SHALIMAR YUSOF

Blog ini dibangunkan untuk catatan peribadi dan perkongsian info bersama pembaca semoga mendapat manfaat

Monday, August 05, 2019

Tempat Sarapan Best Di Ipoh - Restoran Kosiswa Riverside Ipoh, Perak

Tempat Sarapan Best Di Ipoh - Restoran Kosiswa Riverside Ipoh, Perak | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hari sabtu minggu lepas Sha sekeluarga keluar awal sikit, pagi itu suami ajak Sha dan anak-anak bersarapan di luar dan suami ada misi mencari basikal baru untuk abang Zaryth rupanya. Seronoklah Abang Zaryth dapat basikal baru maklumlah dia dah besar, basikal pun dah sesuai untuk Adik Nur pakai pulak. Kesian Adik Nur selalu dapat barang Abang Zaryth je, tapi tak apalah kan bukan boleh pakai lama sangat pun basikal-basikal yang ada tu jadi bolehlah berjimat. Pagi itu kami bersarapan di sebuah restoran yang selalu jugak suami bawak dari sebelum kami kahwin lagi iaitu Restoran Kosiswa Riverside yang terletak di bandar Ipoh, Perak.

Restoran Kosiswa Riverside Ipoh, Perak.


Lokasi Restoran Kosiswa terletak di tengah bandar Ipoh ditepian Sungai Kinta berhampiran dengan UTC Ipoh dan Kompleks Yik Foong Ipoh bersebelahan dengan pusat service proton jalan laxmana. Jadi tak berapa jauhlah nak ke kedai basikal, lepas makan kami terus ke kedai basikal. Restoran ni selalunya memang ramai pelanggan, dari luar hingga ke belakang. Restoran ini bukan sahaja menyediakan sarapan pagi tetapi juga makanan tengahari isitmewa melayu.

Kini terdapat beberapa perubahan dan naik taraf dibuat ke atas Restoran Kosiswa bagi memastikan pelanggan selesa menikmati juadah. Kerusi dan meja pun nampaknya dah bertambah dari sebelumnya. Terdapat satu pentas kecil di sebelah restoran mungkin ada masa kat sini ada persembahan busking, mungkin.

Menu Di Restoran Kosiswa Riverside Ipoh, Perak.


Kegemaran Sha adalah Char Kuew Teow nya yang sedap dan sentiasa mengekalkan rasanya sejak Sha mengenali restoran ini. Char Kuew Teow yang memang mengikut tahap kepedasan yang Sha suka, tapi kalau suami Sha akan minta kurang pedas. Jadi kalau korang ke sini dicadangkan order Char Kuew Teow mak cik ni tau.

Jika Sha tak mengambil Char Kuew Teow biasanya Sha akan makan lontong. Maklumlah bukan senang nak jumpa lontong pagi-pagi kan. Jadi kat sini korang boleh makan lontong, nasi impit dengan kuah kacang pun ada. Lontong kalau pekena dengan sambal bilis memang terangkatlah, tambah kalau pedas-pedas memang tak angkat mukalah Sha hirup kuah sampai licin.

Kepada yang suka pulut kuning, haaaa... memang tepatlah korang pilih Restoran Kosiswa ni sebabnya memang ada pulut kuning. Korang nampak tak betapa meriahnya lauk-lauk pagi kat sini, Abang Zaryth pun teruja apalagi kalau bukan terliur dengan ayam masak merah. Pelbagai pilihan korang nak daging? ada... korang nak sotong ada. Sedia duit jelaa yea.

Tidak ketinggalan pada yang tak makan nasi, goreng-goreng tu korang boleh makan kuih muih seperti popia dan roti jala. Sha suka dekorasi Restoran Kosiswa terkini kerana dah macam hidangan bufet di hotel, pusing-pusing meja panjang gitu.

Meriah makanan yang ada kat sini jadi banyaklah pilihan korang nak makan. Macam yang korang nampak di sini ada Makaroni Cheese, Maggi goreng, Spagheti, Nasi goreng dan bihun goreng.

 
Kalau ada anak yang tak biasa makan berat nasi tau mee boleh sahaja pilih untuk makan sosej, nuget dan kentang.

Yang ini pun sedap, gerai Mee/Bihun/Kuew Teow sama ada korang nak pilih sama ada kuah sup atau kuah kari. Tapi kalau pagi-pagi macam ni Sha tak suka makan yang bersup.

Abang Zaryth dan Adik Nur berkongsi makan, Sha letak makanan satu pinggan je sebab nanti Adik Nur tak habis makan. Kami ambil tempat duduk paling belakang menghadap Sungai Kinta.

Korang yang tinggal di Ipoh mesti dah kenal sangat restoran ni kan. Suami Sha cakap restoran ni antara yang lama di Ipoh, kami kahwin pun dah masuk 8 tahun. Okay kalau korang tercari-cari tempat nak sarapan di Ipoh bolehlah singgah sini nanti.

Restoran Kosiswa Riverside
No 21 Jalan Laxmana
30300 Ipoh, Perak

013-412 8414

Dibuka awal jam 7.30 pagi hingga 3.00 petang

1 comment:

  1. Assalamualaikum..
    Salam ukwah dari saya untuk anda..
    saya sudah follow anda

    Jom follow blog https://www.iyaseo.id/

    Tinggalkan komen dan saya akan cuba membalas komen anda..
    Saya akan berusaha membalas kunjungan anda jika berkesempatan..
    Komen yang baik2 sahaja ye..
    Semoga ikatan ukhwah kita akan berterusan..

    Terima kasih sekali lagi..ya

    ReplyDelete

Terima Kasih Daun Keladi