Makanan Beracun Tanpa Kita Sedari Boleh Memudaratkan Kesihatan Diri

Makanan Beracun Tanpa Kita Sedari Boleh Memudaratkan Kesihatan Manusia | Assalamualaikum, salam sejahtera semua. Baru-baru ini Sha mengikuti rancangan halaqah terbitan tv3, tajuk yang menarik kerana melibatkan aktiviti harian seorang manusia iaitu MAKAN. Siapa yang tak makan kan? Orang diet pun kena makan kalau tak bukan kurus sahaja tapi boleh mati kering..ehehhee. Adakah makanan yang kita ambil setiap adalah baik untuk kesihatan dan sejauh mana yang kita tahu tentang makanan dan minuman yang kita ambil baik untuk kita atau menjadi racun yang terpendam di dalam tubuh kita seterusnya menyebabkan pelbagai penyakit. Rancangan yang dihoskan oleh Ahmad Noor Sulaiman yang juga penerbit rancangan ini dan diserikan oleh panel seorang doktor perubatan yang juga pendakwah iaitu Dr.Danial Zainal Abidin ini banyak mengupas tentang hari kiamat.



Di dalam Halaqah Episod 22 Dr.Danial telah mengupas tentang ciri-ciri makanan dalam Islam iaitu Halal dan Toyyiban.

Halal

Makanan halal adalah menjadi daripada sumber yang halal iaitu seperti makanan yang mengandungi zat dan khasiat. Selain itu halal juga adalah dari segi cara mendapatkannya iaitu dengan membeli sendiri dengan duit yang halal.

Toyyiban

Makanan yang selesa dimakan dan memberi kebaikan juga manfaat daripada pelbagai sudut seperti memberi khasiat yang dapat membantu kita menjaga kesihatan kepada badan dan organ. Toyyiban bermaksud baik, selamat dan bersih.

* Bekas yang paling buruk adalah perut manusia. Kenapa? Kerana daripada apa yang kita makan, masuk ke perut dan dari pemakanan yang tidak baiklah boleh mendatangkan kemudaratan.


Tujuan mengambil makanan yang baik adalah untuk mendorong kita menjadi hamba yang lebih taat kepada Allah S.W.T dengan amal soleh.

Umat zaman kini dikatakan kurang mengkaji khasiat yang ada di dalam makanan yang diambil. Kita adalah orang yang perlu mentadbir jadual pemakanan yang perlu oleh kita sendiri.

Isu kini zaman memviralkan makanan. Adakah orang ramai kini menjadi hamba makanan? Fuhhh... sedikit terasa Sha di sini kerana memang sejenis yang suka mencari makanan dan yang sedap kita kongsikan bersama kawan-kawan dan kenalan di media sosial. Adakah aku juga sudah menjadi hamba makanan dan minuman? Harapnya jika ya dapatlah ku ubah kembali.

Racun Dalam Makanan Tanpa Sedar. Sedap tetapi mempunyai 3 P yang mampu memberi kesan tidak baik kepada tubuh badan kita. Apakah 3P yang dimaksudkan?

1. Pewarna - menjadi tarikan
2. Perisa - perasa untuk menyedapkan makanan.
3. Pengawet - untuk membuatkan makanan menjadi lebih tahan lama.

Ketiga-tiga di atas adalah merupakan bahan kimia. Jadi faham-faham sahajalah kalau dah telan bahan kimia memang boleh membahayakan kesihatan dan nyawa kita sendiri. Zaman sekarang bukan lagi seperti dahulu yang mana persekitaran, udara dan anginnya juga bersih.

--------------------------------

Hos juga berkongsi pengalaman beliau ketika ke negara Israel, yang mana beliau menonton televisyen dan siarannya amat berbeza dengan siaran negara kita. Siaran tv mereka banyak menyiarkan rancangan berbentuk dokumentasi dan hanya sedikit rancangan hiburan yang ada. Rancangan tv di sana juga banyak mengajar tentang penjagaan makanan kerana mereka sangat mementingkan  kesihatan badan dan otak.

Kajian telah mengenalpasti kenapa otak orang Yahudi boleh menjadi hebat. Antara hasil dan point yang dapat dikesan adalah :

Orang Yahudi membenci rokok kerana rokok boleh mematikan otak.
Mereka suka makan ikan.
Suka makan salad sayur-sayuran
Sebelum memakan makanan lain, mereka memakan buah-buahan terlebih dahulu.
Menyukai kacang disamping roti.

Pendidikan dan ilmu pemakanan untuk ibu-ibu mengandung pula amat dititik beratkan untuk memastikan anak yang bakal lahir juga menjadi seorang yang bijak. Semasa mengandung ibu mengandung disana suka membawa buku matematik dan menyelesaikan soalan matematik ( mereka tidak suka mental ibu yang lesu kerana ini boleh mempengaruhi anak di dalam kandungan ). Ibu-ibu disana juga gemar memakan buah tamar dan susu, suka makan ikan tanpa kepala dan juga suka makan kacang terutama kacang almond.
Selain itu ibu mengandung di sana juga belajar bermain piano untuk mendapatkan anak yang pandai dan bijak.

Kesannya----> Anak-anak yang lahir bijak.

ORANG ISLAM LEBIH HEBAT . Kenapa? Kesemua yang mereka amalkan itu adalah sebenarnya terkandung di dalam Al-Quran CUMA ianya tidak dikuti dan diamalkan oleh orang islam sendiri.

[ Menurunkan nafsu makan adalah dengan memakan buah-buahan terlebih dahulu ]


Makanan Ringan Atau Junk Food

Kajian dari Universiti Oxford berkaitan makanan ringan yang pastinya mengandungi 3 P iaitu bahan kimia yang mampu boleh mengganggu otak dan emosi manusia dan boleh menjadikan seseorang menjadi agresif.

----> Satu kajian dijalankan disebuah penjara, terdapat banduan yang selalu agresif dan suka bergaduh. Pihak penjara mengubah menu makanan mereka didapati sifat mereka semakin kurang bertindak agresif.

Jom sama-sama kita cuba hindarkan diri kita dan terutamanya anak-anak kita daripada terus menikmati makanan ringan atau makanan segera.

17 comments:

  1. perkongsian yangbaik Sha, semoga kita sentiasa mencari keredhaanNya jua

    ReplyDelete
  2. terima kasih di atas perkongsian :)

    ReplyDelete
  3. Betul perlu jaga makanan dah pilih makanan bukan saja halal malah toyyiban

    ReplyDelete
  4. halal dan toyyib. kadang orang tekankan halal saje bersih xde kan.. thanks for sharing.. orang kata, MSG pun x elok, geng2 pak aji pun sama kan

    ReplyDelete
  5. nice sharing cik ma! memang kena kurangkan junk food, takleh ajar sangat huhu

    ReplyDelete
  6. bahaya makanan kt luar sekarang ni.. mencegah lebih baik

    ReplyDelete
  7. kan...sekarang ni mcm mcm makanan ada...

    ReplyDelete
  8. betul tu... skrg makanan ni mkin mcm2 yg pelik2 kadang tu

    bab rokok tu mmg akak setuju sgt utk dijauhi... lagi2 kt org yg ada asthma mcm akak ni

    ReplyDelete
  9. perisa makanan mmg tak boleh nak elak so kena kurang2kan lah. insya Allah

    Btw, jemput datang join segmen bloglist Myra yang pertama! :D

    Myra | The Grey Lines Between Segment | Blog List For the First Half of 2019

    ReplyDelete
  10. Betul2. Salah satu cara nak makan secara sihat, buah buahan tu makan dulu sebelum nasik.

    ReplyDelete
  11. Perkongsian yang berguna. Singgah follow sini :)

    ReplyDelete

Terima Kasih Daun Keladi