Tuesday, August 27, 2019

Sambutan Ringkas Hari Lahir Adik Nur Yang Ke-4 | Assalamualaikum dan salam sejahtera semua . 26 Ogos 2015 adalah tarikh bermakna buat Sha dan keluarga kerana pada tarikh itu Sha telah melahirkan anak kedua Sha iaitu Nur Zaryth Fathia yang kini telah genap usia 4 tahun. Adik Nur juga sama seperti Abang Zaryth, jika waktu Abang Zaryth overdue selama 10 hari (had ketika tahun 2012) bagi Adik Nur pula adalah selama 7 hari tempoh yang diberi oleh pihak hospital. Walaubagaimanapun semua proses dipermudahkan tidak perlu menjalani paksaan kerana selepas daftar masuk wad Sha akan rehat dan merasai kontraksi serta keluar tanda untuk bersalin. Maka pada pukul 6.00 petang pada tarikh 26 Ogos 2015 lahirkan seorang puteri yang menghiasi keluarga Sha.

Selamat Hari Lahir Ke 4 Tahun Nur Zaryth Fathia

Family Potrait
Ibu simpan kenangan kita kat sini ya sayang. Adik Nur pun asalkan ada kek hari lahir dia pun dah seronok sangat.
Kek Birthday Dari Living Bread Bakery
Hari lahir Adik Nur kali ini Ibu pilih Kek Opera (rasa tiramisu) daripada Living Bread Bakery yang Sha beli di cawangannya di D'Mall Seri Iskandar waktu rehat tengahari.
Adik Nur Dan Ibu
Nampak tak muka birthday girl yang senyum panjang ni. Balik rumah berapa kali ucap terima masih pada ibu dan ayah sebab beli kek untuk dia. Pagi ini Sha potong separuh lagi kek yang tinggal untuk dia bawa ke rumah mak pengasuh dia, katanya nak makan dengan mak pula.

 Restoran Eat & Repeat Cawangan Bandar Seri Iskandar, Perak

  

Sebenarnya Sha dah banyak kali teringin nak mencuba makanan disini selepas kawan pejabat bercerita tentang restoran ini. Akhirnya dapat juga Sha mencubanya, bukan apa lama dah teringin nak makan dalam mangkuk kecil macam kat sini punya persembahan. Lokasi pun hanya sebaris dengan restoran yang Sha biasa makan iaitu Restoran Chillex Concept Seri Iskandar.

 

Sha sengaja datang awal ke Restoran Eat & Repeat ini kerana mahukan keselesaan untuk menyambut hari lahir Adik Nur. Tak ada orang masa itu jadi tak adalah segan sangatkan nak nyanyi sikit untuk Adik Nur dan main potong-potong kek pun tak ada yang memandang. ahahahaha... sebenarnya sebelum datang sini Sha dah whatapps pihak restoran untuk buat tempahan takut tak ada meja, tapi diaorang cakap waktu Sha nak datang biasanya tak ada pelanggan sangat jadi legalah sikit.


Di sini ada beberapa menu dengan hidangan menggunakan mangkuk saiz kecil dan setiap mangkuk makanan adalah berharga Rm1.90. Pada malam itu Sha telah mencuba Nasi Lemak, Nasi Ayam Kunyit, Nasi Putih Ayam Cincang, Soto Ayam,Mee Kari,Sagu Gula Melaka dan Ice Cream Kuah Kopi.

Jika korang sejenis memang makan saiz besar mungkin tidak berapa puas makan dengan saiz hidangan yang ada tapi untuk merasa boleh sangat. Sha suka dengan Nasi Putih Ayam Cincang kerana sedap dan ada sambal nasi lemak mungkin rasanya pedas-pedas gitu. Jika korang ke Seri Iskandar bolehlah mencuba makanan Di Restoran Eat & Repeat Cawangan Seri Iskandar ini.



Bagaimana Nak Bercuti Dengan Bajet Kecil ? Boleh Sahaja Dengan Beberapa Tips Percutian Bajet | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Selepas satu bulan lebih memegang amanah menanggung kerja rakan sepejabat yang sedang mengambil cuti bersalin akhirnya Sha sudah boleh mula bercuti maklumlah kalau tanggung kerja tidak boleh bercuti selama 28 hari dari tarikh mula tanggung kerja. Sejak berkeluarga Sha dan suami akan memastikan setiap tahun akan ada percutian keluarga walaupun tidak jauh tetapi asalkan dapat menghabiskan masa bersama-sama di luar. Ramai yang takut untuk keluar bercuti kerana risaukan perbelanjaan yang tinggi walaupun sebenarnya kita sudah dapat mengira secara kasar kos percutian tersebut. Melalui pengalaman travel Sha yang kebanyakkannya adalah percutian bajet jadi Sha nak kongsi tips berdasarkan pengalaman Sha selama ini.

Tips Merancang Percutian Bajet


1. Pemilihan Lokasi Pelancongan
Mencari lokasi percutian yang anda impikan adalah memainkan peranan penting dalam menentukan bajet percutian anda. Tentukan sama ada anda mahu ke pulau, taman tema atau pusat peranginan. Pilih destinasi berdasarkan aktiviti disediakan seperti penginapan, kos pengangkutan, makanan dan lain-lain.

2. Tabung Pelancongan
Wujudkan tabung percutian. Tetapkan jumlah tabungan mingguan atau bulanan mengikut bajet percutian yang anda pilih. Sha sendiri biasanya akan ada satu tabung atau menyertai kutu tunai di pejabat. Cara ini bukan sahaja digunakan oleh tetapi juga rakan-rakan Sha yang lain.

3. Perancangan Perjalanan
Menyediakan perancangan perjalananan seperti tambah nilai Touch & Go ( boleh periksa kos tol secara online), tempat makan, tempat menarik yang anda mahu pergi sama ada memerlukan pembelian tiket masuk atau tidak. Jika setiap tempat itu ada pelbagai lokasi menarik, pertimbangkan dan bincangkan bersama keluarga anda.

4. Ketahui musim tempat pelancongan
Jika anda ingin ke luar negara, ketahui musim negara yang bakal anda jelajahi sama ada musim panas atau sejuk. Kalau sejuk mungkin belanja lebih tinggi kerana memerlukan persediaan lebih untuk membeli pakaian tebal ketika berada di sana.

5. Tempahan awal
Kebiasaanya bagi orang yang suka melancong jauh, mereka apa amat peka dengan promosi yang ada ditawarkan seperti promosi penginapan, promosi penerbangan. Jadi rajinkan diri anda untuk membuat sedikit kajian harga dan menempah awal.

6. Penginapan berdapur
Berdasarkan pengalaman juga setiap kali melancong, kos paling tinggi adalah kos makanan. Jadi jika ahli keluarga ramai anda boleh mencari penginapan yang mempunyai dapur seperti rumah inap atau apartment. Anda boleh berbincang dan berpakat untuk membeli bahan basah dan membuat aktiviti memasak bersama-sama.

Percutian Di The Cedar Villa Bidor Perak.
7. Tukar wang asing paling murah
Banyak perkhidmatan pertukaran wang asing di Malaysia ini. Anda boleh cari mana-mana cawangan tukar wang asing yang terdekat dengan anda dan pilih mana satu yang menawarkan kadar tukaran yang paling rendah, jadi bolehlah anda berjimat sikit.

Bercuti Di Medan, Indonesia
8. Bincang dengan ejen pelancongan
Antara negara yang teringin Sha nak pergi adalah negara Korea. Jadi Sha perlu mencari Pakej Percutian Ke Korea yang mana satu menawarkan pakej pelancongan paling menarik. Jika anda memilih untuk mengambil pakej anda  boleh berbincang dengan ejen pelancongan anda sendiri.

Bagi Sha dengan perancangan awal pastinya kita tidak ada alasan untuk tidak dapat melancong ke mana-mana kecuali ada sesuatu yang tidak dapat dielakkan. Sesetengah orang menganggap percutian yang gah adalah bercuti di tempat mahal tapi pada Sha percutian yang menggembirakan adalah yang paling penting.

Monday, August 26, 2019

Rahsia Kulit Lebih Sihat Dengan BioXcellent Colla White Diamond | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Apabila usia makin meningkat pasti nutrisi dalam tubuh badan kita semakin berkurangan dan kita memerlukan pemakanan tambahan untuk menampung apa yang diperlukan oleh badan kita. Begitu juga dengan Sha apabila memasuki usia 30an badan tak seperti zaman 20an, perubahan akibat kekurangan nutrisi dalam badan akan dizahirkan pada wajah seseorang dan yang paling terang lagi bersuluh adalah kulit wajah kita yang menjadi tumpuan pertama setiap mata yang memandang. Untuk orang seperti Sha iaitu sejenis yang tidak mengenakan solekan ke mana-mana kecuali ada hari istimewa pastinya inginkan kulit yang sihat dan berseri walaupun tidak bersolek untuk keluar berhadapan dengan dunia luar. Tidak bersolek tidak bermakna kita tidak mengambil berat tentang penampilan cuma tidak berhias tetapi tetap mahu dipandang cantik luaran..huhuhuhu.


Colla White Diamond amat sesuai dengan Sha kerana ia membantu mengatasi kulit kusam dan bahan-bahan botani yang digunakan menguatkan lagi produk ini sesuai diamalkan untuk membantu membaiki kembali struktur kulit Sha yang kerap terdedah kepada sinar matahari.

BOTANICAL BEVERAGE MIX
ACTIVE INGREDIENT

⇛ Campuran beri (diperkaya dengan anti oksidan)
⇛ Collagen Tripeptide
⇛ Astaxanthin
⇛ Acacia gum
⇛ Ekstrak buah anggur
⇛ Tomato
⇛ Epal
⇛ Strawberi & Buah delima

Daripada bahan-bahan semulajadi untuk menghasilkan Colla White Diamond ini pun kita pun boleh agak apakah rasanya. Ya rasanya masam-masam buah tidak manis sangat dan rasa semulajadi sahaja. Sha lebih suka bancuh Colla White Diamond dengan menggunakan air sejuk.

KELEBIHAN COLLA WHITE DIAMOND :

Tidak rugi jika korang cuba amalkan Colla White Diamond ini kerana banyak kelebihan yang akan korang dapat pendek kata memang ianya dicipta khusus untuk membantu mengembalikan atau menjadikan kulit korang lebih baik dan sebenarnya ia tidak hanya untuk kulit.

⇛ Sesuai utk membantu masalah liang pori terbuka,
⇛ Dapat membantu melembapkan dan menganjalkan kulit,
⇛ Dapat membantu masalah pigmentasi,
⇛ Dapat mengurangkan masalah lingkaran gelap bawah mata,
⇛ Mengecutkan jerawat dan membantu mengatasi masalah parut jerawat
⇛ Dapat membantu kulit supaya lebih sihat, lembap, gebu dan halus..
⇛ Membaik pulih struktur kulit
⇛ Kulit lebih cerah, anjal, gebu dan lembap
⇛ Menghilangkan garisan halus dan kedutan
⇛ Mengaktifkan sintesis penghasilan kolagen dalam tubuh
⇛ Melindungi dari sinaran UV, radikal bebas dan pencemaran
⇛ Mencantikkan kuku lebih kuat dan atasi keguguran rambut
⇛ Sesuai untuk lelaki dan perempuan berumur 16 tahun ke atas


TIPS DAN PANTANG UNTUK MENDAPATKAN KESAN YANG TERBAIK



•    Jika korang ingin mengatasi MASALAH JERAWAT sila pantang susu, makanan bergoreng dan kicap soya.

•    Elakkan pengambilan KAFEIN kerana boleh mempercepatkan penuaan. 


•   Ketika period lebih baik berhenti guna terlebih dahulu kerana sistem penyerapan badan masih lemah jadi membazir jika diminum.

•   Jarakkan waktu pengambilan selama 5 jam jika ambil UBAT dari 
hospital/klinik.

•   Jarakkan 1-2 jam pengambilan dengan produk jika mengambil 
apa2 jenis produk/supplement/jamu lain. 


•    Sesuai diambil selepas kandungan/baby yang berusia 4 bulan keatas untuk ibu 
mengandung/ ibu menyusu. 


•    Produk slimming/detox TIDAK SESUAI untuk ibu menyusu atau ibu 
mengandung

•    Amalkan minum AIR MASAK 2-3 liter untuk kesan terbaik.

•    Jika mempunyai MASALAH KESIHATAN sila rujuk doktor atau pakar 
kesihatan terlebih dahulu sebelum mengambil apa-apa jenis produk.

•    Produk yang MEMPUNYAI KOLAGEN tidak digalakkan dan tidak sesuai 
untuk pengguna yang mempunyai masalah alahan makanan laut atau masalah 
kulit sensitif atau masalah resdung.

•    Boleh bancuhkan dgn air suam, air biasa atau air sejuk tapi pastikan betul-betul larut 
dahulu sebelum minum.

•    Produk ini sesuai diambil selepas sarapan atau sebelum tidur. (waktu yang 
dicadangkan ialah sebelum tidur kerana penyerapan waktu malam lebih tinggi) 



PENGUMUMAN PENTING

•   Produk Bioxcellent bukan diperbuat daripada ubat. Bioxcellent tidak dapat bantu menyembuh penyakit kronik anda . 


•   Produk Bioxcellent hanya makanan tambahan anda seharian. Bioxcellent hanya membantu mengimbangkan nutrisi yang kekurangan dalam makanan seharian anda. Produk Bioxcellent adalah produk yang diperbuat daripada makanan seharian kita seperti sayur-sayuran, buah-buahan dan kolagen daripada ikan . PRODUCT BIOXCELLENT ADALAH SUPERFOOD. . 


•    Produk Bioxcellent cuma ada No.Reference Dari Kementerian Kesihatan Malaysia(KKM) dan dikategorikan sebagai makanan. Product ini tidak ada No. MAL kerana No. MAL hanya untuk produk yang diperbuat daripada ubat / dikelaskan sebagai ubat.


Apa lagi korang tunggu? Dapatkan Colla White Diamond korang sekarang di cawangan watsons terdekat atau boleh sahaja beli secara online.

Website: http://www.bioxcellent.com/ 
Facebook: Bioxcellent
Instagram: @bioxcellent
“SIHAT CANTIK SELALU”

Saturday, August 24, 2019

Kuew Teow Kicap Sedap Di Kedai Kopi Mat Jasak Ipoh Perak | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hari ini Sha nak kongsi dengan korang satu tempat makan baru kegemaran Sha iaitu Kuew Teow Kicap. Sebenarnya ini bukan kali pertama Sha makan kuew teow kicap maklumlah menetap di Perak pun dah 8 tahun, kiranya sudah merasa beberapa tempat kedai kuew teow kicap di sekitar Ipoh Perak. Tapi kali ini Sha betul-betul jatuh cinta dengan kedai yang baru dibuka tapi kalau sebut namanya pastinya ianya amat terkenal di Ipoh, Perak.

Kedai Kopi Mat Jasak Ipoh Perak


Kedai Kopi Mat Jasak yang Sha maksudkan adalah terletak di tengah pekan Ipoh, Perak. Kedudukannya mungkin ramai yang tak perasan kerana jalannya agak sibuk berhampiran lampu Isyarat.


Setakat ini, hari ini adalah kali kedua Sha singgah ke sini kerana terpikat dengan Kuew Teow Kicapnya. Korang tengohlah persembahan Kuew Teow Kicap di sini agak menarik dan menggiurkan.  Kalau nak minum pula Sha memilih Nescafe Tarik kerana memang terbaik dan kena dengan tekak Sha.

Menu Kedai Kopi Mat Jasak Ipoh, Perak


 

Jika ada ahli keluarga yang tak makan jenis mee, kuew tow atau bihun korang jangan risau kerana Kedai Kopi Mat Jasak ini juga menyediakan menu pelbagai Nasi Goreng. Pertama kali Sha ke sini Sha ambil menu Nasi Goreng Pataya untuk Abang Zaryth dan rasanya memang sedap sampai ayahnya yang dah kenyang tak leh tahan kenyang pun masih nak ulang makan nasi goreng Abang Zaryth..ahahaha...

Lokasi Kedai Kopi Mat Jasak Ipoh Perak


 
Sha sebenarnya tidak arif jalan mana lokasi sebenarnya Kedai Kopi Mat Jasak ini. Peta yang Sha lakar ini adalah berpandukan risalah semasa pembukaan kedai ini. Orang Ipoh mungkin boleh teka dah dimana terletaknya kedai ini yang mana kawasannya kebanyakkan kedai cina iaitu kedai ubat dan kedai kraf. 

Maaf pada yang komen dalam group Ipoh Ipoh Ajer sebab tak dapat nak tag lokasi kedai makan ini. Jadi kita kongsikan petanya sahaja okeh. Untuk pengetahuan korang juga kedai ini dibuka pada pukul 8.00 pagi hingga 10.00 malam dan TUTUP SETIAP HARI ISNIN. Hari pertama Sha datang ke kedai kopi ini ramai juga adik-adik FoodPanda tengah tunggu order.

Friday, August 23, 2019

Percutian Semasa Cuti Sekolah Pertengahan Penggal 2 2019 | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Agak terlambat untuk kongsi tapi sebagai catatan atas talian Sha untuk keluarga kecil Sha, Sha nak juga simpan kenangan di blog kesayangan Sha ini. Cuti Pertengahan Penggal 2 baru-baru ini selama 1 minggu termasuk Cuti Hari Raya Korban Sha tidak mengambil cuti kerana tahun ini giliran Sha berhari raya di Perak dan cuti rehat Sha pun tak banyak. Tapi itu tidak menjadi alasan untuk Sha dan suami tidak meraikan anak-anak walaupun kami hanya bercuti di hari minggu. Setakat ini mampu bawa anak-anak jalan dalam negara sahaja itupun belum pusing satu Malaysia lagi..ahahahaa.. Orang kata nak bercuti kena ada banyak duit, ribu-ribu tapi sebenarnya terpulang pada bajet dan perancangan kita macam Sha hanya buat dan janji dengan anak-anak yang mana mampu. Sebabnya bila berjanji kalau tak dapat penuhi memang tak bestlah kan jadi ukurlah poket sendiri.

Nikmati Cuti Sekolah Jimat Dan Gembira


Sabtu [ 17 Ogos 2019 ]

Sha dan keluarga bergerak dari rumah pada jam 7.30 pagi. Kami merancang untuk bersarapan ke Ikea Batu Kawan, Pulau Pinang memandang kami belum berkesempatan singgah ke Ikea yang baru dibuka ini. Lebih kurang jam 9.45 pagi kami sampai di Ikea Batu Kawan, kiranya agak lambat kami bersarapan pada pagi itu. Di Ikea Batu Kawan kami hanya ambil nasi lemak, bubur nasi, sup cendawan dan meatball, kami kongsi makan apa yang ada.

 Ikea Batu Kawan, Penang.


 Percutian jimat sekitar Penang Dan Perak.

Selesai makan Sha dan suami hantar anak-anak ke Smaland iaitu taman permainan yang ada di Ikea. Tapi sayangnya Adik Nur tak dapat menyertai Abang Zaryth kerana belum cukup tinggi iaitu minimum 100 cm manakala maksimum 130cm. Jadi kami tinggalkan Abang Zaryth sahaja di Smaland, di sini korang jangan risau untuk tinggalkan anak-anak InsyaAllah dengan tahap keselamatan yang ada anak korang selamat dalam jagaan kakitangan Smaland kerana hanya siapa yang daftar menghantar anak sahaja boleh mengambil anak. Walaubagaimanapun hanya 1 jam sahaja dibenarkan meninggalkan anak di Smaland, cukup 1 jam kakitangan akan buat panggilan pada penjaga.


Agak bertenang window shopping di Ikea kalau salah seorang anak tak ada..ahahhahaha..kalau tidak asyik bergaduh je Abang Zaryth dan Adik Nur. Kali ini tidak lama kami pusing tapi kalau dah ke sini memang mustahillah tak beli apa-apa walau sekadar beli tuala sahaja. Jumlah hangus di Ikea untuk barang yang tak dirancang adalah RM 93.00 tak termasuk makan sarapan.

Selepas ambil Abang Zaryth di Smaland, kami alas perut terlebih dahulu dengan ais krim, karipap Ikea kegemaran suami juga roti sosej. Sha cuma banyak minum kopi sahaja dengan roti sosej, suami suka sangat karipap Ikea sebab dalamnya ada telur.


Selesai sahaja urusan di Ikea Batu Kawan, kami memulakan perjalanan ke TeddyVille Museum Penang. Dalam pukul 2.30 petang kami sampai ke muzium ini, disambut oleh kakitangan muzium. Pada fikiran Sha muzium teddy ini hanya mempamerkan koleksi anak patung teddy terbaru yang comel-comel tetapi rupanya koleksi anak patung teddy dari pelbagai negara dengan pelbagai harga. Banyak juga perkataan "ooooooooooooo" keluar daripada mulut Sha sepanjang melewati muzium Teddy ini. Paling best dapat dengar kembali sejarah Penang melalui karekter patung teddy.

TeddyVille Museum Penang.


Setelah lebih kurang 1 jam setengah kami berada di TeddyVille Museum, kami bergerak ke Hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar, Kedah untuk melawat anak saudara sebelah suami yang mengalami kemalangan jalanraya dan seterusnya berehat dan bermalam di rumah kakak ipar Sha di Pokok Sena Kedah.

Ahad [ 18 Ogos 2019 ]

Tunai Janji Bawa Anak Ke Zoo Taiping

Dari Pokok Sena Sha bersarapan terlebih dahulu di Art Roti Canai, sebuah kedai makan kesukaan suami Sha setiap kali datang ke rumah kakak ipar. Lebih kurang jam 12.00 tengahari barulah kami bergerak ke lokasi yang Sha janjikan pada Abang Zaryth iaitu Zoo Taiping, Perak yang mana lokasinya hanya dalam perjalanan balik ke rumah kami. Lebih kurang jam 3.00 petang kami sampai di Zoo Taiping tetapi cuaca agak tidak mengizinkan kerana langit agak gelap.

Zoo Taiping Perak

Selepas parkir kereta kami terus ke kaunter tiket dan beratur untuk menaiki kenderaan yang disediakan mengelilingi zoo. Siap mengelilingi zoo kami diturunkan dan berpeluang berjalan-jalan sekitar zoo dengan berjalan kaki. Malangnya kami hanya sempat ke kandang gajah dan tidak sempat melihat dekat bada dan seladang kerana hujan lebat mulai turun.

Hujan reda kami meneruskan perjalanan mencari makanan di sekitar Taiping. Jadi kami memilih untuk makan di Pusat Penjaja Taiping yang terletak di hadapan Novotel dan Taiping Mall. Agak ramai yang review makan di sini, jadi kami pilih untuk makan petang di sini dengan menu Kuew Teow Goreng, Nasi Ayam dan Yong Tau Fu.

Pusat Penjaja Taiping , Perak.


Dengan hujan yang tidak henti-henti kami memulakan perjalanan pulang ke rumah. Lebih kurang jam 7.30 petang kami sampai di Batu Gajah, Perak. Alhamdulillah akhirnya Sha dapat menunaikan janji pada anak-anak dan menghabiskan sisa-sisa cuti sekolah mereka dengan gembira.

Selesai cuti sekolah kali ini Abang Zaryth pun mulalah bertanya nanti nak pergi mana lagi. Budak sorang memang suka jalan kecuali jalan ke pasar !!.. ahahhahaa.... rajin tolong ibu masak di dapur tapi ke pasar jangan harap, bosan katanya. Oklah setakat ini sahaja coretan percutian ringkas kali ini.

Sunday, August 18, 2019

Rumah Ronald McDonald Hospital USM Ringankan Beban Keluarga Pesakit Kanak- Kanak di Kelantan | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Siapa suka makan di Restoran McDonald's? Korang perasan tak di setiap kaunter McDonald's pasti ada tabung RMHC Malaysia? Pernah tak korang ambil tahu apakah fungsi tabung berkenaan? Kalau korang tak sempat baca, maklumlah kadang-kadang kita ke kedai makan asyik bersembang bersama kawan-kawan jadi tak tumpu pada maklumat yang ada di kaunter atau di bahagian maklumat tentang RMHC Malaysia. Tapi tidak mengapa, korang boleh ketahui apakah sebenarnya di sebalik tabung RMHC Malaysia ini.


Tujuan Penubuhan Rumah Ronald McDonald Di Hospital Universiti Sains Malaysia Kubang Kerian, Kelantan.


Untuk pengetahuan korang, Persatuan Kebajikan Ronald McDonald (RMHC Malaysia) telah membina Rumah Ronald McDonald (RRM) di Hospital Universiti Sains Malaysia (Hospital USM), Kubang Kerian, Kelantan hasil sumbangan pelbagai pihak termasuklah hasil sumbangan korang di dalam tabung RMHC. Rumah penginapan sementara ini adalah untuk memenuhi keperluan keluarga pesakit pediatrik disamping meringankan beban kewangan ketika anak mereka menjalani rawatan di Hospital USM dengan kos penginapan yang amat berpatutan, berharga RM5 untuk satu malam. Kos penginapan yang sangat berpatutan dengan fasiliti dan kemudahan yang ada berbanding penginapan lain yang ada, melalui pengalaman Sha sendiri hotel diluar hospital paling tidak RM 30.00 sehari.


Pada 6 ogos 2019 yang lepas telah mencatat sejarah apabila Rumah Ronald McDonald di Hospital USM telah dirasmikan oleh YB Dato’ Mohd Amar Abdullah, Timbalan Menteri Besar Kelantan yamg mana ia merupakan rumah kedua seumpamanya di Malaysia selepas Rumah Ronald McDonald pertama telah dibina pada tahun 1999 di Hospital Canselor Tuanku Muhriz Universiti Kebangsaan Malaysia (HCTM-UKM) Kuala Lumpur yang bakal menyambut ulangtahun ke-20. Di peringkat global, Rumah Ronald McDonald oleh RMHC kini mencecah 370 buah di seluruh dunia.


Dato’ Mohd Amar dalam ucapannya berkata, Kerajaan Negeri Kelantan amat gembira melihat inisiatif sebegini yang dilaksanakan oleh RMHC Malaysia. Konsep rumah penginapan sementara seperti ini amat unik kerana ia membolehkan keluarga pesakit yang datang dari jauh untuk berada dekat dengan anak-anak mereka ketika menjalani sesi rawatan yang berpanjangan. Sudah pasti rumah ini akan dimanfaatkan sepenuhnya oleh mereka yang datang ke Hospital USM atau hospital-hospital lain di bandar Kota Bahru ini. Semasa pembukaan rumah ini pada 23 Jun 2019 yang lepas Sha juga melihat orang kampung Sha iaitu dari Besut, Terengganu juga antara yang mendapatkan perkhidmatan ini dan Sha sangat memahami keadaan mereka kerana walaupun mempunyai saudara-mara berdekatan tetapi mempunyai rumah sebegini lebih memberi keselesaan kepada penjaga dan pesakit.




Yang Berhormat Dato’ Mohd Amar Bin Abdullah, Timbalan Menteri Besar Kelantan ketika melawat Bilik Sensori Ronald McDonald yang terdapat di dalam Rumah Ronald McDonald di Hospital USM. Bilik Sensori Ronald McDonald ini dilengkapi dengan peralatan terapi deria yang bersesuaian untuk proses perkembangan emosi, tingkah laku dan pembelajaran seharian kanak-kanak istimewa.

Faktor Pemilihan Rumah Ronald McDonald Di Hospital USM

RRM ditubuhkan di Hospital USM kerana terdapat keperluan yang amat tinggi di mana ia menerima lebih 20,000 pesakit pediatrik setiap tahun. Rumah ini bukan sahaja memberi manfaat kepada rakyat Kelantan yang kebanyakannya mendapatkan rawatan di sini, ia juga akan meringankan beban majoriti besar yang mengunjungi Hospital USM kerana mereka terdiri daripada golongan berpendapatan rendah yang datang dari kawasan luar bandar dan negeri-negeri lain. Selain menjadi hospital yang menyediakan pendidikan tetapi HUSM adalah hospital yang mempunyai pakar tertentu dan menjadi tumpuan pesakit sekitarnya.

Seiring dengan pengiktirafan USM sebagai Universiti Program Pemacuan untuk Kecemerlangan (APEX), ia telah memacu Hospital USM ke hadapan dengan kedudukannya sebagai hospital rujukan utama dan hub kesihatan komuniti di Pantai Timur melalui APEX fasa kedua (bermula tahun 2014 hingga tahun 2025). Kewujudan Rumah Ronald McDonald di sini secara tidak langsung mengukuhkan kedudukan Hospital USM sebagai sebuah hospital yang cakna kepada keperluan pesakit dan waris mereka, khususnya di Pantai Timur.



Azmir Jaafar, Presiden RMHC Malaysia merangkap Pengarah Urusan dan Rakan Operasi Tempatan McDonald’s Malaysia berkata, “RMHC Malaysia komited untuk menyediakan lebih banyak kemudahan seperti ini untuk dimanfaatkan oleh masyarakat. Kita berharap agar melalui kerjasama strategik dengan Kementerian Kesihatan Malaysia, kerajaan negeri dan mana-mana penyedia perkhidmatan kesihatan khususnya hospital-hospital yang berkepadatan tinggi, kita dapat menepati janji RMHC iaitu ‘Keeping Families Close’ atau memastikan famili sentiasa dekat bersama melalui kemudahan Rumah Ronald McDonald ini.”  

Azmir juga menekankan bahawa belanja pembinaan Rumah Ronald McDonald ini yang bernilai kira-kira RM4 juta tidak mungkin berjaya direalisasikan tanpa sumbangan ikhlas daripada pelanggan-pelanggan McDonald’s melalui tabung RMHC Malaysia di semua restoran McDonald’s di seluruh negara, syarikat-syarikat korporat, para pekerja dan juga para francaisi McDonald’s.

Kami berbesar hati dapat memberi kemudahan Rumah Ronald McDonald ini untuk kegunaan ramai, lebih-lebih lagi untuk rakyat Kelantan dan Pantai Timur. Diharapkan dengan adanya rumah ini, ibu bapa lebih senang hati dan selesa menghantar anak mereka untuk menjalani rawatan di hospital,” tambah Azmir.



RMHC Malaysia turut memberi tumpuan kepada 4 program utama untuk membantu kanak-kanak di Malaysia iaitu Rumah Ronald McDonald, Bilik Sensori Ronald McDonald, ‘Gift of Smile’ dan Pek Kembali ke Sekolah bagi pelajar-pelajar sekolah rendah dari keluarga yang memerlukan. Semua program ini meliputi 3 bidang utama RMHC Malaysia iaitu Kesihatan, Pendidikan dan Kebajikan.


Fakta Ringkas Rumah Ronald McDonald, Hospital USM, Kelantan

•    Bilangan bilik tidur: 18 (boleh memuatkan 18 keluarga dalam satu-satu masa).
•    Bilangan katil: 72 katil
•    Kemudahan Bilik Sensori Ronald McDonald: Lengkap dengan peralatan multi deria khas untuk membantu perkembangan kanak-kanak istimewa
•    Kemudahan lain yang disediakan: Ruang makan, ruang istirahat, dapur, bilik dobi, bilik permainan

Seperti mana yang Sha kongsikan semasa Pembukaan Rumah Ronald McDonalds Di HUSM Kubang Kerian, Kelantan untuk mendapatkan perkhidmatan Rumah Ronald McDonald ini adalah perlu memenuhi syarat seperti di bawah.

Bagaimanakah cara untuk memohon Rumah Ronald McDonald Kubang Kerian Kelantan ?

  • Dibuka untuk keluarga pesakit pediatrik sahaja yang berumur 18 tahun dan ke bawah.
  • Pesakit mestilah tinggal di luar kawasan Kota Bharu.
  • Semasa mendapat rawatan di pediatrik, boleh mengambil borang permohonan dan kemukakan ke bahagian kebajikan HUSM.
  • Selepas permohonan diluluskan oleh HUSM barulah layak untuk masuk ke Rumah Ronald McDonald dengan bayaran RM 5.00 sahaja sehari.



 

Program lain oleh RMHC yang terdapat di Hospital USM termasuklah Gift of Smile, yang merupakan program bantuan kewangan penuh untuk kanak-kanak yang dilahirkan dengan sumbing bibir dan lelangit bagi menjalani pembedahan pembetulan.

Sha sangat berbangga menjadi salah seorang terawal yang menjejak kaki ke Rumah Ronald McDonals dan dapat berkongsi berita gembira ini bersama-sama dengan kawan-kawan dan ahli keluarga dikampung memandangkan pesakit di kawasan tempat tinggal Sha adalah layak untuk mendiami rumah ini selain mematuhi syarat lain. Hubungi cawangan Rumah Ronald McDonald di Hospital Canselor Tuanku Muhriz UKM (HCTM-UKM), Kuala Lumpur di talian 03-9173 5994 atau ibu pejabat RMHC Malaysia di talian 03-7843 3388 jika anda berminat untuk menyumbang wang tunai atau menjadi sukarelawan untuk RMHC Malaysia.

Friday, August 16, 2019

Resepi Jeruk Nanas Masam Pedas | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Minggu lepas Sha teringin nak makan nasi minyak jadi belilah timun batang, lobak dan nanas untuk dibuat acar timun, tetapi setakat buat acar sedikit sahaja nanas diperlukan jadi Sha nak makan buat nanas begitu sahaja lah. Bila makan, baru perasan nanas yang Sha beli itu tak manis pun, masam pun tidak rasa tawar sahaja. Sha teringat lama tak makan jeruk nanas jadi Sha cubalah buat jeruk nanas sendiri, kali pertama buat dan memang dah bertahun-tahun Sha tak makan jeruk nanas sebenarnya tapi rasanya tetap Sha ingat sampai sekarang. Korang pernah ke makan jeruk nanas? Kalau korang pun terkena atau terbeli nanas yang tawar korang boleh jadikan jeruk nanas tau. Ok, kat sini Sha kongsikan macam mana korang nak jadikan nanas sebagai jeruk nanas sedap.


Dengan terjadinya jeruk nanas ini tak adalah kejadian membazir buah nanas yang ada. Tapi nasib baik ibu ada geng, tapi tak boleh bagi makan banyak takut jugak anak-anak sakit perut. Kalau korang nak tahu Sha dari zaman budak lagi memang hantu nanas, kalau sebut je terasa nak makan nanas arwah ayah laju je pergi kedai belikan nanas sehinggalah sekarang, waktu rehat kadang-kadang mesti beli nanas sebiji balik potong di pejabat makan dengan kawan yang suka makan nanas juga. Biasa dapat manis je buahnya, kali ini terkena yang tawar tapi tak apalah ada jugak sebab Sha boleh makan jeruk nanas kan.

Resepi Jeruk Nanas


Sebiji nanas saiz kecil - dipotong kecil
segelas air asam jawa
Cili kisar - 2 sudu besar
Garam - sesudu kecil
Gula melaka - lebih kurang sebesar 3 jari
Cuka - 2 sudu besar

Cara Buat Jeruk Nanas


Korang campurkan semua bahan iaitu air asam jawa, gula kisar, garam, cuka dan gula melaka dalam satu periuk kecil dan masak dengan api perlahan sehingga semuanya masak dan gula melaka larut sepenuhnya. Bila sudah siap korang tutup api dan biarkan kuahnya sejuk.

Apabila kuahnya sudah sejuk, korang masukkan nanas yang sudah dipotong tadi ke dalam periuk atau bekas lain sekali dengan kuah. Paling sedap korang letak sahaja dalam peti sejuk sejam dua lepas tu korang dah boleh makan sambil tengok tv.


******************

Bagi yang suka makan jeruk, pedas-pedas masam-masam bolehlah cuba buat. Sha kalau makan jeruk nanas pasti akan licin Sha hirup kuahnya. Korang bayangkanlah bila kuahnya bercampur dengan air nanas itu sendiri, memang terbaik. Sha tak pasti di tempat lain, tapi kalau belah Pantai Timur mungkin dah biasa makan jeruk nanas ini.

Selain daripada makan begitu sahaja, Sha juga makan jeruk nanas bersama nasi putih. Korang nak tahu macam mana perasaannya korang boleh cubalah sendiri. Sedang makan nanas jeruk, teringat pula isi buah rambutan jeruk. Ehhh... kalau korang tak tahan dengan pedas masam janganlah makan banyak pula yea, nanti sakit perut.
SHOPEE SAHUT SERUAN UNTUK KURANGKAN KOS SARA HIDUP DENGAN 9.9 SUPER SHOPPING DAY | Kempen membeli-belah tahunan utama Shopee tawarkan penghantaran percuma dengan perbelanjaan minimum RM9 dan mengumumkan Cristiano Ronaldo sebagai duta jenama terbaru.

Zed Li (left), Head of Business of Shopee Malaysia with Song Hock Koon (right), Director of E-Commerce MDEC at the Shopee 9.9 Super Shopping Day Launch

Dalam tempoh setahun lepas, pihak kerajaan telah melancarkan beberapa inisiatif untuk mengurangkan kos sara hidup di Malaysia. Satu inisiatif yang dilaksanakan baru-baru ini ialah penubuhan Jawatankuasa Tindakan Kebangsaan E-dagang oleh Majlis Tindakan Kos Sara Hidup Negara. Matlamatnya adalah untuk menggalakkan dan mengukuhkan penggunaan e-dagang lantas mengenepikan peranan orang tengah dalam usaha mengurangkan kos barangan pengguna.

Untuk mencapai matlamat ini, pihak kerajaan telah bekerjasama rapat dengan Shopee, platform e-dagang yang terkemuka di Asia Tenggara dan Taiwan, dalam usaha mencari cara untuk mengurangkan kos sara hidup bagi rakyat Malaysia. Salah satu daripada usaha Shopee untuk berganding bahu dengan para peniaga runcit Malaysia adalah mengurangkan sekatan terhadap penglibatan umum dalam ekonomi digital. Tambahan lagi, kos mengendalikan perniagaan di dalam talian jauh lebih rendah. Dengan ini, Shopee menggalakkan para peniaga runcit untuk berkongsi penjimatan kos dengan pembeli, lantas menjadikan beli-belah dalam talian lebih termampu bagi pengguna. Hasilnya, pengguna dapat melihat purata penjimatan sebanyak 20% untuk barangan keperluan harian apabila mereka membeli-belah di Shopee pada hari biasa, dengan potensi penjimatan sehingga 90% semasa kempen membeli-belah utama seperti 9.9 Super Shopping Day.

Akan berlangsung dari 19 Ogos hingga 9 September 2019, kempen ini membawakan tawaran dan diskaun hebat meliputi pelbagai kategori daripada jenama seperti Nutox, HP, L'Oréal, Vinda, Photobook Malaysia, Enfagrow, Universal Traveller, realme, Mr DIY dan Nestle. Untuk terus mendorong penggunaan e-dagang dan menggalakkan rakyat Malaysia memanfaatkan penjimatan ini, Shopee akan menurunkan perbelanjaan minimum untuk penghantaran percuma kepada RM9.

Mengalu-alukan inisiatif itu, Song Hock Koon, Pengarah E-Dagang, Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia, berkata, "Salah satu objektif MDEC adalah untuk menggalakkan penglibtatan rakyat Malaysia dalam ekosistem digital kerana inisiatif sedemikian akan membantu mempercepatkan penggunaan e-dagang dalam keadaan yang mampan dan kos efektif. Kami sentiasa berbesar hati untuk bekerjasama dan menyokong pergerakan industri dan mempercayai bahawa inisiatif terbaru ini akan memberi inspirasi kepada usaha keusahawanan digital."


Ian Ho, Pengarah Urusan Serantau, Shopee berkata, “Misi Shopee sememangnya untuk membawa kesan positif kepada masyarakat tempatan dengan cara yang bermakna dan mampan menerusi inisiatif seperti kempen jualan kami yang akan membolehkan rakyat Malaysia terus membeli-belah dan mendapatkan barangan keperluan tanpa perlu mengeringkan kocek. Pada masa yang sama, saya sukacita untuk mengumumkan kerjasama Shopee dengan duta jenama terbaru kami, Cristiano Ronaldo. Penyertaan beliau dalam Shopee menandakan mercu jaya penting bagi kami. Ini menjadikan kami lebih daripada sekadar sebuah platform membeli-belah kerana kami terus memberi inspirasi kepada pengguna dan mendekatkan mereka dengan bintang-bintang dan selebriti yang terbesar di dunia.”

Pada hari pelancaran 9.9 Super Shopping Day di Grand Hyatt Kuala Lumpur, Shopee mengumumkan duta terbarunya, Cristiano Ronaldo. Sebagai salah seorang atlet yang paling hebat, beliau adalah inspirasi kepada ramai dan dedikasinya untuk bola sepak bergema dengan komitmen Shopee terhadap penggunanya. Beliau akan bekerjasama dengan Shopee di tujuh pasarannya dalam pelbagai aktiviti untuk melibatkan diri dan memberi inspirasi kepada orang ramai di rantau ini.


Kempen 9.9 Super Shopping Day menjanjikan promosi hebat dan hiburan menarik selama tiga minggu dan juga keistimewaan eksklusif yang dibawakan oleh para pemain industri terkemuka:

     Jualan Kilat Shocking Sale - 9 kali sehari, nikmati tawaran serendah RM1.
     Pek Baucar Hebat RM9.90 – Bayar RM9.90 untuk menikmati baucar daripada Shopee, Agoda, dahmakan, Dal.komm Coffee, ZEN Rooms, Grab, BBQ Chicken, Victoria Station, Kkday, Recommend.my, Muslim Pro, MBO, Dunkin Donuts serta Teppanyaki dan dapatkan penjimatan sehingga 17x jumlah wang anda dibelanjakan.
     “One or Not” - 21 motosikal Yamaha, 1 Honda City dan banyak lagi hanya untuk RM1. Jika pelanggan tersebut bukan pembeli terpilih, Shopee menjamin bayaran balik penuh.
     Pemegang kad Standard Chartered Mastercard – Potongan RM15 dengan perbelanjaan minimum RM120. Sah dari 19 Ogos hingga 9 September.
     Shihlin Taiwan – Beli 1 dapat 1 paket percuma Crispy Chicken Cracklings (Ayam Goreng Rangup)
     Wonda Coffee – Rangkaian produk baru eksklusif terlebih dahulu di Shopee, dengan harga pengenalan promosi untuk 300 pelanggan pertama.
     Dunkin Donuts – 2,000 pelanggan pertama dapat menikmati promosi RM0.99 untuk 1 Donut bernilai RM3.50 hanya pada 9 September.
     Burger King - Dapatkan set Whopper Jr & Cheeseburger, minuman dan kentang goreng hanya untuk RM9.90.
     The Alley – Nikmati teh susu boba eksklusif dari RM9. 
     Häagen-Dazs – Nikmati secedok aiskrim pada harga RM9.90 dan dua cedok pada RM19.
     Wakil Penjual Sah Hong Leong Yamaha – Nikmati diskaun eksklusif sehingga 30% bagi pembelian motosikal Yamaha termasuk Yamaha NVX, Y15zr dan LC135 pada 9 September.
     BH Petrol dan Mydin akan memberikan 100 tiket bernilai RM35,000 untu saksikan Dato' Sri Siti Nurhaliza secara langsung di Konsert Mini SimplySiti X Shope.

Ketahui lebih lanjut mengenai duta jenama terbaru Shopee di:

Dapatkan maklumat lanjut tentang 9.9 Super Shopping Day di https://shopee.com.my/m/99

Follow Us @shalimarmohdyusof