HOME CONTACT SIAPA SAYA NOTA TUTOR NOTA CUTI NOTA RESEPI AIDY REVIEW

Monday, May 28, 2018

KESAN HISAP GAM KEPADA OTAK MANUSIA

May 28, 2018 3 Comments
KESAN HISAP GAM KEPADA OTAK MANUSIA | Kejadian hisap gam di depan mata Sha banyak membuktikan bahaya aktiviti tidak sihat ini memberi impak yang tidak baik kepada setiap orang yang menyalahgunakannya. Mengikut fakta gam terkandung di bawah kategori inhalan.

sumber : google
Apakah itu inhalan?  Inhalan merupakan bahan kimia yang mengandungi bahan psikoaktif yang dihasilkan daripada bahan pelarut organik dan bahan meruap. Inhalan juga dikenali sebagai bahan hiduan atau bahan sedutan yang meruap (volatile). Ia dihidu atau disedut untuk menimbulkan kesan psikoaktif atau merangsang perubahan minda.

Jenis-Jenis

Pelarut/Cecair
Bahan Gas
Aerosol
bahan Nitrik

KESAN PENGAMBILAN

Bahan ini boleh bertindak dengan menjadikan penggunanya berasa khayal, kesannya seakan sama dengan mabuk akibat meminum alkohol yang banyak. Perasaan khayal ini akan berterusan selama 15 minit sehingga ke 2 jam. Sekiranya kuantiti atau kepekatan inhalan itu tinggi, pengguna mungkin hilang deria rasa dan seterusnya tidak sedarkan diri.

MENGAPA IA BERBAHAYA?

Penyalahgunaan bahan ini mengakibatkan kesan buruk yang serta merta dan juga jangka panjang. Kesan yang serta merta adalah seperti berhalusinasi, rasa mual dan pening, nafas tidak sekata, terhoyong-hayang, emosi kurang stabil dan kehilangan deria sakit. Kesan jangka panjang pula adalah seperti kerosakan sel otak dan organ utama, gangguan penglihatan, sakit jantung dan kematian mengejut.

Pernah suatu hari Sha bersembang dengan seorang bekas penagih, dia bermula dengan menghisap gam sebelum mengenali dadah lain. Dia berkata, "Puan kalau puan nak melancong kemana-mana puan berangan dan hisap gam pasti akan sampai ke sana". Wahhh...jimat betul kalau melancong macam tu.. Semasa dia menyalahguna gam dia biasanya tak sedar apa yang dia buat dan ingat-ingat lupa apa yang dia sedang lakukan. Itulah penangan hisap gam sehinggalah dia mendapat "petunjuk" supaya bertukar kepada dadah ganja. Alhamdulillah dia tidak mengenali dadah lain selepas itu dan kini masih mengekalkan kepulihan daripada mana-mana dadah.

Pendek kata kita haruslah beringat dan elakkan saudara-mara dan rakan-rakan supaya tidak terlibat dengan sebarang penyalahgunaan dadah atau anasir tidak sihat sebegini. Tambah pula gam adalah antara barang yang senang didapati. Pengalaman juga menunjukkan penagih yang mengambil gam cepat  rosak sel otak.

Friday, May 25, 2018

RESEPI IKAN KERISI MASAK ASAM

May 25, 2018 17 Comments
RESEPI IKAN KERISI MASAK ASAM | Ikan kerisi sebenarnya bukan ikan kegemaran keluarga Sha tetapi kerana keinginan Sha beli juga dan masak pun ringkas-ringkas sahaja. Kebiasaan ikan kerisi Sha suka goreng garing sahaja kerana Sha sukakn sisik ikan yang rangup apabila dimakan. Tetapi untuk kali ini Sha teringin makan yang berkuah jadi Sha masakkan Ikan Kerisi Masak Asam, Alhamdulillah anak-anak suka hirup kuahnya. Kalau korang dah habis idea nak masak apa hari-hari tambah pula bulan puasa ni kan, tapi kan lauk ini boleh dikategorikan lauk sihat juga kan..ehhehe


Oklah tanpa buang masa Sha nak kongsi resepi ikan kerisi serba ringkas ini. Bulat je mata si ikan kerisi ni kan..hihi

BAHAN-BAHAN

2 ekor ikan kerisi
3 ulas bawang merah (tumbuk)
2 ulas bawang putih (tumbuk)
2 cm kunyit hidup (tumbuk)
1 batang bunga kantan
Air asam jawa
garam

CARA-CARA MEMASAK

Pertama sekali tumis bahan yang ditumbuk iaitu bawang merah, bawang putih dan kunyit hidup. Bila agak wangi masukkan air asam jawa dan air kosong kemudian barulah masukkan ikan dan bunga kantan. Bila ikan benar-benar masak baru lah ditutup api. Oh yeaaa...jangan lupa perasakan kuah dengan garam.

Ringkas sangat bukan? Kalau suka jenis masakan begini korang boleh tengok resepi ikan tongkol singgang di sini ----> RESEPI SINGGANG IKAN TONGKOL

RAWAT KULIT DENGAN PURE NATURAL SKIN OIL DR BEAU

May 25, 2018 4 Comments
RAWAT KULIT DENGAN PURE NATURAL SKIN OIL DR BEAU | Kulit adalah bahagian terbesar di badan manusia dan kulit di bahagian wajah adalah kulit yang terdedah kepada cahaya dan udara luar. Pelbagai ramuan dibuat untuk melindungi, menjaga dan merawat kulit daripada menjadi rosak. Apakah yang anda inginkan dalam sesebuah produk? Pastinya bahan-bahan yang digunakan adalah daripada sumber semulajadi kan. Hari ini Sha ingin berkongsi satu produk yang dirumus khas untuk kulit korang iaitu Dr.Beau Pure Natural Skin Oil yang dikeluarkan oleh teja herbs kaya dengan Vitamin E.

 

Produk yang telah diperkenalkan sejak tahun 2015 ini tidak asing lagi di Malaysia dan luar negara seperti China, Taiwan, Brunei, Thailand, Singapura dan Indonesia. Diperbuat daripada ekstrak herba-herba semulajadi dan dirumus khas di kilang tempatan. Keluaran bumiputera ini diyakini HALAL dan bukan berbentuk bahan kimia berbahaya. Adunan berkualiti premium adalah dari formulasi bioteknologi terkini yang menggunakan teknologi pemprosesan penyulingan molekul dan pengekstrakan superkiritial yang disahkan dan dijamin selamat oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.


BAHAN-BAHAN YANG TERKANDUNG DI DALAM DR.BEAU PURE NATURAL SKIN OIL


 Wheatgerm Oil
Almond Oil
Apricot Kernel
Evening Primrose
Moroccan Argan Oil
Rosehip oil

Antara masalah yang biasa terjadi kepada kulit wajah adalah kulit sensitif, jerawat dan jeragat mula timbul, lebam dibawah mata, kulit berminyak, pori-pori terbuka, kulit kering, kulit kusam, masalah ekzima, masalah biji kolestrol dan juga bintik hitam. Semua ini adalah masalah biasa yang terjadi kepada setiap orang yang kadang-kadang boleh menurunkan keyakinan diri seseorang. Bersama Dr.Beau korang boleh melindungi kulit dan mengekalkan kelembapan kulit sepanjang hari.


Cara menggunakan Pure Natural Skin Oil Dr.Beau juga amat mudah. Pertama sekali korang perlu memastikan wajah dibersihkan dengan pencuci muka dan lap wajah.
Tarik hujung kapsul dan sapukan Serum Dr.Beau dan ratakan ke seluruh muka. Semasa ratakan korang boleh tekan-tekan sedikit kulit supaya vitamin yang ada cepat meresap.
Berikan perhatian dan sedikit urutan pada bahagian kulit yang bermasalah seperti bawah mata, parut dalam lain-lain.
Digalakkan memakai Dr.Beau pada waktu pagi dan malam sebelum tidur.

Untuk penggunaan lebih jimat korang boleh gunakan separuh daripada 1 ampule untuk sekali penggunaan atau sebiji sekali guna. Sha pakai setengah biji sekali pakai. Biji ampule tu nampak sahaja kecik saiznya tapi sebenarnya guna separuh pun sudah dapat memenuhi seluruh wajah kita.

cara pakai-
Korang juga perlu tahu, bau Dr.beau ini agak wangi tidak berbau yang tidak menyenangkan dan juga tidak melekit. Sha pakai masa mula-mula tu ingatkan ia akan kekal oily, tapi bila ratakan tekan-tekan pada kulit oily itu hilang dan kulit terasa lebih segar.

Untuk mengetahui lebih lanjut tentang Dr.Beau Pure Natural Skin Oil korang boleh melayari :

Laman Sesawang : www.drbeau.com.my

atau

Hubungi/Whatapps : 012-649 3639

Dapatkan perlindungi kulit anda sekarang!

BINATANG KESAYANGAN MENUTUP MATA SELAMANYA

May 25, 2018 5 Comments
BINATANG KESAYANGAN MENUTUP MATA SELAMANYA | Pagi ini terasa suram rasa hati apabila mengetahui perginya binatang kesayangan Mak, Si Yatem seekor monyet yang dipelihara semenjak arwah ayah Sha masih ada.


Sejak puasa bermula Yatem dikhabarkan tidak selera makan, muntah-muntah dan tidak mebuang air besar. Setelah dibawa ke bahagian veterinar tiada apa-apa perubahan dan akhirnya Yatem pergi buat selamanya.

Hilang sudah penghibur keluarga Sha di kampung dan penghibur Sha sekeluarga bila kami balik kampung dengan keletahnya sangat manja. Mak Sha mungkin insan paling terasa kehilangannya kerana yatem amat manja dengan Mak. Hari Yatem pergi Mak Sha ada temujanji dengan doktor dan sempat berpesan pada Yatem supaya tunggu Mak balik.

Sempat mak balik bermain dengan Yatem, gigit-gigit jari jemari Mak dan pergi begitu sahaja. Sedih memang sedih tapi sedih lagi bila dengar Mak sedih. Mak pula memang dari dulu pantang binatang peliharaan mati, memang bengkak la mata Mak menangisi.

Yatem pergi selepas Tuan dia iaitu ayah Sha pulang ke Rahmatullah pada  13 Oktober 2017 lebih kurang 8 bulan lepas. Teringat pula masa arwah ayah pergi, Yatem biasanya suka juga buat bising tapi tetiba menjadi pendiam dan ambil masa juga nak ceria kembali dan pandai pujuk Mak pula tuu, dicium-ciumnya pipi Mak masa itu.uhuhuhu..

Hari-hari pun kalau nak tidur mesti nak bermanja dengan Adik Sha, si Tina tu dulu kalau tidak pasti akan bising dia dalam kandang. Kini sunyilah rumah tanpa keletah dia yang kadang-kadang mengada dan cemburu lebih.

#goodbyeYatem