Saturday, January 18, 2020

Makan Tengahari Di Kedai Nasi Arab Di Seri Iskandar Perak | Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Hari ini Sha nak kongsikan satu tempat makan di Seri Iskandar, Perak. Kalau dah namanya bekerja di kawasan ini, semestinya kena selalu mempelbagaikan tempat makan bila tiba waktu rehat kerana ada satu masa kita akan bosan dengan kedai makan yang selalu kita jamu selera. Baru-baru ini rakan pejabat Sha memperkenalkan satu kedai makanan arab di Seri Iskandar Perak, biasanya Sha dengar sahaja mereka bercerita tentang satu kedai masakan arab jadi kali ini Sha sendiri berpeluang untuk merasai sendiri juadah yang ada. Kedai yang Sha maksudkan adalah Restoran Lazeezi, jika korang ada singgah di Seri Iskandar untuk makan citarasa arab bolehlah singgah ke sini.


Lokasi Restoran Lazeezi ini adalah sebaris dengan Restoran Chillex Concept Seri Iskandar. Dkatakan diusahakan oleh orang syria. Kawasan Seri Iskandar memang sesuai dibuka pelbagai menu kerana penduduknya adalah pelbagai bangsa disebabkan wujudnya universiti antarabangsa seperti Universiti Teknologi Petronas (UTP) dan Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) lain.


Dekorasi ringkas Restoran Lazeezi. Korang boleh nampak Shawarma di bahagian depan sekali. Di bawah Sha sertakan menu yang Sha pernah cuba di Restoran Lazeezi ;

shakshuka

Set kegemaran Sha sendiri iaitu Shakshuka. Pada awalnya Sha tak tahu pun Shakshuka ini memang didatangkan satu set dengan Mulawah, kali pertama terorderlah 2 keping mulawah. Mulawah yang macam roti canai ditaburi habbatus sauda. Mulawah dimakan bersama padanannya iaitu masak telur hancur bersama sos cili, sos tomato, bawang, jintan dan rempah hitam. Harga untuk set ini hanya Rm 6.00.

Shawarma Sandwich Cheese

Falafel Platter : 12 crispy Falafel Rings, dihidangkan dengan flate bread dan garlic sauce.

Yop makan Shawarma Rice


Selain Shakshuka, Sha juga sukakan Shawarma Salad. Harga Rm 10.00.


MENU DI RESTORAN LAZEEZI SERI ISKANDAR, PERAK
( Restoran makanan arab di Seri Iskandar )








Jika korang nak ke Restoran Lazeezi korang boleh berkunjung lebih kurang pukul 1 petang. Restoran ini terletak sebaris dengan Kafe Chillex Concept dan Kafe La Cushy Seri Iskandar. Pekerja di sini juga boleh berbahasa Inggeris dan bahasa melayu juga.

Sunday, January 12, 2020

Langkah Mengendali Pesakit Influenza Kanak-Kanak | Assalamulaikum dan salam sejahtera. Kementerian Kesihatan kini mengharapkan ibu bapa lebih peka memastikan kesihatan anak-anak dan tidak menghantar anak ke sekolah jika sakit. Hal ini berikutan penularan virus Influenza di negara kita. Influenza merupakan jangkitan dengan menunjukkan gejala utama seperti demam selesema, batuk dan gejala lain seperti sakit kepala, sakit otot, sakit sendi, sukar bernafas, cirit birit dan kelesuan. Wabak yang disebabkan oleh virus bermusim itu boleh mengakibatkan jangkitan demam selesema yang ringan terhadap kumpulan orang biasa tetapi boleh menyebabkan jangkitan teruk kepada golongan berisiko tinggi seperti kanak-kanak, orang tua, ibu mengandung dan mereka yang mempunyai penyakit kronik lain.

Langkah Pencegahan virus Influenza



  • Jika terdapat keperluan, gunalah ubat paracetamol mengikut dos yang tepat, di samping mendemah bahagian badan seperti kepala, kaki dan badan dengan tuala basah (tepid sponging);
  • Elakkan daripada memberi ubat Non-Steroidal Anti Inflammatory Drugs (NSAIDS) untuk mengurangkan demam kerana terdapat bukti klinikal yang menunjukkan penggunaannya boleh meningkatkan risiko komplikasi jangkitan influenza seperti radang otak di kalangan kanak-kanak;
  • Memastikan pesakit minum secukupnya supaya kekal terhidrat; dan
  • Sila bawa pesakit tersebut berjumpa doktor dengan segera sekiranya demam tidak berkurangan atau mempunyai gejala penyakit influenza seperti demam selsema atau flu, sakit tekak, batuk dan gejala lain seperti sakit kepala, sakit otot, sakit sendi dan kelesuan.

Bagaimana Virus Influenza Berjangkit




Siapa berisiko tinggi mendapat Virus Influenza


Selain itu, sebagai langkah pencegahan penularan jangkitan influenza pula, KKM mengingatkan orang ramai agar sentiasa mengekalkan tahap kebersihan diri yang tinggi, kerap membasuh tangan dengan menggunakan air dan sabun atau hand sanitizer, mengamalkan adab batuk yang baik dan cara hidup sihat. Orang awam secara amnya dan golongan berisiko tinggi khususnya adalah digalakkan untuk mendapatkan suntikan vaksin influenza di fasiliti kesihatan swasta di seluruh negara. Bagi mereka yang mempunyai gejala jangkitan influenza adalah dinasihatkan untuk mengamalkan perkara berikut:



  • Berehat di rumah dan tidak pergi ke tempat awam dan sesak dengan ramai. Sekiranya perlu ke tempat awam, kita dinasihatkan untuk memakai penutup hidung dan mulut (face mask) dengan betul bagi mengelakkan penularan jangkitan melalui pernafasan

  • Menutup hidung dan mulut dengan tisu, tuala atau sapu tangan apabila batuk atau bersin. Seterusnya, tisu yang telah digunakan perlu dibuang dengan segera ke dalam tong sampah;
  • Elakkan dari berkongsi peralatan peribadi seperti tuala, sapu tangan dan sebagainya dengan orang lain.
  • Segera berjumpa dengan doktor untuk pemeriksaan bagi mendapatkan rawatan lanjut sekiranya gejala bertambah teruk seperti demam dan batuk, sakit tekak yang berterusan.
Di dalam keadaan sekarang kita perlu peka dan cuba elakkan daripada terkena virus. Semoga kita dan ahli keluarga kita terutama anak-anak yang berada di taska, rumah pengasuh, tadika dan sekolah dijauhkan daripada segala penyakit. Jangan ambil mudah, cuba amalkan apa yang sepatutnya.

Thursday, January 09, 2020

Tips Bagaimana Menghadapi Ahli Keluarga Yang Terlibat Dengan Penyalahgunaan Dadah | Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Dadah seperti yang umum tahu adalah musuh No 1 Negara. Meninggalkan dunia penagihan dadah adalah bukan sesuatu yang mudah kerana bagi Sha ianya berbentuk subjektif bukan objektif dengan hanya katakan saya mahu berubah, saya tak nak ambil dadah lagi . Kenapa Sha berkata sebegini? Kerana sepanjang terlibat dengan pemulihan dadah, diakui sendiri oleh ribuan klien yang sedang menjalani hukuman menjalani pengawasan dalam komuniti. Hal ini disokong dengan adanya kes klien berulang sehingga lanjut usia.


Pemulihan penagihan dadah memerlukan usaha sepanjang hayat kerana penagihan dadah adalah satu penyakit kronik yang mudah berulang (chronic relapsing disease) dan berpanjangan. Ini bermakna, penagihan dadah ini akan kekal dengan individu yang menyalahgunakannya pada masa yang panjang, di mana terdapat individu yang bergantung dengan dadah untuk hidup. Namun, individu yang terlibat dalam penagihan dadah ini boleh dipulihkan dan mampu berhenti menggunakan dadah.

Penagihan dadah menyebabkan individu sukar untuk berfungsi dalam kehidupan sehariannya. Ia memberi kesan kepada bagaimana individu tersebut bertindak dengan keluarganya, di tempat kerja dan dalam masyarakat. Ia adalah sesuatu yang sukar dan mencabar bagi mengubah banyak perkara pada satu-satu masa dan tidak kembali kepada tabiat yang lama.

Bagaimana Menghadapi Ahli Keluarga Terlibat Dengan Penyalahgunaan Dadah?


Pelbagai reaksi yang biasa Sha hadapi sama ada dalam bentuk positif dan negatif apabila klien/orang awam atau ahli keluarga datang untuk mengadu tentang ahli keluarga terdekat telah terlibat dengan penyalahgunaan dadah dan tidak kurang mengesyaki penglibatan berdasarkan perubahan orang yang dimaksudkan. Bagi yang dapat mengesan perubahan diucapkan syabas kerana ianya menunjukkan anda mengambil berat tentang ahli keluarga anda. MARAH & TERKEJUT adalah reaksi normal kita sebagai manusia tetapi setiap masalah yang timbul pasti ada usaha untuk selesaikannya.

Antara yang korang boleh buat adalah :


1. Jangan panik dan terus melenting.
Kenalpasti apa tindakan yang korang perlu ambil. Paling penting korang kena berfikir dalam keadaan bertenang, jadi ambillah masa untuk tenangkan diri terlebih dahulu. Jika ada keluarga atau rakan yang dipercayai, korang boleh berkongsi dan meminta pendapat.

2. Bersedia untuk menghadapi pelbagai kemungkinan.
Untuk masalah sebegini korang perlu berfikir panjang dan jadilah seorang yang waras.

3. Mencari maklumat tentang dadah yang diambil.
Kenali dadah yang ahli keluarga korang ambil. Ketahui jenis, kesan dan tanda-tanda.

4. Dapatkan kaunseling atau nasihat daripada agensi penguatkuasaan berkaitan dadah seperti AADK.
Jangan segan untuk merujuk kes ini kepada pihak berwajib. Negara kita mempunyai Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) dibawah Kementerian Dalam Negeri (KDN) sebagai tempat untuk rujukan.

5. Jiwa kena kuat & positif kerana tidak semua penagih tidak baik.
Ahli keluarga korang mesti korang kenal bagaimana mereka dengan korang sendiri. Sama ada orangnya tidak membawa masalah atau memberi masalah kepada keluarga.

6. Ketahuilah sokongan daripada keluarga adalah penting untuk mengawal kebergantungan kepada dadah.

MENYOKONG ANAK BUKAN DENGAN MENGHALANG ANAK MENJALANI RAWATAN PEMULIHAN.

Masalah penagihan dadah memang sukar ditangani. Penagih seolah-olah tidak insaf untuk pulang ke pangkal jalan. Hakikatnya, tidak semua penagih seperti itu, malah ada yang bersusah-payah untuk pulih tetapi tetap gagal. Bagi memastikan penagih tidak menagih semula, sokongan dan pembabitan keluarga dalam program pemulihan amat penting. Dapati usaha memulihkan penagih lebih berjaya apabila keluarga memberi sokongan khususnya daripada ibu bapa dan adik-beradik.

Rawatan dan pemulihan yang komprehensif melalui pendekatan pemulihan dalam institusi dan pemulihan dalam komuniti. Penekanan telah diberikan kepada pelaksanaan program psikososial, rawatan perubatan dan latihan kemahiran dan kerjaya serta meluaskan pendekatan kerohanian dan keagamaan.

AADK juga sentiasa berusaha meningkatkan keberkesanan rawatan dan pemulihan yang meliputi keperluan fizikal, mental, sosial dan spiritual supaya individu yang terperangkap dalam penagihan dadah ini  boleh mendapatkan semula kehidupan mereka kembali dan hidup bebas dadah.  Peluasan perkhidmatan AADK telah dilakukan dalam usaha untuk menyediakan rawatan dan pemulihan selama mereka memerlukannya.

Jika korang perasan, drama yang sedang ditayangkan di TV3 iaitu Adellea Sofea lakonan Mira Filzah & Ungku Ismail pada jam 7.00 petang adalah suatu drama yang menarik untuk ditonton kerana jarang sekali jalan cerita membabitkan hero seorang penagih dadah jenis kokain.


Sha tak sabar nak tunggu kesudahan drama ini, adakah pengakhiran yang baik atau sebaliknya? Setakat ini ahli keluarga ramai yang menyokong dan tidak kurang ada yang menjadi syaitan untuk menyebabkan Fir "trigger" sekali gus mencetus rasa rindu kepada dadah kembali.

Kesimpulannya, tips yang Sha nyatakan adalah berdasarkan pengalaman menghadapai ahli keluarga penagih. Bagi keluarga yang menyokong, korang memang kuat dan selalu menyentuh hati kami dan dalam didoakan keluarga kita yang tersilap langkah dapat kembali ke pangkal jalan. Suka Sha tekankan di sini, ramai yang tanya penagih dadah boleh berubah ke? BOLEH. Ramai ke yang dah pulih? TAK RAMAI TAPI ADA kerana ianya perlu ada kekuatan dalaman daripada mereka sendiri. NAK KUAT? Perlulah SOKONG.

Tuesday, January 07, 2020

Drama Adellea Sofea | Bermula 6 Disember 2019 yang lepas, drama Adellea Sofea mengisi slot Akasia TV3 setiap isnin hingga jumaat pada jam 7.00 petang. Drama yang yang dibintangi pelakon-pelakon hebat yang memainkan peranan kuat dalam drama ini adalah Mira Filzah, Ungku Ismail Aziz , Jasmine Suraya, Roy Azman, Fazlina Ahmad Daud, Bella Dally, Josiah Hogan, Fizo Omar, Uchee Fukada, Kazar dan ramai lagi. Setiap watak yang ada dalam drama ini memberi pengajaran yang berlainan.


Sinopsis Adellea Sofia

Adellea Sofea adalah watak yang dilakonkan oleh Mira Filzah, seorang anak sulung dalam keluarga berkerja sebagai pensyarah dan selalu diaju soalan perkahwinan. Sofea berkenalan dengan Firdaus (Fir) lakonan Ungku Ismail. Ungku Ismail ingin mengahwini Sofea walaupun baru kenal dan ibu Fir pun berkenan dengan Sofea dan memujuk Sofea menerima Fir sehingga mereka berkahwin. Kebahagiaan perkahwinan mereka diduga dengan pelbagai dugaan termasuk selepas  kantoi Fir sebenarnya penagih dadah sejak bangku sekolah. Walaupun terluka Sofea mengambil keputusan untuk terus setia bersama Fir dan membantu Fir untuk pulih.

Apa yang menarik tentang Adellea Sofea ? Nilai-nilai murni

Untuk pertama kali Sha tertarik dengan drama ini adalah kerana Sha tahu ada babak yang dilakonkan di Klinik Cure & Care Sungai Besi (AADK), teringin juga nak tengok apa peranan AADK dalam drama ini maklumlah bukan selalu drama-drama melayu menyelitkan elimen pemulihan dadah dalam sesebuah karya.

Drama ini menekankan pentingnya kekuatan tali kekeluargaan dalam menyokong perubahan ke arah kebaikan terutamanya dalam kepulihan daripada penyalahgunaan dadah.

Berubah ke arah kebaikan pastinya ada cabaran yang akan dilalui seperti rakan yang negatif, hadir untuk menimbulkan trigger (pencetus) kepada penggunaan dadah kembali.

Watak Sofea yang tidak membuat keputusan dalam keadaan marah.

Keegoan seseorang biarlah bertempat.

Di dalam suatu perkahwinan, suami isteri haruslah mengambil tanggungjawab masing-masing dan tidak terlalu menyerah tugas pada satu bahu sahaja walaupun sibuk berkerja. Nilai ini kita boleh lihat watak mama dan papa Firdaus & Ilya.

Tidak kira dalam kebahagiaan atau kesempitan, sentiasalah mengingati padaNya Yang Maha Besar mohonlah kekuatan daripadaNya.

Bolehkah seorang penagih dadah meninggalkan dadah?

Jawapannya TIDAK MUSTAHIL dan ada contoh yang berjaya meninggalkan dunia penagihan tetapi kepulihan adalah sepanjang hayat. Mereka perlu berwaspada dan menjaga diri sendiri supaya mereka tidak kembali ke kancah penagihan.

Kini berbaki 6 hari lagi daripada 28 episod drama Adellea Sofea, jom sama-sama kita tonton apakah kesudahan pengorbanan Sofea.
Fungsi Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) Dalam Masyarakat | AADK dan masyarakat berpisah tiada itulah perumpamaan yang sesuai untuk menggambarkan AADK memerlukan sokongan masyarakat sekeliling untuk sama-sama mencegah penyalahgunaan dadah di negara ini. Ada siapa peduli masalah dadah kalau tidak ada ahli keluarga yang terlibat? Pentingkah ambil tahu tentang pencegahan penyalahgunaan dadah? AADK selalu menekankan terutamanya jika ada ceramah di mana-mana sama ada di sekolah, institusi pengajian tinggi (IPT) , tempat kerja dan komuniti tentang dadah dan memperkenalkan apakah fungsi AADK sebenarnya dalam masyarakat. Sha kongsikan di sini bagi memudahkan korang mengenali AADK, hal ini kerana di luar sana selalu Sha diajukan soalan seperti apakah tugas AADK dalam usaha memerangi penyalahgunaan dadah di Malaysia.



Fungsi AADK Dalam Masyarakat

Bercakap tentang fungsi AADK, Sha ingin memperkenalkan unit-unit utama yang ada di dalam AADK. Setiap unit memainkan peranan penting yang berlainan fungsi, untuk kali ini Sha memfokuskan kepada fungsi yang ada di AADK Daerah, untuk pengetahuan korang AADK ada di setiap daerah seluruh negara Malaysia.

Bahagian/Unit Di dalam AADK


Unit Pencegahan


Suka Sha kongsikan tentang Unit Pencegahan terlebih dahulu kerana memegang pepatah "Mencegah Lebih Baik Daripada Mengubati". Unit Pencegahan adalah tunggak penting dalam menyampaikan mesej pendidikan tentang bahayanya dadah dan menyeru segenap masyarakat untuk sama-sama ambil kisah. Menjadi unit yang penting kerana perlu menjalinkan hubungan baik dengan orang awam, sekolah, institusi pengajian tinggi (IPT), tempat kerja sektor swasta dan sektor awam. Setiap tahun akan ada peruntukan untuk menjalankan program bersama masyarakat dan menjalankan ujian urin seperti mana saranan kerajaan setiap kakitangan perlu menjalani saringan ujian urin termasuklah kakitangan AADK sendiri. Tidak lupa juga selain rakyat biasa, unit pencegahan banyak berhubung dengan pemimpin masyarakat setempat untuk mengetahui keadaan setiap kawasan di bawah tanggungjawab setiap AADK Daerah. Selain ceramah, AADK juga cuba memenuhi jemputan mengadakan pameran antidadah dan keluar bertemu masyarakat.

Pencegahan merupakan strategi jangka panjang yang bertujuan untuk melindungi seseorang dari terlibat dengan penyalahgunaan dadah. Untuk mencapai tujuan ini, seseorang itu perlu meningkatkan faktor pelindung dan mengurangkan faktor berisiko. Dengan wujudnya kekuatan ini, setiap individu akan berjaya mencegah dirinya dari terlibat dengan gejala dadah walaupun ia mudah dan senang diperolehi.

Unit Rawatan, Perubatan & Pemulihan


Unit Pemulihan menjalankan program ke atas klien yang telah dijatuhkan hukuman menjalani pemulihan di dalam komuniti ( klien pengawasan ). Tempoh pengawasan adalah 2 tahun atau 3 tahun yang mana mereka perlu mengikuti program-program pemulihan bersama AADK bersama Pegawai Pemulihan yang ada. Jika korang nak tahu, untuk program pemulihan bersama AADK meliputi beberapa menu program dan kerohanian. Pendek kata jika di AADK Daerah, Unit Pemulihan adalah unit yang akan berhubung terus dengan klien yang sedang menjalani program pemulihan.

Objektif Unit Rawatan, Perubatan & Pemulihan :
  • Merawat dan memulihkan individu yang terlibat dalam penyalahgunaan dadah.
  • Mengekalkan kepulihan individu.
  • Membantu seseorang individu kembali kepada gaya hidup sihat tanpa dadah.
  • Memperbaiki status kesihatan dan mengurangkan risiko kesihatan akibat tingkahlaku penagihan.
  • Memperbaiki status sosial dan integrasi individu untuk berfungsi secara produktif dalam keluarga, tempat kerja dan masyarakat.

Unit Penguatkuasaan & Keselamatan


Agensi Antidadah Kebangsaan menguatkuasakan, menjalankan fungsi seperti yang dinyatakan dalam Seksyen 6 Akta AADK 2004 kecuali Akta Dadah Berbahaya 1952, Akta Dadah Berbahaya (Langkah-langkah Pencegahan Khas) 1985 dan Akta Dadah Berbahaya (Perlucuthakkan Harta) 1988.

Di dalam penguatkuasaan Akta Penagih Dadah (Rawatan dan Pemulihan) 1983, penekanan telah diberikan kepada  seksyen-seksyen seperti berikut:



Fungsi Unit Penguatkuasaan & Keselamatan

  • Melaksanakan Operasi Mengesan Dan Menangkap Orang Yang Disyaki (OYDS) Penagih Dadah
  • Pengurusan Orang Kena Pengawasan (OKP)
  • Pengendalian aduan berkaitan dengan permasalahan dadah
  • Pembukaan kertas siasatan ke atas OKP yang telah melanggar syarat-syarat pengawasan
  • Pendakwaan ke atas kertas siasatan yang telah mendapat arahan tuduh daripada Timbalan Pendakwa Raya
  • Pemantapan Pematuhan Pengurusan Keselamatan dan Institusi Pemulihan Dadah
Unit-unit yang ada ini sangat berkaitan satu sama lain dan perlu selalu bekerjasama dalam mencegah, membantu kepulihan klien pengawasan dan memastikan klien mengikut syarat-syarat pengawasan berdasarkan perintah mahkamah.

Selain menjalankan pemulihan dalam komuniti, AADK juga mempunyai beberapa institusi yang menjalankan pemulihan dalam institusi seperti Pusat Pemulihan Narkotik ( PUSPEN ), Klinik Cure & Care dan Cure & Care Service Centre (CCSC).

Friday, January 03, 2020

Hari Pertama Persekolahan Sesi 2020 | Alhamdulillah bersyukur ke hadrat Ilahi kerana kita masih berpeluang melangkah ke tahun baru iaitu tahun 2020. Tidak terlambat rasanya untuk Sha mengucapkan Selamat Tahun Baru buat rakan-rakan dan pembaca sekalian. Semoga apa yang terjadi sepanjang 2019 kita jadian panduan dan lonjakan untuk lebih baik pada tahun ini dan seterusnya sama ada dari segi duniawi, rohani dan akhirat. Tahun ini Sha tidak keluar ke mana-mana untuk menyambut tahun baru hanya lepak di rumah bersama keluarga dan tidur tahun 2019 bangun tahun 2020 lah pendek kata tambah pula di Ipoh tak ada sambutan macam dulu, setiap tahun diadakan di setiap daerah di dalam negeri Perak. Alhamdulillah pada tahun ini kedua-dua anak Sha telah memasuki alam persekolahan iaitu Abang Zaryth sudah darjah 2 manakala Adik Nur pula Prasekolah 5 tahun.


Pengalaman Menghantar Anak Hari Pertama Sekolah Tahun 2020


Media sosial 1 dan 2 januari 2020 meriah dengan perkongsian rakan-rakan ibu melayan kerenah anak-anak di hari pertama persekolahan. Sha sebagai seorang ibu pun seronok melihat pelbagai ragam anak-anak yang pertama kali ke sekolah seperti anak kedua Sha iaitu Adik Nur sendiri yang mula melangkah ke Pra Sekolah di umur 5 tahun. Memandangkan Abang Zaryth sudah darjah 2, dia dah kenal dan tahu mana tempat nak tuju jadi tak ada masalah bagi Sha dan suami, tambah pula dia pun teruja berjumpa dan bersama rakan-rakan sekelas dia masa darjah satu.


Tahun 2020 adalah kali pertama untuk Adik Nur menjejakkan kaki ke sekolah. Alhamdulillah, senang bangun pagi iaitu jam 6.00 pagi untuk bangun dan bersiap. Sebenarnya Sha risau juga sebabnya Adik Nur tak dibiasakan bangun awal selalunya hantar rumah pengasuh angkat dia masuk kereta kemudian angkat masuk rumah pengasuh pun dia tak sedar. Memang jarang dia akan bangun awal kalau dibiarkan lebih-lebih lagi kalau hari cuti..ehehehe


Adik Nur memang awal-awal mintak nak pakai tudung bila pergi sekolah, jadi ibu layankan sahaja dia.


Adik Nur adalah antara murid paling awal masuk kelas, jadi ibu apalagi ajak Adik Nur selfie dulu selepas Adik Nur bersalam dengan cikgu dan mommy. Selepas sahaja selfie Sha tak tunggu lama, terus gerak ke dewan untuk menjenguk Abang Zaryth pula. Tidak lama berada di sekolah kerana semuanya baik-baik sahaja dan Sha meninggalkan anak-anak di bawah tanggungjawab guru-guru mereka. Mudah-mudahan cikgu baik, anak ibu pun baik.


Tahun ini juga adalah tahun pertama Abang Zaryth memasuki kelas agama. Ibu sedikit keliru kerana sistem pembelajaran agama di sini agak berlainan berbanding ibu dahulu, maklumlah negeri pun lain kan. Demi tidak mahu Abang Zaryth ketinggalan dalam ilmu agama Ibu mendaftarkan Abang Zaryth ke sekolah agama rakyat paling dekat dengan kediaman. Jadi setiap hari Abang Zaryth akan belajar di 2 buah sekolah berlainan. Ermmm.. ibu dulu sekolah biasa dan kelas agama di sekolah sama, kelas sama tak perlu ke mana-mana hanya perlu tunggu ustazah KAFA datang ke sekolah.

Ibu tak minta banyak pun, biarlah Abang Zaryth dan Adik Nur dapat belajar dengan baik. Menuntut ilmu yang elok untuk bekalan dunia dan akhirat.

Follow Us @shalimarmohdyusof