Sunday, August 09, 2020

Resepi Sup Tulang Gearbox Sedap Dan Cepat Menggunakan Periuk Noxxa

August 09, 2020 0

Resepi Sup Tulang Gearbox Cepat Menggunakan Periuk Noxxa | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Agak lama tidak bersiaran di sini bermula dengan balik kampung sebelum Hari Raya AidilAdha, Hari Raya AidilAdha dan urusan selepas berhari raya. Rasa penat dan tempoh beradaptasi balik dengan rutin harian selalu membuatkan Sha sedikit lemau. Bila lemau rumah pun tak peduli sangat..huhuhuh..kemas yang patut sahajalah. Aidladha yang lepas Sha terpaksa balik ke Besut lebih awal sebelum hari raya disebabkan suami bekerja pada malam raya, kebetulan pula dua orang adik sepupu Sha nikah serentak sebelum raya. Jadi pagi raya tak ada ke mana-mana, kami sekeluarga ambil keputusan untuk ke rumah kakak ipar di Kedah. Selepas suami siap kerja kami terus gerak ke Kedah dan singgah bersarapan di IKEA Batu Kawan terlebih dahulu barulah meneruskan perjalanan ke Kedah. Hari pertama hari raya korban tahun ini kami rehat sahajalah memandangkan tak ada apa-apa aktiviti. Alhamdulillah rupanya kak ipar ada ambil bahagian pada hari raya kedua. Pagi raya kedua Sha bersiap dan ikut kak ipar ke tempat sembelihan yang tak jauh dari rumah. Sha sempatlah membantu penduduk yang ada untuk memotong daging pada pagi itu. Maka hari itu dapatlah rezeki kak ipar suruh pilih daging mana nakjadi Sha ambillah daging dengan sedikit tulang rangka. Tapi masih banyak bahagian tulang yang ada, Sha pun mintalah satu tulang gearbox dengan kak ipar. Bunga-bungalah hati sambil berangan tak sabar nak bawa balik Perak buat Sup Tulang Gearbox sedap-sedap.

resepi sup tulang

Resepi Mudah Sup Tulang Gearbox Yang Sedap


Bahan-bahan Masak Sup Tulang Cara Saya

1 gearbox dicampur dengan tulang rangka dan sedikit daging yang dipotong kecil

1 biji bawang holland 

5 ulas bawang putih

1 batang saderi

1 inci halia

1 inci lengkuas

1 biji tomato

1 biji limau nipis

1 akar daun ketumbar

3 biji cili burung

2 batang serai diketuk

1 helai daun limau purut

2 sudu sos ikan

1 batang lobak merah di hiris

Bawang goreng

Daun sup

Daun bawang

Cara-cara Memasak Sup Tulang


1. Rebus tulang gearbox dan daging dalam periuk noxxa selama 30 minit High Pressure (HP)

2. Kisar 1/2 bawang holland, bawang putih dan halia

3. Cukup 30 minit HP, alihkan tombol dari Pressure kepada Steam untul lepaskan wap sebelum buka periuk.

4. Bila periuk noxxa dah senyap dan tombol wap sudah turun ke bawah, tetapkan periuk pada setting STIR FRY dan ON.

5. Masa ini kita dah boleh masukkan bahan-bahan yang telah dikisar diikuti semua bahan-bahan yang ada.

6. Setengah bawang holland yang berbaki tadi dihiris nipis dan dimasukkan sekali.

7. Jangan lupa perasakan dengan garam dan sedikit gula.
Akhir sekali kita dah boleh hidang sup tulang gearbox dengan hiasan bawang goreng, daun sup dan daun bawang. Kalau dah macam ini gayanya, memang mangkuk khas untuk Sha letak gear box kalau letak dalam pinggan memang tak nampak nasi.

Selain sup, korang pun boleh cuba ------>>>>>  Resepi Daging Masak Hitam

resepi sup tulang gearbox

Alhamdulillah dapat juga merasa daging korban tahun ini. Moga tahun depan ada rezeki Sha untuk mengambil bahagian juga. Terima kasih kepada kakak ipar sebab bagi gearbox dan adik ipar dia boleh masak sup tulang gearbox yang sedap dan lebih mudah dengan adanya periuk noxxa yang juga pemberian kak ipar yang sama. Puas hati lepas nasi habis pun suami hirup sup tu walaupun dia tak makan bahagian tulang, bahagian daging yang Sha masukkan dalam sup memang khas untuk suami sahaja.

Tuesday, August 04, 2020

Benarkah Pemilihan Bantal Yang Betul Membantu Anda Tidur Lena ?

August 04, 2020 5
Benarkah Pemilihan Bantal Yang Betul Membantu Anda Tidur Lena ? | Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Sha perasan kini makin ramai yang mula mengambil berat tentang kesihatan diri. Sha sendiri pun selepas aktiviti riadah dibenarkan dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) ini telah mengambil langkah meneruskan aktiviti berbasikal bersama suami. Selain bersukan kardio kami juga kembali mula mengamalkan pemakanan yang lebih sihat bagi memastikan kesihatan dan kecergasan lebih terjaga. Tetapi dalam menjalani hidup sihat dalam diet juga kita perlu tahu bahawa ada satu faktor yang membantu dalam kejayaan sesuatu diet adalah dengan mendapatkan tidur yang mencukupi. Oleh itu bagi mendapatkan tidur yang lena selain memastikan waktu tidur dan tempoh yang betul, keadaan atau persekitaran tempat tidur kita perlulah juga dititikberatkan. Tempat tidur pastinya berkaitan dengan tilam dan bantal yang diguna pakai dan Sha percaya semua orang akan ada pilihan jenis bantal yang betul untuk keselesaan semasa tidur.



4 Tips Memilih Bantal Yang Betul


1. Material Isian Bantal

Terdapat beberapa jenis isian bantal yang ada dipasaran. Pastikan korang memeriksa terlebih dahulu label yang ada supaya ianya sesuai dengan diri masing-masing. Setiap orang pasti berbeza pilihan sama ada korang lebih suka bantal lembut boleh memilih kekabu manakala jika sukakan bantal pejal boleh memilih bantal jenis foam.

2. Bentuk Bantal

Bentuk atau struktur bantal juga memainkan peranan, sebab itu kini terdapat pelbagai pilihan bentuk bantal bagi memenuhi keperluan setiap orang yang berbeza.


3. Sesuai dengan Posisi Tidur

Jika korang biasa tidur secara terlentang, bantal yang sesuai untuk korang haruslah tidak terlalu keras dan tidak terlalu tinggi. Semasa tidur, leher perlu disokong, manakala kepala pula seharusnya selari dan sama tinggi dengan bahagian atas belakang (upper back) dan tulang belakang. Jika korang suka tidur mengiring, bantal yang sesuai untuk anda perlu mesra dengan kontur (bentuk) leher anda. Tak salah jika cerewet dalam pemilihan bantal sebab kesannya baik untuk membantu kita tidur lebih lena.

4. Saiz Bantal Yang Sesuai

Bantal boleh didapati dalam pelbagai saiz. Banyak bantal sekarang disertakan ukuran bagi memudahkan pengguna. Sebelum ini Sha banyak beli bantal iku suka yang berkenan sahaja, tak ambil kira sesuai atau tidak dengan saiz tubuh badan. Serius kalau salah bantal memang ada saja tak kena, kena tambah bantal la sampai kadang-kadang terpaksa berbantalkan lengan sendiri.

Misi Mendapatkan Bantal Yang Betul


Pemilihan bantal yang betul juga dapat membantu kita tidur dalam posisi yang betul sekali gus tak ada lagi kes sakit leher, sakit belakang atau salah bantal. Tambah pula aktiviti berbasikal juga memberi tekanan pada bahagian belakang jadi Sha memerlukan bantal yang betul untuk lebih selesa dan lena. Oleh kerana mahukan bantal yang terbaik kenalah rajin mencari kan? Jadi kita cari yang memang pakar dalam penyediaan kelengkapan dalam bilik tidur. Akhirnya Sha dipertemukan dengan Bantal Latex GETHA 100%. Di sini Sha memilih dua jenis bantal yang sesuai untuk keperluan Sha iaitu GETHA Massage Latex Pillow dan GETHA Aroma Latex Pillow. Apakah ciri-ciri dan kelebihan yang ada pada GETHA 100% Natural Latex?

Ciri dan Kelebihan GETHA 100% Natural Latex :


• Mempunyai ratusan lubang membuatkan sistem pengudaraan semula jadi dengan unit takungan udara yang memastikan aliran udara segar yang berterusan. Ini membolehkan haba dan kelembapan badan hilang sepanjang tidur anda, memberikan anda kesegaran dan keselesaan.

• Tahan lama dan direka untuk keselesaan terbaik, produk GETHA 100% Natural Latex tidak akan leper, tidak perlu menggosok dan mengekalkan bentuknya selama bertahun-tahun sokongan yang berterusan.

• Dibasuh sebelum proses pembuatan untuk memastikan kebersihan. GETHA 100% Natural Latex mempunyai sifat antimikroba semula jadi yang menentang tungau, debu dan alergen lain, serta tahan terhadap kulat.

• GETHA 100% Natural Latex diuji dan diluluskan daripada bahan berbahaya mengikut keperluan ECO Eropah. Ia tidak beracun, secara semula jadi hypoallergenic dan sesuai untuk penghidap alergi dan asma.

• GETHA 100% Natural Latex secara semula jadi sesuai dengan kelengkungan badan, memberikan sokongan anatomi untuk kepala, leher, bahu dan tulang belakang. Sokongan melembutkan titik tekanan dan secara dramatik dapat mengurangkan gangguan tidur.

• Direka dan dibentuk khas, GETHA 100% Natural Latex diperbuat dari sumber semula jadi bumi - pokok getah, dan dihasilkan mengikut standard yang tepat dan mesra alam.

GETHA Massage Latex Pillow Mengurut Mengurangkan Keletihan Akibat Aktiviti Siang Hari


Rutin harian yang penuh sepanjang hari membuatkan Sha memerlukan rehat dan tidur yang cukup di malam hari. Bangun pagi menguruskan anak-anak untuk ke sekolah, kemudian bergerak ke tempat kerja. Waktu petang selepas balik kerja pula curi masa berbasikal bersama suami agak memenatkan.



Bentuk lekuk pada GETHA Massage Pillow dapat menyokong leher dengan baik ketika tidur. Massage Pillow sesuai untuk korang suka tidur mengiring.


GETHA Aroma Latex Pillow

Selain bentuk bantal yang betul, ramai orang menggunakan terapi aroma untuk tidur lena. Dengan pengalaman dan kepakaran GETHA telah mengeluarkan Aroma Latex Pillow untuk menemani tidur korang.


Bentuk dan material bantal ini menyokong kedudukan anatomi kepala, leher dan bahu korang ketika tidur. Sesuai untuk semua peringkat umur dan kepada pengguna yang tidur dengan keadaan terlentang. Mengikut saiz Aroma Latex Pillow, ianya sesuai untuk korang yang bertubuh kecil.




Untuk pelbagai pilihan bantal yang sesuai dengan cara tidur, keperluan kesihatan korang tak salah jika sedikit cerewet demi memastikan tidur kita lebih berkualiti. Lain bantal lain bentuk, lain empuk dan gebunya jadi semuanya ada pada diri korang mahu pilih yang mana satu. Jika korang sedang mencari bantal berkualiti korang boleh melayari GETHA MALAYSIA kerana di sana korang boleh mendapatkan pelbagai jenis bantal dengan pelbagai fungsi dan juga lain-lain keperluan teman tidur korang.

Facebook : GETHA
Instagram : @gethabedding

Wednesday, July 22, 2020

ECO Shop is now exclusively on Shopee

July 22, 2020 3

ECO Shop is now exclusively on Shopee | The much-loved ECO Shop is now exclusively on Shopee. Fondly known as the “RM2.10 shop in my neighbourhood”, the homegrown brand has opened a store on the e-commerce platform where over 700 products are priced at RM2.10!

 

Malaysians can shop for their favourite items and household necessities from toiletries, gardening tools, jewellery, home decor, kids and baby care, kitchen and dining, pet supplies, stationery sets, travel accessories and more. What’s more, we hear that ECO Shop will continue to add more products on a weekly basis.

 

Home Improvement

 

 

Kitchen and Dining

 

 

Sports and Games

 


 

ECO Shop was established in June 2003 and today has over 138 outlets all around Malaysia. Expanding its presence to the online world allows its customers to shop safely from home without having to head out unnecessarily. The move to go online has also garnered encouraging results, just by looking at the listings, which goes to show that ECO Shop has grown into a lovable brand among Malaysians.

 

Dato Sri’ Lee Kar Whatt, Founder of ECO Shop said “ECO Shop is committed to providing customers with affordable and quality products. By expanding our business to Shopee, we can now ensure that more Malaysians are able to enjoy what we have to offer even if there is no ECO Shop outlet near their home. By launching our shop on Shopee, we will also provide ECO Shop’s loyal customers with greater convenience.”

 

Lee added, “In conjunction with our store launch, we will be having a Spend & Win Contest on 24 July 2020 where all customers stand to be one of 20 winners to win up to RM1000 worth of ECO Shop vouchers. There will also be in-store promotions that customers can enjoy for greater savings.”

 

To find out more on what ECO Shopee Malaysia has to offer on Shopee, head over to their store now at https://shopee.com.my/ecoshopmy.os or search “Eco Shop Malaysia” on the Shopee App. Don’t forget to mark your calendars so you don’t miss out on a chance to win ECO Shop vouchers!

Tuesday, July 14, 2020

FAMA, Shopee Lancarkan Pameran Durian Maya Pertama

July 14, 2020 1

FAMA, Shopee Lancarkan Pameran Durian Maya Pertama

Durian E-Fiesta menampilkan lebih daripada 220 tawaran durian



KUALA LUMPUR, 14 JULAI 2020 – Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) kini bekerjasama dengan Shopee, platform e-dagang no. 1 Malaysia untuk satu lagi inisiatif baharu, Durian E-Fiesta, sebagai bukti komitmen terhadap agenda digitalisasi dan e-dagangnya.


Dato’ Zainal Abidin bin Yang Razalli, Ketua Pengarah FAMA berkata, “Ketika wabak Covid-19 di Malaysia berada di puncaknya pada bulan Mac lalu, ia telah memberikan kejutan kepada seluruh negara dan pelbagai sektor termasuk sektor pertanian yang tidak terkecuali. Sebelum ini, tiada siapa yang menjangkakan bahawa mereka dapat menjual hasil segar dan sejuk beku secara atas talian, tetapi wabak ini telah mendorong banyak pihak termasuk para petani untuk meneroka penjualan atas talian buat julung kalinya. Langkah ini juga selari dengan harapan YAB Perdana Menteri agar sektor perniagaan dalam bidang e-dagang di pertingkatkan dan menjadikannya satu trend baharu urusniaga. Oleh demikian, kami bekerjasama dengan Shopee demi memberi lebih banyak insentif kepada sektor pertanian untuk terus berada di atas talian dan yang lebih penting lagi, lebih ramai petani akan mendapat manfaat walaupun selepas PKPP. Kami akan melaksanakan kerjasama ini melalui beberapa siri kempen bertema yang menarik bermula dengan Durian E-Fiesta di Shopee bersempena musim durian yang sudah tiba."


Durian E-Fiesta di Shopee akan menjadi pameran jualan durian maya pertama di Malaysia. Program ini akan berlangsung dari 15 hingga 19 Julai dan menampilkan lebih daripada 220 tawaran, para peminat durian boleh memilih daripada pelbagai jenis durian seperti Musang King, Udang Merah, D24, Hor Lor, Kampung, dan sebagainya.


Sebagai dorongan untuk transformasi perniagaan, FAMA dan Shopee akan memberi sokongan kepada peniaga durian melalui pembiayaan baucar menarik seperti potongan harga RM5 dengan perbelanjaan minimum RM1, potongan harga RM20 dengan perbelanjaan minimum RM100 dan banyak lagi. Selain itu, pengguna juga dapat menikmati Musang King di Jualan Kilat Shocking Sale pada harga RM10 sahaja ketika berlangsungnya Durian E-Fiesta.


Mengulas mengenai kolaborasi bersama FAMA, Ian Ho, Pengarah Urusan Serantau Shopee berkata, “Biasanya tempoh inkubasi untuk penjual dan pengguna adalah yang paling sukar. Pertama sekali, kami perlu memastikan bahawa penjual kekal berada dalam sistem dan perkhidmatan mereka adalah pada tahap yang optima. Pada masa yang sama, kami harus melatih penerimaan pengguna dan membantu mereka dalam membiasakan diri untuk membeli hasil segar secara atas talian. Oleh itu, kami amat bersemangat kerana mempunyai rakan kerjasama seperti FAMA yang mempunyai pemahaman mendalam tentang ekosistem e-dagang dan bersedia bekerjasama dengan kami bagi mendorong digitalisasi sektor pertanian Malaysia. Selain itu, ini merupakan waktu yang terbaik untuk melaksanakan kerjasama ini memandangkan rakyat Malaysia merupakan penggemar tegar buah durian."


Kedua-dua organisasi ini juga telah mengambil kira para pengguna yang mungkin kurang menggemari Raja Buah. Justeru, Durian E-Fiesta juga akan turut memasarkan buah-buahan pilihan tempatan yang lain seperti manggis, mangga, nenas dan banyak lagi pada kempen tersebut. Edisi pertama kempen ini adalah terhad di Lembah Klang dan bagi memastikan kesegaran buah-buahan, penghantaran akan dilakukan pada hari berikutnya setelah pesanan dibuat.


Peniaga buah-buahan, terutamanya peniaga durian, akan menerima sokongan dan pendedahan pemasaran maksimum sepanjang kempen ini melalui paparan banner dalam aplikasi, laman mikro-khas, push notifications dan banyak lagi.


Adalah difahamkan bahawa objektif FAMA dan Shopee bagi kerjasama jangka panjang ini adalah untuk memacu sektor pertanian dalam mencapai kemampanan dalam jangka masa panjang menerusi perniagaan secara dalam talian. 


Shopee, dalam pada itu, mendedahkan bahawa lebih daripada 2 tan (2,000kg) durian telah dijual melalui platformnya dalam masa 24 jam setelah diberi pendedahan dalam kempen 6.6 Super Sale pada bulan Jun yang lalu. Kata kunci 'durian' juga merupakan salah satu perkataan yang paling banyak dicari pengguna di platform tersebut.


Untuk memuaskan pengidaman durian anda, kunjungi https://shopee.com.my/m/durian-e-fiesta 


Sebagai tambahan kepada Durian E-Fiesta, FAMA juga akan memberikan baucar kepada pelanggan yang membeli produk dari kedai rasmi mereka di Shopee. Layari https://shopee.com.my/agrobazaar_fama untuk menikmati potongan harga RM10 dengan perbelanjaan minimum RM50 bagi barangan seperti daging ayam, daging lembu, sayur-sayuran, buah-buahan dan banyak lagi.

Tuesday, July 07, 2020

You Must Try Out This New Fantastic Pizza That Includes Nasi Lemak

July 07, 2020 6
You Must Try Out This New Fantastic Pizza That Includes Nasi Lemak | Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Sejak musim Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dikuatkuasakan sejak bulan Mac lepas, Sha agak kerap melihat menu makanan secara online. Maklumlah bukan hari-hari lalu makan masakan sendiri, padahal kadang-kadang hilang idea untuk masak apa. Baru-baru ini ini bila melihat-lihat satu restoran makanan segera berdekatan kediaman maka terpandanglah sesuatu yang biasa tetapi  luar biasa. Sha biasanya kalau di rumah banyak makan nasi dan lauk-pauk jadi bila nak tukar selera mestilah sesuatu yang Sha tak biasa masak sendiri contohnya kek dan pizza. Kali ini bila terpandang menu pizza yang satu ni macam menarik perhatian jugalah. Apa yang pelik sangat tu?

Pizza Nasi Lemak


Ya, Pizza Nasi Lemak ada di Pizza Hut. Serius ! Lain macam bila nampak nasi lemak tradisional diubah suai menjadi Pizza Nasi Lemak. Sha yakin korang pun tak biasa dengar bukan? Tapi kini Pizza Nasi Lemak benar-benar wujud. Rupa-rupanya Pizza Nasi Lemak ini sudah ada di pasaran sejak 15 jun 2020. Jika sebelum ini kita ada dengar wujudnya burger nasi lemak, tapi kali ini Pizza Hut dengan kepakarannya mengeluarkan pelbagai pizza yang dekat dihati rakyat Malaysia khususnya iaitu Pizza Nasi Lemak. Sekarang korang boleh bayangkan tak bila pizza digabungkan dengan nasi lemak jadi apa? Macam tak masuk dek akal tapi itulah keistimewaan team Pizza Hut dalam mencipta kelainan pada pizza mereka. Seperti yang kita sedia maklum nasi lemak sudah sebati dengan rakyat Malaysia tidak kira kaum apa, agama apa majoritinya makan nasi lemak terutamanya untuk sarapan.



Topping Pizza Nasi Lemak


Pihak Pizza Hut sentiasa berusaha mempelbagaikan menu pizza dan semestinya mengikut selera rakyat Malaysia. Bagi meraikan kepelbagaian kaum dan budaya Pizza Hut memperkenalkan Pizza Nasi Lemak dengan slogan khasnya " Rasa Campur Lagi Bes Bersama" sebagai lambang perpaduan rakyat Malaysia. Pizza ini dicipta dalam bentuk pizza biasa tetapi menggunakan topping biasa yang terdapat dalam nasi lemak biasa. Antara topping yang digunakan adalah ayam yang digoreng rangup, ikan bilis, kacang tanah, timun batang dan tidak dilupakan bahan wajib iaitu sambal nasi lemak enak yang mengekalkan rasa nasi lemak walaupun dalam bentuk pizza. Bahagian poket tepi pizza pula diselitkan ayam yang telah diperap dengan santan dan istimewanya ditambah dengan keju bersama. Memang berbeza dan istimewa pizza kali ini sebab itulah kena cuba.


Tawaran & Harga Pizza Nasi Lemak


Nah ! Korang boleh bayangkan tak rasa Pizza Nasi Lemak yang fantastik sangat ni. Sha tengok pun teruja nak mencubanya. Tapi promosi Pizza Nasi Lemak ini hanyalah sehingga 31 ogos 2020 sahaja jadi jom cepat-cepat dapatkannya sekarang! Dalam kepala Sha sekarang nak ajak kawan-kawan pejabat  order Pizza Nasi Lemak, jadi bolehlah sama-sama merasa sama ada masyuk atau tidak bila pizza dicampur dengan nasi lemak ini.


Untuk dapatkan Pizza Nasi Lemak ini korang boleh dapatkan secara ala carte atau dalam bentuk set kombo. Pizza Nasi Lemak bersaiz regular adalah dengan harga Rm 38.90 sahaja. Terdapat beberapa deal iaitu set Pizza Nasi Lemak bersama garlic bread dan sup cendawan berkrim. Korang juga boleh rebut set jimat dengan set kotak besar Pizza Nasi Lemak dengan lain-lain menu iaitu seperti Bb Chicken Bolognese Sphagetti, Cheesy Chicken Fingers, New Orleans Drummet dan juga garlic bread. Yang pastinya semua berbaloi dengan harga.


Pesan Pizza Nasi Lemak Sekarang !


Jika korang tidak mahu bersesak-sesak di restoran korang boleh sahaja memesan secara online dengan mencari western food near me . Memandangkan kita masih berada dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini dan masih berjaga-jaga jadi apa kata kita buat pesanan dengan FoodPanda sahaja untuk kita kurangkan pergerakan dan sentuhan. Pengalaman Sha dengan rider FoodPanda pun mereka sentiasa menjaga ketetapan yang telah dibuat oleh kerajaan Malaysia. Jangan lupa semasa membuat pembayaran nanti set on pada "Contactless Delivery" untuk perhatian rider nanti.

Apa tunggu lagi? Jom buka FoodPanda dan cari Pizza Hut untuk dapatkan Pizza Nasi Lemak sekarang sebelum tempoh tawaran habis. Ingat! Sebelum 31 Ogos 2020 tau, jangan terlepas peluang keemasan untuk mencuba Pizza Nasi Lemak yang lain daripada yang lain ini.