HOME CONTACT SIAPA SAYA NOTA TUTOR NOTA CUTI NOTA RESEPI AIDY REVIEW

Wednesday, December 13, 2017

# info

DANA NEGERI TERENGGANU - PROGRAM BAKTI REMAJA



DANA NEGERI TERENGGANU | Assalamualaikum hai anok-anok teranung ! Apa kabo belake? Ni kak nok kongsi satu brang baik. Sudah cuba isi belum borang dana negeri terengganu ini? Sha kena ambil tahu juga, sebab nak rebut juga peluang yang kerajaan sediakan untuk rakyatnya. Apa salahnya kan? Untuk sementara ini Dana Negeri Terengganu telah membuka permohonan untuk Program Bakti Remaja iaitu FASA 1 yang telah dibuka sehingga tarikh tutup pada 4 Januari 2018.

Program Bakti Remaja ini terbahagi kepada 4 kategori iaitu :

1. Saf Orang Muda (som)
2. Komuniti orang muda (kom)
3. Sukan Orang Muda (sukom)
4. Perantau Orang Muda (prom)

Syarat Utama adalah berumur 21 tahun hingga 40 tahun dan belum berkahwin.

Jika ingin tahu lebih lanjut syarat-syarat lain untuk melayakkan diri untuk memohon dana ini korang boleh semak syarat di bawah :

Syarat Kelayakan


Saf Orang Muda (SOM)

SOM mahu membentuk orang muda yang berakhlak terpuji serta berpegang teguh kepada nilai-nilai Islam yang sebenar. SOM berhasrat mahu melengkapkan kehidupan generasi muda Muslim dengan amal ibadat yang sempurna. SOM memantapkan program keagamaan dengan cara yang lebih berkesan. Program seperti pengurusan jenazah, penyembelihan halal, tadarus al-Quran, tayangan video da Qiamullai boleh dijayakan dengan kerjasama Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (MAIDAM), Yayasan Islam Terengganu dan Jawatankuasa Masjid. SOM mampu menjayakan prinsip TTB ke-2 iaitu menyemarakkan masjid dan surau sebagai sumber penyatuan masyarakat

1.
Rakyat Negeri Terengganu
(Pemohon yang bukan rakyat Negeri Terengganu tetapi bermastautin lebih 10 tahun di Negeri
Terengganu perlu mendapat perakuan daripada Pengerusi JKKK Kawasan masing-masing).

2.
Jumlah pendapatan bulanan pemohon tidak melebihi RM1,500.00 sebulan (berdasarkan
gaji pokok).
3.
Pemohon yang belum berkahwin pada tarikh pengisian borang.
4.
Berumur di antara 21 hingga 40 tahun.
5.
Hendaklah menjadi ahli dalam salah satu badan sukarela dalam Negeri Terengganu.
6.
Hendaklah memberi khidmat sukarela kepada JKKK, Agensi Kerajaan dan Badan Sukarela.
7.
Pemohon wajib mendaftar sebagai Daftar Pemilih di Terengganu (dikecualikan kepada
pemohon yang berumur 21 tahun pada tahun semasa) .
8.
Kerajaan Negeri berhak menolak permohonan dan meminda syarat-syarat di atas dari masa ke
semasa tanpa sebarang notis.

Syarat Kelayakan


Komuniti Orang Muda (KOM)

KOM memupuk semangat kerjasama dan melahirkan masyarakat penyayang di kalangan orang muda. KOM diaktifkan dengan pelbagai program termasuklah gotong-royong, kunjungan muhibbah dan aktivit kemasyarakatan. KOM bekerjasama dengan ramai pihak termasuklah Pejabat Daerah, Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), Kelab Rukun Tetangga (KRT) dan pertubuhan belia. Sesuai dengan prinsip TTB ke-7, Seruan Perpaduan, harapan KOM adalah mahu melahirkan generasi orang muda yang prihatin, cakna dan membina perpaduan unggul di kalangan masyarakat

1.
Rakyat Negeri Terengganu
(Pemohon yang bukan rakyat Negeri Terengganu tetapi bermastautin lebih 10 tahun di Negeri
Terengganu perlu mendapat perakuan daripada Pengerusi JKKK Kawasan masing-masing).

2.
Jumlah pendapatan bulanan pemohon tidak melebihi RM1,500.00 sebulan (berdasarkan
gaji pokok).
3.
Pemohon yang belum berkahwin pada tarikh pengisian borang.
4.
Berumur di antara 21 hingga 40 tahun.
5.
Hendaklah menjadi ahli dalam salah satu badan sukarela dalam Negeri Terengganu.
6.
Hendaklah memberi khidmat sukarela kepada JKKK, Agensi Kerajaan dan Badan Sukarela.
7.
Pemohon wajib mendaftar sebagai Daftar Pemilih di Terengganu (dikecualikan kepada
pemohon yang berumur 21 tahun pada tahun semasa) .
8.
Kerajaan Negeri berhak menolak permohonan dan meminda syarat-syarat di atas dari masa ke
semasa tanpa sebarang notis.

Syarat Kelayakan


Suka Orang Muda (SukOM)

SukOM meraikan hasrat golongan muda dalam pelbagai lapangan sukan seperti bola sepak, futsal, bola jaring, sepak takraw, badminton, boling, sukan air dan permainan tradisional. SukOM membentuk generasi muda yang sihat dan cergas betepatan dengan jolokan Terengganu Kuasa Baru Sukan Negara. SukOM menganjurkan pelbagai program berkaitan sukan seperti pertandingan, lawatan dan latihan bagi mencungkil bakat orang muda. SukOM menjalinkan kerjasama dengan Majlis Sukan Negeri Terengganu (MSNT) serta persatuan-persatuan sukan negeri dan kebangsaan. 

1.
Rakyat Negeri Terengganu
(Pemohon yang bukan rakyat Negeri Terengganu tetapi bermastautin lebih 10 tahun di Negeri
Terengganu perlu mendapat perakuan daripada Pengerusi JKKK Kawasan masing-masing).

2.
Jumlah pendapatan bulanan pemohon tidak melebihi RM1,500.00 sebulan (berdasarkan gaji
pokok).
3.
Pemohon yang belum berkahwin pada tarikh pengisian borang.
4.
Berumur di antara 21 hingga 40 tahun.
5.
Hendaklah menjadi ahli dalam salah satu badan sukarela dalam Negeri Terengganu.
6.
Hendaklah memberi khidmat sukarela kepada JKKK, Agensi Kerajaan dan Badan Sukarela.
7.
Pemohon wajib mendaftar sebagai Daftar Pemilih di Terengganu (dikecualikan kepada
pemohon yang berumur 21 tahun pada tahun semasa) .
8.
Kerajaan Negeri berhak menolak permohonan dan meminda syarat-syarat di atas dari masa ke
semasa tanpa sebarang notis.

Syarat Kelayakan


Perantau Orang Muda (PROM)

PROM aktiviti Kerajaan Negeri bersama anak-anak Terengganu yang menetap atau belajar diluar negeri Terengganu. 
1.
Rakyat Negeri Terengganu
(Pemohon yang bukan rakyat Negeri Terengganu tetapi bermastautin lebih 10 tahun di Negeri
Terengganu perlu mendapat perakuan daripada Pengerusi JKKK Kawasan masing-masing).

2.
Jumlah pendapatan bulanan pemohon tidak melebihi RM1,500.00 sebulan (berdasarkan gaji
pokok).
3.
Pemohon yang belum berkahwin pada tarikh pengisian borang.
4.
Berumur di antara 21 hingga 40 tahun.
5.
Hendaklah menjadi ahli dalam salah satu badan sukarela dalam Negeri Terengganu.
6.
Hendaklah memberi khidmat sukarela kepada JKKK, Agensi Kerajaan dan Badan Sukarela.
7.
Pemohon wajib mendaftar sebagai Daftar Pemilih di Terengganu (dikecualikan kepada 
pemohon yang berumur 21 tahun pada tahun semasa) .
8.
Kerajaan Negeri berhak menolak permohonan dan meminda syarat-syarat di atas dari masa ke 
semasa tanpa sebarang notis.

Pada yang rasa cukup syarat boleh cuba isi? Akak Sha sudah merasa sebelum berkahwin dulu, sempat la kan.huhuhu. Sha kena alert juga dengan dana ini bukan apa boleh mohon apa yang bersesuaian untuk mak dan adik-adik Sha.

Untuk lebih lanjut dan permohonan korang boleh klik sini --> http://danattb.terengganu.gov.my/. Masukkan no kad pengenalan dan klik semak, kemudian pilih mana yang bersesuaian dan buat permohonan baru.

Sekian, perkongsian.

14 comments:

  1. Salam singgah kak shalimar..


    Untung kan anok teranung.. heee
    sini banyok dana.. dana remaja la.. Macam macam dana 😍

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..guna kemudahn yg diberi utk kebaikan

      Delete
  2. Untungnyer jadi anak Trang.. saya ni menumpang cari makan online biz je kat Terengganu. Jgn lelaskan peluang ya org2 Terengganu

    ReplyDelete
  3. bukan anak ganu xleh mintak la.. untung siapa anak ganu ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu..cikma pon xleh mitok dh..bini org kan..ahaha

      Delete
  4. wah.. untungnya warga teranung. bolehla share pada sedara mara sebelah suami.

    ReplyDelete
    Replies
    1. share2..sape yg cukup syart bleh cuba apply

      Delete
  5. TQ for the info. Untung jadi oranggggg tganunggggg

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. Alhamdulillah Kak Ita..dana ni lama dh..Sha pun sempat merasa sebelum kahwin dulu

      Delete

Terima Kasih Daun Keladi