Friday, August 29, 2014

Assalamualaikum..
Salam Jumaat semua..

Surah Ar-rahman - (1-4) bermaksud :
(Tuhan ) Yang maha Pemurah serta melimpah-limpah rahmatnya.
" Dialah yang telah mengajarkan Al-Quran"
" Dialah yang telah menciptakan manusia"
"Dialah yang telah membolehkan manusia (bertutur) memberi dan menerima penyataan "

Pepatah Melayu ;
" kerana pulut, santan binasa, kerana mulut badan binasa"
Tuah santan pulut terasa, tuah badan mulut merasa"

harus sedar syaitan akan sentiasa mencari jalan menyesatkan kita, antara digemari adalah lidah tidak bertulang..yang boleh dijadikan tali untuk mengawal kita.

Rasulullah SAW juga memberi gambaran tentang kaitan antara iman, hati dan lidah dalam sabdanya yang bermaksud :

" tidak lurus iman seorang hamba sehingga hatinya lurus dan tiada lurus hatinya sehingga lurus lidahnya".
( hadis riwayat Ahmad)

Thursday, August 28, 2014

Wednesday, August 27, 2014

Assalamualaikum
Selamat Petang.
Nota NS hari ini adalah sambutan hari raya di pejabat NS kelmarin.
Majlis ringkas, hanya kami 1 pejabat sahaja, hidangan dibawa oleh setiap orang daripada kami.
1 orang 1 juadah.

Ini juadah yang NS bawa [ Colek Ayam ]

Sebahagian besar juadah.

Juadah En.Fed [ Bihun Sup ]

Juadah Mummy Mursieda [ Trifle Puding ]

Juadah Emy [ Spagheti Bolognese ]

Juadah Kak Zue [ Nasi Impit + Kuah Kacang + Rendang Ayam ]

Juadah Amirrul [ Puding Mango ]

Juadah [ Popia Basah + Lemang Segera ]

 [ Kordial Strawberry ]

Habis Bab makanan, sesi bergambar ringkas daripada kami 4 bunga di pejabat ini.
Lihatlah hasil beraya NS sebulan ini, pipi setambun..
Bahagia tanpa diet yang menyembelitkan perutku..
Tanpa peduli kata orang..Aku tetap NS yang suka bereksperimen dengan perut sendiri..
Yang penting Say No to 60kg..itu sudah cukup..
Tidak perlu membezakan diri sendiri dengan matlamat berat orang lain.


Sekian, Salam 1 Zulkaedah 1435H ikhlas daripada NS.
Owner www.notashalimar.blogspot.com.

Wednesday, August 20, 2014

Assalamualaikum..
Selamat petang semua...selamat bekerja selamat beristirehat yeaa semua..
Hari ini NS nak kongsi sesuatu yang diyakini disukai oleh kaum-kaum hawa seperti NS.
Seperti tajuk di atas minggu lepas NS baru berpeluang mengenali KAISON MALAYSIA. Selama ini hanya mendengar cerita daripada sahabat handai sahaja, ini pun kerana sudah ada Cawangan Kaison Malaysia yang terletak di Manjung, Perak.

Untuk makluman sahabat-sahabat, ini senarai cawangan kaison Malaysia :

SABAH : GRAND PLAZA,PUTATAN | 1 BORNEO KOTA KINABALU | CENTRE POINT | IMAGO SHOPPING MALL
@@

KUALA LUMPUR 
KLANG VALLEY : SUNWAY PUTRA MALL | SETAPAK (FESTIVAL CITY MALL)
DAMANSARA / PETALING JAYA : PARADIGM MALL | 1UTAMA SHOPPING CENTRE
SHAH ALAM : SETIA CITY MALL
AMPANG : MELAWATI MALL
CHERAS : MYTOWN SHOPPING CENTER | ECOCHERAS MALL
BATU CAVES : SELAYANG STAR SHOPPING MALL
 @@

MELAKA : MAHKOTA PARADE
@@

PERAK : AEON SERI MANJUNG.
@@

SARAWAK : VIVACITY MEGAMALL,KUCHING 
AEON KUCHING CENTRAL
@@

PERAK : AEON MALL IPOH KLEBANG 
@@

KELANTAN : AEON MALL KOTA BHARU
@@

JOHOR : AEON TEBRAU CITY | PARADIGM MALL JOHOR BHARU | AEON KULAI JAYA 
@@

PERAK : AEON MALL STATION 18
Cawangan kaiso semakin berkembang dengan cawangan terbaru Kaison Malaysia
Jom kita tengok apa yang ada di kaison Malaysia ini. Kaison Kuala Lumpur KL , Kaison Perak , Kaison Kelantan , Kaison Johor , Kaison Sarawak , Kaison Sabah dan Kaison Melaka.

 Bunga hiasan yang comel dalam pasu kecil.


 Sesuai untuk penggemar bunga.

 Pasu bunga comel

 Hiasan laman bagi yang suka DIY.

 Bantal comel yang murah

 Set langsir.


 Bantal lagi.

 Bermacam saiz bentuk dan warna jam dengan harga yang sangat berpatutan.

 Hiasan untuk hantaran kahwin pun ada.

 Suasana yang boleh memerengkan kepala NS.

 NS suka gambar hiasan dinding yang cantik dan murah ini.

 Buat yang suka menghias.

 Kotak-kotak comel.

 Comel.
 Wallpaper bermacam saiz dan corak dari rm19.90 sahaja untuk segulung.

 Anak patung comel.
 bakul sampah pun comel.

Apasal NS suka sebut comel ni? Sebab semua brang kat sana comel-comel...
NS hampir mereng sekejap...
Lupa suami, lupa anak...ahahaha..
Apa lagi? jom ke cawangan Kaison Malaysia terdekat anda..!!

Wednesday, August 13, 2014


"..kekadang..tanpa sedar pun kita telah meremehkan orang..padahal...kita tidak tahu apa yang mereka tahu..tapi mereka tidak menunjuk-nunjuk apa yang mereka tahu...dan..bukan semua orang suka memanjangkan topik yang tidak perlu...bincang pun bukan nak amik kira pendapat orang bilamana jawapan yang diberi tidak menepati silibus jawapan yang telah sedia ada dalam kotak fikiran sendiri....."


Tuesday, August 12, 2014

Assalamualaikum.
NS cuma nak note cerita disuatu petang di 3 Syawal 1435H lepas. Walaupun nampak ringkas, tapi sesekali je dapat dikecapi. Ingin sekali berlama-lamaan di kampung..mungkin suatu hari nanti..In Shaa Allah.

 Sekeping usfie daripada kami 3 beradik + Hero Kesayangan.

 Adik-adikku nyakat Si Jammy.

 Hasil bakti pada tanah, Nyum2

 Ahahaha...Amik ko adik bongsuku..

 Zaryth & To'Ki

 Selfie bersama Si Bubu#IbuJammy

Che Su posing..

Belanja gambar je..peace!!



Assalamualaikum
Berdasarkan tajuk di atas, seorang ibu mungkin mempunyai beberapa pendapat dan pandangan yang berbeza. Di sini, NS ingin menyenaraikan beberapa beza antara pam susu elektrik dan pam susu manual.

PAM SUSU ELEKTRIK

CONTOH :

KELEBIHAN :
1. Masa singkat, lebih-lebih lagi penggunaan pam berganda atau berkembar. ( Sesuai untuk ibu yang bekerja dan mahu jimat masa )

2. Tangan lebih relax dan tidak lenguh.

3. Boleh melakukan kerja ringkas dalam keadaan duduk sambil mengepam.

4. Tidak banyak komponen berbanding manual.

KEKURANGAN :
1. Perlu ada sumber tenaga elektrik untuk mengepam.

2. Berat kerana menggunakan motor.

3. Sesetengah mengeluarkan bunyi.

4. Risiko kuasa sedutan motor berkurangan.

PAM SUSU MANUAL

CONTOH :

KELEBIHAN :
1. Ringan dan mudah di bawa

2. Mudah dibawa dalam semua situasi ( tidak perlu kuasa elektrik )

3. Kuasa sedutan lebih mudah dikawal.

4. Tidak perlu memikirkan masalah motor, asalakn gegelung getah masih elok.

KEKURANGAN
1. Tangan mudah lenguh

2. Tugas mengepam secara bergilir..tidak ada yang berganda.

3. Sesetengah pam mempunyai banyak komponen.

Monday, August 11, 2014

Assalamualaikum
Jom masak Gulai Daging Masin dengan daun kaduk.
Daun kaduk tu macam mana yea? Haaa...jangan pelik sebab ramai yang masih tidak kenal daun ini.
Memandangkan daging memang menjadi kegemaran NS, jadi memasak daging perlu dipelbagaikan.
Resepi ini memang menjadi pilihan NS , tambah lagi jika Emak NS yang masak. Jom tengok apa yang diperlukan :

Daun Kaduk : Bukan Daun Sireh yea... :D
 Bahan-bahan :

Daging diperap dengan garam untuk 1 malam
Bawang Merah *
Bawang Putih *
Halia *
Kunyit hidup *
Cili padi ( letak sebiji pun cukup..yang suka pedas boleh la lebih ) *
Asam keping ( 1 je cukup)
Garam + Gula
Santan
Daun Kaduk

( Bahan bertanda * dikisar bersama. )

Cara-Cara :

1. Panaskan periuk, tumiskan bahan kisar bersama daging perap, masak hingga air daging kering sedikit. Kemudian tambah secawan air lagi untuk pastikan daging lembut.


2. Pecah minyak, letak santan, tambah garam dan gula. ( Cuba rasa ok ke tak, bagi yang tidak suka masin sangat baik jangan tambah garam dulu...cuba rasa dulu yea..)

3. Kemudian baru letak daun kaduk yang dibersihkan. Masak dengan api perlahan.

4. Siap..!!!



Sumber : My Mak


Assalamualaikum...
Anda pernah dengar atau tidak perkataan g6pd?
Memandangkan suami NS salah seorang yang mengalami kekurangan enzim g6pd ini, NS ingin berkongsi di sini sedikit jika ada kawan di luar sana juga mengalaminya.

Kekurangan Enzim G6PD

Pengenalan
G6PD ialah singkatan nama enzim Glucose-6-Phosphate Dehydrogenase, yang terdapat di dalam sel darah merah. Ia bertindak dalam melindungi sel darah merah daripada pecah (hemolisis) bila terdedah kepada ubat-ubat tertentu, makanan atau jangkitan.Ia boleh menyebabkan anemia akibat stress pengoksidaan apabila pesakit tersebut terdedah kepada ubat-ubatan, makanan atau bahan-bahan tertentu. Akibat daripada stress pengoksidaan, sel-sel darah merah akan pecah dan ini menyebabkan anemia berlaku
Diagnosa
Di negara kita, semua bayi baru lahir akan disaring untuk kekurangan enzim G6PD dengan menggunakan darah daripada tali pusat.
Kekurangan enzim ini adalah keadaan yang diwarisi melalui keturunan/genetik. Ia ditentukan oleh bahan baka yang dibawa oleh kromosom X. Oleh itu kebanyakan mereka yang mempunyai kekurangan enzim G6PD adalah kaum lelaki, manakala kaum perempuan biasanya adalah pembawa.
Ujian untuk mengesan kehadiran enzim ini adalah ujian darah yang mudah dilakukan. Pastikan anda tahu status enzim anda dan keluarga anda.

 Gejala/Tanda-tanda 

Bagi kebanyakan pesakit yang menghadapi masalah kekurangan enzim G6PD, hemolitik anemia adalah tidak ketara sehinggalah 48-96 jam selepas pesakit mengambil bahan-bahan yang boleh menyebabkan pengoksidaan seperti aspirin, sulfonamid, ubat malaria(seperti primaquin), naftalin dan kacang parang (fava beans). Selain daripada yang tersebut di atas, jangkitan bakteria atau virus juga boleh menyebabkan hemolitik anemia kepada pesakit kekurangan enzim G6PD ini. Kematian boleh berlaku sekiranya pesakit mengalami hemolisis yang teruk.
Bagi bayi baru lahir, kekurangan enzim G6PD boleh menyebabkan jaundis(kekuningan) yang patologik. Jaundis pada bayi-bayi yang mempunyai tahap bilirubin yang tinggi di dalam darah perlu menjalani transfusi darah.
Walaupun ramai yang mempunyai masalah kekurangan enzim G6PD ini, tetapi ramai yang tidak pernah menghadapi gejala-gejala atau tanda-tanda seperti di atas.
Kebanyakan mereka yang kekurangan enzim G6PD ini tidak mempunyai tanda-tanda khusus. Bayi baru lahir perlu diperhatikan di dalam wad untuk suatu jangka masa kerana mereka boleh mendapat penyakit kuning (jaundis) yang tinggi dengan cepat, akibat daripada hemolisis berlebihan. Bayi yang kuning (jaundice) perlu diletakkan di bawah lampu (fototerapi) untuk menurunkan tahap bilirubin dalam darah.

Tanda-tanda yang terjadi sekiranya sel darah merah pecah (hemolisis) termasuk : Akibat daripada kekurangan darah
  • kelihatan pucat
  • tidak bermaya (atau keletihan yang teramat)
  • pening
  • degupan jantung yang laju
  • sukar bernafas
  • sakit dada
Akibat daripada hemolisis
  • jaundis (kekuningan)- boleh dilihat pada mata putih atau kulit, warna air kencing seperti air teh O atau Coca-Cola.
Jika ini berlaku, dapatkan rawatan hospital dengan segera.
Kekurangan enzim G6PD adalah untuk seumur hidup. Walaupun tiada rawatan yang boleh menghilangkannya, ia tidak membawa kesan negatif yang ketara dan tidak menjejaskan perkembangan dan tumbesaran kanak-kanak.

Apakah ubat-ubatan yang patut dielakkan bagi pesakit kekurangan enzim G6PD?
  1. Anti-malarial : Primaquine dan pamaquine( Chloroquine di bawah pengawasan mungkin digunakan apabila antimalaria diperlukan untuk pencegahan atau rawatan malaria )
  2. Sulfonamides  : Sulfacetamide, Sulfanilamide, Sulfamethoxazole (e.g. Septra, Bactrim),Sulfasalazine.
  3. Anti-bacterials : Nitrofurantoin, Nalidixic Acid, Dapsone, Mafenide Cream (Sulfamylon).
  4. Analgesics : Phenacetin, Acetanilid, Phenazopyridine (Pyridium).
  5. Antihelmintics : ß-Naphthol, Stibophen dan Niridazole.
  6. Miscellaneous
    1. Vitamin K analogues (1mg phytonadione boleh diberikan kepada bayi)
    2. Probenecid
    3. Dimercaprol (BAL)
    4. Flutamide (Eulexin)
    5. Methylene Blue
    6. Tolouidine Blue
    7. Napthalene ( ubat gegat )

Apakah ubat-ubatan yang boleh digunakan oleh pesakit kekurangan enzim G6PD?

1)Kesemua ubat yang “contraindicated” di dalam kes G6PD
2)Mungkin tidak boleh digunakan di dalam kes Kelas 1 G6PD.
Mengikut klasifikasi WHO, G6PD dibahagikan kepada 5 kelas. Kelas 1-3 merupakan keadaan kekurangan enzim.
Kelas 1 : Kekurangan enzim yang teruk (iaitu kurang daripada 10% aktiviti) dengan kronik hemolitik anemia.
Kelas 2 : Kekurangan enzim yang teruk ( iaitu kurang daripada 10% aktiviti) dengan  kadang-kadang berlakunya hemolisis.
Kelas 3: Kekurangan enzim yang sedikit ( dengan 10-60 % aktiviti ), hemolisis hanya berlaku apabila wujudnya keadaan stres iaitu ketika jangkitan, ubat-ubatan tertentu dan pengambilan kacang parang.
Kelas 4: Varian tanpa kekurangan enzim, dengan tiadanya symptom atau tanda.
Kelas 5: Aktiviti enzim meningkat dengan tiadanya symptom atau tanda.
Antara ubat-ubatan yang boleh diambil oleh pesakit kekurangan enzim G6PD:
  1. Analgesics
    1. Acetaminophen ( paracetamol )
    2. Aspirin ( boleh diberikan tapi dalam dos yang sederhana sahaja )
    3. Auralgan
  2. Cardiovascular Agents
    1. Procainamide
    2. Quinidine
  3. Neurologic Agents
    1. Trihexyphenidyl
    2. Levodopa
    3. Phenytoin
  4. Antibiotics
    1. Chloramphenicol
    2. Chloroquine
    3. Isoniazid
    4. Probenecid
    5. Proguanil
    6. Pyrimethamine
  5. Miscellaneous
    1. Vitamin C
    2. Colchicine
    3. Diphenhydramine

Pesakit mengalami masalah kekurangan enzim G6PD, apakah yang patut dilakukan?
 
Anda dinasihatkan supaya menjauhi makanan-makanan seperti kacang parang, makanan yang mengandungi pewarna tiruan methylene dan toluidine blue, kacang soya atau produk soya,semua jenis kacang atau produk kacang dan gula-gula dan makanan berperisa menthol.
Apabila berjumpa dengan doktor, anda hendaklah memberitahu doctor yang anda mempunyai masalah kekurangan enzim G6PD supaya doktor tidak mempreskripsikan ubat yang boleh menyebabkan anemia kepada anda.
Anda juga dinasihati supaya tidak mengambil ubat-ubatan terutamanya antibiotic dan lain-lain ubat-ubatab tanpa mendapat nasihat doktor terlebih dahulu.
Ketidaknormal gen bertanggungjawab terhadap kekurangan enzim ini yang biasanya mensasarkan kromosom X. Disebabkan lelaki hanya mempunyai satu kromosom X, mereka lebih berpotensi mengalaminya berbanding bayi perempuan yang mempunyai dua kromosom X. Apabila satu mengalami kekurangan enzim, satu lagi normal menjadikan enzim perempuan lebih seimbang. Begitupun, G6PD mempunyai beberapa tahap bergantung kepada peratusan kehilangan enzim terbabit.
Dari segi perubatan, ia bukan penyakit dan semestinya tiada ubat untuk kekurangan enzim ini. Seperti perkara yang membabitkan genetik lain, contohnya warna rambut atau anak mata, G6PD juga tidak akan berubah malah akan dialami seumur hidup. Sementara itu, darjah ketinggian proses hemolisis pula mengikut kadar pendedahan kepada ubat-ubatan tertentu seperti primaquine dan hydroxychloroquine (anti malaria), sulfonamides, ubat gatal dan dapsone. Jika termakan kacang parang pula, ia boleh menyebabkan demam, sakit belakang, pening dan menggeletar selain pneumonia.

Friday, August 08, 2014

Berdasarkan pengalaman dalam membesarkan Zaryth, NS mendapati terdapat perkara yang patut dititikberatkan dalam pemilihan botol susu bayi. Untuk Zaryth sahaja NS pernah membeli beberapa jenis dan jenama seperti Tommee Tippee, Avent , NUK dan lain-lain. Jadi, hari ini NS nak kongsi sedikit tip untuk memilih botol susu bagi ibu-bapa baru dan bakal bergelar ibu bapa memandangkan terdapat banyak bentuk puting dipasaran hari ini
  

1. BENTUK PUTING.

NS berpendapat ini sangat penting kerana sesetengah bayi agak memilih dalam proses menerima puting tiruan dan lebih cenderung untuk memilih puting yang menyerupai puting payudara ibu.

2. ALIRAN PUTING.

Hal ini mengikut umur bayi. Di awal kelahiran, bayi memerlukan puting yang aliran lebih perlahan bagi memastikan tidak berlaku masalah. Beli ptuing yang mempunyai aliran lebih cepat apabila bayi makin membesar.

3. BELI SATU BOTOL

Jangan sesekali membeli puting pada satu jenama dalam jumlah yang banyak kerana bayi anda belum tentu akan sesuai terus dengan puting yang anda sudah sediakan.

4. JENIS PUTING

Puting silikon adalah lebi sesuai kerana tidak memerangkap bau atau rasa serta tidak menimbulkan alahan.

5. BAHAN BOTOL.

Botol Plastik - Lebih murah tetapi tidak dapat bertahan lama. Pastikan bebas Bisphenol ( BPA ) yang boleh memudaratkan bayi.

Botol Kaca - Sudah banyak dipasaran selepas isu bahan kimia ditemui.
Mudah dijaga dan tahan lama tetapi berisiko untuk pecah dan mencederakan bayi. Walaubagaimanapun terdapat jsyarikat yang menyediakan botol kaca berbalut dengan silikon atau foam untuk elak daripada pecah.

6. SAIZ BOTOL.

Mengikut umur. Bayi baru lahir memadai 2 oz. NS dulu banyak khilaf bab ni.

Salam Kongsi.

Wednesday, August 06, 2014

Assalamualaikum..
Macam mana keadaan kawan-kawan di 10 Ramadhan ini? Diharap semuanya sihat-sihat belake..
Mood kemaskini blog masih tidak berapa bersemangat..tapi diusahakan juga untuk buka dan berkongsi sesuatu dengan kawan-kawan maya ...
Pada hari ini NS ingin berkongsi definisi dan fadhilat puasa enam.

Puasa enam ialah puasa sunat yang dikerjakan sebanyak 6 hari di bulan Syawal. Ianya sunat dan afdhal dlakukan secara berturut-turut di awal bulan Syawal atau juga boleh dikerjakan secara selang seli ataupun juga bukan pada awal bulan Syawal..

Puasa sunat 6 ini sangat besar fadhilat serta ganjarannya, diriwayatkan daripada Abu Ayyub Al-Anshari Radhiallahu'anhu, beliau telah berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda :

Maksudnya : " Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan, kemudian diikuti dengan puasa 6 hari pada bulan Syawal, adalah (puasanya itu ) seperti puasa sepanjang tahun."
( Hadith riwayat Imam Muslim )

Hal ini diperkuatkan lagi dengan sebuah hadith riwayat Tsauban bahawa Rasulullah S.A.W bersabda :

Maksudnya : " Berpuasa sebulan ( di bulan Ramadhan itu disamakan ) dengan 10 bulan puasa dan berpuasa 6 hari selepasnya ( di bulan Syawal disamakan ) dengan 2 bulan berpuasa, maka dengan yang sedemikian itu ( jika dicampurkan menjadi ) genap 1 tahun."



Follow Us @shalimarmohdyusof