Powered by Blogger.

Friday, December 04, 2020

Inilah Perjalanan Makanan Barat Hingga Boleh Tiba ke Malaysia

3 comments

Inilah  Perjalanan Makanan Barat Hingga Boleh Tiba ke Malaysia | Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Bila sebut makanan barat, mulalah terbayang beberapa restoran kegemaran Sha.  Sedapnya kalau dapat bebas keluar makan bersama keluarga macam dulu-dulu kan?. Maklumlah semua sedia maklum makanan barat kebanyakan tak menyediakan nasi sebagai hidangan. Jadi apabila hari-hari makan nasi akan timbul rasa bosan. Bila bosan mulalah nak makan makanan barat sekali sekala. Sekarang bukan sesuatu yang susah pun kalau nak dapatkan makanan barat, kerana restoran yang menyediakan hidangan barat sudah tumbuh bagai cendawan selepas hujan. Sesekali tukar selera apa salah kan? Tak makan kat kedai pun kita boleh juga masak kat rumah.


Apakah Jenis Makanan Barat Yang Patut Kita Tahu


Jika dibandingkan dengan negara dan masakan Asia, daging merupakan elimen penting dalam budaya makanan Barat. Sebab itu kalau korang perasan, stik adalah salah satu jenis masakan daging yang paling digemari. Cara masak pun kebanyakannya adalah dengan memanggang.


Selain daging, produk tenusu umumnya digunakan dalam proses memasak, namun produk susu mempunyai beberapa jenis dan terutama keju mempunyai variasi yang tidak terkira banyaknya. Menghasilkan roti, roti keping, pastri, pasta, dumpling, nasi, dan kentang adalah sesuatu yang sangat biasa.


Jika korang nak tahu, salah satu makanan barat kegemaran Sha adalah dalam bentuk salad sayur. Makan salad setiap hari dengan ramuan dan sos yang berbeza adalah tidak asing terutama bagi negara-negara Eropah. Terdapat satu restoran makanan segera di Malaysia yang menyediakan salad dengan pelbagai sos. Pada awalnya agak kekok untuk Sha memilih sos yang ada. Disitulah Sha belajar mengenali sos yang tidak biasa kita digunakan dirumah. Jika korang tak boleh makan salad sayur sahaja, jangan risau salad terdapat dalam banyak jenis. Antara jenis salad adalah salad sayur bersama daging dan isi ayam. Sebenarnya makan salad adalah sangat mengenyangkan !





Cara Penyediaan Makanan Barat


Tidak seperti negara Asia, hidangan Barat disajikan secara berasingan, terutamanya jika rasa atau suhu hidangan berbeza antara satu sama lain seperti manis dan masam atau sejuk dan panas. Secara amnya, hidangan disajikan mengikut susun atur yang mengikut urutan seperti bermula dengan sup, hidangan utama, dan pencuci mulut.


Jenis makanan lain yang lazim adalah makan dengan gaya bufet. Kedua-dua masakan sejuk dan panas disajikan bersama. Sebenarnya, makanan pembuka selera, hidangan utama, dan pencuci mulut disajikan dalam bufet pada masa yang sama. Sajian sebegini biasanya kita akan dapat tengok di hotel ataupun dimajlis-majlis. Pada Sha cara ini juga mudah kerana kita boleh memilih sendiri apa yang kita nak ambil dan makan. Sebenarnya majlis kahwin zaman sekarang pun kebanyakkan secara bufet berbanding dahulu yang cara berhidang. Betul tak?


Pelbagai jenis sup, salad, charcuterie board yang menyediakan pelbagai jenis keju, jenis masakan daging ,pai, pasta, nasi, sayur mentah dan sayur yang dimasak, pelbagai jenis roti, kek, wafel, pastri, dan puding sangat. Bufet seperti ini biasanya disediakan untuk makan tengah hari atau makan malam. 


Makan tengah hari biasanya disukai pada hari cuti, perhimpunan atau acara khas. Beberapa masakan  mungkin sama antara bufet makan tengah hari atau makan malam. Walaubagaimanpun jika tak ada kenduri, biasanya kalau kita menginap di hotel dan ambil pakej hotel bersama sarapan memang makan secara bufet. Dengan cara sebegini memang menyenangkan pelanggan nakmembuat pilihan.


Jika korang perasan, hidangan dalam masakan barat kita tidak dimakan dengan menggunakan penyepit, tetapi lebih dengan garpu, pisau dan sudu. Terdapat pula pelbagai jenis garpu, pisau, dan sudu untuk pelbagai jenis makanan. Sebagai contoh, stik dipotong dengan pisau stik (lebih tajam dari biasa), dan pencuci mulut dimakan dengan saiz sudu yang berbeza daripada sup.



Jenis-Jenis Hidangan Masakan Barat.


Kadang-kadang bila bosan dengan masakan harian biasa, Sha akan cari menu yang tak biasa dimasak dirumah. Lari daripada selera Melayu mestilah kita akan teringin untuk mencuba pelbagai masakan negara lain. Selepas cari punya cari rupanya ada sesetengah masakan yang Sha pernah rasa adalah berasal dari negara-negara seperti yang Sha senaraikan di bawah.



  • Amerika: Pizza, hamburger, stik, sayap kerbau, kentang goreng, burrito
  • Itali: Pizza dan pasta
  • England: Ikan & kerepek
  • Turki: Kebab
  • Perancis: Produk makanan laut dan tartar (daging mentah), quiche
  • Austria: Wiener schnitzel
  • Jerman: Jenis sosej dan kentang goreng
  • Rusia: Pelmeni (ladu diisi dengan daging cincang)
  • Switzerland: Fondue keju 
  • Sepanyol: Paella (sejenis hidangan nasi yang dibuat polos atau dengan daging atau makanan laut)


Bila dibandingkan masakan barat secara umum, produk yang paling banyak diambil dan popular adalah pelbagai jenis salad (terutama di Eropah), jenis-jenis sandwic, wrap, pasta, hamburger, dan jenis donat. Ya, masing-masing mempunyai banyak jenis bergantung pada budaya makanan. Sha percaya orang Malaysia pun ramai yang dah biasa makan makanan sebegini kerana tak susah nak dapat.


Bagaimana Penerimaan masakan Barat di Malaysia?


Terdapat banyak restoran dan kafe yang menyajikan hidangan barat sebagai tambahan kepada citarasa tempatan atau Asia. Juga, beberapa tempat popular di seluruh dunia seperti Hard Rock Cafe terdapat di Malaysia. Sebab itu jika kita ke kedai makan tom yam sekalipun pasti ada diselitkan menu makanan barat dalam senarai sebagai mempelbagaikan pilihan. Maklumlah jika keluar bersama ahli keluarga lain, masing-masing punya selera sendiri. Jadi pilih kedai yang ada pelbagai masakan adalah pilihan selamat !..huhuhuhu..




Sekiranya korang mencari hiburan sambil menikmati makanan dan minuman barat, terdapat banyak tempat untuk dikunjungi. Jika korang dan keluarga lebih suka makan di rumah, korang boleh sahaja memesan makanan barat melalui dalam talian dengan cara penghantaran ke rumah. Ia tidak kira sama ada pesanan untuk semua jenis makanan untuk makan sarapan, makan tengah hari atau makan malam.


Mengikut arus perubahan, alternatif memilih makanan barat untuk majlis pejabat dan perjumpaan khas makin digemari dan lebih mudah. Hanya dihujung jari makanan barat korang tersedia dan boleh didapati dengan mudah di Malaysia.


Apa kata korang cari western food near me dengan menghubungi FoodPanda untuk majlis istimewa korang yang akan datang? Mereka pastinya akan menyediakan pilihan makanan barat yang berbeza mengikut keperluan dan citarasa korang. Tambah pula kita masih dalam keadaan berjaga-jaga dengan kes covid 19 sekarang. Pilihan membuat tempahan atas talian adalah salah satu tindakan bijak.


Kesimpulannya, banyak manfaat yang korang boleh dapat dengan dapatkan makanan korang dengan FoodPanda. Setakat ini pengalaman Sha bersama pun amat baik. Pesanan pun diterima dalam masa yang dijanjikan. Jadi sementara makanan korang sampai, bolehlah korang bersiap sedia apa yang patut untuk majlis korang nanti! Kerja lebih mudah.

3 comments:

  1. terus rasa lapar nengok pizza tuh, kebetulan pulak dah pukul 12 tgri nih

    ReplyDelete
  2. Sedapnya masakan barat. Sesekali layan juga bersama keluarga.

    ReplyDelete
  3. thank you info ni tapi tatau plak england ikan dan kerepek eheheh

    ReplyDelete

Terima Kasih Daun Keladi