setTimeout("ga('send','event','Profitable Engagement','time on page more than 3 minutes')",180000); SHALIMAR YUSOF
HOME CONTACT SIAPA SAYA NOTA TUTOR NOTA CUTI NOTA RESEPI AIDY REVIEW

Wednesday, February 21, 2018

PERUTUSAN KETUA PENGARAH AADK SEMPENA HARI ANTIDADAH KEBANGSAAN TAHUN 2018

February 21, 2018 1 Comments
SAMBUTAN HARI ANTIDADAH KEBANGSAAN | 19 FEBRUARI 2018 | Setiap tahun Agensi Antidadah Kebangsaan akan menyambut Hari Antidadah Kebangsaan. Sempena dengan Sambutan Hari Antidadah Kebangsaan yang ke-35 pada 19 Februari lepas, YBhg. Dato' Dr. Ketua Pengarah telah mengeluarkan perutusan dalam memberikan amanat berhubung peringatan tentang tanggungjawab kita sebagai masyarakat yang berada dalam komuniti bagi sama-sama membantu menangani permasalahan dadah di negara ini. Ini sejajar dengan  tema  sambutan pada tahun ini iaitu 'Komuniti Kita Tanggungjawab Kita'.

PERUTUSAN KETUA PENGARAH

AGENSI ANTIDADAH KEBANGSAAN SEMPENA SAMBUTAN HARI ANTIDADAH KEBANGSAAN KE -35

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.

SALAM SEJAHTERA DAN SALAM 1MALAYSIA.

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah s.w.t atas limpah kurnia-Nya, kita semua masih lagi dapat menikmati hidup dengan aman serta merdeka di bumi Malaysia yang tercinta ini. Pelbagai pembangunan telah kita kecapi, pelbagai kejayaan telah kita rasai dan pelbagai cabaran juga telah kita atasi demi menjadikan kita bangsa Malaysia yang matang dan berani menghadapi apa jua rintangan yang mendatang. Namun demikian kejayaan yang dinikmati pada hari ini tidak akan berkekalan sekiranya negara terus dibelenggu dengan masalah sosial khasnya penagihan dadah. Sesungguhnya dalam memacu pembangunan negara, kerajaan tidak lupa untuk memastikan rakyat Malaysia terhindar dari pelbagai masalah sosial yang boleh membawa kepada kejatuhan moral seperti masalah penagihan dadah. Oleh demikian, saban tahun kerajaan melalui Agensi Antidadah Kebangsaan, Kementerian Dalam Negeri menganjurkan Sambutan Hari Antidadah Kebangsaan. Sambutan Hari Antidadah
Kebangsaan di sambut pada 19 Februari setiap tahun bertujuan untuk memperingatkan masyarakat Malaysia akan peranan dan tanggungjawab kita berhadapan dengan ancaman bahaya dadah kepada negara.
Tema Hari Antidadah Tahun ini ialah “Komuniti Kita Tanggungjawab Kita” memberi makna yang cukup besar tentang peranan dan tanggungjawab yang perlu dipikul secara bersama bagi memastikan komuniti tempat tinggal kita selamat dan bebas daripada permasalahan dadah. Masyarakat atau komuniti ialah kelompok manusia yang paling hampir di tempat tinggal kita . Segala perkara tentang diri, ahli keluarga, harta benda dan kerjaya terlebih dahulu diketahui oleh mereka. Oleh sebab itu, masyarakat ialah orang yang paling dekat untuk meminta pertolongan ketika ditimpa bencana atau musibah. Justeru itu, ahli masyarakat tidak seharusnya meletakkan tanggungjawab memerangi penyalahgunaan dadah hanya di bahu kerajaan semata-mata. Ini kerana pencegahan awal perlu dimulakan di peringkat masyarakat setempat untuk menggerakkan aktiviti kemasyarakatan yangberupaya menghindari berlakunya masalah dadah, sosial dan jenayah dalam masyarakat. Memetik ucapan YAB Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Seri Mohd Najib Bin Tun Abdul Razak dalam ucapan beliau dalam siri ucapan Hari Antidadah Kebangsaan yang lalu, beliau menyeru masyarakat perlu mengelak daripada bersikap 'not me syndrome', sebaliknya bersama memainkan peranan dalam memahami, mengambil tindakan dan menjadi barisan hadapan dalam menangani isu dadah di komuniti masing-masing. Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata penglibatan seluruh anggota masyarakat dalam membanteras penagihan dadah sangat penting kerana ia adalah elemen utama dalam menjayakan misi negara bebas dadah. Ibu bapa dan keluarga adalah entiti paling kecil dalam masyarakat yang perlu memainkan peranan paling serius dalam memastikan anak-anak mereka tidak terlibat dengan gejala dadah. "Masalah dadah boleh menimpa sesiapa sahaja, ia merentas status dan latar belakang serta kepercayaan seseorang”. Kejayaan membanteras masalah dadah juga memerlukan pendekatan yang seimbang dan menyeluruh dengan dasar yang relevan berdasarkan amalan-amalan terbaik dan 'evidence-based'.
Sehubungan dengan itu pada 29 November 2017 YAB Dato’ Seri Dr. Ahmad Zahid bin Hamidi Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Merangkap Menteri Dalam Negeri telah melancarkan Dasar Dadah Negara. Matlamat Dasar Dadah Negara adalah untuk mewujudkan Negara dan bangsa Malaysia yang bebas daripada ancaman gejala dadah bagi menjamin kesejahteraan hidup rakyat dan mengekalkan kestabilan dan ketahanan nasional melalui (5) lima teras iaitu, Pendidikan Pencegahan, Rawatan dan Pemulihan, Penguatkuasaan, Pengurangan Kemudaratan dan Kerjasama Antarabangsa.
Akhir kata, pada sambutan Hari Antidadah Kebangsaan pada tahun ini saya menegaskan bahawa Komuniti Kita Tanggungjawab Kita. Oleh itu marilah kita bersama-sama berganding bahu menjadikan komuniti kita selamat dari ancaman dadah dan anak-anak kita dapat membesar dan menjadi generasi yang berdaya saing serta berjaya.

Sekian. Wabillahitaufiq wal hidayah,
Wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
KETUA PENGARAH
AGENSI ANTIDADAH KEBANGSAAN

RAWAT KULIT BERMASALAH DENGAN GLOW GELENGGANG

February 21, 2018 4 Comments
RAWAT KULIT BERMASALAH DENGAN GLOW GELENGGANG | Sha mempunyai masalah resdung tapi tidaklah tahap teruk. Kebiasaannya Sha akan mengalami gatal-gatal dibahagian muka terutama di bahagian hidung yang amat tidak menyelesakan dan Sha juga alergik dengan habuk simen pada dinding maklumlah kadang-kadang suka sangat bersandar pada dinding, alamatnya memang gatal-gatal la tangan ...ehehehe.. Jadi sekarang Sha amalkan mencuci muka menggunakan sabun Glow Gelenggang untuk hilangkan gatal-gatal. Apakah itu Glow Gelenggang? Namanya sempena bahan utamanya berasal daripada pokok gelenggang yang digunakan untuk menghilangkan beberapa masalah kulit, kalau sebut nama daun tu orang tua-tua pasti kenal orang sekarang mungkin jarang yang kenal.

Orang dulu-dulu tumbuk  daun ini sehingga lumat dan digaul dengan sedikit belerang atau minyak tanah. Hasil tumbuk tadi ditampal pada bahagian tubuh untuk mengubati masalah kulit seperti panau, kurap atau kudis buta. Kawan Sha pun ada kongsi orang dulu ambil daun ajaib itu yang ditgumpal-gumpal kemudian boleh digosok pada telapak kaki untuk buang kulit mati sambil mandi sungai.😃 Mungkin lepas tengok gambar dibawah ada antara kita akan "oooooooo" daun ini rupanya.

Sumber Google

Itu dulu, sekarang lebih mudah dengan produk Glow Gelenggang. Produk ini dihasilkan daripada gabungan beberapa bahan yang memiliki kelebihan masing-masing.


Memperkenalkan Glow Gelenggang produk herba organik membantu melegakan gatal-gatal kulit yang disebabkan oleh resdung dan penyakit berkaitan kulit seperti gatal kulit, eczema, psoriasis, bisul, panau, kudis buta dan kurap yang berkesan tanpa steroid dan selamat. Daun gelenggang yang sangat dikenali sebagai agen anti-kulat paling tinggi. Ia sebenarnya telah lama digunakan dari zaman nenek moyang kita, masyarakat Arab dan orang Eropah untuk mengatasi masalah kulit. Rumusan Glow Gelenggang berasaskan ramuan istimewa untuk menyelesaikan gatal-gatal kulit dengan mudah digunakan telah tercipta.

Tiada bahan kimia yang boleh memudaratkan, Glow Gelenggang adalah 100% diperbuat daripada bahan semulajadi terpilih. Ianya homemade, paling banyak bahan aktif , 5x lebih berkesan, selamat dan mudah digunakan oleh semua jantina dan pelbagai peringkat umur. Sekarang tak perlu menderita menggaru sehingga merah dan luka kini penawarnya sudah dicipta khusus.


Kandungan Glow Gelenggang

Daun Gelenggang - Untuk kurangkan gatal-gatal dan masalah kulit.
Habbatus Sauda - Untuk kurangkan radang dan sembuhkan luka luaran.
Minyak Argan - Supaya kulit halus dan licin, mudah menyerap dalam kulit.
Minyak Zaitun - Sebagai pelembap yang tahan lama pada kulit.
Susu Kambing - Untuk mencerah, melembut, melembap, mencegah kulit kasar, kering dan kusam.
Crystal Menthol -  Untuk menyejukkan kulit, tidak panas.

Glow Gelenggang ini boleh digunakan di badan dan bahagian muka jadi jangan risau ya. Produk Glow Gelenggang yang didatangkan dalam bentuk sabun herba mempunyai tinggi minyak dan berpelembap, memberi lapisan minyak pada permukaan kulit yang membantu mengelakkan air dari tersejat dari permukaan kulit. Macam mana nak gunakan kedua-dua produk ini? Tengok gambar dibawah, macam Sha cuma perlu basuh muka dengan menggunakan sabun sahaja.


Kalau korang nak cuba produk Glow Gelenggang ni korang boleh hubungi :

FB Page : Glow Gelenggang
Whatapps : 014-5445951

"DAH TAK GATAL LAGI"

Satu lagi kalau korang nak jimat RM10 untuk pembelian set Glow Gelenggang ini korang boleh gunakan Code SHALIMAR10 untuk nikmati potongan RM10.
 

Jangan risau kalau korang macam Sha sejenis tak tahan dengan bau pewangi lain tapi kali ini bau Glow Gelenggang ini amat menenangkan dan sedap sebab berbau Vanilla. Jadi tunggu apa lagi Whatapps Momoy di nombor 014-5445951 sekarang juga.

Thursday, February 15, 2018

CARA LIPAT KAIN DENGAN MUDAH

February 15, 2018 13 Comments
CARA LIPAT KAIN DENGAN MUDAH | Assalamualaikum, Salam Sejahtera. Sedang buat apa yea semua? Tengah lipat kain? Wahhh... rajinnya dia..hihi.. Perihal lipat kain ini sebenarnya isu biasa kita baca atau dengar sebenarnya. Kalau ingat balik selalu juga nampak status facebook ibu-ibu terutamanya di hari minggu dan kalau di tempat kerja pun warga ibu ada sembang dan saling bertukar tips dan kadang berbalah aku lebih suka gosok baju, aku lebih suka jemur kain pendek kata perihal memproses dari membasuh sampailah kemas masuk almari pun jadi isu. Soalan yang paling suka ibu-ibu persoalkan adalah basuh, lipat atau gosok pakaian yang mana paling korang tak suka atau suka? Maknanya apa tu?ehehehe..mak-mak sangat..


Tak tengok orang lain , diri Sha sendiri pun alahai berat juga nak mulakan melipat pakaian ni tapi nak tak nak kena buat juga kalau tidak bersepah laa rumah, bukan bersepah sahaja tapi susah nak cari pakaian kalau setakat letak dalam bakul macam tu sahaja kan. Tapi apa sahaja masalah ada penyelesaian bukan? Jadi Sha nak kongsikan 10 cara lipat kain dengan mudah dan cepat antara tips adalah :-

1) Basuh pakaian setiap hari untuk minamakan jumlah pakaian yg perlu di uruskan.

2) Lipat pakaian setiap hari jika ada pendek kata jika ada yang perlu dilipat jangan ditangguhkan kalau tidak makin banyak makin malas. Jika sikit je angkat terus lipat tak perlu tunggu lagi.

3) Asingkan jenis pakaian mak,ayah & anak2 bagi memudahkan/ mempercepatkan urusan melipat. Macam Sha dari awal basuh baju sudah diasingkan bagi menyenangkan kerja, biasanya Sha basuh yang perlu sangkut terlebih dahulu baru basuh yang perlu lipat nanti.

4) Sediakan bakul/bekas untuk asingkan pakaian ahli keluarga bagi psikologi minat mak-mak untuk uruskan pakaian.

5) Elakkan melipat kain di hadapan televisyen atau sambil layan telefon bimbit. Fokus korang akan lari dan terbantut kerja-kerja melipat. Bila dah siap lipat nanti boleh la layan tv ke telefon ke.

6) Selain itu kalau nak cepat korang lakukan aktiviti melipat kain ini di suatu bilik bersendirian. Kebiasaannya Sha selalu terganggu apabila anak-anak bermain di sekitar kita buat kerja, selalulah gaduh dan bising dengan diaorang neh..huhuhu,..riuh la rumah.

7) Pada yang sentiasa bertugas untuk melipat kain ni tak kira yang berkerjaya atau kerja dari rumah sahaja kena pandai curi masa yang ada.

8) Pada zaman serba moden kini, banyak kedai dobi segera di setiap kawasan anda. Jika ke sana, korang boleh sahaja sambil duduk menunggu kain lain siap atau selepas membasuh dan kering tak ada aktiviti lain korang boleh sahaja terus melipat kain di dobi berkenaan, jadi bila balik tak perlu perap tapi terus boleh kemas masuk almari atau rak.

9) Beli mesin lipat kain atau alatan bantu lipat kain. Zaman serba nak cepat nak mudah la katakan..hihii..Kalau tidak pun kena tahu teknik melipat yang betul, ringkas dan kemas.

10) Sistematik dan terancang. Pengalaman sendiri Sha bila hari minggu biasanya hari sabtu setiap pagi akan tekan mesin basuh yang biasanya Sha sudah siap masukkan pada malam sebelumnya. Kita basuh dan keringkan terus lipat sementara batch baju lain kering. Semasa melipat terus susun mengikut keperluan yakni baju tidur, baju harian, baju sekolah, baju kerja dan lain-lain. Kalau tidak pun kena tahu teknik melipat yang betul, ringkas dan kemas.

Semoga yang rajin lipat kain tu makin rajin melipat la yea..yang tak berapa rajin tu kena rajin-rajinkan diri juga kalau tak susah nak cari pakaian nanti. Kain yang siap dilipat senang dicari, menjimatkan masa dan menyedapkan mata serta kemas.

Tuesday, February 13, 2018

POK YA CONG CODEI

February 13, 2018 28 Comments
POK YA CONG CODEI | Assalamualaikum, Salam Sejahtera semua. Sudah lama sebenarnya nak bercerita tentang telemovie Pok Ya Cong Codei yang boleh tahan viralnya sejak bulan lepas. Ketika mula-mula telemovie ini nak di tayangkan Sha pun tak berapa faham apa itu Cong Codei.. suami Sha pun ada tanya apa maksud Cong Codei tu, Sha sendiri pun tak boleh nak jawab sehinggalah menonton sendiri telemovie Pok Ya Cong Codei ini.

 

Sejujurnya telemovie ini adalah karya yang penuh dengan mesej yang disampaikan dalam bentuk santai di dalam dialek kelantan. Sepanjang jalan cerita ini Sha merasakan Sha berada bersama arwah ayah sendiri, walau pun arwah ayah tak adalah sampai keluar jauh sampai ke KL untuk selesaikan masalah orang..huhuu..

Melalui cerita Pok Ya Cong Codei  menunjukkan tak semua orang "bekeng", orang "gedebey" dapat menyelesaikan masalah dengan memukul. Jauh lari daripada konsep filem samseng yang lain, yang mengeluarkan banyak modal, banyak mengorbankan harta benda telemovie ini lebih santai dan dekat dengan kehidupan orang melayu sebenar. Pendapat ini adalah berdasarkan pengalaman hidup Sha sendiri jadi Sha amat menyokong penghasilan telemobie sebegini.

Sabri Yunus pendokong utama watak Sebagai Pok Ya Cong Codei merupakan anak jati Kelantan menyatakan telemovie ini adalah kombinasi cerita masyarakat setempat. Nilai sesebuah sastera dengan elemen yang dekat dengan masyarakat setempat menjadikan sesebuah karya dapat diterima dan dekat dengan hati penonton.

Gelaran juga adalah sesuatu yang dekat dengan masyarakat kita dan diberikan berdasarkan sesuatu yang dekat dengan diri seseorang. Seperti Cong Codei sendiri adalah hasil daripada salah sebut nama hotel yang di duduki oleh Pok Ya iaitu Concorde. Di dalam Pok Ya Cong Codei ini kita dapat melihat mesej gedebe yang tak perlu terlalu berat penyampaiannya seperti filem lain.

Antara nilai yang dapat kita ambil adalah keupayaan berkomunikasi dan menguruskan rundingan sulit pelbagai hala yang membabitkan segala macam urusan sosial dan kebijaksanaan dalam menyusun strategi ketika bertindak. Kaedah berfikir dan berinteraksi berdasarkan persekitaran juga jenis orang yang terlibat dalam sesuatu perundingan.

Sabri Yunus menerapkan nilai-nilai tempatan serta teladan kepada masyarakat dan watak Pok Ya adalah bukan rekaan semata-mata  namun sememangnya wujud dalam senario masyarakat masa kini. Paling menarik telemovie ini juga diselitkan dengan dialog-dialog santai yang berunsur komedi dan nakal yang boleh dikatakan adalah dialog biasa harian masyarakat.

Siapa belum tonton boleh cari dan tonton balik telemovie Pok Ya Cong Codei. Tapi terjemahannya mungkin tak berapa ngam dengan dialog sebenarnya. Kalau faham dialek kelantan memang bonus..hihihi... #imissuayah