Hot Posts

6/recent/ticker-posts

Workout Paling Mudah Sepanjang Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Adalah Berjalan Kaki

Berjalan Kaki Adalah Workout Paling Mudah Sepanjang Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan | Berjalan kaki bukan lagi menjadi rahsia yang mana boleh ianya menjadi cara terbaik untuk mendapatkan bentuk dan mengurangkan beberapa inci dari pinggang kita. Sayangnya, berjalan kaki tidak semudah itu. Sama ada dengan jadual yang sibuk, rumah yang penuh dengan anak-anak atau cuaca buruk, kadang-kadang berjalan kaki untuk bersiar-siar boleh menjadi rumit dan di sinilah cara berjalan di rumah perlu dilakukan. Bersesuaian dengan keadaan negara kita yang sedang menjalani Perintah Kawalan Pergerakan yang memerlukan kita berada di kediaman masing-masing dalam jangka waktu yang agak lama, jangan biarkan berat badan kita bertambah. Apakah senaman paling mudah? Berjalan kaki di dalam rumah adalah senaman paling mudah dilakukan.



Inilah yang perlu kita ketahui mengenai berjalan kaki dirumah dan bagaimana ia dapat membantu kita membakar kalori apabila pilihan senaman lain adalah terhad.


APA ITU “HOUSE WALKING’’?

Memberi fokus pada mendapatkan dari titik A ke titik B, berjalan kaki bertujuan untuk mendapatkan langkah-langkah dalam bila-bila masa. Ini mungkin berjalan kaki dalam waktu yang singkat iaitu selama 10 minit, atau berjalan berjalan selama 30-minit di hadapan TV. Pada penghujung hari, tambah 5-10 minit dan lebih berkesan membantu anda mencapai matlamat berat badan daripada kita tiada senaman langsung.


TIPS UNTUK “HOUSE WALKING’’?


Walaupun ia mungkin tidak dapat dilakukan pada mulanya, berjalan kaki di rumah adalah mudah selagi anda mempunyai pelan asas. Berikut adalah beberapa tips yang boleh anda gunakan untuk mendapatkan latihan berjalan kaki yang baik dari keselesaan rumah anda :


1. TETAPKAN "STEP GOALS"


Menetapkan matlamat jumlah langkah yang realistik memberi anda jumlah tertentu untuk dicapai dalam satu hari. Ini memberi insentif untuk kita bangun dan bergerak apabila kita mendapati ianya belum mencukupi. Ia juga memberikan kita cara untuk mengukur langkah-langkah anda di dalam rumah berbanding hari-hari ketika anda dapat berjalan di luar atau di atas treadmill.

Kita juga boleh menetapkan matlamat untuk meningkatkan jumlah langkah anda setiap minggu dengan 1000 langkah, yang mana boleh menjadi cara yang terbaik untuk maju dan terus mencabar diri sendiri untuk meningkatkan kecergasan kita.


2. DAPATKAN FITNESS TRACKER


Pada zaman yang serba maju ini, peranti untuk kita mengira langkah dan juga menyediakan data lain, seperti kalori yang dibakar, yang boleh digunapakai dalam menjejaki jumlah tahap kecergasan kita. Sesetengah peranti kecergasan ini juga memberi arahan apabila anda tidak bergerak dalam beberapa ketika, menjadikannya kita mudah untuk terus berada di landasan target. Banyak peranti yang kita boleh muat turun daripada android yang menyediakan peranti pengesan pergerakan kita secara percuma, jadi tak ada alasan untuk kita tidak mendapatkannya.



3. BERGERAK SEBANYAK YANG MUNGKIN

Jika kurang bergerak, kuranglah langkah yang dapat, tetapi jika semakin banyak langkah kita akan dapat lebih. Sila buat pusingan sekitar rumah kita setiap 15 minit, berjalan semasa mahu menukar rancangan TV kegemaran anda. Jangan duduk terlalu lama di mana-mana pada siang hari dan anda akan terkejut berapa banyak kalori tambahan yang boleh dibakar.


4. TAMBAH LATIHAN BERAT BADAN KETIKA BERJALAN

Ya, berjalan di dalam rumah selama 30 minit pada satu masa atau tempat yang sama adalah sedikit membosankan. Salah satu cara untuk membakar kalori dan buat sesuatu yang lebih menarik adalah untuk menggantikan langkah anda dengan beberapa latihan berat badan yang berlainan. Lunges, pushups, squats, kickers butt atau sidekicks adalah beberapa jenis latihan yang kita boleh cuba. Untuk setiap 3-5 minit berjalan kaki di tempat anda siap, berhenti dan lakukan satu set 10-15 ulangan senaman. Latihan jenis ini bagus untuk mendapatkan langkah-langkah dan toning seluruh tubuh anda.


5. CUBALAH : SET INTERVAL


Terdapat banyak video dan latihan berjalan yang boleh anda lakukan di rumah jika anda menghadapi masalah untuk mendapatkan  idea sendiri. Selain berjalan sambil kita multitask, inilah contoh langkah selang berjalan di rumah yang boleh kitaa lakukan apabila kita mempunyai 15-20 minit untuk bergerak.

Tetapkan masa: 6-8 minit

Jumlah set: 2-4

Berjalan di kawasan rumah selama 3-5 minit. Berjalan kaki ini Nampak mudah untuk pusingan pertama, tetapi cuba untuk mengambil langkah sebanyak mungkin dalam pusingan berikutnya.
Melakukan satu set berjalan lunges selama satu minit, berselang-seli kaki.

Berjalan dengan lutut tinggi atau lakukan satu set pukulan punggung selama satu minit. Ini sepatutnya dilakukan secepat mungkin mengikut langkah yang anda boleh lakukan.
Lengkapkan banyak burpe yang boleh anda kendalikan dalam satu minit.



FAEDAH BERJALAN KAKI

1. Menyihatkan jantung, mengurangkan risiko penyakit jantung dengan merendahkan paras kolesterol.

2. Mengawal tekanan darah dan mencegah risiko penyakit darah tinggi dan strok.

3. Mengurangkan risiko penyakit diabetes. Berjalan meningkatkan keupayaan badan untuk memproses gula dengan lebih baik dan membantu melancarkan aliran darah.

4. Mengawal berat badan dan membantu membentuk tubuh badan menjadi menarik.

5. Mengurangkan stres. Berjalan membantu merangsang penghasilan hormon endorfin yang membuatkan kita lebih ceria dan sihat.

6. Mengekalkan kekuatan otot.

7. Mengurangkan risiko osteoporosis

8. Mengekalkan kestabilan dan mengurangkan risiko jatuh terutama kepada golongan warga emas.

9. Mampu meningkatkan keyakinan diri.


Macam mana? Jangan lupa mengaktifkan diri kita sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan ini, maklumlah bila ada di rumah bermacam juadah yang kita sediakan. Usahlah biarkan diri kita mendapat penyakit lain dengan tidak menjaga pemakanan dan bersenam. Bangun dan aktifkan diri jadi dapatlah kita menguatkan badan sekali gus memberi masa kepada kita untuk fokus pada diri dan keluarga.

#StayAtHome

Post a Comment

2 Comments

  1. Thanks! Tips menarik. Tak bermaksud duduk rumah tak boleh duduk saja kan. Kene aktifkan diri juga.

    ReplyDelete
  2. I'm with my usual routine hehe

    ReplyDelete

Terima Kasih Daun Keladi