Thursday, February 27, 2020

Bahagian Intim Bermasalah? Cubalah Pembersih Wanita Rahsia Puteri

February 27, 2020 5
Pembersih Wanita Rahsia Puteri | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Sering kali kita mendengar "mencegah lebih baik dari mengubati". Sebagai seorang wanita pastinya kita akan mengambil berat atas kebersihan kawasan intim dan kesihatan keseluruhannya. Mungkin bagi kita penjagaan luaran seperti penjagaan wajah dan kulit badan lebih penting berbanding bahagian intim yang jarang dibahaskan secara terbuka. Walaubagaimanapun sebagai seorang wanita sama ada anak dara atau pun sudah bersuami kebersihan bahagian vagina amatlah perlu dititik beratkan kerana untuk mengelakkan daripada terkena jangkitan virus atau pun bakteria di kawasan tersebut.


Antara kesan-kesan tidak menjaga kebersihan kawasan intim wanita atau terjadinya ketidakseimbangan pH dan bakteria baik boleh menyebabkan kegatalan, bau yang tidak menyenangkan dan masalah keputihan. Dalam menjaga kebersihan pemilihan pencuci feminin yang betul, seperti tidak mengandungi pewangi sintetik, tanpa pewarna dan formula sintetik. Sebagai usaha penjagaan diri ini salah satu produk yang patut dicuba adalah Pro.Care Rahsia Puteri Feminine Wash. Apakah kelebihan pencuci faraj Rahsia Puteri ?


Pro.Care Rahsia Puteri Feminine Wash adalah formulasi semula jadi dengan campuran ekstrak herba. Ia direka khas untuk membersihkan bahagian intim. Pembersih harian yang lembut dapat membantu menghalang pertumbuhan bakteria, mengekalkan keseimbangan pH pada bahgian intim dan menggalakkan kesihtan keseluruhan faraj. Ia sesuai untuk kegunaan harian bagi memastikan kesegaran dan kebersihan.


Fungsi Rahsia Puteri Feminine Wash


Bahagian Intim wanita memerlukan penjagaan khas kerana ianya mempunyai pH berasid secara semula jadi yang membantu mengekalkan keseimbangan bakteria baik dan buruk. Mencuci dengan sabun biasa atau gel mandian boleh menyebabkan ketidakseimbangan pH yang boleh menyebabkan jangkitan, kekeringan bau busuk dan gatal. Oleh itu Rahsia Puteri mempunyai fungsi-fungsi yang sepatutnya untuk menjaga kesihatan faraj selain mengencangkan kembali dinding faraj.


Kandungan Rahsia Puteri Dengan Ekstrak Herba :

Pueraria Mirifica (Lobata)
Mengelakkan vagina terllau kering

Manjakani
Mengelakkan masalah keputihan, mengetatkan vagina, mestabilkan pH vagina dan merawat kembali saluran peranakan.

Kacip Fatimah
Anti-kulat, anti-radang, menguatkan otot faraj, melegakan otot faraj

Piper Betel
Merawat keputihan dengan menghalang perkembangan kulat penyebab keputihan.

Aged Garlic
Melegakan senggugut

Relax Lavender
Membantu mengurangkan bau dan memberi keselesaan  juga kesegaran berpanjangan.

Cara Penggunaan Pembersih Wanita

Kita hanya perlu basahkan bahagian intim dengan air. Tuang sedikit Pro.Care Rahsia Puteri Feminine Wash pada tapak tangan. Basuh bahagian intim dengan lembut dan biarkan selama 30 saat sebelum bilas bersih.

Tips penjagaan bahagian intim supaya selesa dan sihat.


1. Pemilihan seluar dalam yang betul, sebaiknya daripada kain kapas dan elakkan daripada seluar dalam terlalu ketat dalam jangka masa lama.

2. Jika bersenam dan melakukan aktiviti yang berpeluh, tukar pakaian yang lembap dengan segera.

3. Elak pakai pakaian dalam ketika tidur pada waktu malam untuk membenarkannya "bebas" bernafas.

4. Bawa pakaian dalam tambahan untuk ke tempat kerja supaya jika terasa lembap boleh tukar. Jika lembap kita pun tak selesa dan boleh menyebabkan kegatalan.

5. Ketika haid kalau boleh kerap atau tetapkan masa untuk tukar tuala wanita.

6. Pilih pencuci faraj yang sesuai. Cuba elakkan menggunakan sabun atau gel mandian biasa untuk mencuci bahagian intim.



Untuk maklumat lanjut tentang produk Rahsia Puteri Feminine Wash ni, korang boleh layari :

Website: 

Facebook:

Instagram:


Berita baik untuk kepada sesiapa yang berminat untuk berniaga korang boleh menyertai peluang perniagaan Puteripreneur, sila hubungi Y.S.P Industries (M) Sdn Bhd +60124954288

Thursday, February 20, 2020

Cara Melupakan Seseorang Yang Pernah Kita Sayang

February 20, 2020 6
Cara Melupakan Seseorang Yang Pernah Kita Sayang | Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Bila sebut crush pasti setiap orang akan teringat cerita-cerita lama walaupun ingatan tinggal sekelumit cuma. Sebelum jumpa seseorang yang menerima kita seadanya dan mengikat tali perkahwinan sedikit sebanyak ada sahaja pengalaman yang kita belajar untuk melupakan crush ( yang dikatakan perasaan kita tidak selari dengan perasaan orang yang kita suka pendek kata kita hanya bertepuk sebelah tangan ). Melupakan seseorang adalah bukan sesuatu yang mudah.


Kebiasaannya hati kita kuat dan tabah untuk meneruskan hidup tetapi kadangkala hati mahu hidup dengan kenangan juga angan-angan. Pilihlah untuk move on dan teruskan hidup dengan mencipta kenangan baru. Di sini Sha kongsikan beberapa tips untuk korang teruskan hidup dibayangi kisah silam. Setiap orang pasti mempunyai jalan sendiri, tetapi kalau kongsi secara asasnya tips move on inilah yang kita akan buat. Tips ini tidak hanya untuk crush sahaja tetapi juga yang baru  putus cinta.

Tips Melupakan Crush

1. Dekatkan diri kepada Allah S.W.T

Mungkin dalam mengingati si dia kita lupakan Dia Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang yang memberi kita perasaan kasih dan sayang. Dekatkan diri dan perbanyakkanlah doa kepada-Nya supaya jauhkan dia jika dia bukan jodoh ditakdirkan untukmu. Letakkan tangan di dada, berdoalah banyak-banyak.





2. Jaga mata

Berusaha menjaga mata kita daripada "mengintai" dirinya lagi. Jaga pandangan kerana kita tak dapat menjamin hati kita daripada mempunyai titik hitam. Nauzubillah. Muhasabah diri kembali pernah atau tidak kita dengan sengaja untuk memerhati dari jauh wajahnya atau aktivitinya. Dari kerana mata juga boleh membuat kita terbayang dan berangan jadi usahalah ELAKKAN.

3. Jauhkan Diri

Jika crush korang berdekatan korang, usahalah jarakkan diri daripada dia. Kurangkan aktiviti bersama dia. Kurangkanlah menegur dia jika tidak ada urusan penting. Susah jugak dia depan matakan? Kuatkan diri ya !

4. Betulkan niat

Niat dan doa semoga kita dapat melupakan dia. Jika crush kita sudah bahagia dengan hidup dia, kalau begitu lagilah kita perlu lupakan dia. Kita pun berhak memiliki kebahagiaan sendiri.



5. Sibukkan Diri

Antara jalan untuk melupakan adalah dengan menyibukkan diri dengan pelbagai aktiviti. Dengan harapan aktiviti ini dapat mengganti masa daripada mengingati atau mengelamun tentang dia. Jika sebelum ini kita tidak pernah melakukan aktiviti luar apa kata selepas ini kita keluar melakukan aktiviti sihat seperti berbasikal dan mendaki.

6. Cuba kenali orang baru.

Mana tahu bila kita keluar kenal dunia baru kita akan jumpa orang baru yang lebih baik ! Ada sahaja contoh rakan sekeliling yang berpisah dan menyertai aktiviti mendaki bukit dan gunung bersama sesuatu kelab tertentu akhirnya bertemu jodoh dan hidup lebih bahagia daripada hidup sebelumnya.

7. Jaga waktu tidur

Apa yang penting dengan menjaga waktu tidur? Pastikan anda tidur lebih awal daripada biasa untuk mengelakkan kita banyak waktu untuk berfikir tentang dirinya dan meratapi nasib.

8. Berfikir secara rasional

Berfikir secara rasional. Apa korang dapat jika korang dapat bersama crush atau tak dapat bersama korang dapat apa pula ya? Pertimbangkan. Kadang-kadang lepas korang melepaskan crush korang pergi,korang baru sedar ada yang lebih baik menanti.


9. Jangan tunggu dia.

Apa sebab kamu nak tunggu dia? Kalau tak ada sebab, boleh teruskan hidup dengan lebih baik tak perlu tunggu dia lagi.

10.Jangan dengar lagu mengukit kenangan.

Kadang-kadang setiap hubungan percintaan atau hati ini ada yang punya lagu tersendiri untuk diabadikan sebagai lagu tema hati masing-masing. Tapi kalau tak ada lagu istimewa pun tak apa, lagu jiwang lain pun banyak. Ada orang kalau ada masalah dengan pasangan memang suka layan lagu jiwang karat.

11. Jangan bertangguh untuk berbuat kebaikan dan tumpu kepada hidup sekarang

Hidup kita semakin singkat dan rapuh. Tak ada masa untuk kita berpaling ke belakang, kecapilah hidup dan masa depan yang lebih baik daripada mengharap sesuatu yang tidak pasti. Jika sudah bertemu insan yang lebih baik, apa kata berusaha untuk jadi yang terbaik pada si dia di depan mata kita. #roadtojannah


12. Terima Kenyataan

Belajar menerima kenyataan bahawa dia tidak tercipta untuk kamu. Hati kita milik Allah S.W.T, serahkan pada-Nya semoga kasih sayang kita diletak pada insan yang betul dan memerlukan juga menghargai kita.

Anggap mereka bukan diciptakan untuk kita. Percaya pada qada dan qadar.


Kesimpulannya di sini jika kita mahu kita kena usahakan untuk melupakan walaupun payah. Jangan putus asa untuk berdoa dan moga satu hari nanti luka terubat dan digantikan dengan sesuatu dan insan yang lebih baik. Percayalah pada jodoh, takdir dan hikmah disebalik sesuatu kejadian. Sesuatu yang terjadi pasti ada hikmah yang terbaik buat kita. Jom move on selepas cinta tak kesampaian jangan pernah putus asa.

Berakhirnya hubungan bukan bukan bererti kita perlu membencinya. Pengalaman inilah yang bakal mendewasakan kita dan membuka peluang kepada kita untuk bertemu yang lain. Bersyukurlah kerana kita tidak bersama orang yang salah. Jika korang sedang bersedih amalkan tips melupakan crush atau ex seperti diatas.

Saturday, February 08, 2020

Resepi Mee Goreng Simple

February 08, 2020 6
Resepi Mee Goreng Simple | Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Bila tiba hari minggu mesti dah siap senaraikan menu untuk sarapan, makan tengahari dan menu makan malam untuk keluarga. Kebiasaan hari bekerja mana ada peluang nak masak setiap waktu makan kan, rumah dengan pejabat pun bukan dekat. Bila hari minggu ibu-ibu pastinya akan ambil peluang untuk menyediakan juadah kegemaran suami dan anak-anak. Untuk hari ini disebabkan lama sangat Sha tak makan mee goreng jadi Sha sediakan mee goreng untuk santapan pagi ini dan semestinya mee goreng berlaukkan daging adalah pilihan Sha. Kalau korang nak tahu, masa Sha tinggal kat kampung lauk utama Sha adalah daging dan ikan, bila dah berkeluarga corak pemakanan Sha dan suami tak sama jadi kuranglah sikit Sha makan daging dan ikan. Jika di kampung lauk-lauk pagi di kedai-kedai makan dah ada lauk pauk daging, kalau di kawasan tempat tinggal dan tempa kerja sekarang memang susah nak jumpa daging terutama pada waktu pagi, kalau nak makan memang kena masak sendiri jawabnya.

resepi mee goreng cepat

Lagi satu perubahan dalam pemakanan Sha adalah jika dahulunya mee adalah menu biasa untuk Sha sekeluarga dari kecil dan menu paling kerap adalah mee kuah atau  mee sup terengganu. Bila kahwin suami pula seorang yang biasa makan kueh teow, Sha pula kurang makan kueh teow tapi Sha cuba menangkan dua-dua pihak..huhuhu. Oklah, Sha letak laa dulu resepi mee goreng paling cepat Sha masak ni kat sini.

RESEPI MEE GORENG DAGING

1 paket mee kuning
Daging saiz sebesar penumbuk Sha dihiris nipis-nipis.
Sayur kubis
Sayur sawi
1 biji tomato
3 sudu besar cili kisar
1 biji cili merah
4 sudu besar sos tomato
4 sudu besar kicap
2 ulas bawang putih
Daun bawang
Daun sup
Limau nipis

CARA-CARA MEMASAK MEE GORENG MUDAH


1. Bersihkan mee kuning, tos dan ketepikan.

2. Panaskan minyak masak dan tumis bawang putih yang telah diketuk.

3. Masukkan cili kisar, tumis hingga cili masak dan masukkan daging yang telah di potong kecil-kecil. Masak hingga daging lembut.


4. Bila daging sudah lembut masukkan sos tomato dan kicap. Jika kering masukkan sedikit air masak hingga menggelegak sedikit.

5. Sha masukkan sayur kubis dan cili merah yang sudah siap dipotong. Gaulkan sehingga kubis lembut.


6. Masukkan mee kuning, kacau hingga sebati warna mee bertukar lebih gelap.
7. Kemudian barulah Sha masukkan sayur sawi, tomato yang dipotong nipis.
8. Kacau semua sehingga semuanya masak.

Bila sudah masak nak hidang kita hiriskan daun bawang dan daun sup untuk ditabur di atas mee yang dimasak tadi. Jika nak tambah sedap lagi kita boleh hiriskan limau nipis sebelum makan kita gaulkan sekali, memang bertambah rasa sedapnya.


Sha dapat makan mee goreng daging memang puas hatilah sebabnya memang suka makan masakan yang ada manis-manis daging tu tambah pula dengan masam-masam buah tomato. Nasib baiklah tengah kawal makan, jadi tak boleh makan banyak sangat cukup satu pinggan sahaja untuk sarapan pagi kalau ikutkan hati mahu sahaja menambah-nambah.

Wednesday, February 05, 2020

Tanda-Tanda Mengandung Berbeza Antara Individu

February 05, 2020 2
Tanda-Tanda Mengandung Berbeza Antara Individu | Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Jangan salah faham dengan tajuk entry hari ini, ini bukan bermaksud Sha sedang mengandung ya kawan-kawan. Manalah tahu ada yang baru sampai rezekinya untuk mendapat zuriat dan tak perasan sebenarnya korang sedang mengalami fasa awal kehamilan. Kebiasaanya sebelum kita membeli alat ujian kehamilan kita pastinya akan merasai perubahan terlebih dahulu sebelum melakukan sebarang ujian kehamilan. Bila sudah perasan barulah kita terdorong untuk membeli alat ujian sendiri kan? Jom tengok apakah tanda-tanda awal mengandung. Korang nak tahu? Semuanya Sha alami sendiri.


Tanda-Tanda Mengandung


1. KELETIHAN

Semasa mula-mula mengandung, badan kita akan mengalami pelbagai perubahan. Janin kita akan mula menggunakan kalori dalam badan kita. Ini menyebabkan keletihan yang agak luar biasa. Oleh itu pada awal-awal kehamilan kita letih dan banyak tidur. Sha juga mengalami keletihan ini semasa awal kehamilan, kerap juga balik kerja minta izin dengan suami untuk berehat.


2. MUAL DAN LOYA

Ini adalah perkara pertama yang akan buat kita fikir yang kita mengandung. Bila tiba-tiba kita rasa loya & muntah-muntah, pada masa itu kita akan sibuk terfikirkan kitaran haid yang lambat daripada biasa barulah terasa yang kita kemungkinan hamil. Maklumlah ini adalah perkara yang kita boleh terus rasa dan automatik dikaitkan dengan mengandung. Kalau tengok drama pun kalau heroin mengandung mesti loya atau muntah-muntah kan? Sebab kebanyakkan memang akan mengalami termasuk Sha sendiri. Hari pertama loya tak apalah bila dah hari-hari memang pelik !


3. PAYUDARA MEMBESAR DAN TERASA SAKIT

Payudara kita membesar kerana badan kita sedang menghasilkan hormon & kelenjar-kelenjar penghasilan susu sedang bertindak balas. Kiranya, badan kita tengah buat kilang susu di bahagian payudara. Sebab itulah payudara kita membesar dan sebab itulah ia terasa sedikit sakit atau ngilu kadangkala terasa gatal-gatal.

4. KEMBUNG PERUT

Kita akan selalu rasa kembung perut. Padahal makan tak banyak pun. Ini adalah kerana kenaikan hormon progesterone yang memperlahankan sistem pencernaan kita. Ini juga adalah kerana perut kita pun sedang memberi ruang kepada rahim untuk membesar. Bila ini terjadi akan terasa ada saja yang tidak kena dengan perut, dengan makanan dan semualah.

5. MENGIDAM

Tiba-tiba nak makan itu ini dan tak boleh tahan selera kalau tak dapat boleh merajuk lama. Kadang-kadang kita tak perasan tapi orang sekeliling kita biasanya akan perasan. Bila mulut nak makan itu ini mesti orang tanya " Mengidam ke?" Padahal masa itu, kita pun tak perasan perubahan itu. Bila kita buat ujian, positif rupanya.

6. PENING KEPALA

Pening kepala adalah perkara yang normal dan biasa berlaku semasa awal-awal mengandung sebab badan kita sedang membiasakan diri dengan hormon-hormon mengandung. Apabila terlalu banyak perubahan dan penghasilan hormon baru, ia menyebabkan badan kita tak boleh nak sesuaikan diri lagi yang menyebabkan pening dan kadang-kadang terasa nak pitam gelap mata.

7. PERUBAHAN MOOD (moody)

Mood swing akan mula berlaku sejak awal kehamilan lagi. Ada yang sampai ke trimester ke-3 pun masih mengalami mood swing yang agak kronik. Kita boleh senyum, ketawa dan tiba-tiba menangis pada masa yang sama. Pengalaman Sha sendiri boleh menjadi cepat marah, mudah menangis. Jika korang nak tahu, perubahan paling ketara bagi Sha adalah sabun basuh kainlah paling memberi masalah kepada Sha kerana bau yang biasanya Sha suka tiba-tiba menjadi rungutan Sha setiap hari kerana sebelum ini wangi tapi menjadi busuk bagi Sha.


8. SEMBELIT

Perkara paling tak tahan adalah menghadapi sembelit ketika di peringkat awal kehamilan. Ini kerana sistem pembuangan kita juga menjadi perlahan disebabkan sistem pencernaan kita yang mengalami perubahan itu. Jadi, kita perlu perbanyakkan minum air masak dan makan makanan yang lebih berserat untuk menghilangkan sembelit. Sesungguhnya sembelit itu boleh menyebabkan kita menitis air mata.

9. KERAP BUANG AIR KECIL

Semua ibu mengandung akan merasainya kerana pada masa ini, pundi kencing kita akan sedang mengalami perubahan tempat untuk memberi ruang kepada rahim kita menyebabkan pundi kencing kita terhimpit ke belakang. Apabila ditekan, ia akan membuatkan kita mudah terasa nak buang air kecil. Pada masa yang sama, buah pinggang kita perlu membuang cecair dalam badan dengan lebih efisyen lagi.


10. KEKEJANGAN (CRAMP)

Kejang ataupun cramp di bahagian perut adalah lebih kurang sama seperti cramp semasa kita menghadapi senggugut. Ini kerana telur kita sedang melekat di dinding uterus kita. Kenalah tahan sakit sikit, sebab sakit ini tidak lama pun.


11. PUTING PAYUDARA MENJADI BERTAMBAH GELAP

Kebiasaannya, tidak ramai ibu yang perasan akan perubahan ini sehinggalah selepas 10 minggu usia kandungannya. Puting payudara kita akan bertambah gelap oleh hormon-hormon yang dihasilkan sewaktu kita hamil mempengaruhi aktiviti "Melanocytes" iaitu sel-sel di dalam puting payudara kita yang menyebabkan warna berubah daripada warna biasa.

12. KULIT MUKA BERMINYAK & BERJERAWAT

Pengalaman ini terjadi semasa mengandungkan Adik Nur. Wajah jadi berminyak hingga cukup bulan, suami cakap sampai boleh kikis buat goreng ayam kat dapur. Walaupun dibersihkan, tak lama kemudian akan berminyak kembali. Jika kerap berminyak kulit muka pasti akan ditumbuhi jerawat, rasa bengkak-bengkak muka ni bila berada dalam fasa ini. Di tempat kerja pun terpaksa kerap basuh muka sebab berminyak.

13. PERUBAHAN TINGKAH-LAKU

Mungkin kita tak perasan, tetapi orang terdekat terutamanya suami sendiri pasti akan perasan perubahan tingkah laku kita lain daripada biasa. Korang nak tahu tak apa perubahan buruk yang pernah terjadi pada Sha? Setiap kali balik kerja biasanya Sha akan tegur anak-anak supaya meletak pakaian pada tempatnya, tetapi awal-awal hamil Sha yang suka meletak pakaian merata-rata terutamanya atas lantai hinggakan suami menegur.

14. TIDAK SIHAT

Sesetengah orang akan mengalami tidak sedap badan atau tidak sihat. Kadang-kadang demam pada waktu malam. Jika di pejabat Sha kadang-kadang diserang kesejukan melampau walaupun orang lain bertenang sahaja.

Kepada yang sudah bergelar ibu pasti korang ada mengalami simptom hamil seperti yang di atas. Walaubagaimanapun tidak semua akan mengalami tanda mengandung yang sama dan ada yang berbeza setiap anak-anak sendiri. Kepada yang ada tanda-tanda di atas selepas ini korang boleh periksa ujian air kencing sendiri. Akhir sekali, kuatkan semangat dan positif selalu sehingga selamat melahirkan.

Monday, February 03, 2020

Senarai Tugas Pembantu Antidadah Gred S19 dan Tips Menghadapi Temuduga AADK

February 03, 2020 4
Senarai Tugas Pembantu Antidadah Gred  S19 dan Tips Menghadapi Temuduga AADK | Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Mungkin masih ramai yang memerlukan maklumat ini kerana mungkin ada antara pembaca blog ini adalah calon yang akan menghadapi peperiksaan atau temuduga untuk jawatan sebagai Pembantu Antidadah Gred S 19. Jawatan Pembantu Antidadah Gred S19 merupakan salah satu jawatan kerajaan yang boleh dimohon dengan kelayakan SPM/ SVM/ SKM dan Sijil. Berikut dikongsikan Deskripsi Tugas  Pembantu Antidadah Gred S19 beserta dengan jadual gaji minimum/ maksimum. Pada masa yang sama, syarat lantikan dan kelayakan yang boleh dirujuk di bawah ini. Sha juga akan kongsikan beberapa tips menghadapi temuduga AADK dan juga panduan sebagai point-point yang korang boleh study sebelum menghadapi soalan panel penemuduga. Tidak lupa juga Sha kongsikan pengalaman Sha sendiri semasa menghadapi temuduga untuk jawatan ini.

skop tugas pembantu antidadah s19

Mereka yang berkeinginan untuk mengisi jawatan kosong Pembantu Antidadah Gred S19 perlu membuat pendaftaran pekerjaan melalui Borang SPA8i di Portal SPA. Bagi yang berminat, pendaftaran jawatan kerajaan ini perlu dibuat secara atas talian/ online dan dibuka sepanjang masa.

Deskripsi Tugas Pembantu Antidadah Gred S19 (Skop Kerja Dan Gaji)


Berikut merupakan deskripsi tugas seorang Pembantu Antidadah Gred S19 di Agensi Antidadah Kebangsaan

•Mengendalikan pelaksanaan program pemulihan, program pencegahan, penguatkuasaan undang-undang berkaitan dadah dan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh pegawai atasan.

Untuk lebih jelas tentang tugas setiap unit iaitu Unit Rawatan, Perubatan & Pemulihan (RPP), Unit Pencegahan dan Unit Penguatkuasaan korang boleh rujuk fungsi-fungsi AADK.

Kumpulan: Pelaksana

Kementerian/ Jabatan: Kementerian Dalam Negeri (KDN) / Agensi Antidadah Kebangsaan


Jadual Gaji Pembantu Antidadah Gred S19


Berikut merupakan jadual gaji minimum/maksimum serta kadar kenaikan gaji tahunan seorang Pembantu Antidadah Gred S19

•GAJI MINIMUM : RM 1,352.00
•GAJI MAKSIMUM : RM 4003.00
•KADAR KENAIKAN GAJI TAHUNAN : RM 100.00


Syarat Lantikan


Berikut merupakan syarat lantikan/kelayakan bagi jawatan Pembantu Antidadah Gred S19:

i. Calon bagi lantikan hendaklah memiliki kelayakan seperti berikut:

•a. warganegara Malaysia;
•b. berumur tidak kurang dari 18 tahun pada tarikh tutup iklan jawatan; dan
•c. Sijil Pelajaran Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.
 (Gaji permulaan ialah pada Gred S19: RM1,352.00); atau
•Sijil Pelajaran Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan serta Sijil Kemahiran Malaysia Tahap 2 dalam bidang berkaitan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
 (Gaji permulaan ialah pada Gred S19: RM1,408.40); atau
•Sijil Pelajaran Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan serta Sijil Kemahiran Malaysia Tahap 3 dalam bidang berkaitan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
 (Gaji permulaan ialah pada Gred S19: RM1,464.80).


ii. Calon bagi lantikan hendaklah memiliki Kepujian (sekurang-kurangnya Gred C) dalam subjek Bahasa Melayu pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia/Sijil Vokasional Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.
Sumber SPA

Tips Menghadapi Temuduga Pembantu Antidadah Gred S19

1. Kebiasaannya penemuduga adalah terdiri daripada panel SPA dan wakil daripada AADK sendiri.

2. Panel SPA biasanya akan bertanya soalan berkaitan kerajaan

3. Panel AADK akan lebih menjurus kepada perkara berkaitan dadah dan fungsi aadk.

4. Pastikan anda BEBAS DADAH.

5. Jangan lupa layari laman web rasmi www.adk.gov.my

6. Ketahui perkhidmatan yang disediakan dalam Agensi Antidadah Kebangsaan ( Cth : apa itu PUSPEN, CCSC, CCH)

7. Pelajari kesan penagihan kepada diri, keluarga, masyarakat dan negara.

8. Ketahui program pemulihan yang sesuai dijalankan ke atas klien yang terlibat dengan dadah.

9. Kenalpasti faktor-faktor penagihan.

10. Cara memberi pendidikan kepada masyarakat bagi menghilangkan stigma negatif kepada penagih.

11. Kenali ciri-ciri fizikal seorang penagih.

12. Kenalpasti kenapa anda memilih untuk menjawat jawatan pembantu antidadah.

13. Pengetahuan Am berkaitan Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan organisasi atasan AADK.

Pengalaman Temuduga Sebagai Pembantu Antidadah Gred S19

Pengalaman Sha semasa temuduga jawatan Pembantu Antidadah. Siap sedia dengan sedikit sebanyak bacaan tentang AADK. Sebelum menghadapi temuduga, calon temuduga akan dijalankan saringan ujian air kencing terlebih dahulu. Soalan-soalan tidak banyak tentang AADK, tetapi kepada persediaan mental untuk memasuki dunia pekerjaan dan melakukan beberapa aktiviti berdasarkan arahan penemuduga berdasarkan pencapaian kokurikulum.


Semoga dengan sedikit perkongsian deskripsi skop tugas jawatan Pembantu Antidadah Gred S19  , tips dan sedikit perkongsian pengalaman ini dapat dijadikan panduan buat para bakal pemohon. Selamat maju jaya.

Saturday, February 01, 2020

Keindahan Tasik Cermin Ipoh, Perak

February 01, 2020 4
Keindahan Tasik Cermin Ipoh, Perak | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Masuk tahun ke 9 tinggal di Perak, ini adalah kali pertama Sha menjejakan kaki ke Tasik Cermin Ipoh. Akibat tertarik dengan keindahan rakaman gambar yang dikongsikan di media sosial Sha pun teringin menikmati sendiri keindahan tersebut. Mungkin sedikit tidak sesuai kerana berkunjung ketika cuti panjang, ramai yang berkunjung pada hari itu dan perlu menunggu giliran untuk bergambar. Pada asalnya agak risau untuk bawa anak-anak sekali ke sana memandangkan lokasinya agak tersorok dan setiap perkongsian yang ada Sha tak nampak ada kelibat kanak-kanak berkunjung ke sana tetapi Sha tetap membawa mereka bersama memandangkan tak ada aktiviti sepanjang cuti Tahun Baru Cina baru-baru ini.


Pemandangan Indah Di Tasik Cermin

Sebenarnya bagi yang minat fotografi bukan setakat pemandangan di Tasik Cermin sahaja yang menarik, pemandangan bukit dalam perjalanan ke tasik juga agak menarik untuk kita rakam keindahan semulajadinya. Ramai yang tidak melepaskan peluang bergambar di muka gua sebelum berjumpa dengan tasik itu sendiri. Terowong gua ke tasik ini tidaklah panjang tetapi kalau gelap sangat boleh sahaja buka lampu suluh pada telefon bimbit korang.

pintu masuk gua tasik cermin
Gua pintu masuk Tasik Cermin

Walaupun tasik ini dikelilingi bukit tetapi suasananya berangin dan sejuk. Elok sekiranya cuaca tidak terlalu terang jika ke sini kerana pemandangan lebih cantik dengan pantulan bukit dan pokok menghijau pada air tasik, itulah yang menyebabkan ia dinamakan Tasik Cermin.

Sebenarnya di Tasik Cermin ini disediakan tempat semacam gazebo dan pelantar beserta kerusi untuk pengunjung duduk dan bergambar. Selain itu ada juga satu rakit yang terapung diikat dengan tali, Sha cuba juga minta dengan suami nak bergambar di situ tetapi tak dapat izin kerana agak berbahaya, buatnya jatuh malu dapat, berenang pun tak pandai..ahahaha .

gua dalam tasik cermin
Gua keluar ke Tasik Cermin

Jika korang datang ke Ipoh, Perak bolehlah tambah lokasi Tasik Cermin Gunung Rapat Ipoh ini sebagai salah satu tempat kunjungan korang nanti. Sha dan suami ada rancangan nak ke sini lagi mungkin pada hari yang tidak sibuk macam cuti sekolah, jadi bolehlah ambil gambar lebih sikit tanpa tunggu giliran panjang untuk bergambar.

Lokasi Tasik Cermin Ipoh Perak.


Tasik Cermin ini terletak di Gunung Rapat, Ipoh. Mahu ke sana perlu melalui jalan kecil yang terletak bersebelahan antara Tokong Da Seng Ngan. Jika korang pakai google maps cari sahaja Tasik Cermin Ipoh atau Cermin Lake pasti jumpa. Jalannya menuju ke bukit sedikit berdebu, sehingga korang jumpa satu bangunan 2 tingkat di situ korang boleh parking kereta. Untuk ke sini disarankan pakai kasut sukan untuk keselamatan, kasut bertumit tidak digalakkan kerana kita perlu berjalan kaki melalui jalan berbatu dan gua yang agak gelap.




Peliharalah kebersihan Tasik Cermin Ipoh



Sha juga mengambil kesempatan untuk bergambar sekitar bukit yang dilalui sebelum sampai ke Tasik Cermin Ipoh ini. Terdapat juga pasangan pengantin baru sedang merakam gambar perkahwinan mereka di kawasan batu bukit yang kelihatan cantik walaupun sedikit panas cuacanya.

Semasa sha ke tasik ini keadaannya agak bersih tetapi ada juga yang tinggalkan botol minuman kosong di tepi dinding batu. Diharapkan pada yang berhasrat untuk ke Tasik Cermin ini jagalah tingkah laku dan utamakan kebersihan. 

Tiada Lagi Alasan Untuk Tidak Bersukan Dengan Tudung Sukan Yang Selesa Daripada TAHAN Instant Hijab

February 01, 2020 4
Tiada Lagi Alasan Untuk Tidak Bersukan Dengan Tudung Sukan Yang Selesa Daripada TAHAN Instant Hijab | Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Tak lama lagi kita akan melangkah ke tahun baru iaitu tahun 2020. Oleh itu, baru-baru ini pihak atasan Sha telah mengumpul kembali berat badan terkini akhir tahun selepas mengambil BMI semua pegawai dan kakitangan pada awal tahun 2019. Tujuan pemantauan BMI berat badan Pegawai dan kakitangan ini adalah untuk memastikan semuanya berada dalam keadaan sihat dan cergas. Bagi tujuan pemantauan pihak Ketua Pengarah telah membenarkan pegawai dan kakitangan menjalankan aktiviti sukan dan riadah pada sebelah petang setiap hari jumaat. Sha menyambut baik arahan ini dan teruja kerana diberi peluang untuk bersukan sekurang-kurangnya satu minggu sekali bersama rakan-rakan yang lain. Setiap kali bersukan Sha juga menitik beratkan keselesaan semasa membuat aktiviti kerana bila waktu petang, cuaca agak panas. Selain pilihan baju yang betul, bagi wanita muslim tudung juga perlu selesa untuk setiap pergerakan. Pemilihan tudung sukan yang selesa Sha telah memilih tudung TAHAN Instant Hijab keluaran PTTOutdoor.


Bila Sha buka bungkusan tudung ini, kawan Sha terus tegur... Ini bukan ke tudung sukan TAHAN? Ya, tudung TAHAN. Rupanya dah lama kawan Sha berkenan nak beli dan rezeki dia la dapat sentuh dan rasai sendiri kualiti tudung ini sekali gus membuat keputusan untuk memiliki tudung sukan juga kerana nanti senang nak bersukan sama-sama tak perlu susah-susah pakai tudung yang biasa kami pakai.

TAHAN Instant Hijab By PTTOutdoor Tudung Sukan Yang Ringan Dan Selesa



Kenapa Tudung Sukan TAHAN Menjadi Pilihan?

Tudung sukan TAHAN menjadi pilihan kerana rekaannya menepati citarasa bagi wanita muslimah yang ingin menjalani aktiviti sukan dan riadah di luar dengan lebih selesa. Dibuat dengan penuh kelembutan menggunakan poliester dan spandex yang diperbaharui. Material yang digunakan adalah ringan tetapi tidak mudah diterbangkan angin.



Seperti yang kita ketahui, pada masa kini kita dapat melihat lebih ramai orang terlibat dengan aktiviti-aktiviti mencabar seperti hiking, berlari, berbasikal dan banyak lagi sukan. Aktiviti ini kini tidak terhad kepada lelaki sahaja, tetapi wanita diluar sana juga makin ramai keluar untuk beriadah. Ciri-ciri yang paling menarik minat Sha adalah rekaanan yang labuh dibahgian belakang dan hadapan. Jika korang boleh Nampak pada gambar diatas, rekaan pada bahagian bahunya adalah berlainan dengan tudung sarung biasa. Rekaan inilah yang memberi keselesaan kepada wanita untuk bebas bergerak.


Keistimewaan lain Tudung TAHAN Instant Hijab

Kali pertama Sha membuka bungkusan kotak TAHAN Instant Hijab ini Sha terus terpegun kerana ringan. Selain ringan apa lagi yang istimewa ?

  • Selesa
  • Fabrik Jenis Sejuk
  • Stretchable
  • Tidak bergerak semasa senaman.
  • Harga Berpatutan
  • Cepat kering
  • Reka bentuk yang bergaya tetapi labuh

Sesuai Untuk Wanita Cepat Berpeluh

Sha sebenarnya seorang yang cepat berpeluh bila membuat aktiviti riadah yang biasa Sha lakukan iaitu mendaki bukit. Jadi dengan material TAHAN Instant Hijab ini memang memberi keselesaan kepada Sha tanpa perlu risau tudung basah dibahagian pipi atau wajah kerana ianya cepat mengering berbanding tudung-tudung yang Sha pakai untuk bersukan sebelum ini. Tambahan pula tudung ini juga tidak cepat berbau hapak kerana peluh tau ! Jadi korang juga perlu memilih tudung yang betul untuk bersukan, barulah tak adalah alasan lagi untuk tidak keluar bersukan.


Untuk melihat lebih lanjut produk-produk daripada PTTOutdoor korang boleh layari laman web rasmi dan media sosial mereka di :