Friday, April 03, 2020

Resepi Daging Bakar Dengan Sos Pencicah Ala Danok

April 03, 2020 4
Resepi Daging Bakar Dengan Sos Pencicah Ala Danok | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Bila banyak masa duduk rumah, asyik pusing resepi berasaskan ayam jadi marilah kita tukar resepi daging pula. Hari ini Sha masak apa yang Sha rancangkan semalam kerana perlu perap daging semalaman. Agak lama Sha tak makan daging bakar, jadi kali ini Sha mencuba satu resepi yang telah dikongsikan oleh seorang saudara Sha di media sosial facebook. Pada Sha resepi ini memang sedap dan terbaik setakat ini, selepas ini memang ulang resepi ini sahajalah untuk daging bakar sedap nanti. Sha memang suka jenis resepi berasaskan dari thailand ini kerana memang kena dengan tekak Sha. Paling puas hati bila dapat buat dengan warna yang sama dengan resepi yang Sha dapat. Bahan-bahan untuk resepi kali ini tak adalah banyak, tetapi banyak menumbuk dengan lesung.


Selain daging bakar Sha lampirkan bersama dengan resepi sos pencicah ala thai yang memang terbaik rasanya cukup dengan rasa masam, manis dan pedasnya.

RESEPI DAGING BAKAR DANOK VIRAL


Bahan perapan daging :

  • 1 kilo Daging (potong tebal 2 atau 3cm)
  • 1sk sos ikan
  • 2 sb Sos tiram
  • 2@3 sb Brown sugar
  • Sekeping gula melaka
  • 1 sk lada hitam
  • Sedikit minyak
  • Garam secukup rasa

Supaya daging lembu dan rasa lebih sedap cukup rasa, kita perlu perap daging dengan bahan-bahan perap semalaman. Contohnya Sha rancang nak makan daging bakar ini pada untuk tenghari esok, jadi Sha perap daging dari waktu malam.

Sha bakar daging menggunakan pemanggang ajaib sahaja dalam tempoh 20 hingga 30 minit dan bergantung pada kekeringan daging, pendek kata sampai air perapan kering.

Resepi Pencicah Daging Bakar Ala Danok


Bahan sos :

  • Akar daun ketumbar
  • Daun ketumbar
  • 1sb Beras  (sangai & tumbuk)
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 sb Sos ikan(ikut tahap masin  masing-masing)
  • 2 biji limau nipis (diperah)
  • 1 sk brown sugar
  • 1/2 keping gula melaka (tumbuk hingga hancur dan campur sedikit air)
  • Chili flakes ( Sha tak ada stok jadi tukar guna cili padi )
  • 1 sb sos cili
  • 1 sb sos tiram
  • 1 biji bawang besar (hiris nipis)

Cara-cara membuat Sos Ala Thai

  1. Tumbuk akar daun ketumbar & bawang putih hingga lumat
  2. Masukkan sos ikan, gula melaka, brown sugar, beras yang disangai & ditumbuk tadi, perahan limau nipis
  3. Kemudian masukkan sos cili,sos tiram.
  4. Masukkan daun ketumbar yg dipotong
  5. Masukkan chili flakes( Sha letak 1 biji cili padi)
  6. Masukkan hirisan bawang besar.
  7. Akhir sekali gaul bahan-bahan tadi sehingga sebati. Rasa dan cukupkan rasa jika perlu.


Jika korang nak resepi ayam, korang boleh cuba resepi ayam rebus dengan sos halia bawang pun sedap.

Alhamdulillah suami suka dengan resepi ini dan suruh simpan betul-betul nanti nak buat balik senang, jadi rasa pun sama. Sha pun ada buat ayam bakar simple untuk anak-anak sebabnya anak-anak Sha tak makan daging. Jadi kalau korang nak merasa daging bakar danok viral ini boleh cuba sendiri resepi ini.

Thursday, April 02, 2020

12 Jenis Indoor Games Untuk Keluarga Di Rumah

April 02, 2020 3
Senarai Indoor Games Untuk Keluarga Di Rumah | Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Hari ke- 16 dalam Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Apa khabar semua? Mudah-mudahan semuanya masih berkeadaan baik setakat ini. Sha pun bekerja dari rumah sementara menunggu giliran untuk bertugas dalam 12 hari lagi, jadi memang banyak duduk rumah dari duduk pejabat. Bukan setakat tak masuk pejabat, barang keperluan pun banyak suami yang keluar beli maklumlah dia lebih kerap keluar kerja. Apa aktiviti yang korang sepanjang berada di rumah sekarang? Maklumlah anak-anak pun tak sekolah, semuanya ada di rumah. Setiap orang pasti cara berlainan untuk mengisi masa bersama keluarga, apa kata kita berkongsi mana tahu apa yang kita tak buat lagi lepas ini dapatlah memberi idea kepada rakan-rakan lain.


Permainan Indoor Untuk Kanak-Kanak Dan Ibu-Bapa



1. Dart



Permainan dart amat menarik untuk dilakukan bersama keluarga. Sha pun tidaklah pandai sangat, tetapi bila ada memang tak puas main.



2. Dam Ular


Permainan dam ular amat biasa dikalangan kanak-kanak. Bagi Sha permainan ini amat menyeronokkan kerana suasana pasti meriah apabila ada pemain yang terpaksa undur kembali. Dam ular di datangkan satu set dengan kepingan dam, buah dadu dan penanda pemain. Permainan dam ular ini sesuai dimain Bersama anak-anak pastinya riuh bila mereka faham permainan. Musim PKP ini amatlah sesuai untuk isi masa bersama keluarga.


3. Mini Snooker

Saiz ini sesuai untuk Bersama anak-anak.

Saiz ini mungkin sesuai untuk anak-anak.


4. Batu Seremban

Batu Seremban Asal

Batu Seremban Moden

Semasa kanak-kanak dulu batu Seremban adalah satu permainan yang biasa dimainkan oleh kanak-kanak perempuan. Jika dahulunya batu Seremban menggunakan batu yang dikutip di tepi jalan, kini setelah batu Seremban dipertandingkan secara meluas ianya diubah dengan ada balutan kain. Mungkin kain ini untuk keselamatan dan mudah dikenalpasti dan disimpan. Nak buat sendiri boleh, nak beli online pun boleh sebab banyak orang jual.

5. Congkak


Selain batu Seremban Sha juga suka bermain congkak. Pernah memiliki set congkak yang sekarang tidak tahu kedudukannya. Korang punya skill untuk bermain congkak? Apa kata korang perturunkan ilmu kepada anak-anak korang? Bermain congkak pun dapat memeriahkan suasana. Tetapi bila siap main, kenalah terus simpan gulinya kalua tidak memang tak cukup set lah.

6. Catur


Orang kata permainan catur ini baik untuk perkembangan otak. Sha pun tak pandai sangat main catur jadi kalau main mesti kalah. Musim PKP ini sempat lagi korang dapatkan set catur dan belajar cara bermain dengan betul. Permainan ini banyak menguji minda dan memerlukan focus padanya.


7. Teka Silang Kata


Bila Sha tengok teka silang kata pastinya Sha akan teringat kenangan dengan arwah ayah Sha kerana Sha semasa kanak-kanak memang suka bermain teka silang kata dengan ayah. Ayah suka beli surat khabar setiap hari untuk menjawab soalan walaupun ayah tak pernah hantar jawapan. Seronok layan teka silang ini kerana ia juga menguji minda.


8. Sukaneka Indoor


Cari aktiviti sukaneka yang sesuai dilakukan dirumah. Sebelum melakukan sukaneka pastikan kawasan rumah adalah sesuai dan selamat. Seperti gambar di atas salah satu idea yang boleh kita lakukan Bersama anak-anak iaitu membuat baju daripada surat khabar lama.


9. Mewarna


Tak salah jika sertai anak-anak mewarna sekali sekala. Cetak gambar yang sama dan buat pertandingan mewarna Bersama anak-anak, mungkin boleh sediakan hadiah untuk anak-anak. Jika dirumah yang biasa mewarna adalah suami Sha, dia suka kalau dapat pegang pensel warna manakala Sha pula lebih suka melukis.


10. Origami


Membuat origami adalah kesukaan Abang Zaryth berbanding dengan Adik Nur. Pelbagai origami yang kita boleh cari dan cuba Bersama anak-anak. Tugas kita sediakan kertas dan cari langkah-langlah membuat origami kemudian sama-sama buat dengan anak. Pasti seronok jika kita berjaya menyiapkan origami kan?

11. Main teka teki



Pelbagai corak teka-teki yang kita boleh reka dan buat. Jenis-jenis teka teki yang biasa kita teengok adalah dengan memberi soalan yang membuatkan kita berfikir. Selain itu kita boleh buat teka teki dengan mimik muka atau pergerakan mulut. Contoh soalan teka teki? Korang boleh cuba cari online sahaja, mesti banyak yang korang boleh ambil untuk cuba Bersama-sama keluarga.




12. Karom


Permainan karom adalah antara permainan kesukaan Sha dan arwah ayah. Walaupun tak pandai sangat main, tetapi nilai kenangan bersama orang tua kita akan diingati sampai mati. Suami Sha pun pandai main, nak main karom pun kena ada kemahiran dan teknik yang betul. Kalau main karom pasti macam-macam lagak kita dapat tengok dengan tepuk dahinya, perasaan tak puas hatilah semua ada.


Berdasarkan pengalaman sendiri, semua aktiviti yang menarik walaupun ringkas sahaja bersama mak dan ayah Sha semasa kecil dahulu kebanyakannya Sha ingat sampai sekarang. Hal ini adalah kerana ianya merupakan saat manis yang dicipta bersama orang tersayang. Perkara ini Sha selalu kongsikan bersama anak-anak apa aktiviti yang pernah ibu mereka ini lalui. Mudah-mudahan saat sebegini juga akan mereka ingat sampai besar dan menyayangi antara satu sama lain hingga akhir hayat.





Wednesday, April 01, 2020

Stressnya Duduk Rumah !

April 01, 2020 5
Elak Tekanan Sepanjang PKP | Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) hari ke 15 ini pastinya memberi kesan emosi kepada sesetengah orang. Kesan ini bukan hanya kepada yang bekerja diluar tetapi juga yang bekerja di rumah pun ada yang terkesan. Maklumlah jadual kehidupan harian telah berubah. Waktu begini pastinya kita perlu bijak mengurus emosi sendiri bagi mengelakkan tekanan. Bagi Sha sendiri sejujurnya setakat ini masih terkawal, anak-anak pun tak ada yang minta nak keluar ke mana-mana kecuali mereka persoalkan kenapa mereka tidak boleh sekolah dan kenapa ibu dan ayah ada masa kerja ada masa duduk rumah sahaja. Sha sekarang lebih banyak bekerja dari rumah berbanding ke pejabat, jadi bila sesekali kena bertugas di pejabat memang seronok tapi tak macam biasalah sebabnya hanya 4 orang sahaja bekerja setiap sehari.


Apa aktiviti yang boleh buat dirumah? Pastinya bermacam-macam aktiviti korang buat kan? Kalau kita tengok di media sosial ada sahaja aktiviti rakan-rakan kita kongsikan. Sungguh menarik dan kreatif rakan-rakan kita memanfaatkan cuti kuarantin ini. Apa-apa pun kita buatlah apa yang termampu asalkan kita tidak keluar rumah dan patuh dengan arahan kerajaan bagi memastikan keselamatan dan kesihatan kita terpelihara.

10 Cara Elak Stress Sepanjang PKP



1. Memastikan jadual harian berjalan dengan teratur seperti biasa. Biasakan bangun tidur seperti biasa dan jalankan tugasan mengikut waktu dan aktiviti biasa kita lakukan.



2. Ambil peluang untuk menjaga pemakanan yang lebih baik. Bagi Sha hari bekerja adalah hari yang mencabar untuk menjaga makan kerana kadang-kadang kita keluar bersama kawan-kawan dan kita kena ikut menu yang ada di kedai. Nak masak yang sihat dan bawa bekal ke pejabat kebanyakkannya Sha tak sempat siapkan.


3. Ambil satu masa untuk bersenam. Masih berat nak lakukan, tapi kena curi masa lakukan kerana kita tak boleh duduk sahaja, kita perlu aktifkan diri.

4. Dapatkan rehat secukupnya. Rehat yang cukup bukanlah tidur sahaja tetapi lebih kepada membuat aktiviti yang boleh buat kita enjoy dan seronok. Antara aktiviti yang korang boleh buat adalah mendengar muzik, membuat urutan dan juga bergurau dengan suami dan anak-anak. Zaman sekarang banyak juga filem yang korang boleh dapatkan dan layan bersama keluarga.


5. Elakkan perasaan sunyi dengan berhubung dengan keluarga dan rakan-rakan secara atas talian. Jika korang perasan sekarang ini bermacam-macam #challenge di media sosial untuk korang sertai. Contohnya berkongsi gambar-gambar lama pada zaman sekolah. Sha sendiri mendapat balasan daripada rakan-rakan dan guru-guru sekali gus mengeratkan kembali hubungan dengan kenangan manis dulu. Bila diingat kembali pasti senyum sendiri.


6. Gunakan masa yang banyak dirumah dengan aktiviti yang tak sempat dibuat semasa kita bekerja. Banyak yang Sha tak sempat sebenarnya seperti membaca, memasak dan menghias rumah. Bab memasak Sha masih mengikut waktu makan yang betul iaitu sarapan, makan tengahari dan makan malam. Kadang-kadang kalau lambat sarapan, makan tengahari dan makan malam sahaja. Sha memang jarang ada minum petang atau makan kudapan juga jajan semasa di rumah jadi anak-anak pun tak adalah selalu minta makan.

7. Menjalankan aktiviti keagamaan seperti mengaji. Aspek spiritual atau peneguhan rohani dikenalpasti sebagai salah satu cara yang berkesan untuk mengurangkan tekanan. Sha pun masih cuba memperbaiki diri dengan Yang Maha Esa, cuba setiap hari berdamping dengan Al-Quran walaupun 2-3 muka surat Al-Quran.



8. Pastikan anak-anak juga diberikan jadual yang teratur bagi memudahkan mereka menjalankan aktiviti harian yang merangkumi sesi belajar, bermain serta berehat. Pastikan mereka tahu dengan tepat tentang keselamatan diri mereka serta tindakan berjaga-jaga yang harus dilakukan seperti mencuci tangan serta penjarakan sosial. Sha sendiri terangkan dan kalau ada iklan tentang penjagaan diri dan bahaya covid19 di televisyen Sha akan bagi mereka dengar sendiri.

9. Berikan sokongan dan bantuan kepada orang lain yang memerlukan mengikut kemampuan diri. Terdapat banyak ruang untuk melakukan kebaikan ketika ini dan ia boleh dilakukan secara dalam talian tanpa perlu keluar dari rumah. Melakukan perkara yang positif mendatangkan rasa seronok dalam diri seseorang. Sha juga pastikan keperluan mak dan adik-adik Sha di kampung juga mencukupi agar adik Sha tak perlu kerap keluar dan Sha lebih senang hati.

10. Rancang setiap keperluan serta pembelian secara mingguan bagi mengelakkan rasa panik serta memudahkan urusan harian kita. Ini juga mengelakkan kita keluar dari rumah dengan kerap. Selepas arahan PKP dikeluarkan Sha hanya sekali keluar ke tesco sebelum tesco memperketatkan urusan. Selepas itu jadual pembelian Sha adalah apabila suami bekerja malam, bila habis kerja pada waktu pagi sebelum pulang ke rumah suami akan singgah beli barang keperluan terlebih dahulu.


Apa yang penting adalah kita jangan membiarkan diri kita lemau, ciptalah aktiviti untuk diri sendiri dan bersama keluarga. Kalau tak ada benda nak buat memang stress, jadi buat aktiviti sikit-sikit pasti kita akan rasa masa berlalu dengan cepat.

Kesan Stress


1. Emosi Tidak Stabil

2. Menjejaskan produktiviti

3. Kesan fizikal disebabkan tekanan membawa kepada sakit kepala dan gugup hingga boleh melemahkan sistem imun badan. Gangguan sampingan termasuk individu mudah marah, hilang sabar, cemas dan takut tanpa sebab.

4. Orang yang mengalami tertekan sukar membuat keputusan, gagal memberi perhatian, tabiat makan berubah selain risiko pengambilan alkohol dan merokok berlebihan.


Oleh itu jangan biarkan diri kita mengalami stress dengan meratapi apa yang terjadi dan memikirkan apa yang akan terjadi. 

Sunday, March 29, 2020

18 Menu Berbuka Puasa Menarik Sepanjang Ramadhan 2020

March 29, 2020 8

18 Menu Berbuka Puasa Menarik Sepanjang Ramadhan 2020 | Tidak sampai sebulan lagi umat Islam akan menyambut bulan Ramadhan mulia. Dalam kita menjalani Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) marilah sama-sama kita doakan agar kita dapat menyambut Ramadhan ini dengan penuh kesyukuran dan berita baik. Seperti biasa apabila Ramadhan bakal tiba, ada yang membuat persediaan awal dengan menyediakan senarai menu juadah berbuka puasa supaya perjalanan ibadah berjalan lancer.



Koleksi resepi berbuka puasa ini amat penting bagi Sha bagi memastikan setiap hari tidak kebuntuan mencari resepi. Jadi dengan menyediakan set menu berbuka puasa setiap hari sangatlah membantu, kita hanya perlu menyediakan bahan-bahan sahaja. Mujur ada kawan-kawan yang suka bertukar idea menu masakan sedap untuk dicuba jadi kita kumpulkan di sini 18 menu berbuka puasa yang menarik untuk disediakan sepanjang Ramadhan nanti.






Sebulan berpuasa pastinya akan bosan jika menu sama berulang. Jadi apa kata kita cuba menu berbuka puasa seperti dibawah untuk disediakan nanti. Pelbagai menu daripada ayam, daging juga sayur-sayuran untuk korang pilih. Jom tengok menu sambal jamu mata.




#1 - Ayam Bakar Madu Simple Sedap


Bahan Perap Ayam Bakar Madu 

10 kepak ayam 
8 ulas bawang putih* 
2 sudu cili kisar* 
3 sudu sos cili* 
2 sudu cuka* 
1 sudu kecil garam* 
2 sudu gula merah* 
Set Italian Herbs Series - Oregano +Basil + Rosemary +Parsley 

Semua bahan bertanda (*) dikisar halus 

Cara Masak Ayam Bakar Madu 

1. Perap ayam bersama bahan kisar dan set Italian Herbs Series selama 1 jam atau lebih. 

2. Bakar dengan suhu 200c selama 40 minit.

Resepi Asal : Shalimar Yusof 

#2 - Ayam Percik 




BAHAN-BAHAN :

1/2 ekor ayam (terpulang nak potong kecil atau potong dua saja)
segenggam cili kering (di rebus) *
2 inci halia *
3 batang serai *
5 ulas bawang merah *
1 ulas bawang besar (merah) *
3 keping gula nise saiz kecil (boleh ganti dengan gula melaka)
1 kotak santan pekat
sedikit serbuk kunyit
garam dan gula secukup rasa
sedikit minyak untuk menumis
sedikit air sekadar perlu

CARA-CARA :

1 - Rebus ayam hingga tahap separuh masak bersama sedikit garam. Setelah itu keluarkan dari air rebusan dan terus lumurkan dengan sedikit garam dan serbuk kunyit. Kalau tak nak rebus dan terus masak atas bara pun tak apa. Daku rebus dulu ni kes nak lebih cepat masak. 

2 - Sekarang, kisar semua bahan yang bertanda ( * ) dengan sedikit air. 

3 - Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan kisar hingga pecah minyak dan naik bau

4 - Masukkan gula nise bersama 1/3 santan dan 1/2 cawan air

5 - Teruskan menumis dengan api yang perlahan sehingga sebati 

6 - Masukkan gula dan garam secukup rasa berserta dengan baki lebihan santan pekat yang ada. Teruskan di masak sehingga kuah menjadi pekat (seperti gambar di atas)

7 - Bolehlah mula membakar dengan salutan kuah percik

Resepi Asal : Siti Awadah 

#3 - RESEPI SIAKAP STIM LIMAU


Ikan siakap – Ikut korang nak guna berapa ekor 
Daun Ketumbar 
5-6 biji lada( nak pedas boleh letak lebih) 
4 Bawang putih 
1 biji lemon 
Sedikit garam dan gula 
Sedikit minyak untuk menumis 

Cara buatnya : 

1. Blend bawang putih, lada kecil dan sedikit daun ketumbar.

2. Kemudian panaskan minyak dan tumis bahan yang di blend tu. 

3. Perasakan garam dan gula. Bila dah naik bau tu, masukkan ikan dan perahkan lemon dan letak beberapa hirisan lemon di atas ikan tu. 

4. Letak sedikit air dan tutup kuali sehingga ikan tu masak.

5. Hiaskan atas ikan tu dengan hirisan daun ketumbar…Siapppp Siap dihidangkan.

Resepi asal : Kisah Si Diary

#4 - Ayam Goreng Kicap Madu 


Bahan bahan ayam goreng kicap madu

6 ketul ayam
4 sdb madu
Kicap manis (ikut banyak nak letak - Mimi guna kicap Jalen)
Secubit garam

Cara menyediakan

1. Basuh ayam dengan bersih. Rebus ayam seketika. Bila air rebusan dah mendidih, angkat, tos dan ketepikan ayam.

2. Selepas itu masukkan madu, kicap dan garam ke atas ayam rebusan tadi. Gaul sebati.

3. Perapkan ayam dalam 10-15 minit.

4. Goreng ayam sehingga nampak garing kehitaman macam dalam gambar.

Resepi Asal : Mimi Azirah

#5- Sup Fishball 



kan bilis segenggam dibasuh 
Bawang putih 5 ulas 
Bawang merah sebiji 
Halia 
Fish cake 
Fish ball 
Daun sup 
Daun bawang 
Garam 
Gula 

Cara-cara: 

1. Rebus ikan bilis dalam 15minit (sambil potong bawang putih, merah dan halia). Rebus lagi lama lagi sedap. 

2. Masukkan bawang putih, bawang merah dan halia yang dipotong. Rebus dalam 15minit. (Sambil potong daun sup dan daun bawang). 

3. Masukkan fish ball dan fish cake. Tunggu 15minit. Sampai mendidih. Nak lama sikit pon boleh. Lagi sedap sup dia. 

4. Masukkan garam dan gula secukup rasa. 

5. Masukkan daun sup dan daun bawang. Masak dalam 5minit. *kalau nak letak carrot/sawi lagi sedap. Rasa manis sayur tu. Anak tak makan sayur. Buh lauk ni je la.

Resepi Asal : Marina Bashah 

#6- Ayam Goreng Kunyit Berlada



ayam kasi garam kunyitkan dan goreng.
bawang merah + bawang putih + cili merah + cili hijau kisar halus.
kacang panjang potong panjang-panjang sesedap mata memandang.
halia 2cm ketuk skit
asam keping


1. Firstly, bahan kisar tu dan halia ditumis. terbit minyak, lada garing cantik.

2. Secondly, masukkan terus ayam goreng tadi dan kacang panjang. gaul rata. tak perlu lama tau. karang terlebih masak plak kacang panjang!

3. Lastly, campakkan asam keping dan perisakan dgn garam dan gula 
SIAP!

byk mana bawang ke, cili ke... tu saya rasa bergantunglah kepada byk mana ayam kita ada. byk mana sambal yg kita nak. bebas. tak terikat sgt la dgn jumlah bahan. sesedap rasa, sesuka hati kita tukang masak

Resepi asal : Adianiez 

#7- Resepi Kerabu Kaki Ayam




Bahan - bahan 

2 batang serai
1 biji cili merah
3 biji cili padi
5 biji bawang merah kecil
1 biji timun batang muda, dibuang tengahnya * ( tak letak )
1 biji tomato
1 batang lobak merah kecil*
3 helai daun limau purut ( tak letak )
secekak daun ketumbar
2 biji limau nipis
Garam dan gula
2 sudu sos ikan
Sos tiram

Cara - Cara 
1. Basuh kaki ayam sebersihnya.
2. Rebus hingga empuk/ masak dengan sedikit garam. Toskan.
3. Mayang serai, bawang, cili. Timun, tomato, daun ketumbar dan lobak merah di potong kecil. Daun limau purut dibuang tulangnya dan di racik kasar.
4. Campurkan semua bahan. Gaulkan sebati.
5. Perasakan dengan garam, gula, sos ikan dan perahan limau nipis.
6. Hidang segera.

#8 - Resepi Kerabu Pauh / Kerabu Pelam Muda



Bahan - Bahan

3 biji pauh lemak atau mangga sederhana besar
5 ulas bawang merah
1 sudu teh lada hitam
3 sudu besar kerisik
garam secukup rasa
gula secukup rasa
2 tangkai lada burung dipotong serong
3/4 cawan santan  yang diperah segar
3 ekor ikan kembung dibakar diambil isinya

Cara - Cara

1. Pauh atau mangga dibuang kulit dan diparut.ketepikan ( boleh guna mangga jenis lain ).
2. Bawang merah dan lada hitam ditumbuk halus.
3. Masukkan isi ikan yang dibuang tulang ke dalam bahan tumbuk dan tumbuk lagi hingga lumat.
4. Dalam satu bekas, gaul bersama bahan tumbuk dan kerisik. masukkan mangga yang diparut dan gaul hingga sebati.
5. Kemudian masukkan santan dan perasakan dengan gula dan garam secukup rasa.tabur lada burung yang dah dipotong.siap untuk dihidangkan.

NOTA:

1. Untuk rasa lebih sedap, perah jus limau nipis sekiranya mangga tak masam. Kalau dah terkena mangga masam tak payah perah jus limau nipis.
2. Untuk kerabu yang lebih kering, kurangkan penggunaan santan..kalau boleh guna santan fresh yang diperah.

Resepi Asal Kerabu : Wani Sukarno

#9 - Peria Katak Goreng Telur 


Bahan-Bahan :

Peria Katak – 3 Biji
Bawang Merah + Putih – Tumbuk
Ikan Bilis – Option Kalau tak letak pun boleh
Cili Kering @ Cili Padi – Option pilihan sendiri samada guna cili kering @ cili padi. Kali ni saya gunakan cili kering yang telah diblender
Perasa
Telur – 1 biji

Cara-Cara :

Potong peria nipis-nipis kemudian rendam dengan air garam bagi mengurangkan rasa pahit.

Tumis bawang yang telah ditumbuk bersama ikan bilis sampai garing kemudian masukkan cili kering @ cili padi. Tumis sampai cili masak. Kemudian masukkan Peria Katak dan pecahkan telur.

Kacau sekata dan masukkan baha perasa. Dah cukup masak angkat dan dihidangkan. Sedap di makan dengan nasi panas-panas.

Resepi Asal : Ummi Zarra 

#10 Mee Kari



Bahan-Bahan -1 

Minyak untuk menumis
1 biji awang merah dihiris - cik nani guna bawang besar yang sedang
3 ulas bawang putih dihiris
1 inci halia dihiris
1 batang kayu manis
3 kuntum bunga lawang
5 biji buah pelaga

Bahan-bahan - 2 

100 gram serbuk kari daging - dicairkan
1 Biji santan kelapa
5 biji buah tomato
10 biji telur

Bahan-bahan - 3

Fishcake - dihiris
Fishball - dibelah empat
Daging kembu dihiris
Daging ayam dihiris
Udang - dibuang kulit
Sotong - dihiris
Ubi Kentang - Option, tak letakpun tak apa
Sedikit garam

Bahan-bahan - 4

Mee kuning - dicelur
Sayur sawi - dicelur 
Buah limau kasturi
Taugeh - dicelur
Tahu goreng - dihiris nipis
Lada Hijau / Lada merah - dihiris
Daun sup - dihiris
Bawang goreng

Cara-cara

1. Panaskan minyak dan tumis kayu manis, bunga lawang, buah pelaga. Biarkan seketika dan masukkan bahan hirisan bawang merah, bawang putih dan halia. Tumis hingga garing dan naik bau. Kebiasaanya Cik Nani akan ambil sedikit bawang hiris, bawang putih dan halia untuk ditumbuk halus dan dimasukkan bersama-sama bahan tumis yang ada.

2. Masukkan serbuk kari daging telah dicairkan. Kacau hingga sehingga garing.

3. Masukkan bahan-bahan 3 daging, ayam, udang sotong, fishcake, fish ball dan gaul rata. Pastikan bahan-bahan masak sepenuhnya. Kemudian masukkan santan renehkan hingga menggelegak. Pastikan santan segar dan Cik Nani suka gunakan santan yang diperah sendiri. Baru fresh santannya. Jika mahu masukkan uni kentang, potong kentang kecil dan masukkan sekali kedalam kuah kari. Kacau hingga bahan empok. 

4. Pecahkan telur didalam kuah kari tadi. Masukkan buah tomato. Biarkan mereneh dan kacau sebati. Selepas pecahkan telur, dinasihati jangan kacau terlalu kuat kerana ditakuti telur akan pecah didalam kuah. Kebiasan resepi akan menggunakan telur rebus, tetapi Cik Nani lebih suka pecahkan telur terus ke dalam kuah kari dan biarkan ianya sehingga masak.

5. Setelah semuanya siap dimasukkan, maka kuah kari siap dihidangkan!!..Jangan lupa rasa garamnya pula. Pastikan cukup garam diletakkan.

Resepi Asal : Cik Nani

#11 - Bihun Goreng Simple 



Minyak (untuk menumis) 
Ayam/Udang/Sotong (goreng dulu kejap separuh masak. Ketepikan) 
Bawang Merah (potong-potong kecik) 
Bawang Putih (potong-potong kecik) 
Cili Kisar (1 sudu besar) (nak pedas, lebihkan) 
Sos Cili (1 - 2 sudu besar) Kicap (1- 2 sudu besar) 
Garam 
Gula 

1. Panaskan minyak dulu, bila minyak dah panas baru masukkan bawang merah, bawang putih. 

2. Goreng jap sampai tengok bawang dah agak layu atau masak.

3. Masukkan pula cili kisar. Biar sampai naik minyak / masak.

4. Bila cili dah masak,  masukkan pula sos cili, kicap, garam & gula. Rasa la jugak tengok okey ke idak..Kalau ada kurang mana-mana, boleh tambah apa yang patut.

5. Kalau rasa semua okey, boleh letak ayam/udang/sotong yg dah digoreng tadi. Gaul bagi sekata. kalau ada sayur, letak kan sekali. 

6. Dan diikuti dengan bihun..Gaul bagi sekata semua bahan tumisan dan bihun.. it's done...

Resepi asal : Fieza Sani 

#12 Koay Teow Thng



Bahan-bahan: (untuk 4-5 orang)

2 bungkus koay teow - seelok-elok jenis koay teow kecil/halus. Di celur dengan air panas sebelum di hidangkan.
2 belah dada ayam
1 bungkus kecil fishball - kalau suka boleh lebihkan
1 bungkus kecil fishcake - kalau suka boleh lebihkan
300 gram gula batu
10 cm halia
1 sudu besar lada hitam - di tumbuk halus
Ajinamoto
Garam - secukup rasa
Gula
Minyak Masak
Bawang putih - 3 labu
Cili boh - 1 bungkus kecil
Daun bawang - di hiris halus
Taugeh - di celur

Sup Manis

Panaskan 3-4  liter air. Masukkan dada ayam, gula batu, halia, lada hitam yang di tumbuk halus, garam dan ajinamoto. Rebus sehingga ayam masak sepenuhnya. Kemudian rasa sup. Jika sudah terasa gula & garam... bolehlah tutup api dan tos dada ayam. 
Dada ayam akan di racik/ potong halus dan di hidangkan dalam bekas lain.

Minyak Bawang Putih/ Bawang Putih Goreng

3 labu bawang putih di buang kulit dan di cicang halus. Panaskan minyak dengan api yang kecil. Goreng bawang putih sehingga garing. Hidangkan dalam bekas hidangan.

Tips:
1. Untuk menyenangkan proses cincang bawang putih, boleh ketuk bawang sehingga pecah terlebih dahulu. Kemudian baru di cincang.
2. Ketika menggoreng, pastikan bawang sentiasa di kacau agar sekata.
3. Tutup api ketika bawang sudah berwarna kuning dan biarkan ia garing sendiri dalam minyak yang masih panas. Ini adalah agar bawang tidak hangit.

Sambal Sup

Panaskan 2 /3 sudu besar minyak. Masukkan cili boh. Masukkan garam, ajinamoto dan sedikit gula ( tak masukkan pun tidak apa) apabila sudah pecah minyak. Masak cili sehingga garing. Hidangkan dalam bekas hidangan.

Dah siap. Dalam bekas hidngan akan ada:
1. Koay teow yang telah di celur
2. Ayam yang telah di racik
3. Fishball / fishcakes yang telah di potong
4. Taugeh yang telah di celur
5. Sambal sup
6. Minyak bawang putih
7. Daun Bawang

Resepi Asal : Yati Zul 


#13 Bakso Mudah 




Bahan-bahan

7-10 ketul bebola daging
2 potong fish cake(pilihan)
5-7 ketul fish ball(pilihan)
1 batang serai
1 atau 2 kiub pati sup lembu(jenama knorr)
3 biji bawang putih*
Sebiji bawang merah*
2 hiris halia*
Secubit lada hitam
Secubit garam(ikut rasa)
2-3 mangkuk air
Sayuran(terpulang kepada anda)

Mee/bihun dicelur atau direbus sehingga masak.

Tumbukkan bahan bertanda *

Bahan hiasan

Daun bawang
Daun sadri
Cili padi
Bawang goreng

Cara-cara

1. Tumis bahan tumbuk(bawang merah,bawang putih dan halia) sehingga naik bau.
2. Masukkan air, serai, bebola daging, fish ball, fish cake dan kiub pati sup.
3. Apabila sudah menggelegak masukkan lada hitam dan garam.
4. Akhir sekali masukkan sayuran.
5. Dah siap.

Resepi Asal : Khalisa Hazrina 


#14 Kuay Teow Laksam




Bahan-bahan:

3 paket kuay teow 
1 kg ikan kembung atau sardin
2 cawan santan pekat 
10 ulas bawang merah 
2 ulas bawang putih 
1 inci halia 
2 batang serai - ketuk 
1 sudu kecil serbuk lada hitam
3 keping asam keping 
Garam 
Gula secukup rasa.

Cara-cara: 

Ikan di rebus, asingkan tulang dan isinya. Ambil isinya di kisar bersama air rebusan. Bawang merah, bawang putih dan halia di kisar lumat. Satukan semua bahan di atas termasuk serai yang di ketuk dan serbuk lada hitam. 

Masukkan juga santan dan asam keping. Masak di atas dapur sehingga mendidih dan masak. Masukkan garam dan gula. Sesuaikan rasa dan kepekatan, bolehlah diangkat. Jika terlebih pekat, masukkan sedikit air panas.

Bahan sambal belacan:

  • Cili padi
  • Belacan
  • Garam
  • Gula
  • Cuka
Cara-cara:

Tumbuk atau kisar pun boleh. Selepas tu gaul sebati. Di makan bersama laksam untuk perisakan kuahnya.

Bahan ulam: 

  • Kacang panjang 
  • Daun kesum 
  • Timun batang 
  • Bawang besar
  • Bunga kantan
  • Kubis

Cara-cara: 

Hiris halus kesemua sayuran iaitu kacang panjang, daun kesum, timun, bawang besar, bunga kantan dan kobis. Tabur atas hidangan bila nak makan. *Bukan kesemua sayur tu ada, mana yang sempat letak jelah

Resepi Asal : Noor Akma


#15 Sosej Telur Hancur 



Bahan-bahan:

  1. Minyak masak (sedikit)
  2. Mentega
  3. Sosej
  4. Bawang merah (hiris)
  5. Cili padi
  6. Telur
  7. Sos cili

Cara Masak:

Masukkan minyak masak, mentega, hirisan bawang merah, cili padi, telur (pecahkan duluan ya), tumis sehingga nampak kekuningan dan akhir masukkan sosej dan sos cili. Jangan lupa perasa, garam, ajinomoto sedikit dan perencah maggie paling win. 

Resepi Asal : Yatie Owner 



#16 Telur Bistik 




Bahan-bahan:

2 biji Telur
Bawang merah
Bawang putih
1 sudu cili paste
1 sudu sos tiram
1 sudu sos cili
1 sudu sos tomato
Sedikit isi ayam dipotong dadu
*mixed vege
* cili benggala potong nipis
Garam
Cukup rasa


Cara-cara :

1. Pecahkan telur dan pukul, masukkam garam dan sedikit cukup rasa. Goreng macam buat teloq dadar. Dah masak elok angkat dan toskan and letak dalam pinggan.

2. Dalam kuali yang sama, tumis sedikit bawang merah dan bawang putih.

3. Masukkan cili paste, sos tiram, sos cili dan sos tomato dan tambahkan sedikit air.

4. Masukkan ayam and bagi nampak ayam dah masak sikit masukkan mixed vege /cili benggala. Aku sebab xda mixed vege.. So aku guna la cili benggala tu. Then masukkan balance bawang merah and bawang putih tadi.

5. Perasakan dengan garam atau cukup rasa. Kalau terlampau pekat boleh tambah air skit and biar sekali mendidih tutup api. Macam aku tak suka pekat sangat tak suka cair sangat. Biar in between.

6. Da siap kuah tadi curah la dekat atas telur yang goreng tadi. Dah siap 

Resepi Asal : Alia Farhan



#17 Resepi Kek Pisang Coklat



Bahan-bahan:

10 biji pisang emas masak (saiz kecil) - dilenyek menggunakan garfu
1 1/2 cawan tepung gandum *
3/4 sudu teh soda bikarbonat *
1 sudu teh serbuk penaik *
4 biji telur
1 cawan gula kastor / gula perang - boleh tambah atau kurangkan, mengikut citarasa tahap   kemanisan masing-masing
1 cawan minyak jagung atau minyak masak
1 sudu teh esen vanila
1/2 cawan serbuk koko
1 biji pisang dihiris nipis untuk hiasan

- Yang bertanda * perlu diayak bersama

Cara membuatnya:

1. Panaskan ketuhar pada suhu 170⁰C.

2. Satukan gula kastor, telur, minyak jagung dan esen vanila dan pukul sehingga putih.

3. Masukkan pisang yang telah dilenyek dan kacau rata.

4. Kemudian, masukkan sedikit demi sedikit tepung gandum yang telah diayak bersama soda bikarbonat dan serbuk penaik ke dalam adunan tadi. Kacau sebati dan pastikan adunan tidak berketul.

5. Masukkan serbuk coklat dan kacau lagi sehingga sebati.

6. Tuang adunan ke dalam loyang yang telah disapu minyak atau mentega atau dilapik dengan baking paper. Letakkan hirisan pisang emas pada permukaan atas adunan.

7. Bakar dalam ketuhar pada suhu 170⁰C selama 50-60 minit atau sehingga masak (suhu mengikut ketuhar masing-masing).

Sebaiknya potong kek setelah sejuk supaya dapat potongan yang cantik. Kalau nak makan panas-panas pun tak menjadi masalah. Mai pun suka makan kek panas-panas selepas siap dibakar. 

Resepi asal : Maisarah Sidi 


#18 Cucur Kentang 




Bahan-bahan
250 gram tepung gandum
3 biji bawang merah - dimayang halus
1 biji ubi kentang - kupas dan potong dadu kecil 
Secekak daun kucai atau daun sup - potong pendek
1/2 sudu kecil garam
Secubit gula
200 ml air - lebih kurang
Sedikit air panas
Minyak untuk menggoreng

Cara-cara

Satukan tepung gandum dengan daun sup (kinah guna daun sup sebab itu je ada kat rumah), kentang, gula dan garam. 

Gaul sebati dan masukkan air sedikit demi sedikit. Kacau adunan tu sehingga rata. 

Kemudian masukkan sedikit air panas dan kacau adunan. Jangan kacau terlalu sebati supaya tepung tu tak tepu. 

Panaskan minyak dan pastikan ianya betul betul panas sebelum digoreng cucur sehingga garing. Jika mahu cantik, gunakan jari untuk masukkan adunan dalam kuali. Jika tidak, boleh juga gunakan sudu. 

Dah siap, bolehlah dihidangkan dengan sambal cuka. Kebetulan dalam peti ais tu ada lebihan sos dimsum masa beli aritu. Cicah saje ler. 

Resepi Asal : Ape Kinah 


*******

Cukup lengkap bukan menu untuk berbuka puasa nanti? Dari lauk pauk hinggalah kuih dan kek pun ada. Apa yang penting pilih yang terbaik dan masak secukupnya agar kita tidak membazir. Selain menyediakan senarai juadah berbuka, Sha juga akan mengikut selera keluarga dirumah jadi biarlah semua orang dapat merasa menu kegemaran masing-masing sepanjang Ramadhan barulah adil. Menu-menu di atas tidak semestinya untuk berbuka puasa sahaja, sebenarnya semua menu ini adalah menu harian kita cuma ianya memudahkan kita bila kita kumpul supaya tak mati kutu. Tak gitu?