesaikan oleh empat budak istimewa, Asif, Yoe, Yatin dan Bedul.


Nilai Murni Dalam Mael Totey The Movie


1. Jangan pandang rendah atau mengambil kesempatan terhadap orang lain yang kurang dari segi fizikal dan mentalnya kerana mereka juga perlukan layanan, kasih sayang dan perhatian yang sama daripada ahli keluarga dan masyarakat sekeliling.

2. Semua orang boleh berjaya walaupun pada anggapan mata kasar kita mereka mempunyai banyak kekurangan dan kelemahan. Yang penting, jika mereka diberi peluang semangat dan bimbingan yang betul. Mereka juga boleh berjaya sebagaimana orang lain berjaya.

3. Tidak salah menjadi miskin kerana tiada siapa pun yang mahu menjadi miskin tetapi yang salahnya adalah malas berusaha dan hanya mengharapkan bantuan orang lain semata-mata. Walhal Allah telah mengurnaikan kesihatan yang baik, tubuh badan yang sempurna dan peluang yang banyak disekeliling mereka. Selagi ada kudrat boleh keluar bekerja tidak hanya menanti bantuan.

4. Budaya dan adab resam yang sepatutnya dalam urusan perkahwinan harus ditinggalkan. Antaranya nuat keduri besar-besaran sehingga menyusahkan diri sendiri. Selain itu semasa akad nikah tidak digalakkan bertanya soalan tidak sepatutnya, budaya membatalkan air sembahyang dan cara bergambar keterlaluan dikhalayak tetamu. Secara sinis dan spontan filem ini menegur secara halus tentang budaya-budaya tidak sepatutnya.

5. Ramai yang beranggapan Bahasa Inggeris itu susah dikuasai. Filem ini menepis anggapan sedemikian. Hakikatnya ianya memerlukan minat untuk belajar.

6. Ujian daripada Allah swt tidak mengenal siapa. Adakala kita mungkin tersilap langkah dalam membuat keputusan.

7. Peranan kawan-kawan sekeliling yang baik dan ikhlas berkawan yang boleh membawa kita kembali ke jalan yang betul dan mampu memberi semangat untuk terus hadapi ujian hidup dengan yakin.

8. Buanglah sifat dengki dalam diri. Jangan terlalu mengikut kepuasan hati.

9. Belajar bersyukur dan menghargai pasangan yang sanggup susah senang bersama dan juga menerima kelemahan diri kita.

10. Setiap manusia diciptakan mempunyai perasaan.
 
 
Korang layan tak drama pukul 7 di tv3 yang terbaru? Best tak drama tu? Boleh tengok sini ----> drama-cinta-sekali-lagi

Serius dalam tak sedar Sha mengeluarkan air mata di hujung movie hampir tamat. Jika ditanya siapakah pelakon paling Sha suka dalam Mael Totey ini pastinya pilihan Sha adalah watak Teacher, selain cantik Teacher juga tidak kekok berlakon. Pendek kata korang tak akan menyesal menonton filem sulung Syahmi Sazli ini yang jalan cerita dekat dengan masyarakat marhain, jauh daripada golongan kayangan. Lawak spontan pun dapat menghiburkan hati dan sesuai ditonton bersama keluarga.

Sunday, November 08, 2020

Drama Cinta Sekali Lagi Lebih Kurang Drama Hati Yang Tersakiti ?

November 08, 2020 4
Drama Cinta Sekali Lagi Lebih Kurang Drama Hati Yang Tersakiti ? | Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Salam Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) semua. Dalam mengharungi hari ini dan hari-hari yang akan mendapat, semoga kita semua dipermudahkan semua urusan walaupun dalam kesempitan. Sedang menaip entry ini pun Sha sedang menanti jadual bertugas daripada pihak atasan, nampaknya bermula kembali episod Bekerja Dari Rumah (BDR). Bila dah mula BDR maksudnya kebanyakan masa adalah dirumah disamping menjalankan tugasan kerja yang perlu dibuat walaupun tidak ke pejabat. Nampaknya banyak masa untuk Sha menonton televisyen balik..huhuhu. Walaubagaimanapun tidak semua drama Sha layan, bergantung kepada jalan cerita. Sebelum drama ini Sha pun layan episod Ryan Aralyn lakonan Zul Ariffin dan Raysha Rizrose yang hampir ke penghujung sahaja. Naskah baru selepas Ryan Aralyn adalah Drama Cinta Sekali Lagi gandingan tiga pelakon popular iaitu Saharul Ridzwan, Nelydia Senrose dan Hannah Delishah. Rasanya agak lama tidak melihat kelibat Saharul Ridwan sebagai hero drama. Best ke Drama Cinta Sekali Lagi ini? Adakah temanya cliche sebagaimana drama melayu lain?



Khabarnya drama sepatutnya dibintangi oleh Janna Nick tetapi digantikan dengan Nelydia Senrose. Apa pun lakonan Nelydia Senrose juga mantap. Drama Cinta Sekali Lagi ini telah ditayangkan sejak 4 November 2020 pada hari isnin hingga jumaat jam 7.00 malam.

Tentang Drama Cinta Sekali Lagi


Berapa Episod Drama Cinta Sekali Lagi ? 
28 episod

Waktu Drama Cinta Sekali Lagi Bersiaran ?
Jam 7.00 petang setiap isnin hingga jumaat

Pelakon Drama Cinta Sekali Lagi ?

Saharul Ridzwan sebagai Fahad
Nelydia Senrose sebagai Amanda
Hannah Delisha sebagai Amani
Raja Afiq sebagai Mukhlis
Ezzaty Abdullah sebagai Farhana
Dilla Ahmad sebagai Ungku Nadrah Bonda Fahad
Haleeda Mazlin sebagai Nazira
Luqman Hafidz
Iman Zulkarnain

Sinopsis Drama Akasia Cinta Sekali Lagi


Drama ini mengupas kisah hidup dua adik-beradik iaitu  lakonan Nelydia Senrose sebagai Amanda dan Hannah Delisha sebagai Amani. Amanda sentiasa dipersalahkan oleh Amani kerana menyebabkan Amani mempunyai parut kekal di tangannya. Rentetan daripada kejadian itu, Amani sentiasa mahu lebih daripada Amanda dalam segala hal.

Amanda baru dilantik sebagai ‘jewellery designer’ di Anggun Jewels. Dia mempunyai masalah dengan Fahad (Saharul Ridzwan), pengurus di situ. Ibu Fahad, Ungku Nadrah (Dilla Ahmad) berkenan dengan kebaikan Amanda sehinggalah dia mendapat tahu mengenai sengketa anaknya dengan Amanda. Amani pula sibuk nak berkahwin dengan Ungku Mukhlis (Raja Afiq), sepupu kepada Fahad bagi memenuhi impian ‘Cinderella’nya untuk hidup senang walaupun dia masih belajar.

Ibu Amanda dan Amani, Puan Nazira (Haleeda Mazlin) mengenakan syarat iaitu Amani perlu menamatkan pengajiannya dahulu dan pastikan Amanda juga menikah pada hari yang sama. Amani menganggap syarat tersebut sebagai penghalang. Amani lebih berminat dengan rumah banglo keluarga Mukhlis dan tidak tahu mengambil hati orang tua Mukhlis.

Hubungan Fahad dan Amanda semakin buruk dengan hasutan Muiz (Iman Zulkarnain), rakan sekerja mereka yang sentiasa iri hati dengan Fahad. Keadaan menjadi gawat apabila Fahad digantung kerja. Amanda mula menyedari kejahatan Muiz. Dia telah bekerjasama dengan Taqiudin sehingga Muiz tertangkap dan Fahad kembali bekerja. Sejak hari itu, Fahad dan Amanda menjadi rapat. Ungku Nadrah telah melamar Amanda untuk Fahad.

Amani mengimpikan majlis perkahwinan yang gah. Dia amat kecewa apabila keluarga Mukhlis hanya mengadakan majlis secara bersederhana. Impiannya untuk hidup senang bagai Cinderella telah hancur kerana Mukhlis hanyalah lelaki biasa. Amanda dan Amani telah mengandung anak pertama. Amanda dilayan dengan penuh kasih sayang oleh Fahad manakala Amani dan Mukhlis sering dilanda masalah.

Selepas tujuh tahun, Amanda dan Fahad bahagia dengan dua orang anak dan berpindah ke rumah baharu bersama Mak Wan, orang gaji di rumah Fahad. Amani cemburu apabila Mukhlis masih simpan hati pada Farhana sehingga akhirnya dia menyerang Mukhlis di rumah Ungku Nadrah. Amani diceraikan Mukhlis! Amani dan Mukhlis menghilangkan diri selepas bercerai, meninggalkan anak mereka, Fizri di bawah jagaan Fahad dan Amanda.

Amani kembali dan dalam diam, dia menggoda Fahad kerana ingin merampas kebahagiaan milik Amanda. Fahad pula dibutakan dengan nafsu dan terperdaya dengan fitnah yang dibuat oleh Amani. Adakah kejahatan Amani akan terbongkar? Masihkah ada peluang bagi Fahad untuk merayu ‘CINTA SEKALI LAGI’ daripada Amanda?

Sumber : myinfotaip.com

Patutlah tajuknya Cinta Sekali Lagi. Rupanya Fahad akan terpedaya dengan Amani, peliknya macam mana seorang Fahad boleh terpengaruh? Bukankah Fahad bukan seorang yang senang terpikat pada perempuan? Agak musykil di sini, jadi kenalah menonton setiap hari drama ini kalau nak tahu. Untuk Sha macam biasa, kalau dah keluar babak jahat memang Sha sanggup skip tak menonton..ahahahaha... tunggu semua keadaan dah reda baru tonton balik. 

Adakah Cinta Sekali Lagi lebih kurang dengan Drama Hati Yang Tersakiti lakonan Remy Ishak, Nad Zainal dan Mimi Lana? Nampaknya tidaklah terlalu sama walaupun tetap cinta 3 segi yang berlandaskan dendam.

Friday, November 06, 2020

Juara The Masked Singer Malaysia Musim Pertama

November 06, 2020 6

Juara The Masked Singer Malaysia Musim Pertama | Malam ini agak teruja untuk menonton rancangan The Masked Singer kerana teringin mengetahui siapakah disebalik watak yang dibawa masing-masing. Rancangan yang menggunakan khidmat juri tetap iaitu Datuk Aznil Haji Nawawi, Micheal Ang, Raja Azura, Ella Aminuddin, Remy Ishak, Nabila Huda, Ramona Zam Zam dan Angah Sinar fm. Sha tidaklah terlalu mengikuti perkembangan rancangan ini tetapi pernah menonton secara langsung di televisyen. Pada Sha rancangan ini menghiburkan kerana seronok melihat telatah juri yang berusaha meneka siapakah disebalik topeng. Paling menarik 12 peserta yang menyanyi disebalik topeng bukan hanya terdiri daripada artis Malaysia tetapi juga terdiri daripada pelbagai industri seperti ahli sukan bekas bintang sukan kegemaran Sha iaitu Datuk Mirnawan Nawawi dari sukan hoki. 


Peserta Akhir The Masked Singer Malaysia Musim Pertama


Selepas 7 minggu bersiaran, akhirnya malam ini rancangan ini telah melabuhkan tirainya. Lima peserta yang berentap di pentas akhir The Masked Singer adalah Enggang, Orang Utan, Wau, Bunga Raya dan Rajah Brooke. Akhirnya siapakah juara The Masked Singer Malaysia Musim Pertama telah dinobatkan. Agak mencabar bila menonton mereka menyanyi dengan memakai kostum penuh sebegini bukan? Nak teka pun bukan senang ! Yang tak tahan Nabila Huda boleh bagi tekaan untuk wau merupakan pelakon veteran Wan Maimunah.. ahahhaha.



Juara The Masked Singer Malaysia Musim Pertama

The Masked Singer Akhir yang ditayangkan melalui saluran Astro Warna ini juga telah membongkar siapakah gerangan kesemua peserta yang berada disebalik topeng sambil menyanyi. Akhirnya juara The Masked Singer Malaysia Musim Pertama telah jatuh kepada Bunga Raya iaitu Penyanyi Aina Abdul

Rupa-rupanya Peserta Akhir The Masked Singer Malaysia terdiri daripada :


Bunga Raya - Aina Abdul

Rajah Brooke - Vanessa Reynauld

Orang Utan - Tuju K-Clique

Wau - Datin Alyah

Enggang - Vince AF

ABC - Yana Samsudin

Nasi Lemak - Datuk Mirnawan Nawawi

Rimau - Ebby Saiful

Raflesia - Eina Azman

Ayam Jantan - Hairul Azreen

Reno - Chiwan

Musang King - Zain Ruffedge


Tahniah kepada Juara The Masked Singer Malaysia Musim Pertama dan kepada semua 12 orang peserta.

Jualan Penghabisan Stok Baju Kurung Murah Dan Simple

November 06, 2020 2
Baju Kurung & Blouse Murah Dan Cantik Di Shals Butik | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Korang tengah buat apa tu? Tengah usha baju baru ke? Setiap kali hujung tahun adalah waktu untuk Sha membeli baju atau kasut baru. Maklumlah Sha sejenis yang jarang membeli pakaian secara kerap setiap tahun. Jadi sekurang-kurangnya semasa cuti sekolah jika kakak ipar Sha balik ke Ipoh, pastinya beliau akan mengajak Sha untuk Sha membeli belah baju atau kasut. Jadi selain bonding time bersama ipar duai, sekurang-kurangnya Sha adalah geng perempuan untuk membeli baju atau kasut. Perasaan dia sedikit lainlah kalau pergi ramai-ramai tapi biasanya suami ikut sekali dan Sha akan minta pendapat suami juga sebelum membeli apa-apa barangan. Bercakap tentang baju, pastinya baju kerja banyak memerlukan baju kurung. Jika sebelum ini Sha agak susah untuk membeli baju kurung yang murah dan mampu milik. Tetapi kini masalah untuk mengeluarkan modal yang besar untuk membeli baju kurung untuk kerja sudah tidak ada lagi kerana Sha sudah tahu di mana Sha boleh dapatkan baju kurung murah dan menepati citarasa Sha yang sukakan baju kurung design ringkas sahaja.



Walaubagaimanpun, dengan ekonomi yang tidak menentu sekarang ini Sha memilih untuk berbelanja dengan lebih bijak tanpa mengabaikan keinginan diri. Sebagai seorang wanita pastinya suka dengan sesuatu yang cantik, begitu juga dengan Sha. Jadi Sha mencari baju kurug yang murah dan mampu milik. Tidak hanya murah, tetapi cantik dan sopan dipandang orang.


Jualan Penghabisan Stok 11.11.2020





Setakat ini pelanggan banyak memilih warna milo, mungkin agak jarang nak jumpa baju warna sebegini di pasaran luar.




Jika sebelum ini baju ini dijual dengan harga Rm 50 sepasang, tetapi sepanjang bulan november ini hq telah menawarkan beberapa design baju kurung hanya dengan Rm 40 sahaja. Sha sendiri telah mendapatkan baju kurung ini untuk persediaaan baju kerja baru untuk tahun hadapan. Jadi kiranya beli sekarang, tahun hadapan baru Sha pakai, haaa gitu. Jadi jika koramg sedang mencari baju kurung on sale bolehlah dapatkan baju kurung yang murah ini seperti baju kurung jenis pastel seperti di bawah ini.

Baju Kurung Pastel Yang Simple


Baju kurung pastel direka dengan design simple tetapi bila dipakai tetap terserlah keayuan si pemakai dan material comocrepe yang sangat selesa. Fakta yang korang perlu tahu tentang baju kurung pastel :
 
1. Design yang simple dan khas untuk mereka yang mereka yang ingin nampak ayu.
 
2. Material comocrepe premium yang sangat selesa. Serius tak panas dan nyaman bila dipakai.
 
3. Wuduk friendly. Senang nak ambil wuduk kerana mempunyai zip bahagian tangan. Jadi yang risau nak selak lengan nanti memang tepatlah baju kurung ini memudahkan kaum hawa mengambil wuduk.


4. Breastfeeding friendly untuk ibu-ibu yang menyusukan anak. Teringat semasa zaman menyusukan Abang Zaryth dan Adik Nur agak susah nak jumpa baju kurung yang mempunyai zip di hadapan. Tapi dengan prihatinnya design tunik.my kebanyakan mempunyai zip depan pada bahagian dada.



5. Pilihan warna yang menarik dan terkini. Korang boleh tengok warna yang ada pada gambar-gambar di atas.
 
6. Pilihan saiz juga ada saiz kecil hingga plussize iaitu XS hingga 4XL


Size Chart Baju Kurung Pastel

Jadi apa lagi korang, jangan lepaskan peluang untuk membeli baju kurung baru dengan harga lebih jimat ini. Kami juga bukan hanya menyediakan baju kurung yang murah dan cantik tetapi juga menyediakan blouse yang murah, simple, sopan dan cantik.

 

Sebelum tempah ukur badan sendiri terlebih dahulu bagi memastikan saiz yang betul kerana mungkin saiz berbeza dengan baju yang biasa korang beli.

 

Jika korang ingin mendapatkan baju kurung murah dan trusted seller korang boleh whatapps Sha terus untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang design-design baju yang ada dalam stok. Memandangkan jualan ini adalah penghabisan stok, sila hubungi Sha untuk periksa stok terlebih dahulu ya barulah kita jual beli.

 

Whatapps :

 

0179154696

 

Facebook Page:

 

SHALS BUTIK

 

Instagram :

 

shals.butik

 


Wednesday, November 04, 2020

Resepi Kari Daging Yang Sedap Dan Pekat

November 04, 2020 6

Resepi Kari Daging Yang Sedap Dan Pekat | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Bila musim hari raya korban memang stok daging lebih dari biasalah dalam peti sejuk tu. Selagi tak habis daging tu selagi itulah masak daging hari-hari. Daging-daging ini patut habiskan cepat-cepat sebabnya bila lama sangat tak sedap dan lambatlah boleh mula diet balik. Selepas buat Sup Tulang Gearbox baru-baru ini, Sha buatkan daging kari pekat untuk dinikmati bersama keluarga tersayang. Macam biasa untuk lembutkan daging Sha gunakan periuk noxxa untuk merebusnya sehingga lembut iaitu selama 30 minit dengan High Pressure. Untuk rebus daging biasanya Sha masukkan daging dan air lebih tinggi sikit daripada daging, cukuplah nanti nak guna sikit air rebusan masa masak kari daging.

resepi kari daging 
 

RESEPI KARI DAGING YANG PEKAT DAN SEDAP

 
1 kg daging, campur dengan bahagian tulang ada.
2 cawan air rebusan daging
4 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
2 cm halia
1 biji tomato
2 sudu besar serbuk cili
2 sudu besar serbuk jintan manis
2 sudu besar serbuk kari daging
2 sudu besar serbuk ketumbar
3 batang kayu manis
3 biji bunga lawang
3 biji bunga cengkih
3 biji buah pelaga
garam
1 cawan santan
daun kari
Minyak masak untuk menumis

CARA-CARA MEMASAK KARI DAGING KUAH PEKAT


1. Rebus daging selama 30 minit dalam periuk noxxa.
 
2. Panaskan minyak dalam kuali, kemudian tumis bahan kisar iaitu bawang besar, bawang putih dan halia.
 
3. Kemudian masukkan tomato yang dipotong 4 bersama 4 sekawan iaitu kayu manis, bunga lawang, buah pelaga, bunga cengkih dan daun kari.
 
4. Tumis sekejap dan masukkan daging yang direbus tadi dengan sedikit air rebusan.
 
5. Masukkan garam, serbuk cili dan serbuk jintan manis. Kacau supaya serbuk repah tidak berketul.
 
6. Masukkan serbuk ketumbar dan serbuk kari daging. Kacau lagi hingga sebati dan kemerah-merahan. Tambah sedikit air rebusan. Masak sampai menggelegak.
 
7. Akhir sekali baru masukkan santan dan daun kari. Ok dah siap !
 
kari daging kaww

Memang puas hati dapat buat daging kari pekat ni, bukan setakat sedap dimakan bersama nasi panas tetapi kalau ada pulut ni memang terangkatlah. Sha masak simple je hidang nasi panas dengan kari daging padankan dengan ayam goreng untuk anak-anak juga sayur sawi dan kubis. Rasanya buat tak banyak, tapi tak habis juga jadi kita buat lauk untuk bekal ke tempat kerja keesokannya. Kari kalau lagi lama lagi sedapkan, sampaikan suami Sha balik ingatkan adalah lagi tinggal dalam kuali tapi Sha dah bagi licin. Maaf sayang. Jadi jika korang dah bosan makan kari daging biasa, korang boleh masak resepi kari daging pekat macam ni pulak.

Friday, October 30, 2020

Makanan Citarasa Perak Di Restoran Labu Sayong Di Meru Ipoh

October 30, 2020 3
Makanan Citarasa Perak Di Restoran Labu Sayong Di Meru Ipoh | Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Semalam sepatutnya Sha perlu kerja malam dan dah sedia untuk kerja, jadi tak adalah sedia nak masak malam-malam. Oleh sebab tak ada idea nak makan apa, Sha ajak suami dan anak-anak makan malam kat luar sahaja. Selalunya Sha yang akan cari tempat makan best di Ipoh dan sekitarnya yang tidak jauh dari rumah kami. Semalam kami mecuba satu restoran yang tak pernah kami jejak, kiranya kali pertamalah Sha cuba makan makanan di sini. Restoran yang Sha maksudkan adalah Restoran Labu Sayong. Sebenarnya bila sebut nama restoran ni ramai kawan Sha cakap jauhnya Sha nak makan sampai ke Kuala Kangsar katanya. Tapi mereka tak tahu restoran ini sebenarnya hanya di Ipoh sahaja. Kalau malam-malam teringin nak makan masakan pior perak bolehlah cuba datang sini. Biasanya malam-malam susah nak cari tempat makan malam yang menyediakan lauk pauk dengan nasi putih. Kalau nak makan goreng-goreng atau makanan barat mungkin agak banyak pilihan tapi kalau nasi set makan malam berlauk terutamanya ada lauk daging salai masak lemak agak susah la.

Set Makan Malam Di Restoran Labu Sayong Meru

 
 
Kali pertama sampai di sini memang terpegun dengan suasananya yang memang lain daripada restoran atau kafe hipster lain yang tumbuh bagai cendawan. Restoran yang indah berkonsepkan rumah kampung tradisional "Rumah Kutai" merupakan salah satu jenis rumah tradisional Perak. Pada yang suka bergambar tu bolehlah mencipta kelainan bila memilih untuk makan di sini kerana selain korang dapat menikmati makanan yang pelbagai, korang juga dapat menikmati suasana yang tenang dan privacy dengan cahaya yang agak klasik. Bukan setakat makan best di Ipoh, tapi rekabentuk restoran ini juga boleh menjadikannya tempat menarik di Ipoh yang korang wajib singgah.
 
 

Makan Malam Eksklusif & Klasik


Untuk menikmati makan malam yang best di Meru Ipoh, korang boleh pilih datang ke Restoran Labu Sayong. Restoran ini beroperasi bermula jam 6.00 petang, jadi memang cantiklah setkan untuk waktu makan malam bersama keluarga tersayang. Restoran ini dibuka sehingga jam 10.00 malam sahaja. Di sini korang boleh memilih untuk makan di dalam atau dibahagian luar. Tapi kalau di dalam mungkin lebih eksklusif sambil menikmati pameran beberapa labu sayong yang menjadi kebanggaan negeri Perak.

 
Sekarang Restoran Labu Sayong Meru Ipoh menyediakan satu set makan malam yang terdiri daripada lauk pauk yang bercitarasa Melayu Perak. Malam itu memang Sha kenyang betul makan empat beranak, nasi pun bertambah maklumlah memang suka Daging Salai Masak Lemak. Nak tahu apa dalam set makan malam yang berharga RM 45.00 sahaja untuk 2 orang. Tapi Sha makan 4 orang cukup jee.. Yang menariknya setiap meja makan dihiasi dengan satu labu sayong yang pelbagai corak dan cantik.

Port Makan Menarik Di Ipoh 


Restoran Labu Sayong ini merupakan rumah tradisional Perak yang dikenali sebagai Rumah Kutai Anjung Beranda. Rumah ini dibina berdasarkan gaya seni bina Rumah Bumbung Melayu atau Rumah Kutai kepunyaan Tok Anjang Pelita yang merupakan seorang penghulu di Pasir Salak. Ianya dibina sekita tahun 1840an. Pada tahun 1875, British telah membakar kebanyakan rumah di kawasan tersebut kecuali rumah Tok Anjang Pelita. Rumah Tok Anjang Pelita ini adalah dari jenis rumah kutai anjung beranda.

Gaya seni bina Rumah Kutai merupakan gaya seni bina kediaman yang dibina sebelum tahun 1900. Rumah Kutai banyak terdapat di sepanjang sungai Perak terutama di Daerah Kuala Kangsar, Perak Tengah dan Hilir Perak. Di Negeri Perak, perkataan "Kutai" bermaksud tua ataupun lama. Apabila merujuk kepada rumah kutai secara lisannya ia merujuk kepada rumah lama.


Kalau korang mencari kedai makan berdekatan Bulatan Meru Ipoh , korang patut cuba makan di sini kerana ianya kedai makan terdekat dengan Bulatan Meru jadi lepas makan korang boleh terus jalan kaki untuk lepak santai bersama keluarga tersayang. Tengoklah anak-anak Sha ni, bab bergambar memang tak tolak. Lepas makan bising mengajak ke Bulatan Meru maklumlah kat sana meriah dengan lampu-lampu.

Set Makan Malam Sayong Signature

Hidangan utama


 Nasi Putih
Ayam Tepet Cili Berapi
Daging Salai Masak Lemak
Fillet Ikan Masak Masam Manis
Sayur Campur Goreng Udang Geragau

Pencuci Mulut

Sagu Gula Melaka

Minum
Sirap Selasih


Perkhidmatan Penghantaran Makanan Sekitar Ipoh


Untuk pengetahuan korang, jika korang tidak berkesempatan untuk berkunjung ke Restoran Labu Sayong ini korang juga boleh membuat tempahan melalui telefon atau whatapps sahaja. Restoran ini menyediakan perkhidmatan penghantaran ke rumah untuk kawasan ipoh atau berdekatannya. Jadi korang tak perlu susah-susah ke restoran jika tak sempat atau tak dapat keluar rumah. Teringin set makan malam dengan lauk daging salai masak lemak macam Sha makan ni, memang tak ada hal lah asalkan korang hubungi pihak restoran terus.

Makan Malam Sesuai Untuk Sambutan Hari Lahir Atau Ulang Tahun


Pada Sha suasana Restoran Labu Sayong sangat sesuai untuk yang mahukan suasana persendirian untuk mereka yang mencari tempat untuk majlis kecil seperti majlis hari lahir pasangan atau sambutan ulang tahun perkahwinan di sekitar Ipoh. Korang jangan risau Restoran Labu Sayong tidak hanya menyediakan set makan malam di atas, tetapi terdapat pelbagai pilihan menu lain lagi. Jadi apa lagi, harap pencarian korang nak makan malam kat mana di Meru Ipoh akan selesailah.