HOME CONTACT SIAPA SAYA NOTA TUTOR NOTA CUTI NOTA RESEPI AIDY REVIEW

Saturday, April 14, 2018

RESEPI NASI GORENG CINA

April 14, 2018 17 Comments
RESEPI NASI GORENG CINA | Alhamdulillah hari ini bertugas di Program Karnival Pengimarahan Masjid dan Himpunan Belia-Belia Masjid Peringkat Perak Tengah,Seri Iskandar Perak di Masjid Sultan Yusuf Izzudin Shah, Seri Iskandar. Sebelum bergerak ke tempat program sempat juga menyediakan sarapan pagi untuk suami dan anak-anak dengan menu Nasi Goreng Cina jadi sedaplah hati sikit untuk keluar bekerja tambah pula hari ini hari minggu sepatutnya beraktiviti bersama suami dan anak-anak.


Walaupun korang dah terer masak Nasi Goreng  Cina tapi Sha tetap kongsi resepi di sini, acilah kan..hihihi

Bahan-Bahan

Nasi
Mentega
Bawang Putih
Bawang Merah
Carrot potong dadu
Kacang panjang
Sosej
Telur
Garam

Cara-Cara

Nasi dileraikan dan digaul bersama mentega. Dalam kuali panaskan minyak masak, tumis bawang putih dan bawang merah, kemudian masukan sosej yang dipotong dadu diikuti dengan lobak merah dan kacang panjang. Alih bahan tumis ketepi dan pecahkan telur dalam kuali kemudian gaul sebati dengan garam perasakan. Akhir sekali masukkan nasi yang telah diperap bersama mentega tadi. Goreng dan bolak balikkan sehingga semuanya mesra.

Alhamdulillah semasa bertugas suami mesej sudah makan nasi goreng cina sayang masak, bertambah pulak tu..hihihi..apa lagi senyum simpullah kita tengok telefon ditangan.

Thursday, April 12, 2018

RESEPI SERUNDING HALIA

April 12, 2018 7 Comments
RESEPI SERUNDING HALIA | Hari ini bercuti menjaga anak sebab tak ada orang jaga jadi Sha luang masa sikit untuk mencuba resepi kawan Sha kongsikan yang mana beliau jadikan menu ini salah satu menu dalam program diet beliau. Korang wajib percaya bahawa kawan Sha yang Sha kenal dari zaman sekolah, memang terkenal dengan pandai masaknya sedangkan Sha masa itu goreng telur pun tak lepas lagi...ahahahaha..beliau yang asalnya dulu memiliki berat badan 110 kg sekarang sama berat dengan Sha, jadi Sha sekarang Sha cuba ikut apa menu yang beliau makan setiap hari. Ok, salah satu menu menjadi peneman dikala menikmati nasi panas adalah Seruding Halia.

 

Bahan - bahan adalah seperti gambar diatas :

Bawang merah (dimayam)
Bawang Putih (dimayam)
Ikan Bilis
Lada Hitam
Halia. (dimayam)

 Cara-caranya adalah :

Goreng semua bahan secara berasingan.
Kemudian blend semua bahan KECUALI halia.
Katanya lebih sedap dan krup-krup bila dimakan jika halia tidak diblend bersama.


Satukan bahan-bahan yang diblend bersama halia goreng tadi di atas fry pan. Petua untuk goreng semua ni adalah goreng dengan api perlahan untuk elakkan semua bahan menjadi pahit. Halia perlu ditos keringkan sebelum kering untuk pastikan halia cepat garing.


Tujuan kita sangai semuanya diatas fry pan adalah untuk memastikan Serunding Halia ini bertahan lebih lama untuk disimpan sebagai stok. Apabila semua bahan sudah bersatu dan sebati korang sudah boleh nikmati bersama nasi putih. Tabur diatas nasi dan padankan dengan lauk sihat lain. Sha sudah nampak menu bulan puasa yang akan datang ni maklumlah kadang-kadang bila sahur perlukan sesuatu yang membangkitkan selera kan. Jadi apa lagi jadikan Serunding Halia sebagai stok wajib bulan puasa nanti okehh...

Selamat Mencuba.

Monday, April 09, 2018

ADIK NUR SUKA BERGAYA DENGAN TUDUNG

April 09, 2018 5 Comments
ADIK NUR SUKA BERGAYA DENGAN TUDUNG | Agak lama Sha tak update pasal anak-anak. Kebiasaanya Sha update di laman sosial facebook jadi kali ini Sha nak kongsi kat sinilah sebagai kenangan Adik Nur.


Bukan setakat tudung dan  shawl Sha Adik Nur pinjam buat gaya, tapi jangan hairan lah kalau tuala dia asyik tak lekat di ampaian memang dia tarik buat putar belit macam shawl. Kalau ibu tengah lipat kain habislah kalau dia nampak tudung ibu, kena cepat pergi simpan kalau tidak dibuka balik lipatan dan pakai.

PEMENANG ANUGERAH MELETOP ERA TAHUN 2018

April 09, 2018 8 Comments
PEMENANG ANUGERAH MELETOP ERA TAHUN 2018 | 8 April 2018 telah berlangsung Anugerah Meletop Era 2018 di Stadium Axiata Arena Bukit Jalil. Bersiaran di Astro Ria dan Ria HD bermula pada jam 8.30 malam dengan acara karpet merah dan jam 9.00 malam majlis membuka tirainya. Kebiasaanya Sha tidak terlalu teruja dengan anugerah yang diadakan, yang dinantikan pastinya adalah persembahan daripada artis-artis pada malam itu yang menjadi kebiasaan pasti ada kelainan dan juga persembahan otai-otai seperti Ruffedge, Ramli Sarip, Gersang dan Mas Idayu. Opss..Tahniah kepada Neelofa dan Khai Bahar atas anugerah Top top Meletop Era 2018.
Image result for anugerah meletop era 2018

Persembahan paling mendapat sambutan pada malam itu adalah daripada kumpulan Ruffedge yang sangat dinanti-nantikan oleh peminat mereka dan penonton sezaman dan yang membesar dengan lagu mereka.


Antara lagu dendang mereka adalah Tipah Tertipu, Khayalan, Bila Rindu dan Lemas. Suasana menjadi cukup meriah apabila para artis dan penonton sama-sama bangun dan menyanyi bersama mereka. Ehhh..persembahan mommy Mas idayu juga tak kalah, memang masih bertenaga patut laa laku jadi juri kan.

Berikut adalah senarai penuh pemenang AME2018

  • Artis Baharu MeleTOP - Farah Nabilah
  • Si Cilik MeleTOP - Arif Jiwa Asyraf
  • Couple MeleTOP - Jep Sepahtu & Sari Yanti
  • Program Radio MeleTOP - Johara Pagi Era
  • Penyampai Radio MeleTOP - Johan (Era)
  • Program MeleTOP - Sepahtu Reunion Live 2017
  • Hos MeleTOP - Nabil MeleTOP
  • Artis Lawak MeleTOP - Zizan Razak
  • Drama MeleTOP - Red Velvet
  • Pelakon MeleTOP - Neelofa
  • Grup/Duo MeleTOP - Datuk Seri Siti Nurhaliza & Faizal Tahir
  • Penyanyi MeleTOP - Khai Bahar
  • Lagu MeleTOP - Bayang (Khai Bahar)
  • Filem MeleTOP - J Revolusi
  • Bintang Filem MeleTOP - Nur Fazura (J Revolusi)
  • Top Top MeleTOP (Lelaki) - Khai Bahar
  • Top Top MeleTOP (Wanita) - Neelofa

Tahniah kepada semua pemenang.