Tuesday, December 10, 2019


GIFT OF THE GAP Electronics for all generations | The new year is weeks away, and what better way than to equip ourselves and loved ones with the right gizmos that could help enhance our effectiveness and quality of life. After all, we are always looking to improve our lifestyle. Here are top picks on the gadgets that are suitable for every generation. P/s: They also make great gifts.



Children and students
Creativity is said to foster mental growth. Allow children to express their imagination with the Fujifilm Instax Mini 9. Capture instant pictures wherever they are - shoot the twin towers from a low angle for a powerful composition and even take the perfect selfie with the built-in selfie mirror. Best part is, the limited-edition Christmas bundle is wrapped in a special gift box!
What helps to achieve good grades, on top of hard work, is actually a reliable laptop. The HP 14s-cf0065tu Notebook is slim, portable and has a long-lasting battery life. The Microsoft Surface Go will appeal to those looking for versatility, doubling as a tablet that is easy to use on the go. On the other hand, the Acer Nitro 5 is a gaming laptop that delivers blazing speed coupled with a crystal clear full high definition display for the serious gamers, who, well, need a break from studying.


Working adults
Speakers, action cameras, mobile phones and wireless headphones are suitable for working adults. The Yamaha YAS108 120W Soundbar is an audio system of choice with its built-in dual subwoofers delivering impressive bass and the Bluetooth Multipoint enabling you to connect two Bluetooth devices at the same time. Audio junkies can also consider the Sennheiser HD 4.50 BTNC Wireless Headphones that has noise cancellation and simply enjoy music in rich detail and powerful bass thanks to quality Sennheiser drivers.
The popular GoPro Hero 8 is now available at its lowest price ever since its launch, with the camera’s ability to capture 4K video and the HyperSmooth 2.0 Video Stabilization feature ensuring extreme sports enthusiasts get their best moments captured in pure clarity.
Those who are keen on looking for a new mobile phone will not be disappointed with the OnePlus 7T. Delivering an overall solid performance in all vital categories for a mobile phone, the OnePlus 7T combines speedy performance with a sleek design and a powerful camera, together with a fingerprint reader and other useful features such as fast charging and dual sim compatibility. The Xiaomi Black Shark meanwhile is the world’s first liquid-cooled gaming phone providing ultra cooling with an independent imaging chip for best graphics and even comes with a detachable precision gamepad included in the box.

Parents
Upgrade your parents’ home with new television, kitchen appliances and other household products. The LG 55UM7600PTA 55" HDR Smart UHD TV delivers 4K Active HDR picture quality, with True Color Accuracy for an unbeatable viewing experience. Air fryers make cooking seamless and home owners cannot go wrong with the Tefal Easy Fry Classic Healthy Fryer (4.2L) EY20 with extra large food capacity and features to achieve delicious fried food with little to no oil.
Better quality air at home is important. Parents may want to check out the affordable MBH Lydia, a humidifier and aroma diffuser in one for the family. Photography buffs in this age category meanwhile should not miss out on the Canon Powershot G7x MKIII as it comes with a complete bundle on Shopee which includes a memory card, cleaning kit, leather case, tripod and other accessories, to capture picture perfect moments with loved ones.

Grandparents
Health products such as the fast-reading Samu Giken LCD blood pressure monitor and easy-to-use blood glucose monitors are important as we keep track of our heart health and general well-being. Those looking for entertainment sets can also consider TV decoders that come with a free lifetime subscription for myFreeview channels.



Shopee is the destination for electronics and gadgets for all generations. Whether you are a hardworking student at university or a retired professional, the Shopee 12.12 Birthday Sale has got you covered with discounts for all these products.

Product
Original Price
Promo Price
RM399.00
RM269.00
RM1239.00
RM999.00
RM2999.00
RM2699.00
RM1955.00
RM1,769.00
RM1999.00
RM799.00
RM1,999.00
RM1,599.00
RM2,399.00
RM2,069.00
RM1,599.00
RM1,399.00
RM799.00
RM349.00
RM59.99
RM37.95
RM3,999.00
RM2,599.00
RM3,999.00
RM2799
RM99.00
RM42.90
RM32.90
RM22.90
RM109.90
RM109.90
If you missed out on the Shopee 12.12 Birthday Sale deals, fret not because Shopee is counting down the days to Christmas with an Electronics Sale from 10 Dec to 25 Dec. Be electrified with discounts that will be unveiled at 12am daily. Just visit https://shopee.com.my/m/electronics-christmas-sale-calendar

Friday, December 06, 2019

Perkara Wajib Ada Untuk Menyediakan Takwim Atau Program Perancangan Aktiviti Sebelum Memasuki Tahun Baharu | Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Alhamdulillah hari ini terbuka hati untuk mencatat sesuatu di blog kesayanganku ini selepas sebulan juga ketandusan idea dan rasa tak ada hati untuk berkongsi apa-apa di media sosial. Entry ini pun tercetus idea selepas menyiapkan takwim untuk program pemulihan bersama klien pengawasan pada tahun hadapan. Saban tahun setiap orang pasti akan membuat persediaan untuk menyambut tahun baharu. Sama juga seperti Sha sendiri, masuk bulan disember wajib draf takwim akan dibuat tambah pula keperluan memberi tarikh temujanji akan datang bersama klien seterusnya. Jika suatu takwim dibuat bermaksud semua hal yang berkaitan dan dambil berat sebelum menetapkan tarikh-tarikh temujanji perlu ada di depan mata bagi memudahkan penyusunan jadual dan tajuk program yang bakal diadakan. Paling tepat untuk Sha adalah jadual kerja atau jadual program yang wajib diadakan bersama klien sepanjang mereka berada dalam tempoh hukuman menjalani pengawasan bersama agensi.


Tujuan Dan Kepentingan Menyediakan Takwim Satu Tahun


1) Penyusunan dan keseimbangan program sepanjang tahun.

Melibatkan jadual kerja yang mempunyai tajuk-tajuk tertentu mengikut keperluan klien semasa amat memerlukan penyusunan tajuk program. Dengan adanya takwim sebegini kita boleh melihat secara menyeluruh apakah tajuk yang sesuai.

2) Memberi motivasi kepada kita untuk mencapai setiap azam tahun yang ada.

Setiap orang pastinya mempunyai azam baru yang mahu dicapai setiap tahun. Dengan adanya takwim sepanjang tahun dapatlah kita menganggarkan bila kita mahu capai target tersebut sebelum akhir tahun.

3) Merancang cuti dengan lebih berkesan.

Cuti adalah sesuatu yang sangat penting bagi Sha kerana bila tinggal jauh daripada kampung memang memerlukan cuti yang lebih jadi perancangan cuti tahunan yang ada boleh diagih menggunakan takwim yang ada. Maklumlah cuti pun kena seimbang supaya tidaklah bila akhir tahun tak ada cuti.

4) Merancang kewangan dengan berkesan.

Takwim tahunan pun ada kena mengena dengan kewangan ke? Pada Sha, mestilah ada kena mengena bila melibatkan kerja dan cuti sekolah. Terutamanya untuk mensasarkan target tabungan pada tarikh-tarikh tertentu.

5) Mencatat tarikh penting sepanjang tahun.

Kita sebagai manusia pastinya ada satu masa yang akan sibuk dan tidak sengaja terlupakan tarikh-tarikh penting dalam hidup kita. Kebiasaanya takwim yang Sha sediakan sudah lengkap dengan tarikh-tarikh penting dalam hidup Sha.

6) Melancarkan perjalanan jadual kerja.

Menyediakan takwim awal dan draf kerja lebih awal memang memudahkan kerja-kerja yang dirancang.

7) Sebagai rujukan perjalanan kerja.

Hal ini kerana kita sudah boleh nampak proses kerja yang akan dilakukan secara berjadual dan terancang.        


Ini adalah takwim tahunan yang Sha sudah gunakan beberapa tahun ini, lengkap dengan hari minggu, hari cuti kelepasan am dan cuti sekolah dalam tahun 2020 untuk memudahkan perancangan jadual program bagi mengelakkan program terkena pada tarikh pegawai dan kakitangan berkemungkinan akan bercuti panjang.

Kelebihan Menyediakan Takwim Tahunan


1. Perancangan cuti yang lebih teratur
2. Program yang bakal diadakan lebih seimbang dan laporan pun cantik.
3. Mengelakkan keberhutangan atau perbelanjaan yang melebihi keperluan.
4. Motivasi diri untuk mencapai target hidup
5. Dapat mengelakkan lupa tarikh penting.


Keperluan yang perlu ada untuk buat takwim tahunan ini adalah seperti :

Cuti Kelepasan Am 2020

Cuti Penggal Persekolahan

Kalendar

Penggunaan takwim tahunan sebegini telah banyak membantu Sha dalam penjadualan kerja dan perancangan cuti tahunan Sha jadi memang wajiblah Sha milikinya. Korang macam mana? ada tak takwim tahunan? Sekurang-kurangnya diari mesti ada kan? apa pun cara , apa yang boleh membantu kita memudahakan kita menguruskan hidup boleh sahaja diteruskan sampai bila-bila.

Tuesday, November 19, 2019



Tonton Cerita Seram Boleh Bantu Kawal Kegelisahan, pakar. Assalamualaikum dan salam sejahtera. Sha punya ramai kawan yang suka layan cerita seram termasuk filem seram dan novel seram termasuklah Sha sendiri. Bagi Sha jika mahukan hiburan di televisyen, majoritinya filem atau drama pilihan Sha ada daripada kategori seram berbanding filem cinta, filem karporat, cerita lawak dan konsert. Tapi kan, ada kajian baru-baru ni yang cakap tonton cerita seram boleh bantu kawal kegelisahan. Biar betul?

Cerita seram & kegelisahan

Menurut portal berita antarabangsa, HuffPost, penderita kegelisahan cenderung menjadikan aktiviti menonton cerita seram ini sebagai satu hobi atau terapi. Menurut mereka, aktiviti ini adalah salah satu daripada cara yang boleh bantu kawal kegelisahan yang dialami. Persoalannya, mengapa? Berikut merupakan keterangan pakar.

Ia adalah ‘gangguan’ yang membantu

Menurut Jocelyn McDonnel, ahli terapi dari The Family Institute at Northwestern University, penderita kegelisahan cenderung merisaukan perkara berkenaan pekerjaan, perhubungan, kesihatan, kewangan dan macam-macam lagi. Jadi, aktiviti menonton cerita seram ini boleh membantu mereka untuk memfokuskan minda mereka terhadap perkara yang lain.
Kenyataan ini disokong oleh seorang lagi pakar terapi dari Washington, Alicia Clark yang juga merupakan pengarang buku “Hack Your Anxiety”. Menurut beliau, aktiviti menonton cerita seram boleh ‘mengalihkan’ kegelisahan yang dialami kepada sesuatu yang akan menyebabkan mereka kekal fokus. Wah! menarik, bukan?

Ia akan membuat kegelisahan tampak normal

Bagi kebanyakan penderita kegelisahan, aktiviti menonton cerita seram adalah salah satu cara untuk mengesahkan bahawa ketakutan atau kerisauan itu adalah satu perkara yang normal buat orang lain. Jadi, ia akan membuat mereka berasa seperti orang yang normal.

“Dengan menonton cerita horror atau thriller, individu dengan kegelisahan boleh mengesahkan bahawa dunia ini memang tempat yang bahaya. Disebabkan itu, tidak salah untuk mereka berasa takut, risau dan gelisah”, kata Elias Aboujaoude, profesor dari Stanford University.

Ia membantu penderita mengawal kegelisahan

Keith Humphrey yang juga merupakan profesor dari Stanford University menjelaskan bahawa aktiviti menonton cerita seram ‘membenarkan’ individu dengan kegelisahan untuk ‘menyalurkan’ kegelisahan yang sering dialami itu ketika menonton cerita seram dengan lebih terkawal. 
Dalam pada itu, beliau turut memberi analogi di mana dalam cerita seram atau apa-apa genre cerita watak antagonis akan tewas di penghujung cerita. Jadi, penderita kegelisahan boleh menyimpulkan bahawa segalanya sebenarnya boleh dikawal, dibendung atau ‘ditewaskan’.

Ia adalah satu terapi yang merelakskan

Menurut McDonnell, menonton cerita seram sangat membantu dalam melegakan ketegangan dan perasaan tidak selesa – sesuatu yang kebanyakan penderita kegelisahan akan alami. Jadi, aktiviti ini akan mengajar seseorang itu cara menghadapi ancaman, tekanan atau kegelisahan yang sebenarnya tidak seteruk mana dan hanya diperbesarkan oleh penderitanya. 
Kajian Universiti of Westminster pada 2012 menyokong dakwaan ini dengan menyatakan bahawa menonton cerita seram akan menyebabkan adrenalin meningkat semasa tiba babak yang mengerikan. Jadi, ia akan membiasakan penderita dengan perasaan ini dan mungkin akan membantu mereka untuk mengawal kegelisahan yang akan dialami kelak.

Konklusi

Kesimpulannya, ramai pakar yang menyatakan bahawa tonton cerita seram mungkin bermanfaat buat individu yang ada mengalami masalah kegelisahan. Jadi, jika anda mempunyai masalah yang sama, mungkin boleh cuba jadikan ini sebagai satu hobi dan terapi buat anda. Cuma, pastikan anda telah dapatkan khidmat nasihat dan rawatan daripada doktor dulu ya?
Buat peminat horror movie di luar sana, penulis ada tip penting buat anda. Bawa sweater ekstra. Ia sangat berguna untuk tutup muka anda bila tiba babak jump scare!

Monday, November 18, 2019


Kena Tindih Ketika Tidur? Apakah Penyebabnya? | Terjaga dari tidur. Jam menunjukkan pukul 2 pagi. Anda cuba bangun namun susah. Dada terasa sakit, suara tak keluar dan bulu roma mula meremang, “Ah, kena tindih pulak”, anda mula bermonolog. Ramai individu pernah mengalami situasi sebegini namun tak semua tahu puncanya. Nak tau apakah penjelasan sains berkaitan dengan fenomena kena tindih ni? Teruskan membaca untuk maklumat selanjutnya.

Kelumpuhan tidur tidak memudaratkan kesihatan

Ia merupakan fenomena yang boleh dianggap aneh. Disebabkan oleh itulah kebanyakan individu mengaitkan pengalaman merasai kelumpuhan tersebut dengan fenomena paranormal. Suatu ketika dahulu, kita tidak memahami mekanisme di sebalik keadaan ini namun kini, kita tahu bahawa dua hormon mempunyai kaitan dengannya, Glycine dan Gamma Aminobutyric Acid (GABA). Kedua-duanya memainkan peranan penting melumpuhkan otot-otot badan ketika fasa rapid eye movement (REM) kerana pada ketika ini, kita mengalami mimpi. Tujuan kelumpuhan tersebut adalah untuk mengelakkan kita daripada melakukan perkara yang dimimpikan.
Secara fisiologi, anda sepatutnya tidak sedarkan diri ketika fasa REM ini. Mata anda tertutup rapat dan mimpi hanyalah sekadar mimpi. Namun, jika seseorang itu bangun ketika fasa REM, maka individu tersebut akan mengalami kelumpuhan kesan daripada rembesan hormon tersebut. Otot anda masih lumpuh tetapi mata anda berkeliaran memandang persekitaran dan dalam masa yang sama, anda merasakan sesuatu menindih di bahagian dada anda. Usah khuatir! Anda akan boleh bergerak seperti biasa. Kelumpuhan ini kebiasaannya berlaku dalam sekitar 1 hingga 3 minit. Ia tidak akan menyebabkan apa-apa masalah kesihatan melainkan pengalaman yang agak menakutkan.

Halusinasi dan makhluk halus yang menindih

Amigdala merupakan sistem saraf yang berbentuk kacang, terletak pada bahagian lobus temporal tengah. Ia adalah sebahagian daripada struktur basal ganglia dan bahagian otak yang paling aktif ketika fenomena kelumpuhan tidur kerana fungsinya adalah untuk mengawal atur memori berkaitan perasaan dan ketakutan. Bayangkan anda mempunyai amigdala yang sedang aktif membuatkan anda takut, namun tiada apa-apa perkara di persekitaran yang mempunyai keupayaan untuk membuatkan anda takut. Ini merupakan satu paradoks dan solusi kepadanya adalah halusinasi
Brian A. Sharpless dan Monika Klikova telah menerbitkan kajian di Jurnal Tidur pada tahun 2019 yang melibatkan 185 individu yang didiagnos dengan masalah ini. Dapatan kajian tersebut telah mendapati bahawa 58 peratus daripada mereka merasakan kehadiran sesuatu yang bukan manusia di dalam bilik sewaktu fenomena tersebut sedang berlaku. Halusinasi boleh berlaku dalam pelbagai jenis bentuk. Ada individu yang melaporkan mereka merasa seolah-olah di awang-awangan, ada yang ternampak individu asing berada bersama mereka di tempat mereka tidur dan ada yang ternampak makhluk halus menindih dada mereka.
Pengalaman Sha sendiri pernah beberapa kali mengalami keadaan ini sewaktu tidur. Tidak mampu membuka mata hanya mampu 'melawan' dan membaca ayat-ayat suci supaya 'dilepaskan' hingga kadang-kadang terasa penat.

Risiko dan rawatan

Terdapat pelbagai jenis faktor yang boleh dikaitkan dengan kebarangkalian seseorang individu untuk menghadapi kelumpuhan tersebut.
  • Faktor genetik
  • Sejarah trauma
  • Masalah kesihatan mental
  • Masalah kesihatan fizikal
  • Masalah berkaitan kualiti tidur
  • Penggunaan dadah
Setakat ini, tiada rawatan spesifik menurut protokol perubatan dalam merawat masalah ini. Perkara yang sering diketengahkan adalah tabiat tidur yang baik. Kelumpuhan ini boleh menjadi petanda bahawa anda tidak mendapatkan tidur yang cukup. Antara rekomendasi untuk mengelakkan fenomena ini adalah untuk menghindari alkohol dan dadah 3 jam sebelum waktu tidur. Minuman berkafein juga perlu dihadkan dan barangan elektronik perlu dielakkan sebelum waktu tidur untuk menjamin kualitinya.

Konklusi

Kelumpuhan tidur bukanlah satu penyakit yang serius namun ia merupakan pengalaman yang menakutkan. Halusinasi kebiasaannya dialami oleh sebahagian besar individu, namun begitu, fenomena tidak akan berlarutan. Jaga tabiat tidur anda dan pastikan anda mendapatkan tidur yang cukup. Jika anda risau berkenaan dengan fenomena ini, berjumpalah dengan doktor untuk pemeriksaan lanjut. Agak lama juga Sha tidak mengalami keadaan begini dan harapnya tidaklah berulang lagi.

Sunday, November 17, 2019

Resepi Nasi Goreng Budu Mudah | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Bila hari minggu pasti otak ligat memikirkan juadah yang nak dihidang kepada suami dan anak-anak dirumah dari sarapan hingga ke makan malam. Sha memang tabik betul dengan rakan-rakan yang bergelar surirumah dan bekerja dari rumah kerana mereka hari-hari perlu fikirkan menu buat keluarga tersayang. Kebiasaannya untuk sarapan keluarga Sha lebih suka yang mudah dan cepat, tapi yang pastinya selera melayulah. Jadi untuk sarapan hari ini Sha memilih untuk buat nasi goreng sahaja memandangkan bahan-bahan yang ada di rumah hanya beras, stok mee dan bihun dah habis kelmarin. Resepi nasi goreng paling mudah untuk pagi ini adalah Nasi Goreng Budu, sebenarnya agak lama dah Sha tak makan nasi goreng budu ini jadi kali ini kita masak lagi untuk dimakan bersama keluarga tersayang. Sebenarnya resepi ini mudah kerana perasanya adalah budu, kalau yang biasa makan budu korang tahulah rasa budu yang masin-masin gitu. Jika korang cari resepi nasi goreng budu ini semuanya mudah dan bahan pun tak perlu banyak, untuk nasi goreng budu yang Sha suka adalah seperti resepi di bawah.


RESEPI NASI GORENG BUDU MUDAH DAN CEPAT


Nasi yang dimasak dengan 2 cawan beras
Bawang merah 1 biji dimayam
Bawang Putih 2 ulas dimayam
Cili kering digunting kecil
Isi ikan goreng - Sha guna 1 ekor ikan sahaja.
Telur 1 biji
4 sudu besar budu
Bunga kantan kalau suka (Sha tak letak kali ini kerana Abang Zaryth tak tahan dengan bunga kantan)
1 kiub ikan bilis
Sayur kubis dihiris halus
Cili padi potong


Tidak semua orang makan budu. Budu sinonim dengan negeri Pantai Timur terutamanya Negeri Kelantan. Sebenarnya budu adalah seperti kicap juga, cumanya budu berasaskan ikan. Budu yang paling best adalah budu yang dibuat homemade orang kampung dalam tempayan, tetapi sekarang susah nak jumpa dah. Sha sendiri jika pulang ke kampung pasti akan ke pasar dan beli stok sedozen budu untuk bekalan dirumah kerana lebih jimat. Budu kegemaran Sha adalah budu cap ketereh, berbotol kecil comel, selalu juga beli banyak sebab boleh bagi kawan-kawan dan pengasuh anak-anak yang memang suka makan budu. Jadi budu tidak asinglah bagi rakyat Malaysia kerana kerana ramai je orang Perak makan budu..huhuhu.. Kalau di pejabat Sha pun, Sha ada geng untuk makan budu dan di rumah pun suami dan anak-anak semua dah biasa makan budu. Eh ! Mestilah kena ajar kalau tidak ibu tak syok laa makan budu sorang-sorang kat rumah kan. Kalau lauk ikan goreng, wajib suami nak ada budu depan mata. Paling sedap kalau budu yang diletakkan perahan air limau nipis, hirisan cili padi dan hirisan bawang merah, kalau Sha pula tambah tempoyak lagi bertambah nasi.


CARA MEMASAK NASI GORENG BUDU


Panaskan minyak di dalam kuali
Tumis bawang merah, bawang putih dan cili kering.
Masukkan isi ikan goreng.
Masukkan budu
Masukkan kiub ikan bilis dan kacau
Masukkan sayur kubis dan cili padi
Pecahkan telur ke dalam bahan lain dalam kuali dan kacau sebati.
Kemudian masukkan nasi putih.
Nasi Goreng Budu DONE!

Untuk lebih sedap makan dengan pecahan keropok keping. Sebenarnya dengan nasi goreng apa pun Sha memang suka makan nasi goreng dengan keropok. Kalau dikampung dulu, biasanya kalau ada ikan goreng lebih tak habis makan, memang simpan dan boleh guna untuk dibuat nasi goreng. Apa lagi korang, jika korang dah bosan dengan nasi goreng ayam, nasi goreng daging, nasi goreng kampung sekarang korang boleh masukkan menu Nasi Goreng Budu pulak mana tahu korang terpaut nanti. Sha teringat semasa Sha membantu mak Sha di kantin sekolah pernah sekali Sha gunakan nasi lemak dijadikan nasi goreng, pun sedap weh.

Follow Us @shalimarmohdyusof