Hot Posts

6/recent/ticker-posts

Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam Tahun 2020

Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam Tahun 2020 | Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. InsyaAllah esok 18 Disember 2019 adalah pembayaran gaji terakhir tahun 2019 bagi penjawat awam. Bagi sesetengah orang ada yang sangat mengambil berat tarikh pembayaran gaji bulanan diatas beberapa sebab terutamanya bagi membuat perancangan kewangan. Tarikh pembayaran gaji adalah ditetapkan mengikut Arahan Perbendaharaan 105 dan surat kelulusan Kementerian Kewangan Malaysia merujuk MOF. BSKK. 600-2/2/3 Jld 3(37) bertarikh 19 November 2019. Di sini Sha kongsikan Tarikh Pembayaran Gaji Bulanan Bagi Tahun 2020 yang telah dikeluarkan oleh Jabatan Akauntan Negara Malaysia.

Jadual Pembayaran Gaji Bulanan Penjawat Awam Tahun 2020


Pembayaran gaji adalah sebulan sekali ini juga berpandukan tarikh-tarikh perayaan yang ada di Malaysia. Dengan adanya jadual pembayaran gaji bulanan bagi penjawat awam atau kakitangan awam ini dapatlah membantu ketua keluarga yang berkhidmat untuk membuat susun atur kewangan keluarga bagi tahun semasa.

Kepentingan Tarikh Pembayaran Gaji Bulanan Dan Pengurusan Kewangan


1. Membolehkan kita mencapai matlamat yang ditetapkan.

2. Memastikan penggunaan sumber kewangan yang lebih baik.

3. Mendisiplinkan diri dalam merancang penggunaan wang dan perbelanjaan.

4. Memberi kita peluang untuk menghargai wang atau gaji yang diperolehi selepas berpenat lelah bekerja setiap hari.

5. Bagi Sha sendiri jadual gaji adalah penting untuk membuat bajet kewangan perbelanjaan diri sendiri dan keluarga. Maklumlah penggunaan gaji Sha sendiri adalah berlainan setiap tahun, komitmen bulanan juga berubah mengikut keperluan dan kepentingan. Tarikh-tarikh gaji ini dapatlah membantu Sha membuat target atau senarai target yang mahu dicapai setiap tahun. Perancangan ini adalah penting bilamana ada bulan yang bilangan harinya panjang untuk ke gaji seterusnya. Apa-apa pun pengurusan kewangan sendiri dan keluarga adalah amat penting bagi mengelakkan kita kesempitan duit sebelum tibanya tarikh gaji terdekat.

6. Membantu mengelakkan keberhutangan pada perkara yang tidak perlu.

Walaubagaimanapun tarikh pembayaran gaji ini adalah bergantung kepada pindaan oleh Jabatan Akauntan Negara Malaysia (JANM) dan perubahan biasanya akan dimaklumkan segera. Jadi ambillah langkah bijak mengatur sumber kewangan bulanan anda supaya matlamat kita dapat merasa nikmat penat lelah.

Post a Comment

4 Comments

  1. 3 kali gaji awal.
    aduh, aida kurang suka :) hi hi hi...

    ReplyDelete
  2. senang orang kerja gomen kan gaji dah ada schedule siap2 hehe :) pepandai la bajet ye Sha

    ReplyDelete
  3. waalaikumussalam. oh harini lah gaji nya ye. baru tau. huhuhu

    ReplyDelete
  4. wahh dah keluar dahh. boleh lah rancang cuti tahun 2020 pula hahaha

    ReplyDelete

Terima Kasih Daun Keladi