HOME CONTACT SIAPA SAYA NOTA TUTOR NOTA CUTI NOTA RESEPI AIDY REVIEW SILERA CHIA SEED

Tuesday, December 12, 2017

HARI KELEPASAN AM TAHUN 2018

December 12, 2017 2 Comments

HARI KELEPASAN AM TAHUN 2018 | Tahun 2017 bakal melabuhkan tirainya, tahun 2018 pula bakal muncul tiba. Rakan-rakan di sekeliling, rakan alam maya kebanyakkan tidak sabar menyambut tahun baru dengan azam baru, Sha pun begitu sudah siap sedia dengan planner 2018 yang bakal diisi dengan cuti-cuti dan jadual sepanjang 2018. Semangat baru dengan perancangan kerja yang mungkin sama atau berubah sedikit masih belum tahu, semoga segalanya berjalan lancar seperti yang didoakan selalu. Korang sudah tengok belum cuti-cuti kelepasan am tahun 2018? Di sini Sha kongsikan besama korang semoga dapat menjadi panduan kita semua.
hka2018 by sakurasmy on Scribd
Macam mana? sudah tengok? Awalnya raya tahun depan kan? ehehhe.. Dengan adanya jadual cuti kelepasan am ini dapatlah kita merancang aktiviti atau percutian bersama keluarga nanti. Sha yakin ramai yang jadikan ini sebagai panduan kan samalah dengan Sha tambah pula kampung jauh kan kenalah tahu cuti bila kemudian bincang dengan suami tentang perancangan.

Lazada Online Revolution Blogger Contest 2017

December 12, 2017 2 Comments
Lazada Online Revolution Blogger Contest | Assalamualaikum, petang ini Sha nak ambil jugalah peluang sertai contest selepas dapat emel daripada pihak lazada mungkin emel terakhir sebelum contest berakhir. Rasanya tidak lengkap jika tidak sertai kerana semua contest lazada pada tahun ini Sha join. Jika korang pernah shopping online bersama lazada korang mesti tahu betapa berbaloi shopping saat ini , kalau tak caya boleh tengok sini https://www.lazada.com.my/online-revolution

Lazada Online Revolution Blogger Contest 2017 

Pihak lazada memang sentiasa bermurah hati mengadakan ocntest untuk para blogger yang berminat jadi apa salahnya kita menyokong kan. Jom jawab soalan yang lazada pinta ni moga-moga ada rezekilah nanti. Manalah tahu, dapat rezeki boleh kongsi-kongsi dengan keluarga lagi.
 
a. Adakah anda masih ingat produk pertama yang pernah anda beli dalam talian? Apa itu dan bagaimanakah pengalaman anda?

 

Tak berapa ingat sebenarnya, tapi paling ingat yang inilah kononnya beli set beg tangan wanita 3 beranak dapat bagi mak Sha  satu yang paling besar tu, Sha ambil yang anak-anak dia tu sahaja. Untungkan beli murah, dapat 3 bukan 1 kemudian boleh kongsi-kongsi dengan keluarga tersayang.
 
b. Jenis produk mana yang anda lebih suka membeli dalam talian?

Jenis produk yang Sha suka beli dalam talian adalah beg tangan sebab ini antara produk yang senang nak pilih tak perlu risau tentang saiz seperti pakaian, dan Sha pun suka beli rak yang sesuai diletakkan didapur.
 
c. Apa yang anda suka tentang membeli-belah dalam talian?

Sha suka membeli dalam talian disebabkan kekangan masa dan harga pun lebih rendah berbanding diluar. Sha suka keluar bersama keluarga jadi kemana sahaja akan bawa anak-anak jadi bila bawa anak-anak yang sedang membesar perlu lebih perhatian pada mereka, nak pilih barangan secara teliti pun tak dapat pendek kata secara dalam talian lebih memudahkan. Banyak barang anak Sha beli dalam talian, bila sampai tinggal bawa balik tunjuk kat mereka sahaja.
 
d. Produk manakah yang anda beli atau anda merancang untuk membeli di Lazada semasa jualan Revolusi Dalam Talian?

 


 
Jeng-jeng ..walaupun tak mahal tetiba nak beli electric cooker ni, lepas ke nak bawak pergi pejabat yea? Sesuai sangat untuk nak masak ringkas-ringkas maklumlah kononnya nak diet kan. Setakat ini electric cooker ni menjadi idaman. Apa lagi jom serang https://www.lazada.com.my/online-revolution/ . Kalau bertuah dapat barangan idaman selama ini dengan harga yang rendah.

Korang dah join ke? Kalau belum cepat-cepat KLIK SINI ---> https://www.lazada.com.my/blogger-contest/

Thursday, December 07, 2017

TUNTUTAN KHAIRAT KEMATIAN PENERIMA BR1M

December 07, 2017 5 Comments
TUNTUTAN KHAIRAT KEMATIAN PENERIMA BR1M | Assalamualaikum semua, seperti yang mana kita tahu sekarang pihak Kementerian Kewangan Malaysia telah membuka Permohonan Baharu / Kemas Kini BR1M 2018 secara dalam talian dan penghantaran permohonan melalui borang manual yang bermula pada 27 November 2017 sehingga 31 Disember 2017.

KEPADA YANG INGIN MEMBUAT PERMOHONAN BARU BOLEH KLIK BANNER DI BAWAH

https://ebr1m.hasil.gov.my/Default.aspx

Sha baru sahaja mengisi borang permohonan baru untuk mak Sha memandangkan sebelum ini permohonan adalah atas nama arwah ayah. Pada isi rumah penerima BR1M dan penerima telah meninggal dunia pasangan penerima boleh menuntut khairat kematian penerima BR1M.
  1. Skim Khairat Kematian sebanyak RM1,000 hanya layak diberi kepada waris yang didaftarkan di Bahagian Maklumat Waris penerima BR1M kategori Isi Rumah dan Warga Emas yang meninggal dunia.
  2. Waris perlu membawa dokumen berikut:

    1. Sijil Kematian asal atau salinan daripada Jabatan Pendaftaran Negara(JPN)
    2. Kad Pengenalan Asal Waris
    3. Dokumen pembuktian pertalian antara penerima dan waris seperti sijil nikah.
Khairat kematian ini boleh dituntut di Cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN) berhampiran anda. Untuk permohonan baru bagi pasangan yang telah meninggal dunia perlu menghantar Sijil kematian di cawangan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dalam masa 7 hari selepas menghantar permohonan secara online.

Semasa buat permohonan khairat kematian pastikan anda adalah waris yang didaftarkan oleh si mati. Khairat kematian ini hanya boleh dituntut oleh waris didaftarkan dan perlu hadir sendiri ke bank kerana memerlukan kad pengenalan dan pengesahan cap jari. Pembayaran khairat kematian ini berbentuk tunai RM 1000 segera. Pemberian khairat kematian ini sedikit sebanyak dapat membantu ibu tunggal yang kehilangan tempat bergantung untuk meneruskan kehidupan.

Bagi permohonan baru BR1M secara online anda juga perlu hadir ke kaunter LHDN untuk menghantar dokumen yang diperlukan seperti jika anda seorang ibu tunggal memerlukan tarikh kematian suami dan anda perlu menghantar salinan sijil kematian ke LHDN sendiri. Petang tadi Sha hadir ke LHDN Ipoh dan proses hanya sekejap hasil usaha pihak LHDN membuka khemah khas untuk mengisi borang dan kaunter nombor disebelah luar bangunan kemudian baru dipanggil ke dalam.

Sekian perkongsian pengalaman menguruskan khairat kematian penerima BR1M dan memohon BR1M baru.

Wednesday, December 06, 2017

MALANG TIDAK BERBAU

December 06, 2017 8 Comments
MALANG TIDAK BERBAU | Pada 1 Disember 2017 (Jumaat) yang lepas Sha bertolak balik ke kampung di Terengganu dengan menaiki bas bersama Adik Nur. Tujuan pulang ke kampung adalah untuk mengambil mak dan adik-adik Sha ke rumah sempena cuti sekolah yang telah bermula. Pada 3 Disember 2017 (Ahad) lebih kurang jam 5.55 pagi kami berlima bertolak dari Besut menuju ke Perak melalui jeli dan gerik dan lebih kurang 8.30 pagi kami sudah berada di Perhentian Titiwangsa untuk berehat sebentar. Selepas turun bukit Sha berhenti di perhentian akhir untuk berehat, Sha tidur sementara adik-adik menguruskan Adik Nur kemudian kami bergerak meneruskan perjalanan kembali.
Melalui jalan Gerik ke Kuala Kangsar kebiasaan Sha dan suami memang menjaga had kelajuan kerana pernah terkena perangkap had laju. Tapi inilah bila dikatakan malang tidak berbau dalam berhati-hati terkena juga. Di kawasan Chenderoh hampir nak masuk lebuh raya di Kuala Kangsar kami mengalami kemalangan akibat mengelak kereta di barisan sebelah yang tiba-tiba menukar haluan masuk ke laluan kami. Sha terkejut dengan tindakan pemandu terbabit cuba mengelak dan terus melanggar benteng dang tiang lampu isyarat.


Beginilah keadaan yang dinaiki oleh kami tengahari itu yang terjadi lebih kurang jam 12.15 pagi. Terketar-ketar juga kaki dan tangan Sha bila menghadapi kemalangan sebegini tambah pula masih jauh perjalanan dan tiada lelaki di dalam kereta, suami pula tiada di Malaysia ketika itu. Sha cuba mendapatkan pertolongan Abang Ipar, Alhamdulillah hari ahad beliau cuti dan dapat menghulurkan bantuan disaat itu. Kami akhirnya ditowing ke sebuah bengkel yang terletak di Pekan Kuala Kangsar dan terpaksa meninggalkan kereta di bengkel terbabit terlebih dahulu., jadi kami pulang bersama abang ipar Sha hari itu.


Kami sangat bersyukur kerana masih selamat dan tidak mengalami apa-apa kecederaan dalam kemalangan itu dan bersyukur juga tidak membabitkan kenderaan termasuk kereta yang Sha cuba elak yang mana telah memecut laju meninggalkan kami tersekat di benteng pembahagi jalan yang agak tinggi.

Alhamdulillah sekarang ni masih menunggu kereta arwah ayah dibaikpulih kembali. Sebenarnya ini kali ke-2 Sha mengalami kemalangan semasa memandu kereta ini termasuk sebelum Sha berpindah ke Perak. Baru niat nak baiki kereta ni sebab sebelum arwah ayah Sha meninggal beliau tidak sempat membaikpulih kerana tidak sihat.

#Hati2dijalanraya
Bukan untuk diri kita sahaja tetapi untuk pengguna jalan raya yang lain.