Tuesday, November 19, 2019



Tonton Cerita Seram Boleh Bantu Kawal Kegelisahan, pakar. Assalamualaikum dan salam sejahtera. Sha punya ramai kawan yang suka layan cerita seram termasuk filem seram dan novel seram termasuklah Sha sendiri. Bagi Sha jika mahukan hiburan di televisyen, majoritinya filem atau drama pilihan Sha ada daripada kategori seram berbanding filem cinta, filem karporat, cerita lawak dan konsert. Tapi kan, ada kajian baru-baru ni yang cakap tonton cerita seram boleh bantu kawal kegelisahan. Biar betul?

Cerita seram & kegelisahan

Menurut portal berita antarabangsa, HuffPost, penderita kegelisahan cenderung menjadikan aktiviti menonton cerita seram ini sebagai satu hobi atau terapi. Menurut mereka, aktiviti ini adalah salah satu daripada cara yang boleh bantu kawal kegelisahan yang dialami. Persoalannya, mengapa? Berikut merupakan keterangan pakar.

Ia adalah ‘gangguan’ yang membantu

Menurut Jocelyn McDonnel, ahli terapi dari The Family Institute at Northwestern University, penderita kegelisahan cenderung merisaukan perkara berkenaan pekerjaan, perhubungan, kesihatan, kewangan dan macam-macam lagi. Jadi, aktiviti menonton cerita seram ini boleh membantu mereka untuk memfokuskan minda mereka terhadap perkara yang lain.
Kenyataan ini disokong oleh seorang lagi pakar terapi dari Washington, Alicia Clark yang juga merupakan pengarang buku “Hack Your Anxiety”. Menurut beliau, aktiviti menonton cerita seram boleh ‘mengalihkan’ kegelisahan yang dialami kepada sesuatu yang akan menyebabkan mereka kekal fokus. Wah! menarik, bukan?

Ia akan membuat kegelisahan tampak normal

Bagi kebanyakan penderita kegelisahan, aktiviti menonton cerita seram adalah salah satu cara untuk mengesahkan bahawa ketakutan atau kerisauan itu adalah satu perkara yang normal buat orang lain. Jadi, ia akan membuat mereka berasa seperti orang yang normal.

“Dengan menonton cerita horror atau thriller, individu dengan kegelisahan boleh mengesahkan bahawa dunia ini memang tempat yang bahaya. Disebabkan itu, tidak salah untuk mereka berasa takut, risau dan gelisah”, kata Elias Aboujaoude, profesor dari Stanford University.

Ia membantu penderita mengawal kegelisahan

Keith Humphrey yang juga merupakan profesor dari Stanford University menjelaskan bahawa aktiviti menonton cerita seram ‘membenarkan’ individu dengan kegelisahan untuk ‘menyalurkan’ kegelisahan yang sering dialami itu ketika menonton cerita seram dengan lebih terkawal. 
Dalam pada itu, beliau turut memberi analogi di mana dalam cerita seram atau apa-apa genre cerita watak antagonis akan tewas di penghujung cerita. Jadi, penderita kegelisahan boleh menyimpulkan bahawa segalanya sebenarnya boleh dikawal, dibendung atau ‘ditewaskan’.

Ia adalah satu terapi yang merelakskan

Menurut McDonnell, menonton cerita seram sangat membantu dalam melegakan ketegangan dan perasaan tidak selesa – sesuatu yang kebanyakan penderita kegelisahan akan alami. Jadi, aktiviti ini akan mengajar seseorang itu cara menghadapi ancaman, tekanan atau kegelisahan yang sebenarnya tidak seteruk mana dan hanya diperbesarkan oleh penderitanya. 
Kajian Universiti of Westminster pada 2012 menyokong dakwaan ini dengan menyatakan bahawa menonton cerita seram akan menyebabkan adrenalin meningkat semasa tiba babak yang mengerikan. Jadi, ia akan membiasakan penderita dengan perasaan ini dan mungkin akan membantu mereka untuk mengawal kegelisahan yang akan dialami kelak.

Konklusi

Kesimpulannya, ramai pakar yang menyatakan bahawa tonton cerita seram mungkin bermanfaat buat individu yang ada mengalami masalah kegelisahan. Jadi, jika anda mempunyai masalah yang sama, mungkin boleh cuba jadikan ini sebagai satu hobi dan terapi buat anda. Cuma, pastikan anda telah dapatkan khidmat nasihat dan rawatan daripada doktor dulu ya?
Buat peminat horror movie di luar sana, penulis ada tip penting buat anda. Bawa sweater ekstra. Ia sangat berguna untuk tutup muka anda bila tiba babak jump scare!

Monday, November 18, 2019


Kena Tindih Ketika Tidur? Apakah Penyebabnya? | Terjaga dari tidur. Jam menunjukkan pukul 2 pagi. Anda cuba bangun namun susah. Dada terasa sakit, suara tak keluar dan bulu roma mula meremang, “Ah, kena tindih pulak”, anda mula bermonolog. Ramai individu pernah mengalami situasi sebegini namun tak semua tahu puncanya. Nak tau apakah penjelasan sains berkaitan dengan fenomena kena tindih ni? Teruskan membaca untuk maklumat selanjutnya.

Kelumpuhan tidur tidak memudaratkan kesihatan

Ia merupakan fenomena yang boleh dianggap aneh. Disebabkan oleh itulah kebanyakan individu mengaitkan pengalaman merasai kelumpuhan tersebut dengan fenomena paranormal. Suatu ketika dahulu, kita tidak memahami mekanisme di sebalik keadaan ini namun kini, kita tahu bahawa dua hormon mempunyai kaitan dengannya, Glycine dan Gamma Aminobutyric Acid (GABA). Kedua-duanya memainkan peranan penting melumpuhkan otot-otot badan ketika fasa rapid eye movement (REM) kerana pada ketika ini, kita mengalami mimpi. Tujuan kelumpuhan tersebut adalah untuk mengelakkan kita daripada melakukan perkara yang dimimpikan.
Secara fisiologi, anda sepatutnya tidak sedarkan diri ketika fasa REM ini. Mata anda tertutup rapat dan mimpi hanyalah sekadar mimpi. Namun, jika seseorang itu bangun ketika fasa REM, maka individu tersebut akan mengalami kelumpuhan kesan daripada rembesan hormon tersebut. Otot anda masih lumpuh tetapi mata anda berkeliaran memandang persekitaran dan dalam masa yang sama, anda merasakan sesuatu menindih di bahagian dada anda. Usah khuatir! Anda akan boleh bergerak seperti biasa. Kelumpuhan ini kebiasaannya berlaku dalam sekitar 1 hingga 3 minit. Ia tidak akan menyebabkan apa-apa masalah kesihatan melainkan pengalaman yang agak menakutkan.

Halusinasi dan makhluk halus yang menindih

Amigdala merupakan sistem saraf yang berbentuk kacang, terletak pada bahagian lobus temporal tengah. Ia adalah sebahagian daripada struktur basal ganglia dan bahagian otak yang paling aktif ketika fenomena kelumpuhan tidur kerana fungsinya adalah untuk mengawal atur memori berkaitan perasaan dan ketakutan. Bayangkan anda mempunyai amigdala yang sedang aktif membuatkan anda takut, namun tiada apa-apa perkara di persekitaran yang mempunyai keupayaan untuk membuatkan anda takut. Ini merupakan satu paradoks dan solusi kepadanya adalah halusinasi
Brian A. Sharpless dan Monika Klikova telah menerbitkan kajian di Jurnal Tidur pada tahun 2019 yang melibatkan 185 individu yang didiagnos dengan masalah ini. Dapatan kajian tersebut telah mendapati bahawa 58 peratus daripada mereka merasakan kehadiran sesuatu yang bukan manusia di dalam bilik sewaktu fenomena tersebut sedang berlaku. Halusinasi boleh berlaku dalam pelbagai jenis bentuk. Ada individu yang melaporkan mereka merasa seolah-olah di awang-awangan, ada yang ternampak individu asing berada bersama mereka di tempat mereka tidur dan ada yang ternampak makhluk halus menindih dada mereka.
Pengalaman Sha sendiri pernah beberapa kali mengalami keadaan ini sewaktu tidur. Tidak mampu membuka mata hanya mampu 'melawan' dan membaca ayat-ayat suci supaya 'dilepaskan' hingga kadang-kadang terasa penat.

Risiko dan rawatan

Terdapat pelbagai jenis faktor yang boleh dikaitkan dengan kebarangkalian seseorang individu untuk menghadapi kelumpuhan tersebut.
  • Faktor genetik
  • Sejarah trauma
  • Masalah kesihatan mental
  • Masalah kesihatan fizikal
  • Masalah berkaitan kualiti tidur
  • Penggunaan dadah
Setakat ini, tiada rawatan spesifik menurut protokol perubatan dalam merawat masalah ini. Perkara yang sering diketengahkan adalah tabiat tidur yang baik. Kelumpuhan ini boleh menjadi petanda bahawa anda tidak mendapatkan tidur yang cukup. Antara rekomendasi untuk mengelakkan fenomena ini adalah untuk menghindari alkohol dan dadah 3 jam sebelum waktu tidur. Minuman berkafein juga perlu dihadkan dan barangan elektronik perlu dielakkan sebelum waktu tidur untuk menjamin kualitinya.

Konklusi

Kelumpuhan tidur bukanlah satu penyakit yang serius namun ia merupakan pengalaman yang menakutkan. Halusinasi kebiasaannya dialami oleh sebahagian besar individu, namun begitu, fenomena tidak akan berlarutan. Jaga tabiat tidur anda dan pastikan anda mendapatkan tidur yang cukup. Jika anda risau berkenaan dengan fenomena ini, berjumpalah dengan doktor untuk pemeriksaan lanjut. Agak lama juga Sha tidak mengalami keadaan begini dan harapnya tidaklah berulang lagi.

Sunday, November 17, 2019

Resepi Nasi Goreng Budu Mudah | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Bila hari minggu pasti otak ligat memikirkan juadah yang nak dihidang kepada suami dan anak-anak dirumah dari sarapan hingga ke makan malam. Sha memang tabik betul dengan rakan-rakan yang bergelar surirumah dan bekerja dari rumah kerana mereka hari-hari perlu fikirkan menu buat keluarga tersayang. Kebiasaannya untuk sarapan keluarga Sha lebih suka yang mudah dan cepat, tapi yang pastinya selera melayulah. Jadi untuk sarapan hari ini Sha memilih untuk buat nasi goreng sahaja memandangkan bahan-bahan yang ada di rumah hanya beras, stok mee dan bihun dah habis kelmarin. Resepi nasi goreng paling mudah untuk pagi ini adalah Nasi Goreng Budu, sebenarnya agak lama dah Sha tak makan nasi goreng budu ini jadi kali ini kita masak lagi untuk dimakan bersama keluarga tersayang. Sebenarnya resepi ini mudah kerana perasanya adalah budu, kalau yang biasa makan budu korang tahulah rasa budu yang masin-masin gitu. Jika korang cari resepi nasi goreng budu ini semuanya mudah dan bahan pun tak perlu banyak, untuk nasi goreng budu yang Sha suka adalah seperti resepi di bawah.


RESEPI NASI GORENG BUDU MUDAH DAN CEPAT


Nasi yang dimasak dengan 2 cawan beras
Bawang merah 1 biji dimayam
Bawang Putih 2 ulas dimayam
Cili kering digunting kecil
Isi ikan goreng - Sha guna 1 ekor ikan sahaja.
Telur 1 biji
4 sudu besar budu
Bunga kantan kalau suka (Sha tak letak kali ini kerana Abang Zaryth tak tahan dengan bunga kantan)
1 kiub ikan bilis
Sayur kubis dihiris halus
Cili padi potong


Tidak semua orang makan budu. Budu sinonim dengan negeri Pantai Timur terutamanya Negeri Kelantan. Sebenarnya budu adalah seperti kicap juga, cumanya budu berasaskan ikan. Budu yang paling best adalah budu yang dibuat homemade orang kampung dalam tempayan, tetapi sekarang susah nak jumpa dah. Sha sendiri jika pulang ke kampung pasti akan ke pasar dan beli stok sedozen budu untuk bekalan dirumah kerana lebih jimat. Budu kegemaran Sha adalah budu cap ketereh, berbotol kecil comel, selalu juga beli banyak sebab boleh bagi kawan-kawan dan pengasuh anak-anak yang memang suka makan budu. Jadi budu tidak asinglah bagi rakyat Malaysia kerana kerana ramai je orang Perak makan budu..huhuhu.. Kalau di pejabat Sha pun, Sha ada geng untuk makan budu dan di rumah pun suami dan anak-anak semua dah biasa makan budu. Eh ! Mestilah kena ajar kalau tidak ibu tak syok laa makan budu sorang-sorang kat rumah kan. Kalau lauk ikan goreng, wajib suami nak ada budu depan mata. Paling sedap kalau budu yang diletakkan perahan air limau nipis, hirisan cili padi dan hirisan bawang merah, kalau Sha pula tambah tempoyak lagi bertambah nasi.


CARA MEMASAK NASI GORENG BUDU


Panaskan minyak di dalam kuali
Tumis bawang merah, bawang putih dan cili kering.
Masukkan isi ikan goreng.
Masukkan budu
Masukkan kiub ikan bilis dan kacau
Masukkan sayur kubis dan cili padi
Pecahkan telur ke dalam bahan lain dalam kuali dan kacau sebati.
Kemudian masukkan nasi putih.
Nasi Goreng Budu DONE!

Untuk lebih sedap makan dengan pecahan keropok keping. Sebenarnya dengan nasi goreng apa pun Sha memang suka makan nasi goreng dengan keropok. Kalau dikampung dulu, biasanya kalau ada ikan goreng lebih tak habis makan, memang simpan dan boleh guna untuk dibuat nasi goreng. Apa lagi korang, jika korang dah bosan dengan nasi goreng ayam, nasi goreng daging, nasi goreng kampung sekarang korang boleh masukkan menu Nasi Goreng Budu pulak mana tahu korang terpaut nanti. Sha teringat semasa Sha membantu mak Sha di kantin sekolah pernah sekali Sha gunakan nasi lemak dijadikan nasi goreng, pun sedap weh.

Wednesday, November 13, 2019


Jangan tahan jika sakit perut nak buang air besar | Tajuk ini mengingatkan Sha kepada kejadian hampir 10 tahun lepas ketika dalam perjalanan balik dari Pahang ke Terengganu menaiki bas selepas selesai mengikuti suatu kursus disana. Malangnya kami terpaksa turun di Hospital Dungun kerana salah seorang sahabat sekerja Sha hampir tidak sedar sedarkan diri. Selepas menemui doktor bertugas, doktor mendapati beliau telah menahan kentut hingga menyebabkan beliau hampir pengsan. Itu baru menahan kentut sudah boleh menyebabkan seseorang terpaksa ke unit kecemasan, kalau menahan diri daripada membuang air besar bagaimana pula ya? Ramai pasti bersetuju jika Sha katakan bahawa membuang air besar adalah satu perkara yang baik untuk diri korang. Sha juga yakin bahawa ramai yang tidak mahu menyimpan najis terlalu lama di dalam tubuh. Tetapi ada ketika di mana anda terpaksa menahan diri daripada membuang air besar. Saat-saat ia datang itu kadangkala betul-betul pada masa yang tidak sesuai seperti ketika sedang bermesyuarat atau sedang menunggu bas atau LRT. Apa keputusan anda? Mahu mencari tandas berdekatan atau tunggu sehingga tiba dirumah?

Buat najis anda keras, alami sembelit

Menurut Alison Chen, pengarang buku What Your Poo Says About You, kita boleh menahan daripada membuang air besar tetapi ia tidak boleh dilakukan selalu. Mengapa? Kerana ia boleh menyebabkan anda mengalami masalah sembelit. Menurut Alison Chen lagi, semakin lama anda menahan daripada membuang air besar, maka semakin keras najis anda. Ini kerana semakin banyak kandungan air yang akan diserap keluar daripada najis anda.
Apabila tinja anda menjadi lebih keras, anda akan mengalami sedikit kesukaran untuk mengeluarkannya. Bukaan dubur anda berkemungkinan akan mengalami fisur atau koyakan ketika najis dikeluarkan. Apabila terdapat sebarang koyakan pada bukaan dubur, anda pasti akan merasakan kesakitan selain menyebabkan pendarahan dan mengambil sedikit masa untuk sembuh. Selain itu, anda juga berpotensi untuk mendapat buasir jika najis anda kerapkali menjadi keras. Anda mungkin tidak tahu bahawa najis yang keras menjadi salah satu penyebab terjadinya buasir.

Respon lebih perlahan

Sumber Google

Menurut Spencer Nadolsky, seorang ahli perubatan keluarga, menahan diri daripada membuang air besar boleh menyebabkan rutin membuang air besar berubah. Apabila kita menahan diri daripada membuang air besar, otot pada rektum akan meregang dan menghantar signal agar tubuh berhenti daripada memberi respon terhadap keperluan untuk mengeluarkan najis. Ini kemudiannya akan menyebabkan tubuh anda mengeluarkan najis dengan lebih perlahan apabila tiba masanya pada masa akan datang. 

Kurangkan risiko sembelit

Untuk mengurangkan risiko anda daripada mengalami sembelit, anda boleh mencuba untuk melakukan perkara-perkara seperti sentiasa bersenam, menambahkan hidangan berserat dalam pemakanan, dan minum lebih banyak air. Anda juga boleh mendapatkan ubat untuk mengurangkan sembelit seperti laxative dan enema. Walau bagaimanapun, ia perlu digunakan secara berhati-hati kerana ia kadangkala boleh memburukkan keadaan sembelit sedia ada. 
Selepas ini, cuba kurangkan diri daripada menahan untuk membuang air besar. Kami faham ramai yang lebih gemar memilih untuk tidak membuang air besar di tandas-tandas awam kerana faktor bau atau bunyi yang akan dikeluarkan. Anda boleh menahannya sehingga pulang ke rumah, tetapi jangan jadikannya sebagai satu amalan. Lebih-lebih lagi jika najis anda sudah ‘berada di pintu kastam’ untuk dilepaskan. Takut nanti anda ‘terbuang’ di dalam LRT je.
Kalau nak tahu, Sha adalah salah seorang yang suka menahan diri daripada pergi terus ke tandas jika sakit perut. Kesannya memang terasa antara terus ke tandas dan menangguhkan diri ke tandas. Keputusannya jangan berlengah untuk melepaskan hajat korang..! Kerana ianya akan menyebabkan korang tidak selesa dan menyusahkan diri sendiri nanti.

Friday, November 08, 2019


SHOPEE SNEAK PEEK: HOW TO SAVE MORE WHEN YOU BUY ELECTRONICS ON SHOPEE - 11.11 Coming Soon ! Don't Miss the Golden oppoturnity.



Check out the Electronics Deals on Shopee this 11.11 Big Sale with discounts up to 50% on some of the most popular searched products with the lowest price guaranteed. To add to the thrill, Shopee is keeping the price a mystery, which will only be revealed on 11 November 2019 at 12am sharp.

Home Appliances
Enjoy your favourite fried food the healthier way with the all-time favourite Russell Taylors Air Fryer that uses rapid air technology to fry instead of oil. Perk up your home with the Deerma Air Humidifier and Phillips 43” HD LED TV at an exclusive price on Shopee.





Product
Original Price
Promo Price
RM199.99
RM1XX.99
RM288.00
RM27X.00
RM755.00
RM6XX.00
RM282.00
RM18X.00
RM299.00
RMX1.11
RM1,299.00
RM8XX.00

Mobile Phones
Planning to get a new phone? Check out the crowd-pleaser Huawei P30 or the recently launched iPhone 11 at an unbeatable price! The Huawei P30 comes with Google Play Store so you can still use your favourite Google app worry-free. Receive the best deal for the Samsung Galaxy A50s 6GB+128GB in three unique colours.


Product
Original Price
Promo Price
RM2699.00
RM1X89.00
RM1299.00
RM1X99.00
RM1699.00
RM9X9.00
RM1,299.00
RM2X9.00
RM499.00
RM2X9.00


Camera and Mobile Accessories
The bestselling APEMAN C420D Dash Cam offering a sharp full HD resolution gets a big price slash which is too good to miss. GoPro Hero Black 8, an upgrade from its predecessor that is made more suited for vlogging, has landed in Malaysia and comes with a free mystery gift. The Verbatim 20,000mAH Powerbank, powerful enough to charge a laptop and comes with QC3.0 fast charging capabilities, only on November 11.



 


Product
Original Price
Promo Price
RM239.00
RM1X9.00
RM1,899.00
RM1,8x9.00
RM68.00
RMX7.90
RM89.00
RMX5.00
RM2,399.00
RM2XX9.00
Rm1690.00
RM1XX3.00


Laptops and Computer Accessories
Take this chance to stock up your Canon Laser Toner that comes with a 10 Year Manufacturer Warranty. If you are tired of tangled wires and cables, go for a wireless mouse, selling at an exclusive price on Shopee.



Product
Original Price
Promo Price
RM39.00
RMX.80
RM2,999.00
RM2X49.00
RM80.00
RM1X.1X
RM499.00
RM1X9.88

Visit Shopee’s biggest Electronics Sale at https://shopee.com.my/m/1111-preview-deals now and fill up your cart with all the superb deals. Get ready to find out the mystery price on 10 November, 11.59pm and check out your cart as soon as the clock strikes 12. Act fast as there are limited quantities only. Also, enjoy free shipping with a minimum spend of RM11, daily cashback of up to 111%, and a chance to purchase a Toyota Vios for only RM1 when you shop on Shopee this 11.11 Big Sale.

Follow Us @shalimarmohdyusof