Friday, December 04, 2020

Inilah Perjalanan Makanan Barat Hingga Boleh Tiba ke Malaysia

December 04, 2020 2

Inilah  Perjalanan Makanan Barat Hingga Boleh Tiba ke Malaysia | Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Bila sebut makanan barat, mulalah terbayang beberapa restoran kegemaran Sha.  Sedapnya kalau dapat bebas keluar makan bersama keluarga macam dulu-dulu kan?. Maklumlah semua sedia maklum makanan barat kebanyakan tak menyediakan nasi sebagai hidangan. Jadi apabila hari-hari makan nasi akan timbul rasa bosan. Bila bosan mulalah nak makan makanan barat sekali sekala. Sekarang bukan sesuatu yang susah pun kalau nak dapatkan makanan barat, kerana restoran yang menyediakan hidangan barat sudah tumbuh bagai cendawan selepas hujan. Sesekali tukar selera apa salah kan? Tak makan kat kedai pun kita boleh juga masak kat rumah.


Apakah Jenis Makanan Barat Yang Patut Kita Tahu


Jika dibandingkan dengan negara dan masakan Asia, daging merupakan elimen penting dalam budaya makanan Barat. Sebab itu kalau korang perasan, stik adalah salah satu jenis masakan daging yang paling digemari. Cara masak pun kebanyakannya adalah dengan memanggang.


Selain daging, produk tenusu umumnya digunakan dalam proses memasak, namun produk susu mempunyai beberapa jenis dan terutama keju mempunyai variasi yang tidak terkira banyaknya. Menghasilkan roti, roti keping, pastri, pasta, dumpling, nasi, dan kentang adalah sesuatu yang sangat biasa.


Jika korang nak tahu, salah satu makanan barat kegemaran Sha adalah dalam bentuk salad sayur. Makan salad setiap hari dengan ramuan dan sos yang berbeza adalah tidak asing terutama bagi negara-negara Eropah. Terdapat satu restoran makanan segera di Malaysia yang menyediakan salad dengan pelbagai sos. Pada awalnya agak kekok untuk Sha memilih sos yang ada. Disitulah Sha belajar mengenali sos yang tidak biasa kita digunakan dirumah. Jika korang tak boleh makan salad sayur sahaja, jangan risau salad terdapat dalam banyak jenis. Antara jenis salad adalah salad sayur bersama daging dan isi ayam. Sebenarnya makan salad adalah sangat mengenyangkan !





Cara Penyediaan Makanan Barat


Tidak seperti negara Asia, hidangan Barat disajikan secara berasingan, terutamanya jika rasa atau suhu hidangan berbeza antara satu sama lain seperti manis dan masam atau sejuk dan panas. Secara amnya, hidangan disajikan mengikut susun atur yang mengikut urutan seperti bermula dengan sup, hidangan utama, dan pencuci mulut.


Jenis makanan lain yang lazim adalah makan dengan gaya bufet. Kedua-dua masakan sejuk dan panas disajikan bersama. Sebenarnya, makanan pembuka selera, hidangan utama, dan pencuci mulut disajikan dalam bufet pada masa yang sama. Sajian sebegini biasanya kita akan dapat tengok di hotel ataupun dimajlis-majlis. Pada Sha cara ini juga mudah kerana kita boleh memilih sendiri apa yang kita nak ambil dan makan. Sebenarnya majlis kahwin zaman sekarang pun kebanyakkan secara bufet berbanding dahulu yang cara berhidang. Betul tak?


Pelbagai jenis sup, salad, charcuterie board yang menyediakan pelbagai jenis keju, jenis masakan daging ,pai, pasta, nasi, sayur mentah dan sayur yang dimasak, pelbagai jenis roti, kek, wafel, pastri, dan puding sangat. Bufet seperti ini biasanya disediakan untuk makan tengah hari atau makan malam. 


Makan tengah hari biasanya disukai pada hari cuti, perhimpunan atau acara khas. Beberapa masakan  mungkin sama antara bufet makan tengah hari atau makan malam. Walaubagaimanpun jika tak ada kenduri, biasanya kalau kita menginap di hotel dan ambil pakej hotel bersama sarapan memang makan secara bufet. Dengan cara sebegini memang menyenangkan pelanggan nakmembuat pilihan.


Jika korang perasan, hidangan dalam masakan barat kita tidak dimakan dengan menggunakan penyepit, tetapi lebih dengan garpu, pisau dan sudu. Terdapat pula pelbagai jenis garpu, pisau, dan sudu untuk pelbagai jenis makanan. Sebagai contoh, stik dipotong dengan pisau stik (lebih tajam dari biasa), dan pencuci mulut dimakan dengan saiz sudu yang berbeza daripada sup.



Jenis-Jenis Hidangan Masakan Barat.


Kadang-kadang bila bosan dengan masakan harian biasa, Sha akan cari menu yang tak biasa dimasak dirumah. Lari daripada selera Melayu mestilah kita akan teringin untuk mencuba pelbagai masakan negara lain. Selepas cari punya cari rupanya ada sesetengah masakan yang Sha pernah rasa adalah berasal dari negara-negara seperti yang Sha senaraikan di bawah.



  • Amerika: Pizza, hamburger, stik, sayap kerbau, kentang goreng, burrito
  • Itali: Pizza dan pasta
  • England: Ikan & kerepek
  • Turki: Kebab
  • Perancis: Produk makanan laut dan tartar (daging mentah), quiche
  • Austria: Wiener schnitzel
  • Jerman: Jenis sosej dan kentang goreng
  • Rusia: Pelmeni (ladu diisi dengan daging cincang)
  • Switzerland: Fondue keju 
  • Sepanyol: Paella (sejenis hidangan nasi yang dibuat polos atau dengan daging atau makanan laut)


Bila dibandingkan masakan barat secara umum, produk yang paling banyak diambil dan popular adalah pelbagai jenis salad (terutama di Eropah), jenis-jenis sandwic, wrap, pasta, hamburger, dan jenis donat. Ya, masing-masing mempunyai banyak jenis bergantung pada budaya makanan. Sha percaya orang Malaysia pun ramai yang dah biasa makan makanan sebegini kerana tak susah nak dapat.


Bagaimana Penerimaan masakan Barat di Malaysia?


Terdapat banyak restoran dan kafe yang menyajikan hidangan barat sebagai tambahan kepada citarasa tempatan atau Asia. Juga, beberapa tempat popular di seluruh dunia seperti Hard Rock Cafe terdapat di Malaysia. Sebab itu jika kita ke kedai makan tom yam sekalipun pasti ada diselitkan menu makanan barat dalam senarai sebagai mempelbagaikan pilihan. Maklumlah jika keluar bersama ahli keluarga lain, masing-masing punya selera sendiri. Jadi pilih kedai yang ada pelbagai masakan adalah pilihan selamat !..huhuhuhu..




Sekiranya korang mencari hiburan sambil menikmati makanan dan minuman barat, terdapat banyak tempat untuk dikunjungi. Jika korang dan keluarga lebih suka makan di rumah, korang boleh sahaja memesan makanan barat melalui dalam talian dengan cara penghantaran ke rumah. Ia tidak kira sama ada pesanan untuk semua jenis makanan untuk makan sarapan, makan tengah hari atau makan malam.


Mengikut arus perubahan, alternatif memilih makanan barat untuk majlis pejabat dan perjumpaan khas makin digemari dan lebih mudah. Hanya dihujung jari makanan barat korang tersedia dan boleh didapati dengan mudah di Malaysia.


Apa kata korang cari western food near me dengan menghubungi FoodPanda untuk majlis istimewa korang yang akan datang? Mereka pastinya akan menyediakan pilihan makanan barat yang berbeza mengikut keperluan dan citarasa korang. Tambah pula kita masih dalam keadaan berjaga-jaga dengan kes covid 19 sekarang. Pilihan membuat tempahan atas talian adalah salah satu tindakan bijak.


Kesimpulannya, banyak manfaat yang korang boleh dapat dengan dapatkan makanan korang dengan FoodPanda. Setakat ini pengalaman Sha bersama pun amat baik. Pesanan pun diterima dalam masa yang dijanjikan. Jadi sementara makanan korang sampai, bolehlah korang bersiap sedia apa yang patut untuk majlis korang nanti! Kerja lebih mudah.

Wednesday, November 25, 2020

Patutlah Ramai Artis Malaysia Amal Jus Dara Vogue, Jamu Moden Banyak Manfaat Rupanya!

November 25, 2020 3
Patutlah Ramai Artis Malaysia Amal Jus Dara Vogue, Jamu Moden Banyak Manfaat Rupanya!  | Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Sha teruja sikit bila menaip entry ini sebabnya terasa macam artis ! ahahaha...perasan sungguh. Siapa tak nak cantik macam artis-artis yang kita selalu tengok di televisyen tu kan? Kadang-kadang terfikir apalah produk yang mereka amalkan untuk terus cantik dan bertenaga untuk bekerja di hadapan kamera. Sha cukup yakin pastinya mereka amalkan sesuatu yang baik untuk dalaman mereka barulah selepas itu terpancar pada luaran.

Diri Sha ni, bila umur semakin meningkat dan nak melayan anak-anak yang semakin membesar sememangnya perlukan tenaga sepanjang hari. Mana dengan tugas menjaga rumah tangga dan bekerja di luar lagi. Jadi bila lihat artis-artis yang lebih berusia dari Sha ni lebih maintain kekal vogue, sihat bertenaga, teringin juga nak tahu rahsia mereka tu semua.

Dan bila nak cari testimoni mestilah kena cari yang punya usia lebih senior kan? Takkan nak cari artis peringkat remaja punya review. Kalau usia lebih muda tu, sah sah la masih cantik bergetah sedangkan Sha ni dah punya anak dua kot. Hehehe..


Bagi Sha, Malaysia mempunyai ramai artis senior yang cantik-cantik antaranya Lisdawati, Adira, Watie Elite dan ramai lagi.Kalai tengok mereka tu semua, alahai macam tak makan dek umur (orang tua kata).

Selain dalaman dan tenaga Sha juga menitik beratkan kulit yang cantik sebabnya itulah penampilan pertama orang pandang. Tambahan pula Sha ni sejenis yang tidak bermake up. Sha lebih suka natural looks maka disebabkan itu Sha utamakan kecantikan yang lebih bersifat semulajadi baik luaran mahupun dalaman.

Dengan kuasa internet zaman ini, Alhamdulillah ia telah berjaya menemukan Sha dengan produk yang telah berjaya membantu ramai orang kelihatan kekal muda dan tidak jauh beza dari mereka yang bujang. Malah ada dikalangan pengguna produk ini yang sudah memiliki anak menatu tapi masih kelihatan cantik berseri. Menurut info yang Sha baca, mereka ini disamping mengamalkan cara hidup sihat, turut juga mengamalkan jamu.

Sebenarnya bila sebut jamu, Sha terus terbayang rempah ratus akar kayu dengan rasa yang agak pahit tu tapi yang peliknya mereka kata jamu yang diamalkan ini sedap. Jamu yang dimaksudkan adalah JUS DARA VOGUE.



Jus Dara Vogue



Apakah itu Jus Dara Vogue? Mari Kita Sama-Sama Ketahui


Oleh sebab Jus Dara Vogue ini tergolong di dalam isu makanan tambahan di antara jamu yang banyak berada dipasaran, Sha suka membiasakan diri mencari maklumat atau info sesuatu produk sebelum mengambilnya. Langkah ini supaya tidak memberi kesan yang tidak baik kepada diri sendiri.

Selain daripada testimoni Jus Dara Vogue, Sha juga melihat latar belakang pengeluar produk, kelebihan lain yang berkaitan dengan Jus Dara Vogue dan juga kandungan bahan-bahan yang dalam jus dara vogue itu sendiri.

Paling best -ruparupanya jus sedap yang berfungsi seperti jamu moden dan jus perapat ini merupakan  satu pengeluar dengan produk Dr.Beau yang telah amalkan sebelum ini.




1. Jus Dara Vogue Merupakan Produk Keluaran Syarikat Bumiputera Tempatan - Tejja Herbs :


Jus Dara Vogue dikeluarkan oleh syarikat berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nombor pendaftaran 002215435 -D dikeluarkan oleh syarikat Tejja Herbs, sebuah company bumiputera yang aktif menghasilkan produk dengan menggunakan bahan semulajadi. Produk ini juga mendapat kelulusan Kementerian Kesiahatan Malaysia (KKM) dan Halal.

Jus Dara Vogue tergolong di bawah FDI , apa itu FDI? Boleh baca di link ini : https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2956279394424538&id=402257303160106


2.  Kandungan Yang Terdapat Di Dalam Jus Dara Vogue :


Melihat kandungan yang terdapat dalam Jus Dara Vogue ini barulah Sha faham kenapa ianya sedap dan tidak terasa seperti jamu-jamu lain yang ada di pasaran. Apa yang pasti semua bahan-bahan mempunyai kelebihan dan kebaikan masing-masing.

JUS DARA VOGUE dalam bentuk pati asli ini di adun daripada 12 jenis ramuan iaitu :

  • Delima 
  • Kunyit Hitam 
  • Madu 
  • Kurma 
  • Kacip Fatimah 
  • Epal 
  • Manjakani 
  • Vitamin C 
  • Akar serapat 
  • Sireh 
  • Pegaga 
  • Lobata
 


3.  Jus Dara Vogue Semestinya Halal


Sebagai orang Islam penjagaan makanan adalah amatlah perlu dititikberatkan. Jadi untuk jamu pun kita kena pastinya ianya mempunyai pengesahan halal. Bila sudah tahu statusnya, barulah boleh diamalkan dengan rasa tenag tanpa ada was-was. Nak amal setiap hari pun rasa seronok.

Pengalaman Sendiri Sejak Mengamalkan Jus Dara Vogue


Apa yang Sha suka tentang Jus Dara Vogue ialah ianya jamu moden dengan pelbagai khasiat untuk badan Sha. Perkara paling penting adalah rasanya hanya masam-masam manis yang sedap dengan bau yang manis buah (tidak seperti jamu tradisional biasa).

Sha memang sejenis yang susah makan ubat atau sebarang suplimen jika tidak kena dengan lidah, tapi dengan Jus Dara Vogue memang sedap rasanya. Selain itu, oleh kerana ianya berbentuk sachet ia amat mudah diminum dan senang untuk di bawa ke mana saja.


Sebelum mengamalkan Jus Dara Vogue ini Sha mempunyai masalah angin dalam badan dan sembelit . Masalah sembelit ini memang dah lama yang mana sebelum ini,  Sha hanya dapat membuang air besar dalam 2 atau 3 hari sekali. Tapi dengan izin Allah SWT, selepas 2 hari pengambilan Jus Dara Vogue ini Sha dapat membuang air besar setiap hari tanpa gagal.

Sudah tentulah rasa seronok kerana berjaya membuatkan perut rasa lebih selesa berbanding sebelum ini. Harap dapatlah kempiskan perut sekali sebagaimana yang diberitahu melalui testimoni review pengguna-pengguna Jus Dara Vogue yang lain!
 

Jus Dara Vogue Sangat Sesuai Dijadikan Hadiah Untuk Isteri Tersayang.

 
Suami-suami kat luar sana kalau ada yang sedang mencari hadiah untuk isteri sama ada untuk hari lahir isteri atau hari ulang perkahwinan memang bagus untuk dapatkan Jus Dara Vogue ini. Hadiah untuk seorang wanita tidak semestinya berbentuk barangan tau !

Mungkin isteri korang sudah lama teringin nak dapatkan jamu moden sebegini untuk kebaikan badan mereka sendiri tapi mungkin disebabkan tak ada bajet atau lebihkan kegembiraan suami dan anak-anak, maka mereka ketepikan keinginan sendiri.

Jadi inilah masanya untuk korang hadiahkan sesuatu yang bermanfaat untuk hubungan korang suami isteri. Tambah pula jamu ini sesuai untuk wanita juga lelaki jadi selepas ini bolehlah beli banyak-banyak kongsi sama-sama di rumah. Lebih bahagia gitu! 
 
TAPI Jus Dara Vogue tidak digalakkan bagi wanita yang sedang mengandung & ketika dalam haid. Jadi jika kebetulan sedang datang bulan, hentikan dulu sementara kemudian boleh sambung ambil semula kemudian
  
Benar! Jus Dara Vogue Boleh Diamalkan Oleh Suami Isteri

Mungkin ada yang rasa kurang percaya atau sedikit pelik, yelah jami ini kan selalunya dikaitkan dengan dalaman wanita. Tetapi untuk jamu moden Jus Dara Vogue ini, ia semestinya sangat sesuai untuk lelaki dan juga wanita. Malah sudah ramai para suami di luar sana yang mengamalkan Jus Dara Vogue ini sebagai rutin minuman harian mereka.

Di sini Sha sertakan sekali antara kelebihan-kelebihan yang ada untuk wanita dan juga lelaki selepas mengamalkan Jus Dara Vogue ini nanti.

Kelebihan Jus Dara Vogue untuk WANITA : 

Apakah kebaikan Jus Dara Vogue untuk yang bergelar wanita? Antara kebaikannya adalah :

  1. Boleh membantu beri tenaga pada tubuh badan 
  2. Membantu mengawal paras kolestrol dan gula di dalam darah
  3. Sesuai di minum ketika dalam pantang lepas bersalin
  4. Gadis, wanita berkahwin dan wanita menopouse 
  5. Faraj berair & kentut faraj 
  6. Keputihan dan vagina longgar 
  7. Haid tidak stabil 
  8. Menyuburkan rahim & peranakan wanita. Baik untuk wanita yang sukar mendapatkan zuriat
  9. Lesu badan, kebas, sakit sendi tumit dan kerap sakit kepala 
  10. Berpantang dan menyusu bayi 
  11. Boleh bantu banyakkan susu
  12. Beri rasa kenyang untuk kurangkan nafsu makan
  13. Naikkan semula punggung jatuh dan payu dara yang kecut dan kendur 
  14. Membuang lemak dan menyingkir angin serta toksik dalam badan 
  15. Menegangkan dan mencerahkan kulit
  16. memancarkan seri wajah




Kelebihan Jus Dara Vogue untuk LELAKI : 

Selain untuk wanita, Jus Dara Vogue juga sesuai dan boleh diambil oleh kaum lelaki. Apakah kebaikan jamu untuk lelaki ?

  1. bantu beri tenaga pada tubuh badan 
  2. Kurangkan rasa penat dan lesu
  3. Membantu mengawal paras kolestrol dan gula di dalam darah
  4. Bantu masalah kebas, sakit sendi tumit dan kerap sakit kepala 
  5. Beri rasa kenyang untuk kurangkan nafsu makan
  6. Membuang lemak dan menyingkir angin serta toksik dalam badan 
  7. Bantu Kempiskan perut yang boroi
  8. Boleh bantu turunkan berat dengan amalan pengambilan yang betul 
  9. Menegangkan  dan mencerahkan kulit
  10. memancarkan seri wajah




Antara Artis Yang Telah Berkeluarga Tapi Masih Tampak Cantik Bertenaga Dengan Pengambilan Jus Dara Vogue Sejak Dulu Hingga Kini

Ini adalah antara artis-artis yang Sha katakan di awal artikel ini tadi. Walau sudah berkeluarga dengan anak-anak yang semakin membesar tetapi mereka masih tampak cantik, sihat, berseri dan bertenaga. Jika dulu Sha ingat mereka ini sering ke spa dan saloon sebab itu nampak cantik selalu tapi rupanya mereka ada amalkan pemakanan tambahan untuk kecantikan dalaman.





Sha sendiri terkejut apabila melihat gambar dan video testimoni review Jus Dara Vogue kerana menurut perkongsian yang diberikan, kebanyakan dari mereka telah lama mengamalkan Jus Dara Vogue ini sejak dari dulu hingga kini.

Kiranya bukanlah guna sekadar untuk promote produk tapi benar-benar amalkan sebagai rutin minuman harian. Paling Sha suka lihat adalah artis Linda Hashim dan Lisdawati yang turut minum Jus Dara Vogue ini bersama suami mereka masing-masing. 

Tejja Herbs Perkenalkan Packaging Baru Jus Dara Vogue Dalam Bentuk Yang Lebih Mudah

Sha rasa tindakan Tejja Herbs untuk memperkenalkan  packaging baru Jus Dara Vogue ini adalah salah satu langkah yang amat bijak. Ini kerana packaging baru dalam bentuk sachet ini kelihatan lebih moden, lebih mudah untuk dibawa ke mana-mana saja, lebih senang untuk terus minum serta merta dan juga lebih praktikal untuk penyimpanan.

Packaging Lama Dalam Bentuk Botol

Packaging Baru Dalam Bentuk Sachet


Cara Penggunaan Jus Dara Vogue

1. Ambil 2 sachet setiap pagi & malam. 
2. Minum banyak air putih bagi mempercepatkan kesan penggunaan. 
3. Simpan di tempat sejuk selepas dibuka.
 
 
Boleh Jana Pendapatan Sampingan Bersama Jus Dara Vogue Dengan Menjadi Agen atau Dropship
 
Kebiasaanya bila kita sendiri sudah merasai kebaikkan daripada sesuatu produk, kita akan membeli secara lebih dan berterusan. Dana ada sesetengah orang bila kita ceritakan kebaikan Jus Dara Vogue contohnya, boleh membuatkan orang tertarik. Lagi-lagi jika ditambah pula dengan bukti yang orang sekeliling yang kita sendiri dapat lihat, secara tak langsung boleh buka minda kita untuk menjana pendapatan daripada situ.

Seronoknya, Tejja Herbs juga membuka peluang kepada yang berminat untuk menjadi ejen atau dropship untuk menjual produk mereka termasuklah Jus Dara Vogue ini sekali. Tak payah modal tau ! Manalah tahu rezeki korang ada bersama Jus Dara Vogue, bolehlah jana pendapatan sampingan lagi-lagi di dalam situasi seperti sekarang ini.


Itulah dia antara info yang Sha boleh kongsikan termasuk testimoni review pengalaman Sha sendiri selepas mencuba Jus Dara Vogue ini. Bagi Sha, produk jamu moden dengan kebaikan yang banyak begini memang bagus kerana ia mampu membantu memberikan tahap kesihatan yang lebih baik. Bukanlah semata-mata untuk tampak cantik sahaja.

Harganya juga tidaklah mahal mana, dan yang penting ianya noleh dibeli dengan mudah secara online dengan service pengeposan ke seluruh Malaysia. Nak beli di mana? Nak tanya soalan lanjut pada siapa> Boleh terus hubungi pihak Tejja Herbs melalui detail di bawah ini.


JUS DARA VOGUE by Tejja Herbs
 
Harga Pada Kotak | SEM Rm 49.00 | S/S Rm59.00

Alamat :
No 16, 1, Jalan Equine 10 C
Taman Equine 43300 Seri Kembangan, Selangor.

Sebarang maklumat lanjut mengenai Jus Dara vogue:


Tuesday, November 24, 2020

Tips Pilih Beg Tangan Yang Sesuai

November 24, 2020 2
Tips Pilih Beg Tangan Yang Sesuai |  Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Ok kali ini Sha nak sembang tentang beg tangan wanita. Jujurnya korang ada berapa koleksi beg tangan dalam simpanan korang di rumah? Sha percaya ramai wanita diluar sana termasuklah Sha sendiri mempunyai lebih daripada 2 beg tangan. Walaubagaimanapun Sha sejenis yang tidak terlalu ambil berat tentang beg tangan, selalunya guna apa yang ada sahaja tidak kira mahal atau murah asalkan bersesuaian untuk dibawa ke mana-mana sahaja.

Beg tangan adalah sesuatu yang menjadi kewajipan di kalangan kaum hawa kerana ianya satu pelangkap dan keperluan. Pada Sha ibeg tangan penting terutamanya wanita berkeluarga kerana ianya tempat menyimpan barangan yang kita akan bawa ke merata tempat teruatamanya barangan seperti dompet dan telefon bimbit. Namun Sha pasti walaupun paling ringkas, setiap wanita akan memastikan mereka membawa beg tangan yang sesuai dengan situasi masing-masing.








Apakah 4 Tips Memilih Beg Tangan Yang Sesuai ?


1. Warna.

Warna seperti hitam, nude, coklat atau warna gelap adalah koleksi yang wajib ada dalam koleksi seseorang kerana warna ini paling senang disuai padan dengan pelbagai warna. Warna lain mungkin jarang sekali ada, tetapi apa salahnya jika kadang-kadang keluar daripada kebiasaan bukan?

2. Keadaan / Tempat

Bawalah beg tangan yang bersesuaian dengan tema, tempat dan majlis. Beg tangan jenis kulit amat sesuai untuk di bawa ke masjlis perkahwinan, majlis hari jadi , tempat kerja, mesyuarat dan juga majlis rasmi lain. Beg tangan yang lebih santai sesuai untuk dibawa ke tempat percutian dan membeli belah bersama keluarga tersayang,

3. Bentuk Badan

Pernah mengikuti kursus keterampilan bersama seorang perunding imej beberapa tahun lepas, Sha dapat tahu nak beli handbag kena tengok badan juga. Kata beliau saiz yang sesuai untuk seseorang adalah beg yang tidak terlalu besar dan tidak terlalu kecil dengan tuan badan.

4. Harga

Beg tangan yang mahal tidak semestinya tidak cantik dan menarik. Yang murah tidak semestinya tidak berkualiti bukan? Apa salahnya dalam koleksi mewah terselit koleksi beg tangan biasa asalkan bersesuaian dengan bajet sendiri.

Bila bercakap tentang beg tangan wanita, Sha juga mempunyai keinginan untuk memiliki beg tangan yang mengikut peredaran zaman pendek kata top pada masa itu. Salah satu beg tangan yang Sha inginkan adalah beg tangan jenis jutebag. Apa yang lain dengan jutebag ini adalah kita boleh letakkan nama atau perkataan yang korang mahukan. 



Kelebihan Jutebag


  • Beg yang ringan
  • Beg yang mempunyai ruang besar
  • Beg yang sesuai untuk letak dokumen kerana ianya tegak berdiri
  • Beg yang sesuai untuk santai di tepian pantai
  • Beg yang sesuai dibawa untuk membeli belah
  • Beg yang sesuai dibuat hadiah kenangan
  • Beg yang sesuai dibuat beg telelung
  • Beg yang sesuai sebagai beg buah tangan
  • Mudah disimpan

Jutebag juga seperti beg tangan lain mempunyai pelbagai pilihan warna dan design jadi korang tak perlu risau untuk tidak ada pilihan. Pada jutebag tidak semestinya letak nama sahaja tetapi boleh letak nama sekolah contohnya jika korang ada majlis bersama rakan sekolah. Pendek kata sebagai kenangan korang bersama. Selain warna jutebag ada pelbagai saiz jadi tak ada masalah jika korang nak beg tangan besar atau kecil.

Dimana Nak Beli Jutebag Cantik Dan Murah


Salah satu kedai online yang korang boleh tempah jutebag cantik dan murah adalah di Facebook Page | Yourjutebag. Di yourjutebag korang boleh membuat tempahan dan proses jutebag korang adalah dalam masa 1-7 hari bekerja kerana yourjutebag mengambil tempahan secara pre-order dan tidak ada ready stock.





Sebarang pertanyaan dan tempahan korang boleh terus ke Facebook Page atau terus whatapps ke nombor seperti dibawah :

FB Page :


Whatapps :

www.wasap.my/60179154696/yourjutebag

Saturday, November 14, 2020

Resepi Mee Hailam Simple Tapi Laku Keras

November 14, 2020 5
Resepi Mee Hailam Simple Tapi Laku Keras | Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Setiap hari asyik kena fikir nak masak apa je kan bila balik kerja. Dalam duk berjimat cermat dan elakkan makan diluar kenalah fikir menu yang ada di kedai. Bila belek-belek gambar makanan ternampaklah mee hailam, memandangkan agak lama tak masak mee kat rumah jadi Sha ambil keputusan untuk memasak Mee Hailam untuk keluarga. Kebetulan pula Sha ada stok mee kuning. Apa yang lain dengan resepi mee hailam Sha kali ini? Bahan semuanya biasa sahaja tetapi stok mee yang Sha ada ada adalah Mee Kuning Premier bukan mee kuning biasa, niat beli mee ini adalah untuk jaga pemakanan.



Sha masak Mee Hailam kali ini juga mengikut apa yang ada dalam peti ais sahaja, jadi tak adalah meriah sangat lauk pauknya. Jadi jom kita tengok apakah yang resepi mee hailam cara Sha ini. Yang penting satu kuali licin malam itu.

RESEPI MEE HAILAM


Bahan-Bahan


  • 1 paket mee kuning premier  450grm
  • Isi ayam
  • 1 ekor sotong saiz sederhana
  • 3 ulas bawang putih *
  • 3 ulas bawang merah *
  • 1 sudu besar cili boh
  • 1 ikat sawi hijau
  • 1/4 bunga kobis
  • 1/2 batang lobak merah
  • 1/4 kubis
  • 2 gelas air
  • 1 sudu besar Sos cili
  • 1 sudu besar Sos tomato
  • 1 sudu besar Sos tiram
  • 4 sudu besar Kicap pekat
  • 1 kiub ayam
  • 1 biji buah tomato

Cara Memasak Mee Hailam



Potong isi ayam dan sotong kemudian bersihkan.

Potong sayur-sayuran yang ada kemudian bersihkan dan ketepikan.

Tumbuk bawang merah dan bawang putih hingga agak hancur. Sha suka tumbuk sebab nanti aromanya lebih sedap.

Panaskan minyak dan tumis bawang yang ditumbuk dan cili kisar hingga pecah minyak. Masukkan semua jenis sos dan kicap. Jangan lupa masukkan kiub ayam juga.

Masukkan air dan biar hingga mendidih. Masukkan isi ayam dan sotong . Biarkan mendidih dalam 3 - 5 minit.

Masukkan sayur lobak merah, bunga kubis dan kubis. Biarkan mendidih selama 3 minit.

Masukkan mee kuning dan sayur sawi. Kacau hingga sebati.

Mee Kuning Premier Yang Sha guna.


Resepi mee hailam ini Sha ikut apa bahan yang ada dalam peti ais Sha sahaja, jadi apa yang sesuai Sha masukkan sahaja. . Jika korang suka kuahnya agak pekat korang boleh tambahkan tepung jagung. Selepas masukkan mee kuning, kacau sekejap, jangan lama sangat untuk mengelakkan mee menjadi kembang. Sawi dan tomato dimasukkan akhir sekali supaya tak lembik. Seperti yang Sha cakap tadi bahan-bahan yang Sha letak adalah barang yang ada dalam peti ais sahaja. Untuk lebih menarik korang boleh hidangkan dengan taburan hirisan daun bawang juga perahan asam limau nipis.

Keputusan Anugerah Bintang Paling Popular Berita Harian Ke 33

November 14, 2020 2

Keputusan Anugerah Bintang Paling Popular Berita Harian Ke 33 | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Walaupun Anugerah ABPBH tahun 2020 tidak semeriah sebelumnya Sha tetap nak kongsikan keputusan undian orang-orang yang telah berusaha mengundi. Mungkin awal persembahan oleh BBNU sedikit mengganggu perasaan untuk meneruskan tontonan tapi selepas itu barulah muncul persembahan menarik daripada penyanyi-penyanyi terbaik Malaysia. Walaubagaimana pun tahniah kepada semua pemenang anugerah malam ini.

Pemenang Anugerah Bintang Paling Popular Berita Harian 2020

Jom kita tengok siapakah pemenang yang meraih anugerah malam ini. Anugerah ABPBH 2020 ini telah dikendalikan oleh pengacara AC Mizal dan pelakon Nabila Huda.

Kategori Utama


  • Artis Baharu Lelaki Popular - Chubb-E
  • Artis Baharu Wanita Popular - Isyariana
  • Penyanyi Lelaki Popular Xiaomi Malaysia - Haqiem Rusli
  • Penyanyi Wanita Popular Xiaomi Malaysia - Wany Hasrita
  • Artis Kolabrasi/Duo/Berkumpulan Popular - Khai Bahar & Siti Nordiana
  • Pelakon Lelaki Filem Popular - Zahiril Adzim
  • Pelakon Wanita Filem Popular - Mawar Rashid
  • Pelakon TV Lelaki Paling Popular - Ben Amir
  • Pelakon TV Wanita Popular - Siti Saleha
  • Artis Versatil Popular - Siti Nordiana
  • Artis Komedi Popular - Sherry Al-Hadad
  • Pengacara TV Popular - Sherry Al-Hadad
  • Penyampai Radio Popular - Dj Lin

Kategori Online


  • Lagu Paling  Boom Popular - Haqiem Rusli (Lembah Kesepian)
  • Gandingan Serasi Drama Popular - Kamal Adli & Uqasha Senrose (Setelah terlafaznya akad)
  • Gandingan Serasi Filem Popular - Syafiq Kyle & Mimi Lana (Pusaka)
  • Artis Kontroversi Popular - Aiman Tino
  • Fc #FANtastik Popular - Siti Nordiana FC

  • Anugerah Pencapaian Sepanjang Hayat - Francisca Peter

  • Bintang Paling Popular ABPBH - Haqiem Rusli
Akhirnya terjawab sudah undian anda siapakah yang berjaya mendapat undian tertinggi. Walaupun kita berada dalam suasana pandemik covid-19 tetapi anugerah ini diadakan tanpa penonton yang mana diadakan di Stadium Axiara Arena, Bukit Jalil.

Malam ini pentas dimeriahkan oleh persembahan Faizal Tahir, Elly Mazlin, Zizi Kirana, Hafiz Suip, Ernie Zakrie, Syamel, Naim Daniel, Tuju, Aina Abdul, Indah Ruhaila, Yonniboi, Zynakal, Tomok, Lan Solo, Liza Aziz, Azlina Aziz dan beberapa penyanyi lain.