Hot Posts

6/recent/ticker-posts

Kelebihan Kurma Ajwa Asli Madinah | Kurma Kesukaan Nabi

Kurma Ajwa Asli Madinah | Bulan Ramadhan tahun ini adalah bulan puasa yang sangat mencabar bagi kita kerana disambut dalam Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) mahu mencari pemanis mulut amatlah terhad. Buah kurma terkenal dengan pelbagai khasiat dan sinonim dengan bulan puasa walaubagaimanapun sebenarnya ianya tidaklah ditekankan untuk dimakan pada bulan puasa sahaja. Sha agak cerewet dalam memilih buah kurma kerana untuk elakkan membazir sebabnya bila terlalu lembut atau sedikit keras memang Sha takkan habis satu sepanjang bulan puasa. Alhamdulillah tahun ini Sha dapatkan kurma yang memang sedap dimakan iaitu Kurma Ajwa yang juga dipanggil Kurma Nabi.

Kelebihan Memakan Kurma Ajwa


Sains mengatakan kandungan protein dalam kurma adalah sekitar 2.5%, serat adalah 8.0% sementara kandungan gula sangat tinggi, sehingga 63%, yang kebanyakannya adalah glukosa. Lemak yang terkandung di dalamnya sangat kecil iaitu hanya sekitar 0.4%. Kurma juga terkenal dalam dunia perubatan tradisional kerana kaya dengan zat besi, kalsium, fosfor, natrium, kalium, vitamin A, C dan niasin.


1) Paling cepat diproses dan diserap, sambil memberikan tenaga seketika

Memandangkan kandungan gula yang tinggi (monosakarida) bahkan lebih tinggi daripada pisang, kurma mampu memberikan "tenaga segera" yang akan diserap oleh tubuh dengan segera. Tidak seperti kebanyakan buah lain yang mengandungi sukrosa (disakarida). Disakarida seperti sukrosa mesti dipecahkan oleh enzim sebelum boleh ditukar menjadi monosakarida dan kemudian diserap oleh badan sebagai tenaga.

Memakan kurma semasa berpuasa sangat bagus kerana pada masa ini, kita memerlukan tenaga dengan segera, dan bukannya tenaga "lambat dicerna" seperti yang terdapat pada kebanyakan makanan berlemak dan berlemak lain.

2) Kaya dengan serat dan kalium

Kurma dimakan tanpa membuang kulit dan pada kulitnya mengandungi serat. Kurma adalah antara buah yang kaya dengan serat, larut dan tidak larut. Kita sering menganggap buah-buahan seperti pisang mengandungi serat yang tinggi, tetapi tahukah anda bahawa dalam 100g Buluh mengandungi 8g serat sedangkan dalam 100g Pisang hanya mengandungi 2.6g serat? Serat tinggi sangat baik untuk sistem pelawasan.

3) Peningkatan memori

4) Baik untuk wanita hamil

5) Penawar Racun

Terdapat hadis yang menyebut tentang kelebihan memakan 7 biji kurma Ajwa pada waktu pagi. Di antaranya adalah Saad bin Abi Waqqas bahawa Nabi bersabda:

مَنْ تَصَبَّحَ بِسَبْعِ تَمَرَاتٍ عَجْوَةً ، لَمْ يَضُرَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ سُمٌّ ، وَلَا سِحْرٌ

Maksudnya: "Sesiapa yang memakan tujuh kurma Ajwah pada waktu pagi tidak akan menyakitinya racun atau sihir pada hari itu." [HR al-Bukhari (5445) dan Muslim (2047)]

Begitu juga dari Aisyah R. Anha bahawa Nabi bersabda:

إِنَّ فِي عَجْوَةِ الْعَالِيَةِ شِفَاءً - أَوْ إِنَّهَا تِرْيَاقٌ - أَوَّلَ الْبُكْرَةِ

Maksudnya: "Sesungguhnya di telapak tangan Ajwah 'Aliyah ada penawar atau itu adalah ubat untuk racun, ketika diminum pada awal pagi." [HR Muslim (2048)]

Imam al-Nawawi menyatakan bahawa 'Aliyah adalah kawasan yang terdiri dari kebun, desa dan kota dari dataran tinggi Madinah menuju Najd. Atau dataran rendah dari arah lain ke Tihamah. Kawasan 'Aliyah Madinah yang terdekat terletak sejauh 3 batu (batu) dan yang terdekat adalah 8 batu. [Lihat: al-Minhaj Syarh Sahih Muslim (14/3) dan Ikmāl al-Mu'lim bi fawāid Muslim]

Dalam kisah lain Saad bin Abi Waqqas muncul sebuah puisi tanpa menyebutkan tarikh Ajwah:

مَنْ أَكَلَ سَبْعَ تَمَرَاتٍ مِمَّا بَيْنَ لَابَتَيْهَا حِينَ يُصْبِحُ ، لَمْ يَضُرَّهُ سُمٌّ حَتَّى يُمْسِيَ

Maksudnya: "Sesiapa yang makan pada waktu pagi tujuh kurma, ditanam di antara dua buah beri hitam, tidak akan membahayakan racunnya sampai malam." [HR Muslim (2047)]


Dari hadis-hadis ini, kita dapat melihat dengan jelas bahawa sesiapa yang memakan tujuh kurma Ajwah pada waktu pagi akan menerima fadilat yang disebutkan di atas yang merupakan keselamatan dari segala racun dan sihir.


6) Merawat penyakit

Dalam perubatan homeopati, kurma sama halus seperti serbuk teh. Ia direndam dan diminum untuk menyembuhkan pelbagai penyakit.

7) Menyembuhkan usus dan sembelit

Ketidakerasian  dengan gluten menghalang penyerapan zat-zat makanan secara sempurna. Kurma mencegah ini dari berlaku.

Bagaimana Nak Dapatkan Kurma Ajwa Asli Madinah?


Alhamdulillah Kurma Ajwa yang sedap ini Sha dapatkan daripada RIHURA. Baunya yang harum, memberi nikmat gigitan yang lembut, lemak manis. Biasanya Sha susah nak cukupkan makan 3 biji sekali makan, tetapi dengan Kurma Ajwa Asli Madinah RIHURA ini Sha makan melebihi 3 biji. Selepas ini nak cuba buat susu kurma sendiri pula, pasti sedap.



KENAPA PERLU DAPATKAN KURMA AJWA ASLI MADINAH (RIHURA)?

✅ Kurma Ajwa Asli Madinah asli dari tanah Madinah AlMunawwarah
✅ Harga berpatutan dan sangat mampu dimiliki oleh semua yang mampu digunakan
✅ Gred 1 (lebih tinggi dari gred A) dan Gred Premium VIP
✅ Buah segar dan terbaru (pilihan tangan dari ladang pada awal tahun 2020)
✅ Kurma tidak diperam lama-lama.
✅ Kualiti premium, dijamin dan terbaik
✅ Saiz standard, sesuai untuk kanak-kanak, golongan tua dan muda
✅ Pakej yang menarik
✅ Sesuai membuat set hadiah / hadiah
✅ Harga berbaloi sesuai untuk tempahan bagi sedekah / doorgift dan sbgnya






Perkara utama yang Sha titik beratkan dalam memilih kurma adalah dengan berhati-hati dengan kurma ajwa yang terlalu murah, dikhuatiri stok terlalu lama atau asal dari Yaman / Iran tetapi menggunakan nama Madinah. Untuk dapatkan maklumat lanjut korang boleh baca perkongsian di laman | Facebook RIHURA | atau terus whatapps ke www.wasap.my/60105012717 .

Post a Comment

3 Comments

  1. kita pun dah try.. serius sedap tau kurma ni..lembut je a

    ReplyDelete
  2. dah try dah kurma ni.. memang sedap.. simpan dalam peti makan sejuk2 pun best..

    ReplyDelete

Terima Kasih Daun Keladi