Hot Posts

6/recent/ticker-posts

Tingkah laku Penagihan : Tingkah laku Kompulsif Dan Impulsif Dalam Penagihan Dadah

Tingkah laku Penagihan : Tingkah laku Kompulsif Dan Impulsif | Assalamualaikum, salam sejahtera pembaca semua. Hari ini Sha cuma nak berkongsi atau lebih kepada peringatan kepada Sha sendiri kerana apabila berhadapan dengan penagih jika kena pada tajuk yang berkaitan dengan tingkahlaku mereka, mereka pasti akan bertanyakan penerangan pada setiap modul yang dijalankan ke atas mereka setiap kali menjalani program pemulihan.


Seseorang yang berjuang dengan ketagihan biasanya akan melakukan apa sahaja yang mereka dapat untuk memuaskan keinginan mereka. Walaupun mereka mungkin menyedari bahawa penyalahgunaan dadah boleh menyebabkan mereka dalam bahaya atau memberi kesan negatif terhadap kehidupan mereka, tetapi mereka tetap meneruskannya. Ia menjadi sebahagian daripada kehidupan mereka dan rutin. Sebagai balasan, bagaimanapun, mereka mendapat rasa keseronokan.

Antara tingkahlaku yang terjadi dalam penagihan adalah tingkah laku kompulsif dan tingkah laku impulsif. Kedua-dua tingkah laku ini tidak sepatutnya ada pada penagih kerana boleh menyebabkan relaps teruk.

* Relaps = Penagihan Semula

Kebanyakkan orang yang bergantung kepada dadah menyertai rawatan hanya untuk menghentikan ketagihan mereka terhadap dadah tertentu. Mereka tidak berhasrat untuk mengubah hidup mereka secara menyeluruh. Apabila mereka dalam proses rawatan, mereka diberitahu bahawa kepulihan memerlukan perubahan dalam gaya hidup. Perubahan gaya hidup membolehkan seseorang mengawal semula kehidupan mereka.


KOMPULSIF

Tingkahlaku kompulsif di kalangan penagih dadah. Perbuatan berulang-ulang atau berlebih-lebih. Bagi seorang penagih dadah tingkahlaku ini patut dijauhkan kerana ia dapat memburukkan lagi keadaan kerana ianya tidak terkawal. Contoh tingkah laku kompulsif yang luar biasa adalah bekerja sepanjang masa, makan berlebihan, seks onani berlebihan dan boros.

Keinginan melampau atau keperluan (paksaan). Mereka tidak mendapat kelegaan sehinggalah mereka mendapatkannya. Mereka mungkin menyedari bahawa tidak ada ganjaran atau kesenangan dalam keperluan mereka tetapi mereka merasakan keinginan untuk melakukannya secara berterusan atau mereka dibiarkan dengan perasaan yang tidak puas atau kebimbangan sekali mendorong kepada kebergantungan fizikal.

Ke arah memenuhi keperluan (paksaan) mereka boleh menyebabkan mereka bertambah risiko untuk ketagihan. Mereka boleh beralih kepada dadah untuk cuba meredakan tingkah laku mereka yang kompulsif atau mendesak perasan mereka. Kelegaan sementara ini boleh mengakibatkan ketagihan dan mewujudkan lebih banyak masalah

IMPULSIF


Tingkahlaku impulsif di kalangan penagih dadah. Tingkah laku yang mengikut kata hati. Ciri peribadi seorang impulsif adalah bertindak secara tiba-tiba dan tidak berfikir terlebih dahulu. Apabila mereka berbuat sesuatu tanpa alasan dan hanya mengikut hati.

Kelakuan impulsif mempunyai dua ciri utama: keputusan terburu-buru yang dibuat tanpa memikirkannya, dan kurang perhatian terhadap akibat keputusan tersebut. Impulsivity biasanya tidak ditakrifkan oleh satu perbuatan sebaliknya, ia adalah corak tingkah laku. Satu keputusan buruk secara spontan tidak membuat orang impulsif. Sebaliknya, ia melibatkan terus membuat pilihan untuk bertindak tanpa memikirkannya atau mempertimbangkan hasil yang berpotensi untuk berlaku.

Ketidakupayaan untuk menahan tindakan impulsif boleh menyebabkan penyalahgunaan dadah. Kekurangan kawalan menjadikannya sukar untuk menolak dadah. Ini sering menyebabkan kegunaan berlebihan dan kebiasaan merosakkan. Impulsif memainkan peranan buruk dalam proses pemulihan. Apabila seseorang tidak mampu untuk mengawal tindakannya dengan betul, ia menjadi lebih mencabar untuk kekal pulih.

Penyelidikan menyokong idea bahawa orang yang mempunyai kecenderungan impulsif mungkin lebih mudah untuk mengambil dadah. Sebagai contoh, satu kajian pelajar-pelajar kolej lelaki mendapati bahawa mereka yang menggunakan ganja atau alkohol lebih impulsif daripada mereka yang tidak. Pengguna bahan didapati memberikan respons cepat atau tugas lengkap dengan cepat, menyebabkan mereka membuat lebih banyak kesilapan.

Penyalahgunaan bahan terlarang boleh mencetuskan tindakan impulsif, mewujudkan tindak balas tingkah laku ganas dan negatif yang sukar untuk dikawal. Rawatan ketagihan akan membantu mereka mengubah pola perilaku yang memudaratkan. Terapi mungkin akan memberi tumpuan kepada pengubahsuaian penyesuaian kelakuan. Mereka akan belajar bagaimana untuk menguruskan emosi yang tidak diingini dan membuat keputusan yang sesuai dan bijak.

Ok, siap nota kali ini harap berguna suatu hari nanti. Pendek kata kedua-dua tingkahlaku ini tidak baik untuk proses kepulihan penagih yang merupakan kepulihan sepanjang hayat iaitu perlu berpanjangan bukan 1 tahun dah berhenti bermaksud tidak akan berulang lagi tetapi sehingga hujung nyawa perlu terus mengajar diri dan mengamalkan cara hidup sihat.

  

Post a Comment

3 Comments

  1. tp selalunya ssh nk tgk org yg menagih ni betul2 insaf, kebanyakan yg akak jumpa akan mengisap semula,
    perlukan tekad, semangat yg tinggi dr tuan punya badan n sokongan dr family jg kawan2

    ReplyDelete
  2. Roomate saya ni kan.. ☺️ tq utk perkongsian baik dan padat.. emergency nk cr info ni utk MRT

    ReplyDelete

Terima Kasih Daun Keladi