HOME CONTACT SIAPA SAYA NOTA TUTOR NOTA CUTI NOTA RESEPI AIDY REVIEW

Wednesday, March 28, 2018

CARA CEGAH KANSER PROSTAT

March 28, 2018 15 Comments
CARA CEGAH KANSER PROSTAT | Kanser Prostat adalah menjadi igauan kaum adam kerana organ ini adalah penting dalam penghasilan air mani. Gaya hidup yang sihat dan pengambilan makanan yang sihat juga dapat membantu menurunkan risiko seorang lelaki mengalami penyakit ini. Betullah kata orang pemakanan adalah penting dalam menentukan kehidupan kita kerana penjagaan makanan memainkan peranan dalam menentukan tahap kesihatan kita. Pendek kata jangan ambil mudah tentang kanser prostat ini, jadi langkah awal jagalah pemakanan.



"Prostat ialah kelenjar bersaiz “walnut” terletak di belakang dasar penis,di depan rektum,di bawah pundi kencing dan di sekeliling uretra. Uretra ialah saluran tiub yang membawa air kencing dan air mani melalui zakar. Fungsi utama prostat ialah untuk menghasilkan cecair air mani. Cecair dalam air mani melindungi, menyokong dan membantu menyalurkan air mani. "

Apakah makanan yang baik untuk mengelakkan risiko kanser ini?

  • Buah Warna Merah
Tomato, tembikai yang mana semakin merah semakin banyak kandungan lycopene.

  • Sayur & Buah
Nutrisi dan vitamin dalam sayur dan buah dapat membantu turunkan risiko kanser prostat. Makanan bernutrisi tinggi dapat mencegah penyebaran kanser.

  • Ikan
Omega 3 yang terkandung dalam ikan sardin, tuna dan salmon dapat bantu turunkan risiko.

  • Teh

Teh terbaik adalah teh hijau yang boleh diminum atau dalam bentuk suplement.
  • Kafein
Kopi dapat menurunkan risiko tapi perlu diingat agar bersederhana kerana boleh memberi kesan kepada kesihatan jantung.
  • Berhenti Merokok
  • Bersenam
Bahagian badan yang terlalu banyak lemak boleh meningkatkan risiko kanser. Bersenam secara teratur, paling tidak berjalan, berlari, berbasikal atau berenang.

  • Pemeriksaan Doktor
Segera dapatkan rawatan jika tidak selesa dibahagian punggung, sukar buang air kecil atau terdapat darah pada air kencing atau air mani.

Gejala kanser prostat:
  • Aliran air kencing yang tidak lancar.
  • Rasa hendak buang air kecil kerap kali pada waktu malam.
  • Sakit atau pedih semasa buang air kecil.
  • Sakit semasa ejakulasi (pancutan mani).
  • Darah dalam air kencing atau air mani.
Jika anda mengalami gejala ini. Sila berjumpa doktor untuk rawatan selanjutnya

  • Tidur Yang Cukup
Tidur sekurang-kurang 7 jam , kualiti tidur yang baik adalah bagus untuk kesihatan.

Orang kata mencegah lebih baik daripada mengubati. Yang penting dapatkan nasihat doktor untuk sebarang tindakan yang akan anda ambil kerana penyakit ini tidak menunjukkan gejala awal.

Tuesday, March 27, 2018

HEBAHAN | CERAMAH PERDANA SEMPENA SAMBUTAN HARI ANTIDADAH KEBANGSAAN KE-35

March 27, 2018 5 Comments
HEBAHAN | CERAMAH PERDANA SEMPENA SAMBUTAN HARI ANTIDADAH KEBANGSAAN KE-35 | Sempena Sambutan Hari Antidadah Kebangsaan Ke-35 dan Hari Penjara ke-228 , akan diadakan satu Program Ceramah Perdana akan diadakan pada ketetapan berikut :

Tarikh : 29 Mac 2018 ( Khamis )
Tempat : Arena Merdeka, Tapah, Perak
Masa : 8.30 malam

Ceramah Perdana yang bertajuk "Melindungi Kejiranan Dari Ancaman Dadah" ini akan disampaikan oleh Penceramah Bebas Ustaz Halim Din. Tajuk ceramah ini juga bersesuaian dengan tema Hari Antidadah ke-35 iaitu Komuniti Kita Tanggungjawab Kita.
Biodata Ustaz Abdul Halim Bin Din.
  • Berasal dari Ipoh, Perak.
  • Sijil Pengajian Syariah Universiti Malaya
  • Diploma Pengajian Syariah Universiti Malaya
  • Ijazah Sarjana Muda Pengajian Islam Open University Malaysia (Final Year)
  • Sijil Bahasa Arab Institut Perdagangan MARA
  • Mantan Ketua Unit Dakwah Lembaga Zakat Selangor (15thn)
  • Panelis Rancangan Tanyalah Ustaz TV9
  • Bismillah TV3, Al Kuliyyah TV3, Al Hidayah TV3
  • Motivasi Pagi Radio IKIM
  • Pengalaman berdakwah di UK, Europe dan Timur Tengah selama 9 tahun
  • NGO Muslim Care Malaysia
  • NGO Pisang (Professional Islamic Support And Nuture Group) Oxford, England.
Kepada penduduk sekitar Tapah dan yang berdekatan diharap sudi hadir memeriahkan dan menyokong program ini. Semoga kita, ahli keluarga dan sahabat handai diberkati, dilindungi dan dipelihara daripada gejala tidak sihat terutamanya dalam penyalahgunaan dadah.

 Jom jumpa disana!

#Negaraku
#AmbilkisahAmbilTindakan
#PerangiDadahhabishabisan3.0
#Dadahmembinasakan
#Sayangidirimu
#AADK
#AADKPERAKTENGAH

Segmen Bloglist April hingga Jun + Mini Giveaway

March 27, 2018 8 Comments
Segmen Bloglist April hingga Jun + Mini Giveaway | Nampaknya lama betul Sha tak join mana-mana giveaway. Hari ini Sha luang masa join giveaway kawan-kawan, jadi Sha pilih giveaway daripada Cikla. Giveaway ini sangat menarik kerana ianya bersifat santai dan syarat pun tak berat nak penuhinya. Tambah pula hadiah-hadiah yang CikLa tawarkan sangat memikat hati, jadi apa lagi kalau tak join tak ada peluang langsung kan kalau join peluang tu ada.

http://ciklapunyabelog.blogspot.my/2018/03/segmen-bloglist-april-hingga-jun-mini-giveaway.html

Segmen ini bermula daripada 8 Mac 2018 hingga 31 Mac 2018 jam 8 malam. Masih ada masa kalau nak join hari ini. Bukan setakat mini giveaway CikLa juga akan buat segmen bloglist untuk tempoh 3 bulan iaitu dari bulan April hingga bulan Jun.

Menarik bukan? Kalau nak tahu apakah hadiah yang CikLa tawarkan korang boleh klik banner diatas dan seterusnya sertai Segmen Bloglist April hingga Jun + Mini Giveaway ini.

Mintak-mintak ada rezeki..hihiihi..

Monday, March 26, 2018

RESEPI KOREAN BBQ BEEF (BULGOGI)

March 26, 2018 8 Comments
RESEPI KOREAN BBQ BEEF | BULGOGI | Kalau resepi melibatkan daging memang Sha cepat terpengaruh seperti mana Sha jatuh hati pada Pizza SamYeang Domino's . Kalau kat kampung dulu hari-hari dapat makan lauk daging terutama daging goreng pun tak apalah. Jadi malam ini Sha cubalah resepi Korean Bbq Beef ni nampak macam sedap kan, tambah ramai pula yang kongsi di media sosial facebook. Tapi ini versi derhaka sikitlah sebab kurang satu bahan yang diperlukan.


Resepi Korean BBQ Beef

1/2 kg daging lembu dipotong nipis.

Bahan Kisar
 
1/2 biji bawang holland
2 ulas bawang putih
3 helai daun bawang
Kicap
Lada hitam
Minyak Bijan
Gula Perang

Hiris nipis 1/2 lagi bawang holland

Cara-Cara memasak Korean BBQ Beef

Masukkan bahan kisar kedalam bekas daging lembu kemudian masukkan juga hirisan bawang holland. Perapkan 1 jam ke atas, tapi disebabkan Sha bajet balik kerja nak masak terus Sha perap pagi sebelum pergi kerja jadi balik kerja terus keluarkan daripada peti sejuk kemudian terus masak. Balik kerja terus panaskan non stick pan dengan sedikit minyak dan masukkan perapan, bolak balik daging sehingga masak.

Selepas masak hidangkan dengan hiasan potongan daun bawang dan biji bijan.

Makan Koren Bbq Beef ini bersama nasi putih panas-panas memang terbaik. Korang yang tak pernah cuba lagi tu bolehlah cuba yeaa, sesekali tukar menu kan pasti menjilat jari.

PANDUAN MENGHADIRI PERBICARAAN PUSAKA KECIL

March 26, 2018 2 Comments


PANDUAN MENGHADIRI PERBICARAAN PUSAKA KECIL | 19 Mac 2018 [isnin] Sha pulang ke kampung untuk menghadiri bicara pusaka di Unit Pembahagian Pusaka Kecil Terengganu Utara. Memandangkan Sha tak tinggal di kampung jadi Sha mengambil langkah untuk menyelesaikan urusan pusaka secepat mungkin kerana urusannya dibuat dikampung. Kes ini telah Sha daftarkan semasa bercuti selepas pemergiaan ayah pada 13 Oktober 2017. Alhamdulillah urusan kami dipermudahkan dengan kehadiran dan kerjasama daripada bapa saudara iaitu adik beradik kepada arwah ayah Sha.

Kami tiba di Pejabat Unit Pembahagian Pusaka lebih kurang pukul 8.30 pagi kerana notis dikeluarkan untuk hadir jam 8.45 pagi. Sebelum memasuki ruang bicara, kami dikehendaki menyerahkan kad pengenalan mungkin untuk pendaftaran bukti kehadiran.

Dinasihatkan supaya korang mengadakan perbincangan awal bersama ahli keluarga yang terlibat jadi apabila tiba hari bicara tidaklah korang terkulat-kulat atau baru nak bincang jawapan apabila ditanya. Sha sendiri bernasib baik kerana tidak melibatkan ramai ahli keluarga memandangkan Sha tidak mempunyai adik beradik lelaki , bapa saudara juga terlibat dalam perbicaraan. Pastikan ahli keluarga terlibat maklum apa harta yang akan dibicarakan supaya dapat melancarkan perjalanan bicara itu sendiri.

Di dalam ruang bicara korang akan mengangkat sumpah sebelum bicara dimulakan. Kemudian akan dilantik pemegang amanah bagi harta-harta yang diisytiharkan, untuk kes Sha ini semua urusan bapa-bapa saudara serahkan kepada Sha sendiri sebagai pemegang amanah memandangkan Sha adalah anak sulung daripada kami 3 beradik.

PANDUAN MENGHADIRI PERBICARAAN
AKTA HARTA PUSAKA KECIL (PEMBAHAGIAN) 1955

Pemohon / Pempetisyen adalah bertanggungjawab ke atas perkara-perkara :

1. Tuan/Puan adalah dikehendaki membawa bersama dokumen-dokumen asal
  • Sijil kematian si mati / waris yang telah mati.
  • Kad pengenalan atau surat beranak semua waris.
  • Sijil kerakyatan / Surat Kelahiran, Sijil perkahwinan simati (jika ada)
  • Hak Milik Tanah / Surat Perjanjian Jual Beli
  • Sijil Pendaftaran kenderaan, sijil saham, buku akaun simpanan yang telah dikemaskini.
  • Lain-lain dokumen asal yang berkaitan dengan harta simati.

2. Tuan/Puan dikehendaki memaklumkan kepada semua waris si mati yang berhak menuntut harta pusaka tersebut supaya hadir pada tarikh perbicaraan.

3. Sila pastikan semua yang hadir berpakaian kemas dan sopan. ( Bagi waris dibawah umur 18 tahun tidak wajib hadir, hanya salinan kad pengenalan dan surat beranak sahaj diperlukan.)

4. Waris yang tidak dapat hadir pada tarikh perbicaraan, bolehlah mengemukakan SURAT PERSETUJUAN (BORANG DDA) yang boleh diperolehi di mana-mana Unit Pembahagian Pusaka Seluruh Semenanjung Malaysia atau muat turun di alamat http:www.jkptg.gov.my (ruangan Pembahagian Pusaka Kecil). PERINGATAN Borang Persetujuan ini hendaklah ditandatangani di hadapan Pesuruhjaya Sumpah, majistret atau Pentadbir Tanah Daerah dan diisi dengan lengkap bagaimana harta hendak dibahagikan diruang yang disediakan. Borang Persetujuan yang tidak lengkap akan ditolak.

5. Sekiranya simati meninggalkan ibu bapa, mereka adalah waris yang berhak dan dikehendaki hadir perbicaraan atau mengemukakan surat persetujuan (BORANG DDA)

6. Jika Tuan/Puan seorang sahaja waris simati (tunggal) yang akan menghadiri perbicaraan itu, maka tuan/puan dikehendaki membawa dua(2) orang saksi bebas mengenali simati serta yang tiada pertalian persaudaraan dengan waris.

7. Sebelum menghadiri perbicaraan, waris-waris dinasihatkan supaya mengadakan perbincangan bagi menentukan cara pembahagian.

8. Sekiranya tuan/puan gagal hadir perbicaraan setelah 3 kali Seksyen 8 dan 2 kali Seksyen 17 panggilan dibuat permohonan tuan/puan akan dibatalkan.

9. Bayaran perintah hendaklah dijelaskan diakhir perbicaraan. Bayaran hendaklah dibuat di kaunter hasil dan salinan resit bayaran perlu dihantar ke Unit Pembahagian Pusaka Kecil .

Selesai perbicaraan dan pembayaran pihak Unit Pembahagian Pusaka Kecil akan menguruskan urusan seterusnya dan akan menyerahkan dokumen berkaitan untuk urusan Pemegang Amanah dalam beberapa tempoh tertentu yang akan dipos atau boleh dituntut terus di Pejabat unit Pembahagian Pusaka Kecil.

Alhamdulillah, Terima Kasih Allah SWT dan keluarga yang terlibat. Semoga arwah ayah Allahyarham Mohd Yusof tenang disana.

Jika korang nak tahu perkongsian Sha tentang urusan tuntutan pusaka sebelum ini korang boleh klik link di bawah ;

1. Cara tuntut bantuan urus jenazah

2. Tuntutan khairat kematian penerima br1m

3. Peraturan Mengeluarkan Pusaka Tabung Haji

4. Cara Mohon Pembahagian Pusaka

Sekian perkongsian.

Friday, March 23, 2018

UBAT RESDUNG TOK MELAH MUDAH DIAMALKAN

March 23, 2018 5 Comments
UBAT RESDUNG TOK MELAH MUDAH DIAMALKAN | Menyebut tentang masalah resdung rata-rata orang kita ramai yang menghadapi masalah resdung. Hal ini termasuklah dengan diri Sha sendiri yang kerap juga menghadapi ketidakselesaan apabila ianya menyerang yang biasanya menyebabkan kegatalan hidung, telinga dan mata. Kini masalah Sha kian berkurangan hasil daripada amalan Tablet Resdung Tok Melah yang unik lain daripada produk resdung yang lain.




Kebiasaannya kalau sebut resdung mesti terbayang gambar orang keluarkan lendir melalui hidung dan juga menggunakan layuran asap kertas resdung, tapi tidak kali ini kerana ianya hanya perlu kemam-kemam sahaja. Tanpa buang masa Sha nak kongsikan apakah keistimewaan Tablet Resdung Tok Melah yang diformulasikan dalam bentuk tablet supaya ianya senang diamalkan dan mesra kanak-kanak maklumlah tak semua kanak-kanak boleh terima sejenis "ubat" kan. Antara kandungan Tablet Resdung Tok Melah ini adalah daripada bahan terbaik iaitu :
  • Habatussauda
  • Kulit Kayu manis 
  • Epal
  • Delima
  • Rasberi
  • Kurma
  • Oren
  • Vitamin C

Antara sedar atau tidak resdung bukan setakat menyebabkan kegatalan tapi juga menghasilkan suatu bau badan yang tidak menyenangkan orang sekeliling. Resdung juga menyebabkan seseorang tidak selesa dibahagian hidung sama ada berair atau tersumbat juga kerap bersin di waktu pagi. Jadi sebelum tahap resdung menjadi lebih teruk, lebih baik kita merawatnya diperingkat awal. Jom tengok apa khasiat yang ada dengan Tablet Resdung Tok Melah :

Khasiat Tablet Resdung Tok Melah

🙋 Menghentikan kegatalan hidung, telinga, mata, tekak serta badan.
🙋 Menghentikan kekerapan bersin dan melegakan hidung tersumbat.\
🙋 Meningkatkan prestasi imunasi badan sistem pernafasan.
🙋 Anti radang serta melegakan selsema
🙋 Mencegah serangan asma (lelah)
🙋 Mengurangkan kolestrol & anti toksid
🙋 Merawat jerawat di wajah dan badan akibat resdung.
🙋 Membantu mengurangkan masalah kelemumur berkerak.



 PERINGATAN !!


Selain tablet, masalah resdung juga dapat dikurangkan dengan mengamalkan Sabun Resdung Tok Melah. Oleh kerana sabun ini tidak mengandungi sebarang bahan terlarang ianya sangat sesuai digunakan seawal seseorang itu berumur 12 tahun dan selamat digunakan oleh ibu yang sedang hamil juga. Sabun Resdung Tok Melah ini dirumus khas dari bahan-bahan semulajadi seperti :

😊 Kulit kayu Manis
😊 Essential Oil
😊 Cengkih
😊 Ekstrak Kunyit.

Korang perlu tahu semua kebaikan Sabun Resdung Tok Melah kerana ianya bukan sekadar menghilangkan ketidakselesaan tapi juga memberikan kesan kebaikkan kepada kulit kita tau. Apakah kebaikannya ? Wowo..memang bonus.

😉 Mencerahkan dan melembapkan kulit wajah
😉 Menghaluskan dan menganjalkan kulit wajah
😉 Mengecutkan jerawat
😉 Mengembalikan kulit ke tona asal
😉 Mengurangkan cela pada wajah
😉 Mencegah kedutan dan kulit kusam

Harga
Tablet Resdung Tok Melah
RM 49.00 (SM)
RM 59.00 (SS)

Sabun Resdung Tok Melah
RM 15.90 (20g)
PROMOSI !! Setiap pembelian Tablet Resdung Tok Melah, jika korang termasuk dalam 2000 orang terawal akan diberikan PERCUMA Sabun Resdung Tok Melah yang bernilai RM 15.90. Jadi, dapatkan segera dari stokis dan agen mereka yang sah..
Untuk sebarang pembelian dan maklumat lanjut, sila layari :-
Facebook

Facebook Page

Instagram
#PenawarResdungViral #KemanKemanRasberi

No. Telefon
013-4942566 (HQ)

Friday, March 16, 2018

JATUH CINTA DENGAN SAMYEANG PIZZA DOMINO'S DAN KEPAK AYAM HASEYO

March 16, 2018 11 Comments
JATUH CINTA DENGAN SAMYEANG PIZZA DOMINO'S DAN AYAM HASEYO | Annyeong Haseyo ! Diinspirasikan daripada muzik pop Korea, Domino's melancarkan menu Pizza Samyeang bersama The Samyeangs, kumpulan muzik Domino's yang terdiri daripdada 3 ahli dan disertai oleh seorang bintang wanita iaitu Ayam-Haseyo. Sejujurnya Sha bukan seorang penggemar pizza yang tegar ini jadi Sha memang jarang sekali menikmati mana-mana pizza. Tapi kali ini rezeki merasai Samyeang Pizza Domino's yang dikatakan pedas menyengat memang Sha tak lepaskan peluang begitu sahaja tambah pula memang Sha suka makanan yang pedas, kalau nak tahu ramen korea yang selalu orang duk rakam cabaran pedas tu pun Sha suka. Memang terbaik resepi gabungan rasa manis dan pedas yang menghasilkan sos sedap Samyeang.



Samyeang Pizza Domino's ini didatangkan dengan 3 perasa jadi korang ada 3 pilihan di sini. Percayalah korang takkan muak makan ketiga-tiga pizza ni sebab tak ada masa korang nak berhenti makan, makin laju makan ada laa..hihihi.. Samyeang Daging Pizza, Samyeang Ayam Pizza dan Samyeang Tuna Pizza


Selain Samyeang Pizza , Domino's juga menyediakan Kepak Ayam Haseyo,haaa nama dia pun dah k-pop kan. Encik Suami Sha cakap ayam ni pun pedas, ehh mana taknya Kepak Ayam Haseyo ni pun disaluti oleh Sos Samyeang mestilah pedas juga. Rasa kedua-duanya barulah sensasi.


Daripada ketiga-tiga perasa pizza yang ada, Sha memilih Beef Samyeang Pizza! Kenapa? Semestinya kerana Sha peminat daging, makan apa pun kalau ada daging mesti akan pilih daging. Tambah pula korang tengoklah, daging dia berkeping-keping dalam tuu, memang puas hatilah.

 
 Samyeang Beef Pizza.

 Samyeang Chicken Pizza

 
Samyeang Tuna Pizza

 
Sha rankingkan ketiga-tiga perasa pizza ini mengikut tekak Sha. Jadi pada yang tak suka dan tak boleh makan terlalu pedas boleh pilih Samyeang Ayam Pizza sebab Sha makan 2 keping Samyeang Daging Pizza telinga macam nak mula berdengung dah..huhuhu..


Untuk mendapatkan nilai lebih baik, korang boleh memesan 2 Pizza Deal dan nikmati Pizza Samyeang terbaru dengan lebihan keju. Harga pun menarik dengan tawaran daripada RM 33 untuk 2 pizza bersaiz regular, RM 55 untuk 2 pizza bersaiz besar dan RM77 untuk pizza bersaiz Ekstra Besar.

Lagiiiii... Pizza Samyeang bersaiz personal adalah sah untuk tawaran Super Tuesday pada setiap hari selasa dengan tawaran harga bermula serendah RM 3.90 untuk tempahan secara dalam talian dan RM 4.90 untuk tempahan di kaunter.

Menu Samyeang Pizza Domino's ini korang boleh dapatkan dimana-mana cawangan Domino's berdekatan dan boleh order secara online atau panggilan -

www.dominos.com.my
atau
hubungi 1300-888-333

Jangan lupa mendaftar akaun bersama domino's dan juga follow instagram Domino's Malaysia untuk melihat update menu terkini mereka.

Monday, March 12, 2018

Review Filem KL SPECIAL FORCE

March 12, 2018 12 Comments
REVIEW FILEM KL SPECIAL FORCE | 9 Mac 2018 yang lepas Sha dan suami tidak melepaskan peluang untuk menyokong industri filem negara dengan menonton filem KL Special Force. Filem arahan anak muda Shafiq Yusof ini adalah filem berasaskan kepolisan dan dibintangi oleh Hero Otai Dato Rosyam Nor, Syamsul Yusof dan Fattah Amin. Filem bergenre aksi ini berdurasi 105 minit dihasilkan oleh Skop Productions dengan usahasama Damofa Producntions dan Viper Studios.


SINOPSIS

" Filem ini menceritakan kisah tentang sekumpulan pasukan khas pasukan polis yang diketuai oleh Roslan yang cuba menjatuhkan geng rompakan oleh seorang lelaki bernama Asyraff. Geng ini dipanggil 'Gang Anarkis' dan dikenali kerana rancangan pintar dan taktik mereka dalam rompakan bank untuk mengelirukan polis. Pada masa yang sama seorang anggota polis muda bernama Zul telah direkrut ke dalam pasukan pasukan khas. Keadaan menjadi lebih rumit apabila Asyraff, pemimpin geng memanipulasi minda Roslan dan Zul. Pada masa yang sama, Roslan menghadapi masalah dalam perkahwinannya kerana dia mendapati kesukaran dalam menyeimbangkan keluarga dan bekerja. Zul mempunyai masalah yang sama dengan tunang yang menjadi anak perempuan pemilik Damofa Bank, yang merupakan sasaran utamanya oleh geng perompak."

Telah memulakan tayangan pada 8 Mac 2018 baru-baru ini Sha menggunakan keistimewaan tiket percuma kerana mendaftar Kad Movie Club dan sempena bulan kelahiran Sha iaitu Mac. Filem yang menggandingkan pelakon senior dan junior ini banyak memberi mesej tidak hanya tentang dunia polis tapi juga konflik yang terjadi dalam keluarga dan kehidupan seorang polis semasa di luar tugasan.

Lakonan Dato Rosyam Nor seperti biasa tidak pernah mengecewakan dan tetap bertenaga membawakan watak sebagai Lan seorang polis yang berpengalaman dalam menyelesaikan pelbagai kes. Watak DSP Roslan juga menunjukkan keadaan tersepit antara kasih sayang kepada keluarga dan kepatuhan kepada tugas yang disandang. Fattah Amin yang pertama kali berlakon dalam filem aksi juga amat memuaskan hati dan seakan keluar daripada kepompong lakonan beliau sebelum ini dan aksi stunt pun dia buat sendiri ok, sangat menunjukkan kelainan dan peningkatan mutu lakonan Fattah Amin sendiri.

Pelakon lain yang memainkan watak sebagai perompak mungkin boleh dikembangkan lagi. Secara tak langsung terjawablah kenapa Ramona Zam Zam tidak dapat huraikan wataknya dalam The Making Of KL Special Force yang mana wataknya tidak terlalu menonjol. Setelah beberapa kejadian rompakan bank, perasan kenapa bank sama je kena rompak nih?? Tapi akhirnya terjawab...kalau nak tahu kena lah tengok.

Filem ini juga tidak membosankan kerana jalan ceritanya yang membuatkan penonton berteka teki siapakah yang bersalah atau siapa yang betul diantara polis generasi berlainan. Sekejap Sha ingat Rosyam yang tak betul, sekejap Fattah ni jahat. Banyak adegan letupan yang mana seperti yang dikatakan oleh Syafiq Yusof di rancangan Meletop 10 buah kereta telah diletupkan.

MORAL DARIPADA "KL SPECIAL FORCE"
  • Jauhi rasuah kerana ianya membinasakan.
  • Matlamat tidak menghalalkan cara. Merujuk kepada kenapa Ashraff menjadi seorang perompak bersama adiknya yang dilakonkan oleh Mustakim.
Pendek kata tak menyesal Sha pergi tonton filem ini di pawagam kerana hasilnya amat memuaskan kerana banyak peningkatan dari segi mutu lakonan pelakon-pelakon dan juga sinematografi juga terbaik. Opsss...tapi Sha perasanlah scene kereta polis meletop, ada polis terbakar tapi nampak patung terbaring...ehhhh...hihihi..dan perasan juga babak-babak banyak dibuat di kawasan Meru, Ipoh kalau tak silap.

Pelakon lain dalam filem ini adalah Liza Abdullah, Esma Danial, Puteri Balqis, Sabrina Ali, Mahmud Ali Basyah, Tania Hudson, Shaharuddin Tambi.

Thursday, March 08, 2018

HUKUMAN SEBAGAI PENGAJARAN

March 08, 2018 10 Comments
HUKUMAN SEBAGAI PENGAJARAN | Di sebalik jatuh hukum di mahkamah mungkin ramai tidak sedar siapa yang menjalankan pendakwaan dan sebelum terjadinya dakwaan sebenarnya banyak proses dilalui untuk membolehkan sesuatu kes di bawa ke mahkamah. Bekerja dengan kertas mungkin sesuatu yang objektif, bekerja dengan manusia yang pelbagai amat subjektif terutamanya menghadapi seseorang yang bermasalah .


Apabila sesuatu hukuman dijatuhkan, mungkin memberi kesan kepada keluarga terdekat. Walaubagaimanapun keluarga seharusnya tahu undang-undang adalah sesuatu yang tidak boleh dipandang remeh dan apabila pihak berkuasa mengambil tindakan tidak boleh terus menunding jari mempersalahkan pihak berkuasa walhal sudah maklum apakah akibat melanggar syarat dan undang-undang.


Bercakap tentang kesalahan dadah ingin Sha tekankan dan kongsi di sini kerana Sha tahu di kalangan rakan-rakan, saudara mara sendiri pasti ada yang mempunyai atau tahu tentang masalah dadah. Kali ini Sha nak kongsikan tentang peranan keluarga dalam membantu kepulihan daripada dadah kerana ianya adalah kepulihan sepanjang hidup bukan sudah berhenti bererti akan berhenti selamanya, mereka perlu menjaga setiap langkah mereka daripada terjebak kembali dalam kancah penyalahgunaan dadah.

Sememangnya dalam kepulihan seseorang bekas penagih mereka memerlukan sokong bantu daripada pihak keluarga sendiri tetapi pastikan sokongan anda adalah kearah kebaikkan bukan ke arah menambah teruk keadaan mereka. Hal ini adalah kerana terdapat ahli keluarga yang masih ingin menutup kesalahan tersayang dan menyalahkan pihak berkuasa. Ketahuilah bahawa dalam program pemulihan yang diadakan mereka terikat dengan perintah mahkamah yang memerlukan mereka mengikut beberapa syarat. Bukan senang nak menyedarkan mereka kepentingan mengikuti program dan bukan senang-senang juga pihak berkuasa mahu mengambil tindakan jika mereka ingkar. Pelbagai proses pujukan dibuat untuk menarik mereka mengikuti program dan patuh syarat sebelum mereka dikenakan tindakan undang-undang lain. Berbalik kepada keluarga , keluarga bantulah selagi boleh jika mereka berkeinginan untuk berubah walaupun hakikatnya tidak mudah, dekatkanlah mereka dengan agama dan masyarakat. Keluarlah berhijrah jika perlu.

Ketahuilah tak semua pihak berkuasa suka menggari dan menghukum. Hukuman itu sebagai pengajaran bilamana cara lembut dipandang sepi.

Monday, March 05, 2018

CARA ATASI KULIT KUSAM

March 05, 2018 5 Comments
CARA ATASI KULIT KUSAM | Serius kulit kusam boleh membuatkan seseorang menjadi rendah diri. Mana tidaknya walaupun wajah bersih tanpa jerawat atau jeragat tapi kalau kulit kusam membuatkan seseorang tampak pucat atau tidak bermaya yang boleh menyebabkan tidak menarik. Selain daripada mengambil suplement untuk mengatasi kulit kusam kita perlu mengamalkan cara alami atau cara hidup sihat yang patut diamalkan dalam kehidupan seharian. Antara cara mengatasi kulit kusam adalah seperti berikut -



  • Cukupkan pengambilan air putih.

Air putih sangat penting untuk tubuh badan kita kerana ianya membantu membersihkan dalaman dan melembapkan kulit secara semula jadi. Kekurangan air boleh menyebabkan dehidrasi yang akibatnya banyak sel mati dan kulit kering, kusam seterusnya menimbulkan garis-garis halus pada kulit kita.

Tips : Minum air sekurang-kurangnya 2 liter air sehari. Elakkan minuman manis, bergas dan berkafein yang menjadi faktor kulit kering. Info : 1 liter air untuk setiap 25kg berat badan kita.

  • Cukupkan waktu tidur

Percayalah memang berbeza bilamana cukup dengan tidak cukup tidur. Kurang tidur juga boleh menjejaskan kesihatan.

Tips : Tetapkan masa tidur dan masa bangun. Tidur yang cukup membantu penghasilan sel kulit baru yang menampakkan kulit kita lebih segar dan berseri.

  • Kurangkan stress

Tekanan atau stress juga boleh menyebabkan pelbagai masalah kulit ini kerana stress biasanya akan meransang minyak lebih banyak.

Tips : Senaman ringan. Bersenam bukan sahaja untuk sihat tapi juga untuk cantik. Aktiviti sukan dan keluar peluh memberi kesan awet muda, cegah kulit kusam dan berminyak. Senaman membuatkan perjalanan darah yang lebih lancar.

  • Cukup rehat.

Mustahil tidak perasan apabila tidak cukup rehat kita akan menjadi lesu. Badan lesu, kulit juga menjadi kusam dan tidak sihat. Keletihan boleh sebabkan penuaan berlaku lebih cepat.

  • Pemakanan Sihat

Elakkan makanan ringan dan makanan berminyak.

Tips : Makan sayuran dan buah-buahan. Tomato adalah salah satu sayuran untuk kulit cantik tau.

Hurmmm..mentang-mentang dah masuk umur 31 tahun ni risau lain macam kan, dulu malas nak peduli sangat. Daripada tak ambil peduli langsung baik ambil langkah menjaga kembali kulit kita kerana ianya aset penting tubuh kita.

HISAP DIANZ UNTUK KULIT LEBIH CANTIK

March 05, 2018 5 Comments
HISAP DIANZ UNTUK KULIT LEBIH CANTIK | Assalamualaikum, Salam Sejahtera, Alhamdulillah akhirnya Sha dapat juga merasa Dianz neh, maklumlah katanya hisap-hisap terus cantik. Ehh..siapa tak nak jadi cantik kan...hihiihi..Sebelum ini selalu juga tengok kawan-kawan duk cerita pasal Dianz ni tu yang buat teringin nak cuba juga kan apa yang hebat Dianz ni yang dikatakan produk yng dipercayai sejak 2012 lagi.


Sha ni jenis tak suka makan apa-apa ubat sebab pantang sikit dengan rasa-rasa ubat atau suplemen. Nasib baik juga Dianz ni sedap, masam-masam manis rasanya. Nak amal pun senang sahaja, ianya dalam bentuk tablet hanya perlu kemam dan hisap sampai habis jadi tak perlu nak bancuh atau melalui apa-apa proses lain.

Sudahla tak suka makan ubat Sha ni pun  sejenis yang tak biasa make up tapi risau juga bila bertambah usia ni tak sama macam zaman remaja kan, apa yang ada dalam badan dulu pasti akan berkurangan dan akan menyebabkan bermacam masalah kulit terutamanya kulit kusam dan kering. Ya, itulah apa yang Sha rasa sejak memasuki usia 30 tahun dan mula nampak kepentingan menjaga kulit dari dalaman. Orang kata dari dalam keluar secara lahiriah lepas tuu..hihihi..tak nak laa nampak pucat dan lemau.


Kandungan Dianz Vitamin C & E ini adalah
  • EXTRA Glutathione dan Ascorbic Acid untuk 5x lebih penyerapan vitamin dalam tubuh lebih cepat.
  • EXTRA Glutatione sebagai antioksida & membantu pencerahan kulit.
  • Kolagen asli berasaskan Ikan Talapia untuk melembutkan dan gebukan kulit.
  • Vitamin berasakan maquiberry untuk melembapkan kulit.
  • Vitamin C berasaskan oren untuk merawat parut jerawat.
Kelebihan Dian Vitamin C &  E
  • Baik untuk tumit kaki, rambut dan kuku. Tidak hairan penemuaan yang semakin dialami telah menyebabkan masalah tumit kaki pecah, keguguran rambut serta kuku yang bergelupas. Justeru, Dianz Vitamin adalah pilihan terbaik untuk mengatasi dan merawat masalah tersebut.
  • Tidak mempunyai gelatin dan seratus peratus HALAL.
  • Merupakan produk Muslim dan kilang bertaraf GMP.
  • Dianz Vitamin mempunyai kelulusan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) di bawah akta Farmasi: MAL16095012NC.
Lagi...
  • Mencerahkan kulit muka dan badan
  • Mencantikkan kulit
  • Kulit lebih glowing dan berseri
  • Melembapkan kulit
  • Merawat jeragat, jerawat.
  • Menghilangkan parut
  • Mengurangkan ekzema
  • Mengurangkan resdung
  • Merawat kulit kusam dan tona tidak sekata.
  • Mempercepatkan pertumbuhan sel kulit.

PANTANG LARANG KALAU NAK KESAN MENAKJUBKAN !


Elakkan minuman bergas dan berkafein bagi mendapatkan kesan yang terbaik.

PALING SESUAI UNTUK SIAPA?

Lelaki atau perempuan berumur 16 tahun ke atas
Sesuai untuk ibu mengandung & menyusu bayi
Sesuai untuk yang berkulit sensitif

Berminat untuk miliki DIANZ?
 Korang boleh hubungi mana-mana contact di bawah


Atau

Whatapps : 013-6999876

Apa tunggu lagi? Dapatkan Dianz Vitamin C & E sekarang juga dan jangan lupa dapatkan produk Dianz yang Original tau. Nak tahu lebih lanjut korang boleh juga layari web rasmi Dianz di www.hisaphisapteruscantik.com . Kita belanja satu testimoni untuk korang..

Thursday, March 01, 2018

RENDAHKAN BOUNCE RATE BLOG

March 01, 2018 9 Comments
RENDAHKAN BOUNCE RATE BLOG | Sudah lama sebenarnya nak periksa balik kenapa Bounce rate blog Sha yang kita boleh tengok di Google Analytics blog masing-masing berada di tahap teruk jika seperti yang dikatakan oleh otai-otai blogger bahawa tidak sepatutnya melebihi 60 % kerana bacaan GA blog Sha adalah melebihi 80%. Sebulan lepas baru teringat nak tengok balik selepas ahli group AFBdotmy mempersoalkan tentang Bounce Rate ini. Selepas itu barulah Sha perasan bahawasanya Sha tak masukkan Tracking Code Google Analytics (GA) selepas membuat kemaskini template blog baru-baru ini. Patutlah Bounce Rate tinggi dengan bacaan 80 peratus ke atas. Akhirnya dengan tips yang dikongsikan oleh blogger Tuan Hasrul Hassan, Sha mula memasukkan kembali tracking code GA Sha.

Masuk ke akaun Google Analytics korang, kemudian pergi ke setting atau klik ikon gear yang terletak di bahagian kiri bawah. Korang copy tracking code seperti di dalam petak merah seperti gambar di bawah. Bagi yang belum mempunyai akaun GA korang boleh mendaftar dengan cara yang blogger Abe We kongsikan ini --> http://www.wayneharraz.com/2015/04/how-to-register-google-analytics.html.

CARA MASUKKAN TRACKING CODE GOOGLE ANALYTICS DALAM TEMPLATE

Buka akaun GA
-
Klik Setting ( Ikon gear)
-
Klik Tracking Info
-
Klik Tracking Code
-
Korang boleh copy Tracking Code seperti dalam kotak merah di bawah.





 
Selepas copy kod berkenaan korang paste di theme--> edit html --> search <head> --> kemudian paste kod di bawah <head> ---> Save Setting.
Siap ! Nanti korang boleh periksa kembali perubahan yang berlaku pada bounce rate blog korang adakah masih sama atau menjadi lebih baik.

Boleh dikatakan blogger yang tidak kisah mengenai bounce rate mungkin tidak kisah tentang kualiti blog. Bounce rate adalah salah satu cara untuk mengukur ukur tahap kualiti blog kita dari segi kunjungan pelawat ianya adalah kadar peratusan pelawat yang meninggalkan blog setelah pertama kali ia datang.

Peratusan pelawat yang datang singgah pertama kali dan kemudian terus keluar dari blog anda, tanpa singgah ke entri lain dalam blog. Jika nilainya tinggi, maka ia sangat tidak bagus kerana pelawat hanya berminat pada tajuk tertentu sahaja dan tidak meneruskan bacaan entry lain.

Di dalam Google Analytics kita dapat lihat berapa pembaca dan pembaca baru yang singgah ke blog kita. Di sini kita juga dapat melihat dengan lebih jelas page views, dan melihat secara real-time berapa pembaca sedang membaca dan entry apa yang mereka sedang layari.