Wednesday, November 13, 2019


Jangan tahan jika sakit perut nak buang air besar | Tajuk ini mengingatkan Sha kepada kejadian hampir 10 tahun lepas ketika dalam perjalanan balik dari Pahang ke Terengganu menaiki bas selepas selesai mengikuti suatu kursus disana. Malangnya kami terpaksa turun di Hospital Dungun kerana salah seorang sahabat sekerja Sha hampir tidak sedar sedarkan diri. Selepas menemui doktor bertugas, doktor mendapati beliau telah menahan kentut hingga menyebabkan beliau hampir pengsan. Itu baru menahan kentut sudah boleh menyebabkan seseorang terpaksa ke unit kecemasan, kalau menahan diri daripada membuang air besar bagaimana pula ya? Ramai pasti bersetuju jika Sha katakan bahawa membuang air besar adalah satu perkara yang baik untuk diri korang. Sha juga yakin bahawa ramai yang tidak mahu menyimpan najis terlalu lama di dalam tubuh. Tetapi ada ketika di mana anda terpaksa menahan diri daripada membuang air besar. Saat-saat ia datang itu kadangkala betul-betul pada masa yang tidak sesuai seperti ketika sedang bermesyuarat atau sedang menunggu bas atau LRT. Apa keputusan anda? Mahu mencari tandas berdekatan atau tunggu sehingga tiba dirumah?

Buat najis anda keras, alami sembelit

Menurut Alison Chen, pengarang buku What Your Poo Says About You, kita boleh menahan daripada membuang air besar tetapi ia tidak boleh dilakukan selalu. Mengapa? Kerana ia boleh menyebabkan anda mengalami masalah sembelit. Menurut Alison Chen lagi, semakin lama anda menahan daripada membuang air besar, maka semakin keras najis anda. Ini kerana semakin banyak kandungan air yang akan diserap keluar daripada najis anda.
Apabila tinja anda menjadi lebih keras, anda akan mengalami sedikit kesukaran untuk mengeluarkannya. Bukaan dubur anda berkemungkinan akan mengalami fisur atau koyakan ketika najis dikeluarkan. Apabila terdapat sebarang koyakan pada bukaan dubur, anda pasti akan merasakan kesakitan selain menyebabkan pendarahan dan mengambil sedikit masa untuk sembuh. Selain itu, anda juga berpotensi untuk mendapat buasir jika najis anda kerapkali menjadi keras. Anda mungkin tidak tahu bahawa najis yang keras menjadi salah satu penyebab terjadinya buasir.

Respon lebih perlahan

Sumber Google

Menurut Spencer Nadolsky, seorang ahli perubatan keluarga, menahan diri daripada membuang air besar boleh menyebabkan rutin membuang air besar berubah. Apabila kita menahan diri daripada membuang air besar, otot pada rektum akan meregang dan menghantar signal agar tubuh berhenti daripada memberi respon terhadap keperluan untuk mengeluarkan najis. Ini kemudiannya akan menyebabkan tubuh anda mengeluarkan najis dengan lebih perlahan apabila tiba masanya pada masa akan datang. 

Kurangkan risiko sembelit

Untuk mengurangkan risiko anda daripada mengalami sembelit, anda boleh mencuba untuk melakukan perkara-perkara seperti sentiasa bersenam, menambahkan hidangan berserat dalam pemakanan, dan minum lebih banyak air. Anda juga boleh mendapatkan ubat untuk mengurangkan sembelit seperti laxative dan enema. Walau bagaimanapun, ia perlu digunakan secara berhati-hati kerana ia kadangkala boleh memburukkan keadaan sembelit sedia ada. 
Selepas ini, cuba kurangkan diri daripada menahan untuk membuang air besar. Kami faham ramai yang lebih gemar memilih untuk tidak membuang air besar di tandas-tandas awam kerana faktor bau atau bunyi yang akan dikeluarkan. Anda boleh menahannya sehingga pulang ke rumah, tetapi jangan jadikannya sebagai satu amalan. Lebih-lebih lagi jika najis anda sudah ‘berada di pintu kastam’ untuk dilepaskan. Takut nanti anda ‘terbuang’ di dalam LRT je.
Kalau nak tahu, Sha adalah salah seorang yang suka menahan diri daripada pergi terus ke tandas jika sakit perut. Kesannya memang terasa antara terus ke tandas dan menangguhkan diri ke tandas. Keputusannya jangan berlengah untuk melepaskan hajat korang..! Kerana ianya akan menyebabkan korang tidak selesa dan menyusahkan diri sendiri nanti.

Friday, November 08, 2019


SHOPEE SNEAK PEEK: HOW TO SAVE MORE WHEN YOU BUY ELECTRONICS ON SHOPEE - 11.11 Coming Soon ! Don't Miss the Golden oppoturnity.



Check out the Electronics Deals on Shopee this 11.11 Big Sale with discounts up to 50% on some of the most popular searched products with the lowest price guaranteed. To add to the thrill, Shopee is keeping the price a mystery, which will only be revealed on 11 November 2019 at 12am sharp.

Home Appliances
Enjoy your favourite fried food the healthier way with the all-time favourite Russell Taylors Air Fryer that uses rapid air technology to fry instead of oil. Perk up your home with the Deerma Air Humidifier and Phillips 43” HD LED TV at an exclusive price on Shopee.





Product
Original Price
Promo Price
RM199.99
RM1XX.99
RM288.00
RM27X.00
RM755.00
RM6XX.00
RM282.00
RM18X.00
RM299.00
RMX1.11
RM1,299.00
RM8XX.00

Mobile Phones
Planning to get a new phone? Check out the crowd-pleaser Huawei P30 or the recently launched iPhone 11 at an unbeatable price! The Huawei P30 comes with Google Play Store so you can still use your favourite Google app worry-free. Receive the best deal for the Samsung Galaxy A50s 6GB+128GB in three unique colours.


Product
Original Price
Promo Price
RM2699.00
RM1X89.00
RM1299.00
RM1X99.00
RM1699.00
RM9X9.00
RM1,299.00
RM2X9.00
RM499.00
RM2X9.00


Camera and Mobile Accessories
The bestselling APEMAN C420D Dash Cam offering a sharp full HD resolution gets a big price slash which is too good to miss. GoPro Hero Black 8, an upgrade from its predecessor that is made more suited for vlogging, has landed in Malaysia and comes with a free mystery gift. The Verbatim 20,000mAH Powerbank, powerful enough to charge a laptop and comes with QC3.0 fast charging capabilities, only on November 11.



 


Product
Original Price
Promo Price
RM239.00
RM1X9.00
RM1,899.00
RM1,8x9.00
RM68.00
RMX7.90
RM89.00
RMX5.00
RM2,399.00
RM2XX9.00
Rm1690.00
RM1XX3.00


Laptops and Computer Accessories
Take this chance to stock up your Canon Laser Toner that comes with a 10 Year Manufacturer Warranty. If you are tired of tangled wires and cables, go for a wireless mouse, selling at an exclusive price on Shopee.



Product
Original Price
Promo Price
RM39.00
RMX.80
RM2,999.00
RM2X49.00
RM80.00
RM1X.1X
RM499.00
RM1X9.88

Visit Shopee’s biggest Electronics Sale at https://shopee.com.my/m/1111-preview-deals now and fill up your cart with all the superb deals. Get ready to find out the mystery price on 10 November, 11.59pm and check out your cart as soon as the clock strikes 12. Act fast as there are limited quantities only. Also, enjoy free shipping with a minimum spend of RM11, daily cashback of up to 111%, and a chance to purchase a Toyota Vios for only RM1 when you shop on Shopee this 11.11 Big Sale.

Wednesday, November 06, 2019

Tips Berpakaian Untuk Nampak Tinggi | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Sekali sekala nak kongsi tips tentang fesyen boleh kan? Hari ini Sha nak kongsikan beberapa tips yang terlintas difikiran juga daripada pemerhatian seharianlah, maklumlah diri sendiri pun tak berapa tinggi dan badan pun berisi tetapi nak nampak lebih kurus dimata orang memang jadi idamanlah. Bukanlah nak kata rendah tu tak cantik, tapi ada yang hendak nampak tinggi. Bagi Sha sendiri suka tengok orang sekeliling yang tinggi dan slim, cantiknya mereka bawa pakaian mereka dengan yakin. Tapi orang kata orang rendah ini awet muda, nampak comel gitu. Tapi tak perlulah sampai terpengaruh dengan ubat tambah tinggi kan. Di sini Sha ingin berkongsi 7 tips untuk nampak tinggi dengan hanya memilih pakaian yang betul untuk ketinggian badan sendiri.

rendah tapi nampak tinggi

TIPS UNTUK NAMPAK TINGGI

Dalam tips untuk nampak tinggi kali ini Sha banyak menekankan tentang pemilihan baju. Tetapi bukan setakat baju yang perlu kita ambil berat tetapi juga pemilihan seluar, skirt, tudung dan beg tangan juga memainkan peranan yang penting dan tidak hanya pakai tangkap muat. Oleh itu, marilah sama-sama kita belajar dan ubah apa yang patut. Hal ini juga adalah untuk diri sendiri juga sebabnya Sha seorang kurang menitikberatkan penampilan walaupun ke pejabat terutamanya tentang kasut ! apa yang selesa walaupun selipar jepun, ahahahaa... yang elok sikit hanya untuk bersedia jika ada tempat yang memerlukan Sha tampil lebih  Sekarang nak kurus sikit lepas itu nak guna pakai tips-tips dibawah ini :


1. Pilih pakaian yang corak menegak dibahagian tengah badan


Pilih pakaian dengan rekaan yang rekaan atau jahitan garis menegak tengah badan. ini akan membuatkan tubuh badan kelihatan tinggi tambah pula dengan garis halus. Garis menegak boleh membantu kita menyembunyikan sosok badan yang tidak sepatutnya. Macam silap mata gitu kan, rendah tapi nampak tinggi.

2. Elak pakaian corak melintang.


Elakkan memakai baju yang mempunyai jahitan garis yang melintang. Ini akan membahagikan tubuh dan menampakkan tubuh lebih rendah.

3. Pilih pakaian rekaan ringkas


Pilihan pakaian dengan rekaan ringkas dan tidak banyak corak. Rekaan sebegini akan memperlihatkan si pemakai kelihatan kemas dan tidak sarat. Tambah pula kalau kita pilih corak bunga-bunga yang besar, memang menambahkan lagi saiz badan dan menampakkan badan kita lebih pendek dari sebenarnya.

4. Elak pakai jaket yang terlalu labuh.


Pilih jaket atau blazer yang sama labuh atau hampir sama dengan hujung jari. Pilihan labuh yang betul dapat mengelakkan kita daripada nampak lebih rendah, yang ngam untuk tubuh kita menampakkan kita lebih menawan ! Tentang labuh tak labuh ni antara topik yang paling Sha suka juga bila bercakap tentang tips berpakaian kerana Sha sendiri banyak silap beli blaus yang sekadar berkenan dimata.

5. Hadkan warna pakaian



Hadkan warna pada pakaian. Pilih satu atau dua warna sahaja sudah memadai. Semakin banyak warna, tubuh akan kelihatan lebih rendah. Kalau boleh jika pakai baju kurung biar kain dan baju warna sama jadi tidaklah terbahagi kepada dua bahagian badan. Tapi betullah ada beza kalau berbaju kurung warna sama dengan kain dan baju lain, sebab ada juga kawan tegur kalau masa pakai baju kurung satu warna orang cakap Sha kurus! Padahal semalam dengan hari ini sama sahaja tuannya, baju sahaja lain. Ok, lepas ini kena pakai yang warna samalah. Warna baju juga tak semestinya warna gelap seperti hitam, boleh sahaja warna lain tetapi biarlah yang sesuai dengan warna kulit kita.

6. Pemilihan labuh baju yang betul dengan ketinggian anda.


Pastikan labuh baju kurung pada di atas paras lutut. Jangan memakai blaus yang terlalu labuh, labuh terbaik adalah sekitar penumbuk. Jika orang rendah pakai cardigan labuh seperti diatas memang sesuai dengan kasut tinggi kalau tidak lagi menampakkan diri rendah. Elakkan dress yang separuh badan. Kalau nak nampak tinggi kenalah rajin belek-belek baju yang nak dibeli selain melihat corak yang cantik.


7. Pilihan Beg Tangan Yang Sesuai Dengan Saiz Badan


Saiz beg tangan juga memainkan peranan sama ada kita nampak pendek atau tinggi. Sebenarnya, ia turut memberi kesan kepada penampilan kita!

Teringat semasa mengikuti kursus penampilan bersama Cutecarry beberapa tahun lepas, kelakarnya beliau periksa beg-beg tangan yang dibawa oleh pendengar ceramah beliau dan terus komen. Jika beg tangan kita terlalu besar, ia membuatkan badan kita nampak lebih ‘berat’ dan pendek. Jadi, pilihlah beg tangan yag tidak terlalu kecil, cantik jika tidak melebihi lebar badan masing-masing untuk nampak lebih tinggi kecil dan kurus.

Akhir sekali, jangan sesekali kita merasa rendah diri kerana tidak mempunyai ketinggian seperti orang lain. Yang penting cara kita memilih, membeli menyesuai padan pakaian dengan tubuh badan kita. Sha pun kadang-kadang tengok baju cantik, suami tegur kenapa tak beli kalau berkenan? Mulakan meluahkan rasa, kalau Sha tinggi kan best, pakai apa sahaja mesti cantik kena dengan tubuh. Selepas itu, memang kena dengarlah beliau membebel kerana sikap rendah diri yang bertempat ini.

Friday, November 01, 2019

Dekati Rasulullah S.A.W Dengan Melawat Kompleks Seni Islam Antarabangsa Shah Alam Selangor | 29 Oktober 2019 (Selasa) Sha bersama rakan-rakan pejabat bersama beberapa orang ahli Jawatankuasa Pemulihan Dadah  (JKPD) bersama Klien Pengawasan telah berpeluang melawat Kompleks Seni Islam Antarabangsa yang terletak di Shah Alam, Selangor. Rombongan seramai 40 orang ini telah tiba pada jam lebih kurang 11.30 pagi terus disambut dan diberi taklimat oleh pegawai bertugas Kompleks Islam Antarabangsa. Dari pintu masuk hingga ke dalam bangunan Yayasan Restu ini kita sudah boleh nampak kesenian Islam yang menarik perhatian kami. Pada Sha tempat ini boleh dijadikan salah satu tempat menarik di Shah Alam.

Melawat Kompleks Seni Islam Antarabangsa Shah Alam



Sebelum memulakan lawatan rombongan berkumpul untuk sesi bergambar di hadapan Yayasan Restu sebelum bergerak ke bilik taklimat. Selepas taklimat pengenalan tentang Yayasan Restu dan Nasyrul Quran lebih kurang 30 minit, pegawai bertugas membawa kami melawat gakeri-galeri yang ada iaitu Galeri Musyaf Al-Quran (15 minit) dan naik ke bilik kebal.

Menarik Di Galeri Musyaf Al-Quran


Semasa lawatan di galeri ini pengunjung tidak dibenarkan mengambil gambar apatah lagi merakam sebarang video. Sha amat kagum dengan seni Islam yang diterapkan pada hasil seni penghasilan Al-Quran, contohnya untuk mukasurat surah Al-Fatihah senilukis dikeliling tulisan khat ada simbolik gambar buah kelapa. Sebagaimana yang kita tahu, untuk ukiran pada kitab suci Al-Quran adalah tidak menggunakan sebarang gambar binatang atau manusia tetapi hanya menggunakan gambar buah-buahan dan tumbuhan yang tidak berkaitan dengan agama lain di dunia. Kertas yang digunakan untuk penyalinan semula Al-Quran ini adalah diimport dari luar negara seperti indonesia, tulisan khat juga menggunakan kayu resam yang dikeringkan, dakwat pula dari bahan semula jadi seperti buah manjakani, bunga cengkih dan kulit buah delima. Dakwat juga akan disimpan didalam bekas khas yang diletakkan kain sutera di dalamya untuk mengelakkan mata pen rosak.

Selain itu terdapat beberapa Al-Quran lama seperti dari Acheh yang mana didapati tidak lama sebelum Acheh dilanda tsunami. Setiap Al-Quran yang ada di sini juga mempunyai jalur tepi yang diperbuat daripada emas. Jika korang berminat dengan nilai seni Islam memang korang akan teruja masuk ke sini. Sha sendiri teruja mendengar penerangan pegawai bertugas dan mengambil peluang untuk melihat Al-Quran ini dari jarak dekat semata-mata ingin melihat seni grafik yang ada seperti ukiran buah manggis dan buah limau yang menjadi simbolik kepada beberapa surah di dalam Al-Quran.

menarik di kompleks seni iskam antarabangsa
Taklimat Pengenalan daripada pegawai Yayasan Restu
Menarik Di Bilik Kebal

Bilik kebal ini dipantau suhunya dan memiliki pintu yang agak tebal daripada pintu lain. Bilik ini menempatkan rambut Rasulullah S.A.W, cebisan kain jubah dan capal Rasulullah S.A.W yang disimpan di dalam bekas kaca serta rak Manuskrip Al-Quran mengikut seni grafik bertemakan setiap negeri di Malaysia. Bilik ini juga tidak dibenarkan mengambil sebarang gambar dan video, tetapi korang patut datang ke sini untuk melihat sendiri manuskrip yang halus seni lukisnya, manuskrip yang sempat Sha tengok adalah dari negeri Kedah dan Perak.

Rehlah Nabawiyah

Akhir sekali rombongan dibawa ke Rehlah Nabawiyah untuk menyelusuri 24 Segmen Sirah Junjungan Agung Nabi Muhammad SAW yang mengambil masa lebih kurang 1jam 30 minit untuk menghabiskan lawatan. Aktiviti pertama adalah tayangan video tentang kelahiran Nabi Muhammad SAW dan barulah melawat replika suasana kehidupan Rasulullah SAW dari kecil hingga baginda wafat. Yang paling istimewa di sini juga dibuat satu replika rumah Nabi Muhammad SAW bersama Saidatina Khadijah R.A.




Segmen Sirah Junjungan Agung Nabi Muhammad S.A.W Meliputi Segmen Berikut :

1. Bermula daripada pintu masuk

2. Kemudian berkumpul di Bilik Visual Maulid Rasulullah S.A.W

3. Zaman Kanak-Kanak Rasulullah S.A.W

4. Kampung Bani Saad dimana Rasulullah S.A.W diberikan kepada ibu susuan baginda iaitu Halimatus Saadiah.

5. Rahib

6. Perang Fijar

7. Sejarah Pembinaan Kaabah

8. Perdagangan

9. Perdagangan

10. Gua Hira'

11. Sejarah Isra' Mikraj

12. Gua Thur

13. Hijrah Rasulullah

14. Kebun Tamar

15. Rumah Aishah R.A

16. Masjid Nabawi

17. Masjid Quba'

18. Ruang Informasi


Menuju ke tingkat atas

19. Galeri Empat Panglima Islam Terhebat
Mereka adalah Hamzah Bin Abu Muttalib, Khalid Al-Walid, Abu Sufyan Bin Harb dan Wasyi Bin Harb. Hamzah Bin Abu Muttalib merupakan bapa saudara kepada Nabi Muhammad S.A.W dan telah masuk Islam selepas tahun kedua kenabian. Tiga yang lain merupakan orang yang kuat menentang Islam pada awalnya kemudian memeluk Islam sengan sepenuh hati dan menjadi pejuang yang hebat.

20. Bilik Tayangan Video

21.Miniatur Perang Tentera Islam iaitu Perang Uhud, Perang Badar, Perang Khandak.

22. Photo Booth

Replika Rumah Rasulullah S.A.W

Sepanjang pengembaraan menyelusuri sejarah Rasulullah S.A.W di sini kita berpeluang untuk melawat replika rumah Rasulullah S.A.W yang didiami bersama isteri baginda Khadijah R.A. Menurut pegawai Yayasan Restu, ada insan yang mahu melawat replika Rumah Rasulullah SAW ini terlebih dahulu bermimpi berada di rumah baginda. Sampainya beliau di depan replika rumah ini tiba-tiba beliau menangis kerana replika yang ada sama seperti di dalam mimpinya.

rumah Rasulullah SAW
Pelan Rumah Rasulullah SAW

Bilik Rasulullah
Bilik Rasulullah SAW
Selain daripada bilik-bilik yang ada, di sini juga disediakan replika barangan Rasulullah S.A.W seperti Pengikat Rasulullah S.A.W,  Replika Kasut diperbuat daripada kulit, Replika Tempat Makan dan Katil Rasulullah S.A.W.

jubah rasulullah
Jubah Rasulullah SAW

Pada Sha jika korang ke Shah Alam bolehlah bawa keluarga datang kemari untuk melawat sejarah nabi kita Nabi Muhammad S.A.W dan senaraikan Kompleks Seni Islam Antarabangsa ini sebagai tempat menarik di Shah Alam. Rehlah Nabawiyyah "Bukan Sekadar Sejarah Tapi Peradaban"



Maklumat Untuk Mengunjungi Rehlah Nabawiyyah :

Dibuka Setiap Hari
Jam 10.00 pagi hingga 6.00 petang

Harga Tiket Masuk Rehlah Nabawiyyah

Kanak-Kanak 3-6 tahun - RM 5.00
Pelajar Sekolah/IPT/OKU/WE - RM 15.00
Dewasa - RM 25.00

Dapatkan tiket dikaunter Yayasan Restu atau di www.rehlahnabawiyyah.com
Info lanjut korang boleh hubungi
010-660 0871 /09-389 3788

Follow Us @shalimarmohdyusof