Hot Posts

6/recent/ticker-posts

5 AHLI MAJLIS PENASIHAT EKONOMI MALAYSIA

5 AHLI MAJLIS PENASIHAT EKONOMI MALAYSIA | Sidang akhbar khas yang diadakan di Ibu Pejabat Pakatan Harapan di Bangunan Yayasan Selangor Perdana Menteri Malaysia Ke-7, Tun Dr Mahathir Bin Mohamad telah melantik 5 orang Ahli Majlis Penasihat Ekonomi yang ditubuhkan bagi menasihati kerajaan dalam hal ehwal ekonomi dan kewangan negara semasa dalam tempoh peralihan mengikut kepakaran masing-masing. Sekretariat pasukan ini akan diketuai oleh pakar ekonomi Dr.Mohamed Abdul Khalid.




1. Tan Sri Dr.Ungku Zeti Akhtar Binti Ungku Abdul Aziz

Gabenor Bank Negara yang ke-7 daripada tahun 2000 hingga 2016.
Lahir 27 Ogos 1947.
Beliau menerima pendidikan awal di Assunta High School, Petaling Jaya pada tahun 1958. Beliau kemudiannya melengkapkan Tingkatan 6 di Institusi St. John, Kuala Lumpur. Pada tahun 1970, beliau menerima ijazah sarjana muda dalam bidang Ekonomi dari Universiti Malaya.

Beliau melanjutkan pelajarannya di Jabatan Ekonomi di University of Pennsylvania (Penn), sebuah universiti Ivy League di Philadelphia, menerima ijazah PhD dalam ekonomi kewangan dan antarabangsa pada tahun 1978. Sebagai sebahagian daripada PhD beliau, disertasi dia menjalankan kerja perintis modal mengalir dan implikasinya untuk dasar monetari.
 
2. Tun Abdul Daim Bin Zainuddin

Lahir 29 April 1938 di Alor Star, Kedah.
Bekas Menteri Kewangan Malaysia pada tahun 1984 hingga 1991.
Dianugerahi Anugerah Pemimpin Perniagaan Antarabangsa 2006 oleh majalah Afrika Investor untuk visi dan pelaburan aktifnya di Bank Perdagangan Antarabangsa (ICBs) yang beroperasi di Afrika. Anugerah Pelabur Afrika adalah satu-satunya anugerah Pan-Afrika yang mengiktiraf dan memberi penghargaan kepada pemimpin perniagaan antarabangsa untuk amalan perniagaan yang luar biasa, pencapaian ekonomi dan pelaburan di seluruh Afrika. Penerima Anugerah sebelum ini termasuk Encik Bill Gates, pengasas pengasas Microsoft dan Sir Richard Branson, pengasas pengasas Virgin Atlantic.


3. Tan Sri Mohd Hassan Marican

Lahir pada 18 Oktober 1952 di Sungai Petani, Kedah.
Bersekolah di Sek.Rendah Ibrahim dan menyambung pengajian di Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK)
Presiden & Ketua Pegawai Eksekutif Petroliam Nasional (PETRONAS) dari 1995 sehingga persaraannya pada Februari 2010, Tan Sri Mohd Hassan Marican membawa kepada lembaga pengarah selama 30 tahun dalam bidang tenaga, serta kewangan dan pengurusan. Beliau adalah Pengerusi Kuasa Singapura, Pavilion Energy, Pavilion Gas dan Lan Ting Holdings dan memegang jawatan pengarah di Sarawak Energy, Advisory Lambert Energy dan MH Marican Advisory. Beliau juga merupakan penasihat antarabangsa kanan di Temasek Advisors International. Tan Sri Mohd Hassan Marican memegang ijazah kehormat dari Universiti Malaya dan merupakan Fellow Institut Akauntan Bertauliah di England dan Wales.

4. Tan Sri Robert Kuok Hock Nien

Lahir pada 6 Oktober 1923.
Seorang ahli perniagaan dan pelabur perniagaan Cina di Malaysiasyarikatnya mempunyai pelaburan di banyak negara di seluruh Asia. Kepentingan perniagaannya terdiri daripada ladang tebu (Perlis Plantations Bhd), kilang penapis gula, pengilangan tepung, makanan haiwan, minyak, perlombongan, kewangan, hotel, hartanah, perdagangan, pengangkutan dan penerbitan. Sumber kekayaan terbesar adalah kepentingan dalam Wilmar International, syarikat minyak sawit terbesar yang tersenarai di dunia.

5. Dr. Jomo Kwame Sundaram

Lahir pada 11 Disember 1952.
Ahli ekonomi terkemuka Malaysia, yang telah berkhidmat di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB ) sebagai Penolong Setiausaha Agung bagi Pembangunan Ekonomi di Jabatan Hal Ehwal Ekonomi dan Sosial Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (Dorsett) sejak tahun 2005.
Beliau menjadi pengasas Kerusi Antarabangsa Pembangunan Ekonomi Associates (idea), dan menjadi ahli Lembaga Pertubuhan Bangsa - Bangsa Bersatu (PBB) Institut Penyelidikan Pembangunan Sosial (UNRISD), Geneva . Pada tahun 2007, beliau telah dianugerahkan Hadiah Wassily Leontief kerana Memajukan Sempadan Pemikiran Ekonomi. Pada tahun 2008-2009, beliau berkhidmat sebagai penasihat kepada Miguel d'Escoto Brockmann, Presiden 63 Amerika Perhimpunan Agung Bangsa-Bangsa, dan sebagai ahli Suruhanjaya Pakar Presiden Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Pembaharuan Sistem Kewangan Antarabangsa dan Kewangan.
Jomo adalah seorang pakar dalam ekonomi politik pembangunan, khususnya di Asia Tenggara. Beliau telah menulis atau menyunting lebih seratus buku dan diterjemahkan 12 jilid selain menulis banyak kertas kerja akademik dan rencana untuk media. Dia menjadi editorial beberapa jurnal antarabangsa.
Dilahirkan di Pulau Pinang, Malaysia, pada tahun 1952, Jomo belajar di Penang Free School (PFS, 1964-1966), Royal Military College (RMC, 1967-1970), Yale (1970-1973) dan Harvard (1973-1977). Beliau telah mengajar di Universiti Sains Malaysia (USM, 1974), Harvard (1974-1975), Yale (1977), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM, 1977-1982), Universiti Malaya (1982-2004) dan Cornell (1993 ). Beliau juga telah menjadi Felo Pelawat di Universiti Cambridge (1987-1988; 1991-1992) dan Felo Penyelidik Kanan di Institut Penyelidikan Asia, Universiti Nasional Singapura (2004).

Bukan calang-calang ahli yang telah dilantik ini, semoga mereka dapat memberi perkhidmatan terbaik dalam menunaikan janji kepada rakyat Malaysia. Kita sebagai rakyat juga tidak perlu berbalah sesama sendiri kerana ada sebab dan hikmah disebalik semua apa yang terjadi semoga pilihan majoriti rakyat Malaysia ini adalah yang lebih baik berbanding sebelum ini.

Nak tahu pengalaman Sha menjadi Kerani Mengundi untuk Pilihan Raya Umum Ke 14? Korang boleh baca sini ---> Pengalaman sebagai petugas pusat mengundi

Post a Comment

4 Comments

  1. Alhamdulillah, jelas sudah pelantikannya. Kita doakan Malaysia yang lebih baik. 😀

    ReplyDelete
  2. moga Malaysia menjadi lebih baik! pray for better Malaysia :)

    ReplyDelete
  3. Memang bukan calang-calang.. Semoga Malaysia akan jadi lebih baik..

    ReplyDelete
  4. semoga dengan adanya mereka, dpt memulihkn semula keadaan ekonomi malaysia n menaikkn nilai ringgit kita

    ReplyDelete

Terima Kasih Daun Keladi