Rahsia Resepi Kurma Ayam Sedap Cepat Dan Mudah | Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Masih berayakah kawan-kawan? Sha tahun ini memang beraya ala kadar sahaja persiapannya, 10 hari berada dikampung banyak masa di rumah sahaja memandangkan kesihatan mak Sha tidak berapa ok. Bila balik ke rumah sendiri pelbagai menu hadir di fikiran, harapnya Sha tidaklah tersasar jauh daripada landasan iaitu makan secara berhemah. Masa yang agak menghimpit dengan balik kampung di Terengganu kemudian hanya sempat meluangkan masa sekejap tak sampai 1 hari bersama keluarga ipar di Ipoh, hanya 1 hari dapat berehat di rumah menyelesaikan tanggungjawab pada rumah, mendobi segala pakaian kemudian hari ini masuk kerja seperti biasa. Hari pertama kerja selepas raya suami pula perlu ke Sungai Petani untuk berkursus selama 3 hari jadi Sha biasanya akan masak lauk yang paling cepat dan mudah untuk makan bersama anak-anak. Hari ini Sha memilih untuk masak ayam kurma sebabnya bahan-bahan pun dah ada jadi kita masaklah apa yang ada sahaja.

Masak lauk ni tapi suami tak sempat merasa sebab masih berkursus dia tegur macam sedap, warna cantik. Nampaknya perlu masak lagi untuk suami nanti tapi tak boleh masak banyak lah sebab suami kita selalu cakap Sha kalau masak sikit mesti sedap, kalau masak banyak lari rasa..ahahaha..nak buat macam mana bini dia kedekut sikit. Tapi bukan kedekut pun cuma tak pandai sangat masak banyak.

BAHAN-BAHAN MASAK AYAM KURMA

1. 8 ketul ayam

2. Santan

3. 1 pek 25gm rempah kurma Mak Siti (dijadikan pes)

4. 3 ulas bawang merah dikisar

5. 2 ulas bawang putih dikisar

6. 2 cm halia dikisar

7. Rempah 4 sekawan

8. 1 biji kentang dibelah kecil

9. Garam

CARA MEMASAK

1.Tumis rempah 4 sekawan. Kemudian apabila sudah naik masukkan masukkan bawang merah, bawang putih, halia kisar. Tumis sehingga bawang menjadi layu.

2. Setelah itu masukkan rempah kurma. Gaul sehingga sebati.

3. Masukkan santan dan kentang. Biarkan beberap minit untuk masak kentang.

4. Kemudian masukkan masukkan ayam dan gaul sebati.


5. Masukkan santan dan air jika mahukan kuah lebih dan masukkan juga garam.

6. Biarkan mendidih seketika.

7. Sedia untuk disajikan


Cantik elok warna ayam kurma Sha kalau guna rempah Mak Siti, rasa pun cukup memuaskan hati. Biasanya selepas gaji mesti beli belah barangan rumah termasuklah rempah ratus untuk memasak jadi bila cari idea masakan atau lauk menggunakan ayam, ayam masak kurma adalah salah satu menu paling cepat nak sediakan sesuai dengan nasi putih atau nasi minyak juga nasi hujan panas. Sha teringin nak makan Soto pula selepas ini maklumlah raya tahun ini tak jumpa soto lagi.
Teruja Dengan Set A'bloom Daripada Athea | Wanita mana tidak teruja jika bercakap tentang kecantikan walaupun Sha sendiri bukan sejenis yang tidak mengenakan solekan untuk ke mana-mana. Tidak mengenakan solekan tidak bermaksud Sha tidak menyukainya ataupun tidak menjaga kulit muka, sebagai seorang perempuan pastinya akan menitik beratkan kecantikan, kebersihan dan keselesaan kulit terutamanya dibahagian kulit wajah. Maklumlah wajah adalah bahagian utama menjadi tumpuan jika kita bersua dengan sesiapa sahaja, tak gitu?


Althea telah memperkenalkan produk A'bloom yang terdiri daripada kepingan topeng muka yang mempunyai 4 fungsi iaitu Nourishing Avocado Mask, Anti-blemish Peace Mask, Moisturizing Watermelon Mask & Brightening Lemon Lime Mask, selain itu ada juga BHA Blackhead Blaster dan Meringue Puff dalam 2 jenis iaitu Giant Meringue Puff dan Baby Meringue Puff.


Nourishing Avocado Mask

 Kaya dengan antioksidan untuk menyuburkan dan melindungi kulit daripada faktor alam sekitar yang berbahaya dan mencegah kedutan
     Dibuat dengan ekstrak alpukat dan bunga raya untuk kulit lembut yang bersinar

Anti Blemish Peace Mask
  
Membersihkan dan melegakan kulit yang sensitif dan sensitif.
     Dibuat dengan ekstrak pic dan minyak pokok teh untuk mengawal minyak, mengimbangi kelembapan dan membersihkan kulit supaya lembut halus.
 
Moisturizing Watermelon Mask

 Mencegah penghidratan dan melembabkan kulit. Tambahan lavender untuk menenangkan deria.

Brightening Lemon Lime Mask

Mencerahkan kulit secara semulajadi dari dalam.
     Vitamin C dari ekstrak lemon dan kapur menghilangkan bintik gelap dan teh hijau yang mebantu pencerahan ketika merehatkan kulit

Harga 1 keping Rm 2.00 jika beli 10 keping hanya Rm 15.00


BHA Blackhead Blaster (8g)
Rm 16.00

Mudah menanggalkan bintik hitam tanpa pedih dan senang digunakan.
Membersihkan liang pori dengan serta-merta dengan bahan semulajadi
Menyapu kekotoran untuk menghasilkan kulit yang bersih dan menghalang pembentukan blackhead & whitehead kemudian hari.

Cara gunakan pun senang sahaja :

Selepas bersihkan muka, letakkan BHA Blackhead Blaster pada tempat yang dikehendaki. Kemudian urut secara bulatan dengan lembut untuk menyahkan kotoran dan minyak. Akhir sekali bilas dengan air suam.


Giant Meringue Puff (1p) Rm 8.00
Baby Meringue Puff (3p) Rm 11.00

Sesuai untuk yang baru berjinak untuk bersolek
Cepat & memudahkan
Menutup ketidaksempurnaan untuk kulit tanpa cela
Menyerap dan basah dengan sempurna apabila direndam di dalam air

Menarik dan comel semua barangan daripada Althea Korea ini, jika korang ingin memiliki semuanya korang boleh tempah secara atas talian iaitu di 

Aidilfitri 2019 Beraya Di Hospital | Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Seronok membelek media sosial kawan-kawan sama ada di facebook atau instagram dengan hashtag #OOTD yang meriah dan gembira. Berlainan pula untuk Sha sekeluarga pada tahun ini disambut dengan penuh ala kadar kerana keadaan kesihatan Mak tidak memberansangkan. Baju raya adik-adik pun petang sehari sebelum baru raya baru diambil di rumah saudara tukang jahit. Menu raya juga dibuat saat-saat akhir maklumlah ingatkan Mak tak dapat berhari raya di rumah. Malam raya itulah baru Sha dan adik-adik sibuk di dapur menyediakan apa yang sempat seperti nasi tomato, rendang dan ketupat. Alhamdulillah dapat juga 3 batang lemang hasil pemberian sepupu dan kawan arwah ayah. Adik Sha yang bongsu tu sampai tak tidur sediakn juadah, dia je yang paling rajin nak masak..huhuuhu.


Hari raya pertama berjalan dengan lancar, seperti biasa menyambut saudara mara yang sudi singgah ke rumah pada hari mulia itu. Masuk hari kedua Mak minta letakkan dia di dalam bilik tidur, nak berehat katanya yang mana sebelum ini dia banyak berehat di ruang legar rumah kampung Sha sahaja. Mak semakin tiada tenaga. Akhirnya petang hari raya kedua kami terpaksa memanggil ambulans untuk mengambil Mak ke Unit Kecemasan Hospital Besut. Kami terkejut dengan perubahan mendadak Mak, risaunya Allah SWT sahaja yang tahu.

Maka Mak terpaksa ditahan di wad selama 3 malam untuk memantau kandungan gula dalam darah yang mana Mak mengalami hipo teruk. Untuk pengetahuan korang Mak jaga pemakanan kerana baru sahaja membuat pembedahan membuang 3 jari kaki yang tak dapat diselamatkan akibat salur darah yang tidak mengalir dengan baik di bahagian kaki.

5 Syawal 1440H barulah mak dibenarkan keluar wad. Korang doakan Mak dan Adik-adik Sha kuat dalam menempuh dugaan ini. Besar harapan kami untuk melihat Mak kembali sihat dan cergas tak perlulah sampai boleh berlari tapi harap Mak boleh berjalan dan bertenaga kembali dan boleh masuk dapur. Adik-adik yang masih bersekolah, Sha sendiri pun dah lama tak merasa air tangan Mak dan teringat pula adik bongsu beritahu Mak berhasrat nak masak untuk anak-anak raya tahun ini tapi nampaknya hasrat Mak terpaksa ditangguh. Semoga Aidilfitri tahun depan 2020 Mak sihat dan diberikan kesembuhan supaya Mak dapat merealisasikan hasratnya untuk masak juadah bagi anak-anak, menantu dan cucu-cucunya.

Kadang-kadang tak perlu terlalu melihat bahagia orang, kerana masih ada yang diuji dengan ujian berat daripada kami menjadikan kami lebih positif. Mak cepat sihat yeaa... nanti boleh jalan-jalan.
Senarai 36 Penyakit Kritikal Di Bawah Skim Perlindungan B40 | Skim perlindungan kesihatan nasional mySalam adalah inisiatif Kerajaan Pakatan Harapan yang bertujuan menyediakan perlindungan kesihatan takaful percuma kepada 3.8 juta individu B40 yang juga penerima Bantuan Sara Hidup (BSH) 2019 berumur 18 hingga 55 tahun, serta pasangan mereka. Inisiatif ini menjadi realiti melalui kerjasama dengan syarikat insurans, Great Eastern Holdings yang telah menyumbang caruman dana permulaan sebanyak RM2 bilion ke dalam dana amanah mySalam. Kerjasama ini merupakan contoh model Kerjasama Awam Swasta (Public Private Partnership) yang tulen, ke arah membina rangkaian perlindungan sosial yang lebih baik untuk rakyat Malaysia.

Sebagai permulaan, Skim ini akan ditawarkan melalui Great Eastern Takaful Berhad, pengendali takaful yang didaftarkan di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 dan dikawal selia oleh Bank Negara Malaysia.

Mereka yang layak akan dimaklumkan melalui SMS di mana mereka dilindungi di bawah Skim ini. Skim ini menyediakan pembayaran sebanyak RM8,000 satu kali / sekaligus sekiranya mereka disahkan menghidapi mana-mana satu daripada 36 penyakit kritikal seperti kanser, penyakit jantung, distrofi otot, Alzheimer, dan lain-lain. Selain itu, skim mySalam juga menyediakan bayaran penggantian pendapatan sebanyak RM50 sehari untuk tempoh maksimum 14 hari, atau RM700 setiap tahun, kepada mereka yang menerima rawatan di mana-mana hospital kerajaan


1. Penyakit Alzheimer / Demensia Teruk

Kemerosotan atau hilang keupayaan intelektual yang disahkan dengan penilaian klinikal dan ujian imej diakibatkan oleh Penyakit Alzheimer atau Dementia Teruk yang disebabkan oleh kecelaruan otak organik yang tidak boleh pulih. Kejadian yang Dilindungi ini mesti mengakibatkan pengurangan ketara fungsi mental dan sosial yang memerlukan pengawasan berterusan ke atas Peserta/Orang Yang Dilindungi. Diagnosis mesti disahkan secara klinikal oleh pakar neorologi.

Berdasarkan definisi di atas, berikut adalah tidak dilindungi:
(i) kecelaruan otak bukan organik seperti neurosis;
(ii) penyakit psikiatrik; dan
(iii) kerosakan otak berkaitan dadah atau alkohol.

2. Angioplasti dan rawatan invasif lain untuk penyakit arteri koronari

Menjalani Angioplasti Belon Arteri Koronari, arterektomi, rawatan laser atau memasukkan sten buat pertama kali untuk membetulkan satu atau lebih arteri koronari yang sempit atau tersumbat seperti yang dibuktikan oleh angiografi.

Prosedur penyiasatan intra-arteri adalah tidak dilindungi. 

3. Meningitis Bakteria - Mengakibatkan ketidakupayaan Kekal Untuk Melakukan Aktiviti Harian

Meningitis bakteria yang menyebabkan radang pada membran-membran otak atau saraf tunjang yang mengakibatkan kerosakan fungsi kekal. Kerosakan fungsi kekal mesti menyebabkan ketidakupayaan kekal untuk menjalankan sekurang-kurangnya tiga (3) daripada Aktiviti Kehidupan Harian. Tempoh Penilaian minimum selama tiga puluh (30) hari adalah digunapakai.

Diagnosis hendaklah disahkan oleh:
(i) seorang doktor pakar yang bersesuaian; dan
(ii) kehadiran jangkitan kuman (bakteria) di dalam cecair serebrospina oleh punktur lumbar.

Untuk definisi di atas, lain-lain bentuk meningitis, termasuk meningitis viral adalah tidak dilindungi.

4. Tumor Otak Benign - Keterukan tertentu

Tumor benign dalam otak atau meninges dalam tengkorak, di mana semua keadaan berikut dipenuhi:
(i) ia mengancam nyawa;
(ii) ia menyebabkan kerosakan otak;
(iii) ia telah dibuang secara pembedahan ataupun ia telah menyebabkan defisit neurologi yang kekal dengan simptom klinikal berterusan; dan
(iv) kewujudannya mesti disahkan oleh pakar neurologi atau pakar bedah neurologi dan disokong oleh imbasan MRI, CT atau teknik-teknik pengimejan lain yang boleh dipercayai.

Berikut adalah tidak dilindungi:
(i) sista;
(ii) granuloma;
(iii) kecacatan dalam atau pada arteri atau vena otak;
(iv) hematoma
(v) tumor di dalam kelenjar pituitary;
(vi) tumor di dalam tulang belakang; dan
(vii) tumor saraf akustik

5. Buta - Kekal dan Tidak Boleh Pulih

Kehilangan penglihatan kekal dan tidak boleh pulih akibat kemalangan atau penyakit sehingga suatu tahap apabila diuji menggunakan alat bantuan penglihatan, penglihatan diukur pada 3/60 atau lebih teruk untuk kedua-dua belah mata menggunakan carta mata Snellen atau ujian yang setara dan keputusan tersebut mestilah disahkan oleh pakar oftalmologi. 

6. Pembedahan Otak

Menjalani pembedahan ke atas otak di mana kraniotomi (pembedahan bukaan tengkorak) dilakukan di bawah anestesia am.

Untuk definisi di atas, berikut adalah tidak dilindungi:
(i) prosedur lubang gerudi (burr hole);
(ii) prosedur transfenoid;
(iii) prosedur bantuan endoskopik atau lain-lain prosedur invasif secara minimum; dan
(iv) pembedahan otak akibat kemalangan. 

7. Kanser - Keterukan tertentu dan Tidak Melindungi Kanser Tahap Awal
 
Sebarang tumor malignan yang didiagnos positif dengan pengesahan histologi dan bercirikan pertumbuhan sel malignan yang tidak terkawal dan serangan tisu. Terma tumor malignan termasuk leukimia, limfoma dan sarcoma.

Untuk definisi di atas, berikut adalah tidak dilindungi:
(i) semua kanser yang secara histologinya diklasifikasikan sebagai berikut:
    (a) pra-malignan;
    (b) bukan invasive;
    (c) karsinoma in situ;
    (d) mempunyai malignan pinggiran (borderline);
    (e) mempunyai potensi malignan;
(ii) semua tumor prostat yang secara histologinya diklasifikasikan sebagai T1N0M0 (Klasifikasi TNM);
(iii) semua tumor tiroid yang secara histologinya diklasifikasikan sebagai T1N0M0 (Klasifikasi TNM);
(iv) semua tumor pundi kencing yang secara histologinya diklasifikasikan sebagai T1N0M0 (Klasifikasi TNM);
(v) leukemia Limfositik Kronik kurang daripada RAI Tahap 3;
(vi) semua kanser dengan kewujudan HIV; dan
(vii) sebarang kanser kulit selain melanoma malignan. 

8. kardiomiopati - Keterukan tertentu

Diagnosis muktamad kardiomiopati oleh pakar kardiologi yang menyebabkan kerosakan fungsi ventrikel kekal dan menyebabkan kerosakan fizikal kekal pada sekurang-kurangnya klasifikasi kelas III NYHA mengenai kerosakan jantung. Diagnosis hendaklah disokong oleh hasil penemuan ekokardiografik untuk prestasi ventrikel yang dikompromi.

Kardiomiopati yang berkait langsung dengan penyalahgunaan alkohol atau dadah adalah tidak dilindungi.

Klasifikasi NYHA bagi Kerosakan Jantung untuk Kelas III dan Kelas IV bermaksud seperti berikut:

Kelas III: Aktiviti fizikal yang terhad. Selesa ketika rehat, tetapi aktiviti yang kurang daripada kebiasaan akan menyebabkan simptom-simptom.

Kelas IV: Tidak boleh terlibat dalam apa jua aktiviti fizikal tanpa merasa tidak selesa. Simptom-simptom mungkin muncul walaupun ketika rehat.

9. Anemia Aplastik kronik - mengakibatkan kegagalan kekal tulang sum sum

Kegagalan kekal dan tidak boleh pulih sumsum tulang yang menyebabkan anemia, neutropenia dan trombositopenia memerlukan sekurang-kurangnya dua (2) daripada rawatan berikut:
(i) tranfusi produk darah berkala;
(ii) agen perangsang sumsum;
(iii) agen imunosupresif; atau
(iv) transplan sumsum tulang.

Diagnosis mesti disahkan oleh biopsi sumsum tulang.

10. Koma - mengakibatkan defisit Neurologi kekal dengan simptom Klinikal yang berterusan
 
Keadaan tidak sedar diri tanpa sebarang gerak balas atau tindak balas terhadap rangsangan luar atau keperluan dalaman, yang berterusan untuk sekurang-kurangnya sembilan puluh enam (96) jam, memerlukan penggunaan sistem sokongan hayat dan mengakibatkan defisit neurologi kekal dengan simptom klinikal berterusan. Tempoh Penilaian minimum selama tiga puluh (30) hari adalah digunapakai. Pengesahan oleh pakar neurologi mesti dikemukakan.

Berikut adalah tidak dilindungi:
Koma diakibatkan langsung daripada penyalahgunaan alkohol atau dadah

11. Pembedahan Pintasan Arteri Koronari

Merujuk kepada pembedahan bukaan dada sebenar untuk memulihkan atau merawat Penyakit Arteri Koronari (CAD) dengan cara cantuman pintasan arteri koronari.

Untuk definisi di atas, berikut adalah tidak dilindungi:
(i) angioplasti;
(ii) teknik intra-arteri yang lain atau teknik berasaskan kateter;
(iii) prosedur lubang kunci (keyhole); dan
(iv) prosedur laser. 

12. Pekak - Kekal Dan Tidak Boleh Pulih.

Hilang Upaya mendengar secara kekal dan tidak boleh pulih akibat kemalangan atau penyakit sehingga suatu tahap kehilangan yang lebih daripada 80 desibel merentasi semua frekuensi pendengaran pada kedua-dua belah telinga. Bukti perubatan di dalam bentuk keputusan ujian audiometri dan ujian ambang bunyi mesti disediakan dan disahkan oleh pakar Telinga, Hidung dan Tekak (ENT).

13. Ensefalitis - Mengakibatkan ketidakupayaan Kekal Untuk Melakukan Aktiviti Kehidupan Harian.

Keradangan teruk bahan otak, mengakibatkan kecacatan fungsian kekal. Kecacatan fungsian kekal mesti mengakibatkan ketidakupayaan untuk melakukan sekurang-kurangnya tiga (3) Aktiviti Kehidupan Harian.Tempoh Penilaian minimum selama tiga puluh (30) hari adalah digunapakai. Kejadian yang Dilindungi mestilah disahkan oleh pakar neurologi.

Ensefalitis dengan kewujudan jangkitan HIV adalah tidak dilindungi. 

14. Kegagalan Hati Tahap Akhir

Kegagalan hati tahap akhir dibuktikan oleh semua yang berikut:
(i) jaundis kekal;
(ii) asites (lebihan cecair dalam kaviti peritoneal); dan
(iii) ensefalopati hepatik.

Kegagalan hati berpunca dari alkohol atau penyalahgunaan dadah adalah tidak dilindungi. 

15. Penyakit Paru-Paru Tahap Akhir

Penyakit paru-paru tahap akhir yang menyebabkan kegagalan pernafasan kronik. Semua kriteria berikut mestilah dipenuhi:
(i) keperluan rawatan oksigen berkala secara kekal;
(ii) gangguan kekal pada fungsi paru-paru dengan Isi padu Ekspirasi Paksa (FEV) yang konsisten kurang daripada satu (1) liter pada saat pertama;
(iii) sesak nafas dalam keadaan rehat; dan
(iv) analisis Asas Gas Darah Arteri dengan tekanan oksigen separa sebanyak 55mmHg atau kurang.

16. AIDS dengan gejala penuh

Manifestasi klinikal bagi AIDS (Sindrom Kurang Daya Tahan Melawan Penyakit) mesti disokong oleh keputusan positif ujian antibodi HIV (Virus Kurang Daya Tahan Manusia) dan satu ujian pengesahan. Sebagai tambahan, Peserta/Orang Yang Dilindungi perlu mempunyai kiraan sel CD4 kurang daripada dua ratus (200)/µL dan memenuhi satu (1) atau lebih kriteria berikut:
(i) kehilangan lebih daripada 10% daripada berat badan dalam tempoh enam (6) bulan atau kurang (sindrom susut badan);
(ii) Sarkoma Kaposi;
(iii) Radang Paru-Paru Pneumocystis Carinii;
(iv) leukoensefalopati multifokal progresif;
(v) Tuberkulosis (batuk kering) aktif;
(vi) Kurang daripada seribu (1,000) Limfosit/µL; atau
(vii) Limfoma Malignan. 

17. Hepatitis Viral Fulminan

Nekrosis (kematian tisu hati) yang separa besar (sub-masif) kepada besar (masif) yang disebabkan oleh sebarang virus seperti yang dibuktikan oleh semua kriteria diagnostik yang berikut:
(i) penyusutan saiz hati dengan pantas seperti yang disahkan oleh ultrasound abdomen;
(ii) nekrosis (kematian tisu) melibatkan keseluruhan lobula, meninggalkan hanya satu rangka retikulum;
(iii) ujian kefungsian hati yang semakin merosot; dan
(iv) jaundis yang semakin mendalam.

Jangkitan viral hepatitis atau status pembawa sahaja (termasuk tetapi tidak terhad kepada Hepatitis B dan Hepatitis C) tanpa kriteria diagnostik di atas adalah tidak dilindungi. 

18. Serangan jantung - keterukan tertentu

Kematian otot jantung, disebabkan oleh kekurangan bekalan darah yang telah menyebabkan infarksi miokardium akut dengan semua bukti berikut:
(i) sejarah sakit dada tipikal;
(ii) perubahan ciri baru elektrokardiografik; dengan pembentukan salah satu daripada yang berikut: peningkatan atau penurunan ST, penyonsangan (inversi) gelombang T, patologi gelombang Q atau blok cabang berkas kiri; dan
(iii) peningkatan petunjuk kardium, termasuk CPK-MB melebihi tahap normal makmal yang diterima secara umum atau Troponin yang direkodkan berada di peringkat berikut atau lebih tinggi:
    (a) Troponin T Kardium atau Troponin l Kardium > / = 0.5 ng/ml.

Bukti mesti menunjukkan kejadian infarksi miokardium akut adalah pasti, yang mana seharusnya disahkan oleh pakar kardiologi atau pakar perubatan.

Untuk definisi di atas, berikut adalah tidak dilindungi:
  • kejadian sindrom koronari akut termasuk tetapi tidak terhad kepada angina tidak stabil; dan
  • peningkatan petunjk kardium akibat daripada prosedur perkutaneus untuk penyakit arteri koronari


19. Pembedahan Injap Jantung

Menjalani pembedahan jantung terbuka untuk menggantikan atau membaiki injap jantung disebabkan oleh kecacatan atau keabnormalan injap jantung.

Untuk definisi di atas, berikut adalah tidak dilindungi:
(i) pembaikan menerusi prosedur intra-arteri; dan
(ii) pembaikan menerusi pembedahan lubang kunci atau lain-lain teknik yang serupa. 

20. Jangkitan HIV melalui transfusi darah

Jangkitan Virus Kurang Daya Tahan Manusia (HIV) melalui transfusi darah, dengan syarat semua keadaan berikut dipenuhi:
(i) transfusi darah adalah keperluan dari segi perubatan atau diberi sebagai sebahagian daripada rawatan perubatan;
(ii) transfusi darah adalah diterima di Malaysia atau Singapura selepas kuatkuasa Sijil;
(iii) sumber jangkitan adalah didapati daripada institusi yang memberikan transfuse darah atau institusi yang boleh mengesan punca darah yang dicemari HIV;
(iv) Peserta/Orang yang Dilindungi tidak menghidap hemofilia; dan
(v) Peserta/Orang yang Dilindungi bukan ahli mana-mana kumpulan berisiko tinggi termasuk tetapi tidak terhad kepada pengguna dadah intravena

21. Kegagalan buah pinggang - Memerlukan dialisis atau transplan buah pinggang

Kegagalan buah pinggang peringkat akhir yang dikemukakan sebagai kegagalan kronik tidak boleh pulih pada kedua-dua buah pinggang untuk berfungsi, yang mengakibatkan dialisis secara berkala dimulakan atau transplan buah pinggang perlu dijalankan. 

22. Kehilangan Upaya Hidup Sendiri ( Berdikari)

Pengesahan oleh pakar yang bersesuaian mengenai kehilangan upaya untuk hidup berdikari dan mengakibatkan ketidakupayaan kekal untuk melakukan sekurang-kurangnya tiga (3) daripada Aktiviti Kehidupan Harian. Tempoh Penilaian minimum selama enam (6) bulan adalah digunapakai.

23. Hilang Keupayaan Bertutur

Hilang keupayaan bertutur sepenuhnya, berkekalan dan tidak boleh pulih disebabkan oleh kecederaan atau penyakit. Tempoh Penilaian minimum selama enam (6) bulan adalah digunapakai. Bukti perubatan untuk mengesahkan kecederaan atau penyakit kepada peti suara untuk menyokong kehilangan upaya ini mesti diberikan oleh pakar Telinga, Hidung dan Tekak (ENT).

Semua sebab yang berkaitan psikiatrik adalah tidak dilindungi.

24. Trauma Kepala Major (Teruk) - Mengakibatkan ketidakupayaan Kekal Untuk Melakukan Aktiviti Kehidupan Harian.

Kecederaan fizikal di kepala yang mengakibatkan kerosakan kekal terhadap fungsian yang disahkan oleh pakar neurologi. Kerosakan kekal fungsian mesti menyebabkan ketidakupayaan untuk menjalankan sekurang-kurangnya tiga (3) daripada Aktiviti Kehidupan Harian. Tempoh Penilaian minimum selama tiga (3) bulan digunapakai. 

25. Transplan Organ Utama / Sum Sum Tulang

Penerimaan transplan seperti berikut:
  • Sumsum tulang manusia menggunakan sel stem hematopoietik didahului dengan ablasi sumsum tulang menyeluruh; atau
  • Salah satu daripada organ-organ manusia berikut: jantung, paru-paru, hati, buah pinggang, pankreas yang tidak dapat dipulihkan akibat kegagalan tahap akhir organ yang berkenaan.

Lain-lain pemindahan sel stem adalah tidak dilindungi

26. Penyakit Neuron Motor - defisit neurologi  kekal dengan Simptom Klinikal berterusan.

Diagnosis muktamad penyakit neuron motor oleh pakar neurologi dengan merujuk kepada atrofi otot tulang belakang, bulbar palsi progresif, sclerosis amiotrofik lateral atau sclerosis lateral utama. Mesti ada kekurangan neurologi kekal bersama dengan simptom klinikal berterusan.

27. Sklerosis Multipel

Diagnosis muktamad sklerosis multipel oleh pakar neurologi. Diagnosis mestilah disokong oleh semua perkara berikut:
(i) siasatan yang mengesahkan bahawa diagnosis adalah Sklerosis Multipel;
(ii) defisit neurologi berbilang yang menyebabkan kecacatan fungsi motor dan deria untuk tempoh yang berterusan sekurang-kurangnya enam (6) bulan; dan
(iii) sejarah eksaserbasi dan peredaan bagi simptom-simptom yang disebut dan defisit neurologi yang didokumenkan dengan baik

28. Distofi otot

Diagnosis muktamad Distrofi Otot oleh pakar neurologi dan mesti disokong oleh kesemua berikut:
(i) penampilan klinikal kelemahan otot yang progresif;
(ii) tiada penglibatan saraf tengah/ periferal sebagai bukti untuk kehilangan gangguan sensor; dan
(iii) hasil penemuan ciri-ciri elektromiogram dan biopsi otot.

Tiada manfaat akan dibayar di bawah Peristiwa Dilindungi sebelum Peserta/Orang Yang Dilindungi mencapai umur 12 tahun tarikh lahir berikutnya. 

29. Kelumpuhan Anggota

Hilang penggunaan penuh, kekal dan tidak boleh pulih kedua-dua tangan atau kedua-dua kaki, atau satu tangan dan satu kaki, akibat lumpuh disebabkan oleh penyakit atau kecederaan. Tempoh Penilaian minimum selama enam (6) bulan adalah digunapakai. 

30. Penyakit Parkinson - Mengakibatkan ketidakupayaan Kekal Untuk Melakukan Aktiviti Kehidupan Harian.

Diagnosis muktamad Penyakit Parkinson oleh pakar neurologi di mana semua keadaan berikut dipenuhi:
(i) tidak boleh dikawal dengan ubat-ubatan;
(ii) menunjukkan tanda-tanda kemerosotan progresif; dan
(iii) pengesahan ketidakupayaan kekal Peserta/Orang Yang Dilindungi untuk melakukan tiga (3) atau lebih daripada Aktiviti Kehidupan Harian tanpa bantuan.

Hanya penyakit Parkinson idiopatik sahaja yang dilindungi. Parkinson yang disebabkan oleh ubat-ubatan atau toksik adalah tidak dilindungi.

31. Hipertensi Arteri Pulmonari primer - Keterukan Tertentu

Diagnosis muktamad hipertensi pulmonari primer dengan pembesaran ketara ventrikel kanan yang ditentukan menerusi penyiasatan termasuk kateter jantung, yang menyebabkan kecacatan fizikal kekal sehingga tahap sekurang-kurangnya klasifikasi Kelas III Persatuan Jantung New York (NYHA) bagi kerosakan jantung.

Hipertensi arteri pulmonari disebabkan oleh sebab-sebab lain adalah dikecualikan daripada manfaat ini.

Klasifikasi NYHA bagi Kerosakan Jantung untuk Kelas III dan Kelas IV bermaksud seperti berikut:

Kelas III: Aktiviti fizikal yang terhad. Selesa ketika rehat, tetapi aktiviti yang kurang daripada kebiasaan akan menyebabkan simptom-simptom.

Kelas IV: Tidak boleh terlibat dalam apa jua aktiviti fizikal tanpa merasa tidak selesa. Simptom-simptom mungkin muncul walaupun ketika rehat

32. Penyakit Arteri Koronari Serius

Penyempitan lumen bagi Arteri Koronari Kanan (RCA), Anterior Kiri Arteri Menurun (LAD) dan Arteri Sirkumfleks (tidak termasuk cabang-cabang), berlaku pada masa yang sama dengan minimum enam puluh peratus (60%) dalam setiap arteri seperti yang dibuktikan oleh arteriografi koronari (prosedur diagnostik bukan invasif adalah tidak dilindungi). Penyempitan sebanyak enam puluh peratus (60%) atau lebih pada Stem Utama Kiri akan dianggap sebagai penyempitan Anterior Kiri Arteri Menurun (LAD) dan Areteri Sirkumfleks. Kejadian yang Dilindungi akan dibayar tidak mengira samada sebarang bentuk pembedahan arteri koronari telah dijalankan atau tidak.

33.  Strok / Angin Ahmar - Mengakibatkan defisit neurologi  kekal dengan Simptom Klinikal berterusan.

Kematian tisu otak akibat bekalan darah yang tidak cukup, pendarahan dalam tengkorak atau embolisasi dari satu sumber selain dari kranium yang mengakibatkan defisit neurologi kekal dengan simptom klinikal berterusan. Diagnosis ini mesti berdasarkan kepada perubahan yang boleh dilihat pada imbasan CT atau MRI dan disahkan oleh seorang pakar neurologi. Tempoh Penilaian minimum selama tiga (3) bulan adalah digunapakai.


Untuk definisi di atas, berikut adalah tidak dilindungi:
(i) serangan iskemia sementara (TIA);
(ii) simptom-simptom serebral yang disebabkan oleh migraine;
(iii) kecederaan traumatik pada tisu otak atau salur-salur darah; dan
(iv) penyakit vaskular yang memberi kesan terhadap mata atau saraf optik atau fungsi- fungsi vestibular.

34. Pembedahan Aorta

Menjalani pembedahan menerusi torakotomi atau laparotomi (pembedahan bukaan dada atau abdomen) untuk membetulkan aneurisme aorta, sekatan aorta atau pembelahan aorta. Untuk definisi ini, aorta hendaklah bermaksud aorta di bahagian dada dan abdomen tetapi bukan cabangnya.

Untuk definisi di atas, berikut adalah tidak dilindungi:
(i) angioplasti;
(ii) lain-lain kaedah intra-arteri atau teknik berasaskan kateter;
(iii) prosedur lubang kunci yang lain; dan
(iv) prosedur laser

35. Lupus Eritematosus Sistemik Dengan Komplikasi Buah Pinggang Yang teruk

Diagnosis muktamad Lupus Eritematosus Sistemik yang disahkan oleh pakar reumatologi.

Untuk definisi ini, Kejadian yang Dilindungi akan dibayar jika ia mengakibatkan Lupus Nefritis Jenis III hingga Jenis V, yang dibuktikan oleh biopsi ginjal. Bentuk lain seperti lupus diskoid, atau jenis lain dengan hematologi atau penglibatan sendi sahaja adalah tidak dilindungi.

Klasifikasi Lupus oleh WHO:
Jenis III: Glomerulonefritis Segmen Fokus
Jenis IV: Glomerulonefritis Resap
Jenis V: Glomerulonefritis bermembran

36. Kelecuran Tahap Tiga - Keterukan tertentu.

Lecuran kulit tahap ketiga (iaitu ketebalan penuh) meliputi sekurang-kurangnya dua puluh peratus (20%) daripada jumlah kawasan permukaan badan.

Program ini telah bermula pada 1 Januari 2019. Penerima yang layak boleh membuat tuntuan mulai 1 mac 2019.

Untuk maklumat lebih korang boleh terus ke laman sesawang :

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Salam Syawal semua, masih dalam mood raya atau sudah meneruskan hidup seperti biasa? Tapi biasanya selagi belum habis bulan Syawal ini masih ramai yang merancang rumah terbuka untuk saudara mara dan rakan taulan. Bercakap tentang rumah terbuka pastinya tuan rumah akan menyediakan menu juadah yang istimewa untuk para tetamu, jadi sudahkah anda memilih menu yang bersesuaian? Hari ini Sha ingin berkongsi tentang satu jenama yang tidak asing lagi di pasaran iaitu produk rempah ratus Mak Siti. Sangat biasa didengar atau pernah jumpa dimana-mana kedai berdekatan anda bukan? Sha amat tertarik untuk mengetahui bagaimanakah produk tempatan ini mampu diperluaskan di pasaran.


Pada awalnya Mak Siti ditubuhkan untuk menyara keluarga pada ketika itu secara kecil-kecilan untuk menampung kehidupan sekeluarga. Berkat usaha dan pengedaran yang pada masa itu dibuat di kampung-kampung dan bandar-bandar kecil akhirnya Mak Siti dikenali.



40 tahun dalam pasaran, Rempah Mak Siti memang sangat terkenal di Johor Bharu. Produk yang ‘wajib’ ada didalam dapur rumah ini menjadi kesukaan ramai kerana kelainan rasanya yang bebas dari penggunaan perasa, pewarna dan juga pengawet.
Kemunculan resepi turun temurun yang asli ini sebenarnya ada jalan cerita, pahit manis buat  Puan Siti Khawa Jannah dan suaminya Tuan Mohd Hafizan Yusoff yang menyambung legasi perniagaan keluarganya.
Setiap orang yang berjaya pasti ada permulaan yang hebat, cabaran yang besar dan semangat yang kuat yang ada dalam diri mereka. Menjadi pengasas produk atau jenama terkenal adalah idaman ramai orang.

Tapi ramai yang tidak pasti apakah langkah pertama yang mereka perlu ambil, apakah cabaran yang akan dihadapi dan bagaimana mereka lalui semua cabaran dan halangan sehingga menjadikan mereka terkenal.
Orang kata menjadi anak founder adalah satu anugerah! Di saat orang lain bergelut nak mulakan perniagaan tapi bagi mereka, lahir-lahir saja bisnes dah ada untuk mereka. Tapi ramai yang tak tahu betapa mereka terpaksa bergelut untuk mengembangkan bisnes milik keluarga mereka ini.
Puan Siti dulu selalu tertekan kerana di bahunya terpikul harapan dan beban untuk memajukan bisnes keluarga sedangkan beliau tidak mempunyai pengalaman. Selepas beliau habis belajar dan terjun dalam dunia bisnes keluarga, keadaan bisnesnya adalah tidak tentu arah. Berlaku penyelewengan di kalangan pekerja dan ramai pekerja yang tidak percaya kemampuannya.

Terdetik dalam fikirannya, kenapa Rempah Mak Siti tidak mampu untuk bersaing dengan jenama-jenama lain yang berada di pasaran Malaysia dan antarabangsa. Meneruskan bisnes yang dah bertapak sejak turun temurun bukan satu tugas yang mudah lagi-lagi nak pastikan perniagaannya akan terus bertahan dan menjadi legasi satu hari nanti.
Sampai satu tahap beliau rasakan yang sales dah stagnant, tidak ada perubahan dan beliau anggap pasaran dah mula tepu dan tiada lagi masa depan untuk perniagaannya di Malaysia.
Puan Siti Khawa Jannah Nasuha yang merupakan Pengurus Besar Syarikat Nasuha Enterprise Sdn Bhd telah membuat pembaharuan serta penjenamaan baru rempah ratus MAK SITI daripada paket biasa sehingga sekarang diperkenalkan rempah ratus di dalam botol.

Rempah Mak Siti adalah produk yang semulajadi, tidak mengandungi pewarna dan perasa tiruan dan sesuai bagi vegetarians. Produk utama adalah Serbuk rempah Kari Daging, Serbuk Rempah Kari Ikan, Serbuk Rempah Sup, Serbuk Rempah Sup Soto, Serbuk Rempah Rendang, Sup Tulang, Sup Punjut, Sup Soto dan Raja Sup. Kini produk rempah ratus Mak Siti ada dijual di kedai-kedai runcit, Pasaraya dan Hypermarket (TESCO, Giant, Aeon Big, JUSCO dan Mydin).

Syarikat kini mempelbagaikan lagi jenis produk dengan menghasilkan produk rempah dalam botol seperti Emping Cili (Chili Flakes), Serbuk Cili, Daun Limau Purut, Serbuk Daun Limau Purut, Serbuk Kayu Manis, Serbuk Halia, Serbuk Lada Putih, Serbuk Lada Hitam dan Serbuk Kunyit. Produk-produk ini telah mula diperkenalkan semasa Expo MIHAS 2017 baru-baru ini dan  mendapat sambutan yang amat menggalakkan.


Sebelum meneruskan legasi keluarga, Siti Khawa menimba pengalaman kerja daripada bawah. Siti Khawa pernah menimba pengalaman bekerja sebagai pelayan restoran, juga sebagai kerani di sebuah firma audit dan perakaunan. Setelah itu, Siti Khawa diberi mandat oleh keluarganya untuk meneruskan legasi keluarga..Minat yang mendalam Siti Khawa dalam perniagaan sebenarnya timbul sejak kecil lagi.Semasa berumur sekitar 8-10 tahun, Siti Khawa telah mulakan perniagaan secara kecil-kecilan. Siti Khawa tidak perasan akan minat tersebut sehinggalah pada masa itu, Siti Khawa berniaga air dan jajan di Kawasan perumahan beliau. Perasaan berniaga pada masa itu hanyalah sekadar suka-suka. Perniagaan kedua yang diceburi adalah apabila beliau cuba berniaga keronsang dan rantai tangan dan leher yang dibuat sendiri daripada manik yang dipelajari oleh seorang kenalan. Dan perniagaan ketiga adalah apabila beliau mengambil inisiatif untuk memulakan perniagaan sebagai seorang pustakawan kerana terdapat terlalu banyak buku yang dibaca beliau kemudian dipinjamkan kepada kawan-kawannya dimana pinjaman buku tersebut memerlukan deposit.Ketiga-tiga pernigaan tersebut dilalui semasa beliau di zaman sekolah rendah lagi.
Sewaktu mula-mula bekerja dengan Mak Siti adalah antara detik mencabar ketika itu. Beberapa situasi dimana pada ketika itu Siti Khawa masih muda dan mentah dalam selok belok ilmu perkilangan sehinggalah pengedaran. Antara cabaran lain pada ketika itu adalah untuk menjaga team yang rata-rata nya lebih matang daripada Siti Khawa pada ketika itu. 


Antara pengalaman yang tidak dapat dilupakan termasuklah penyelewengan oleh pekerja yang lebih matang daripada siti Khawa pada ketika itu yang melibatkan sejumlah amaun ratusan ribu ringgit.Walaubagaiamanapun, pengalaman- pengalaman ini yang mendewasakan siti Khawa. Atas sebab itu, siti Khawa bertekad untuk benar-benar mempelajari ilmu dan selok- belok perniagaan walau apa pun terjadi. 

Persaingan produk bukanlah perkara utama Siti Khawa. Siti Khawa akan hanya fokus kepada pesaingan yang melibatkan diri sendiri iaitu “ adakah tahun ini kita buat lebih baik daripada tahun sebelumnya”. 

Setiap kali apabila merasa mahu putus asa, sebenarnya di saat itulah saat yang kita patut bangkit dan melawan perasaan itu.Siti Khawa juga tidak gemar melayan perasaan sedih terlalu lama. “Sekiranya ada sesuatu cabaran berlaku, Siti Khawa yakin itu adalah proses pembelajaran untuk ke peringkat yang lebih baik dan seterusnya”Ujarnya.
Perancangan mereka untuk 2019 adalah untuk memperluaskan lagi jenama Rempah Mak Siti ke seluruh negeri dan juga untuk memberi pendedahan kepada pengguna Mak Siti yang kini, mereka boleh peroleh produk Mak Siti di dalam botol setaraf dengan jenama antarabangsa.



Tonggak utama Puan Siti khawa semestilah ibu dan bapanya,Ibu dan bapanya adalah seorang yang amat kuat bekerja dan berusaha dalam memperbaiki kehidupan. Ini adalah kerana pada asalnya keluarga ini bukanlah daripada kalangan keluarga orang berada.Tidak asing lagi bila diperkatakan perniagaan rempah ratus yang terkenal iaitu MAK SITI .Lebih 35 Tahun perniagaan rempah ratus ini diusahakan oleh Pengasas Syarikat Nasuha Enterprise Sdn Bhd iaitu Tuan Haji Nasuha Kasin (Pengarah Urusan) dan Puan Hajah Hajir Salleh (Pengarah).



Pernah juga ibu bapa di kutuk dan dihina kerana pada masa dahulu kononnya bekerja di dalam sektor kerajaan adalah amat dihormati berbanding dengan berniaga “hanya rempah sahaja”.Ketika itu, perniagaan rempah ini diambil enteng kerana belum nampak lagi “buah dan isinya”.
Ternyata, itu semua bukanlah satu pengakhiran.Ianya merupakan pembakar semangat keluarga ini untuk terus berusaha menjadi yang lebih berjaya.
Kilang Mak Siti pada awalnya diusahakan di 2 lot rumah kedai sahaja. Diatas lot kedai tersebut dimana keluarga kecil ini meneruskan kehidupan sebagai peniaga. Tidak kenal erti siang dan malam kerana disulah perusahaan rempah dan disitulah juga tempat tinggal.
Pada tahun 2000, keluarga ini mengambil keputusan untuk berpindah ke Muar, Johor apabila perniagaan mereka semakin berkembang. Disana sana mereka beroperasi di atas tanah seluas 3200 ekar. Di Muar tersebut pelbagai aktiviti dijalankan antaranya perladangan, pemprosesan rempah ratus sehinggalan pengedaran rempah ratus. Ladang ini juga penah dinobatkan sebagai Malaysian Guiness Book of Record 2014 sebagai ladang herba terbesar di Malaysia yang mempunyai hampir lebih kurang 6000 species rempah ratus dan herba.


Ladang dan kilang   terletak di Batu 12, Jalan Muar-Pagoh, Muar, Johor  yang merangkumi  kawasan seluas 3,200 ekar. Ladang ini juga telah mendapat pengiktirafan sebagai “ The Largest Herbs & Spices Plantation’ oleh The Malaysia Book of Records (MBR).
Selain daripada mengusahakan ladang Rempah RatusPuan Hajah Hajir Salleh (Pengarah) atau lebih dikenali sebagai Mak siti juga mengusahakan sebuah restoran .“Melayu sememangnya terkenal dengan nilai dan elemen tradisional yang diwarisi dari zaman ke zaman. Bahan-bahan masakan yang sering digunakan seperti cili, serai, ketumbar, santan kelapa dan rempah ratus dilihat terus kekal hingga hari ini dan membuatkan rasa serta keenakannya tidak banyak berubah”.ujar Mak Siti

Walau apa cara sekali pun, masakan Melayu tetap dilihat sebagai antara masakan yang unik dan enak dengan gabungan rasa manis, pedas, masin dan masam. Jika ditanya rahsia keenakan masakan Melayu sudah tentu disebabkan rempah asli atau bahan asas yang segar.

Bagi Mak Siti, keistimewaan hidangan yang ditawarkan pihaknya terletak pada konsep masakan ibu yang disediakan oleh beliau sendiri.

Misalnya, kesemua hidangan yang disajikan di sini menghidangkan masakan Melayu tradisional yang pastinya berpatutan dengan harga yang ditawarkan.


“Kami menawarkan lebih kurang 40 jenis masakan Melayu asli tanpa masakan gabungan (fusion Food) seperti yang ditawarkan di mana-mana restoran lain yang terdapat di sekitar Kuala Lumpur.

“Sebab terlalu banyak restoran menyediakan masakan gabungan, saya ingin berikan suatu kelainan terhadap sentuhan masakan asli yang pastinya lebih kena dengan selera orang tempatan,” jelasnya.

Dari pelbagai variasi lauk-pauk seperti gulai sayur nangka, ikan bakar, pecal, sayur lodeh, daging masak lada hitam dan ulam pastinya membangkitkan selera mereka yang menggemari masakan Melayu asli.

Mak Siti berkata, restorannya ini mempunyai penggemarnya tersendiri. Bukan setakat orang Melayu, Cina malah pelancong asing juga berminat dan gemar pada masakan Melayu .

Seperkara lagi yang menarik tentang restoran ini ialah masakannya tidak menggunakan perasa tiruan seperti MSG. Sebaliknya, Mak Siti memilih untuk mempelbagaikan rempah dan herba Melayu asli daripada Rempah Ratus Mak Siti serta memastikan pemilihan bahan mentah seperti sayur, ikan, ayam, daging segar supaya kualiti keenakan masakan sentiasa terjamin.


Bahan-bahan yang digunakan dalam rempah ini terdiri daripada bahan yang segar dan bebas daripada sebarang bahan awet serta ejen pewarna. Dengan adanya rempah ratus yang dihasilkan menggunakan bahan segar dan dikisar menurut standard kualiti cukup tinggi, pastinya mudah untuk sesiapa menyediakan pelbagai resipi kegemaran di rumah tanpa perlu risau rasa masakan berubah daripada kebiasaan.

“Di sini, kami mengutamakan kualiti berbanding kuantiti. Pelanggan boleh memilih menu daripada pembuka selera, salad, sup, masakan laut dengan harga berpatutan. Kami juga menyediakan menu percubaan, iaitu hidangan dalam kuantiti kecil untuk tujuan rasa.

Dengan cara ini tetamu kami dapat merasa lebih keistimewaan dan membuat pilihan yang sesuai dengan cita rasa mereka,” ujar anak kelahiran Perak ini.
Jadi jika korang nak beli produk rempah ratus Mak Siti ini korang boleh pilih untuk ke kedai atau membelinya secara atas talian.

Whatsapp : 017-330 9330