Hot Posts

6/recent/ticker-posts

COLEK AYAM ALA CHE NAH

COLEK AYAM ALA CHE NAH | Assalamualaikum..Sempena Ramadhan yang bakal tiba ini jom kongsi juadah yang wajib ada dalam sebulan kita berpuasa menahan lapar dahaga dan perkara-perkara yang membatalkan ibadah puasa.

Bila menyebut Colek Ayam, amat sinonim bagi orang Kelantan terutamanya disebabkan Sha tak pernah jumpa makanan ini di negeri lain kecuali kedai itu dimiliki oleh orang Kelantan sendiri juga. Memandangkan daerah kelahiran Sha iaitu Daerah Besut bersebelahan dengan sempadan Negeri Kelantan maka menu ini ada terdapat di sesetengah kedai dan menjadi menu kegemaran Sha dan suami.

Jika teringinkan Colek Ayam Sha akan cuba buat sendiri untuk menghilangkan rasa rindu pada kampung. Tanpa buang masa jom kita tengok apa bahan-bahan yang perlu untuk hidangan Colek Ayam Ala Che Nah ini. Kenapa Che Nah? Sebab kedai kat Besut tu yang biasa Sha makan colek adalah Kedai Che Nah.

BAHAN-BAHAN UNTUK 2 ORANG MAKAN

1/4 Ayam [ Goreng & Potong lebih kurang besar ibu jari ]
Cucur bilis{ jeput malah lagi OK } [ Goreng & Potong lebih kurang besar ibu jari ]
Tauhu [ Goreng & Potong lebih kurang besar ibu jari ]
Daun Salad [ Bersih, toskan dan potong ]
Taugeh [Bersihkan]
Timun Batang [ Cincang kasar]
Keropok keping [goreng & pecahkan]
Sos Pencicah


CARA SEDIAKAN

Satukan semua bahan-bahan di atas.
Curahkan Sos Pencicah ke atas bahan-bahan tadi.
Gaul semuanya sehingga sebati.
Boleh makan............krup krup krup...


Okehh...berdasarkan bahan-bahan dan cara masak yang diatas, banyak yang perlu digoreng jadi untuk memastikan kesihatan juga terjaga kita memerlukan satu alat yang boleh mengurangkan penggunaan minyak masak dalam hidangan keluarga.

SINGER HO12 HALOGEN 12L OIL FREE COOKING

Korang pun berkenan ke? Nak tahu lebih lanjut dan nak tengok alatan lain yang boleh membantu anda menyiapkan hidangan iftar dengan lebih jimat dan cepat boleh tengok di http://www.lazada.com.my/riang-ria-raya/ sempena Marhaban Ya Ramadhan dan Riang Ria Raya Sale yang mana anda boleh dapatkan pelbagai barangan dengan potongan harga istimewa sehingga 90 % yang berlangsung dari 19 Mei 2017 hingga 30 Jun 2017.

 
------------------ooo-----------------


MENGHITUNG HARI MARHABAN YA RAMADHAN

Post a Comment

0 Comments