setTimeout("ga('send','event','Profitable Engagement','time on page more than 3 minutes')",180000); November 2017 shalimar yusof SHALIMAR YUSOF
HOME CONTACT SIAPA SAYA NOTA TUTOR NOTA CUTI NOTA RESEPI AIDY REVIEW

Thursday, November 30, 2017

GET YOUR FIRST HOUSE OF DREAM NOW

November 30, 2017 5 Comments
GET YOUR FIRST HOUSE OF DREAM NOW | Assalamualaikum. How are you today? Hope everything is OK. Today I like to share about the dream of own home. First of all, Make use of these government scheme to get your first house. Let's learn about the opportunities provided by Malaysia government.



Getting your first house marks a milestone in your life especially getting your dream house. What’s troubling these days is that youngsters capability to afford a house. Malaysia’s house price has been increasing and the younger generations have difficulties to buy a house, let alone the downpayment. Since then, Malaysia government has detected the concerns and came up with initiatives to aid younger generations, the millennials. The initiatives and aids by Malaysia government is to help all young Malaysians to get their first house, be it an apartment in Penang or a terrace house in Kelantan. Be sure to keep in mind all these initiatives and schemes just for us!
My First Home Scheme (Skim Rumah Pertamaku)
My First Home Scheme was introduced in year 2011 budget by government to help young working adult to purchase their first residential property. This scheme allows young adults to obtain 100% financing from the participating banks or financial institutions, without the need to pay 10% downpayment at the same time. This is to align with government’s aspiration to increase home ownership for the “rakyat”.
The criteria are simple, as long as you’re first time home buyer working adult with a single monthly income of less than RM5,000 (less than RM10,000 for joint borrowers). Your residential property has to be in between the value of RM100,000 to RM540,000 in Malaysia, which you could easily get them in the cities like a single storey terrace house in Melaka or an apartment in Penang. As we get down to financing requirements, the tenure should not exceed 35 years and repayment of total financing obligation must not be more than 60% of your net monthly income or maximum financing limits. Check here out for the participating banks that tie to this scheme.
PR1MA (Perumahan Rakyat 1Malaysia)
PR1MA was established under the PR1MA Act 2012 for the middle income earners, which is to build high-quality houses in key urban centres. All Malaysians aged 21 and above with a monthly individual household income between RM2,500 to RM15,000 and have not own a single property are eligible to apply for this. Residential properties build by PR1MA are priced in between RM100,000 to RM400,000 which comes in various types and sizes to suit different household. Mind you, the houses build by PR1MA are pretty modern like the apartments in Ipoh, Perak and Batu Feringghi in Penang. Check here out for houses build by PR1MA.
It’s pretty simple to apply for PR1MA. All you need to do is to register your interest in PR1MA website and you will be notified for the launch of the developments in your preferred locations. You will be informed to apply for developments and submit your entry for balloting. The balloting process is open and transparent and will be conducted to those who have fulfilled the criteria. After the ballot, you will be able to select your unit of your choice based on first come first served basis. Here comes the financing part where PR1MA Home Assistance Programme that offers financial solutions for you to purchase your PR1MA that comes in variety and flexibility ensuring you will get your first house with PR1MA. Second last step, sales and purchasing agreement (SPA) is for you and developer to sign the agreement as the Purchaser of the Property. Lastly, handover of vacant possession, which you will be issued with Certification of Completion and Compliance and your very first PR1MA will be handed over to you.
MyHome Scheme                                                                                 
It was announced by our Prime Minister Dato’ Sri Najib in year 2013 which was then commenced in year 2014, where it encourages private developers to build affordable houses for Malaysians. This scheme’s initiatives is offering up to RM30,000 incentives per unit to benefit young adults. In year 2015, government has allocated RM300million funds to build 10,000 units of affordable housing across Malaysia.
To be eligible for MyHome, your citizenship must be Malaysian aged 18 and above. First time home buyer with one application for the household with monthly income between RM3,000 to RM6,000. Houses offered by MyHome scheme are build with 3-bedrooms and 2-bathrooms, they could be either single/double storey terrace houses or apartments. For example, an apartment unit in Perak is selling at RM80,000 to RM120,000 in the market but with MyHome scheme, you are given a deduction of RM30,000 which makes up the actual selling price at RM50,000 to RM90,000. With this scheme, it definitely aids younger generations to start surveying around and purchase their first house in Malaysia.

JADUAL PEMBAYARAN GAJI KAKITANGAN AWAM TAHUN 2018

November 30, 2017 3 Comments
JADUAL PEMBAYARAN GAJI KAKITANGAN AWAM TAHUN 2018 | Belum masuk tahun baru 2018 sudah ada jadual gaji. Penting ke jadual gaji ini? Pada Sha agak penting juga maklumlah setiap bulan tidak statik memandangkan kita menyambut perayaan di seluruh Malaysia. Terdapat bulan-bulan yang akan dapat awal sebagai persediaan menyambut hari raya dan perayaan agama lain, jadi ianya membantu kita membuat bajet atau perancangan awal juga tidak terguna terlebih dahulu yang boleh menyebabkan kesempitan pada hujung bulan.



JADUAL PEMBAYARAN GAJI BULANAN
TAHUN 2018

BULAN
TARIKH
HARI
CATATAN
TEMPOH
Disember
21.12.2017
Khamis

21.12.18-25.01.18
(36 hari)

25.01.18-08.02.18
(15 hari)

08.02.18-22.03.18
(43 hari)

22.03.18-25.04.18
(35 hari)

25.04.18 -24.05.18
(30 hari)

24.05.18-07.06.18
(15 hari)

07.06.18-25.07.18
(49 hari)

25.07.18-14.08.18
(21 hari)

14.08.18-25.09.18
(43 hari)

25.09.18-25.10.18
(31 hari)

25.10.18-22.11.18
(29 hari)

22.11.18-24.12.18
(33 hari)
Januari
25.01.2018
Khamis



Februari


08.02.2018


Khamis

Tahun Baru Cina
16 & 17 (Jumaat&Sabtu)
Mac
22.03.2018
Khamis

April
25.04.2018
Rabu

Mei
24.05.2018
Khamis



Jun


07.06.2018


Khamis

Hari Raya Puasa
15 & 16 (Jumaat&Sabtu)
Julai
25.07.2018
Rabu



Ogos


14.08.2018


Selasa

Hari Raya Haji
22 Ogos 2018(Selasa)
September
25.09.2018
Selasa

Oktober
25.10.2018
Khamis



November


22.11.2018


Khamis

Hari Deepavali
6 November 2018 (Rabu)
Disember
24.12.2018
Isnin



Berdasarkan jadual di atas korang boleh nampak sudah tempoh paling pendek adalah 15 hari dan tempoh paling panjang adalah selama 49 hari. Semoga adanya jadual ini kita boleh mengamalkan sikap berjimat cermat dari sekarang semoga hasil jimat cermat itu dapat membantu kita di masa hadapan. Ingat pesanan ini terutamanya Shalimar!..ahahhaaha...ok sekian jadual gaji 2018

#sharingiscaring

Wednesday, November 29, 2017

HOTEL GREEN GARDEN DI BERASTAGI INDONESIA

November 29, 2017 2 Comments
HOTEL GREEN GARDEN DI BERASTAGI INDONESIA | 20 November 2017 (Isnin) | Malam pertama di Indonesia Sha dan rombongan bermalam di Berastagi iaitu di Hotel Green Garden. Hotel ini tidak mempunyai kipas atau penghawa dingin memandangkan cuaca di Berastagi memang sejuk semulajadi sehingga rancangan untuk mandi kolam terbatal terus pada hari itu. Cuacanya sikit lebih sejuk berbanding dengan Cameron Highland yang boleh menyebabkan Sha ketar kepala lutut untuk turun makan malam pada malam itu.

Pemandangan daripada luar lobi Hotel Green Garden Berastagi. Memang meriah dengan cahaya lampu. Kawasannya selamat, berpagar cuacanya sejuk-sejuk sambutan semasa kami sampai tadi pun memuaskan, tak perlu susah-susah nak angkat atau tarik bagasi sendiri untuk kebilik sudah ada yang menanti dari turun bas sampai ke bilik. Tak kiralah lelaki ke perempuan mereka akan sambut dengan senyuman.

 

Pak Ono sedang menguruskan daftar ahli rombongan. Pak Ono akan uruskan sampai korang masuk bilik, beliau memang orang Berastagi, jadi kalau korang nak perkhidmatan Pak Ono ni jangan lupa Whatapps +6281361109489 yang penting minimum 5 orang.

 
Sementara Pak Ono menyelesaikan pendaftaran masuk, ruang menunggu disediakan selesa dengan ruang yang agak luas. Bolehlah melepaskan lelah sekejap di sini.


Pemandangan malam dari beranda bilik Sha nak mandi tak boleh jadi kita ambil gambar sahajalah, cantik dengan cahaya lampu berwarna warni

Pemandangan waktu siang kawasannya bersih dan nyaman. Tenang sahaja kan? Sha curi masa ambil gambar sementara yang lain menunggu pendaftaran di ruang menunggu. Yang bertingkat itulah terletaknya bilik-bilik kami.


Inilah bilik Sha dan roomate iaitu Hani & Puteri, selesa tapi mula-mula masuk panas sikit kemudian selepas itu barulah sejuk makin sejuk sehingga kami tertidur dan hampir-hampir terlepas makan malam kami pada hari itu. Terloncat la sedikit daripada katil tengok jam dah pukul 7 lebih, patut turun jam 7.


Di sinilah kami makan malam dan sarapan pagi keesokkan harinya. Cukup luas dan selesa buat tetamu yang berkunjung.


Hidangan kami malam itu, kalau dah namanya negara serumpun makanannya pun hampir sama memang makan nasi juga. Tapi yang penting walaupun sarapan, makan tengahari dan makan malam makan nasi kat sana Sha tidak mengalami masalah sembelit langsung mungkin cukup khasiat memang waktu subuh akan lawas. Tambah pula selepas makan memang sihat disediakan air kosong kalau dirumah pasti air manis atau air berais yang sedia tahu tidak berapa sihat tapi nak minum juga.


Selepas makan malam kami hanya melepak di tepi jalan depan hotel ni, nak makan durian tapi mungkin dah habis sebab tak kelihatan penjual durian siang tadi. Jika korang perlu barangan runcit di sini korang jangan risau kerana dihadapan hotel ini terdapat kedai runcit Indomart nak cari kudap-kudap malam pun boleh.

Kemudahan yang ada :

Kolam renang
Tuala
Cerek air
Water heater
Iron kena maklum pihak hotel akan uruskan, tak disediakan dibilik.


Kalau korang nak ke sana boleh cari alamat ini :

Alamat: Jalan Jamin Ginting, Sempajaya, Berastagi, Kabupaten Karo, Sumatera Utara 22152, Indonesia

No.Telefon: +62 628 91777
Nak cari tempat makan muslim ? Korang boleh tengok sini, tempat makan tengahari kami di Berastagi ----> Kedai makan muslim di Berastagi 

Tuesday, November 28, 2017

KEDAI MAKAN MUSLIM DI BERASTAGI INDONESIA

November 28, 2017 5 Comments
KEDAI MAKAN MUSLIM DI BERASTAGI INDONESIA | Hari pertama di Berastagi Indonesia, selepas melawat Pusat Rehabilitasi Al Kamal Sibolangit kami di bawah oleh Pak Ono yang merupakan pemandu pelancong kami di sana. Dari pertama kali jumpa di Lapangan Terbang Kuala Namu Pak Ono memang seorang yang mesra disambut dengan senyuman walaupun pada asalnya selalu salah sebut Sha, iya memang selalu terjadi orang salah sebut Shamila...Marimar laa...tapi Sha ok je..huhuhu..Sepanjang perjalanan kami terhibur saja dengan celoteh Pak Ono yang kadang-kadang tidak boleh dijangka lucunya, tiba-tiba saja kami krik krik.. Ok, untuk hari pertama kami di sana kami makan tengahari di Panorama Resto yang makanannya boleh tahan enak sekali.


Beginilah pandangan daripada luar restoran tersebut sangat selesa, nama restoran pun sama dengan nama bas pelancong kami "Panorama". Model depan restoran? memang ada selalu..ahhahahaha...dialah officemate, roomate, gaduhmate...apa-apa sajalah mate... Ini antara lauk pauk yang dihidangkan kepada kami, tak perlu risau ada yang tak makan ikan, masih ada ayam memang cukup segala khasiat makan di sini. Yang penting sambal kalau kat sana..sambal kicap pun sedap buat cicah-cicah dengan satay. Meja kami jarang tinggal baki biasanya kami akan bagi licin sayang oii bayar tapi tak makan habis.

 

Tengok pinggan Sha, memang tak sah kalau tak penuh pinggan kalau makan mesti nak cuba semua walaupun itu ayam goreng sahaja. Dah suap kat mulut sampai lagi daging satay daging, fuh memang tak laa nak bukak kamera lagi ingat makan sahaja Sha ni tambah pulak daging memang kegemaran Sha.


Inilah ruangan makan rombongan kami sangat selesa cukup cahaya bahagian luar pun ada tempat makan secara bersila. Yang paling menyihatkan sepanjang kami di sana adalah hidangan air kosong sahaja, nak air manis berais ke apa boleh order dan bayar sendiri tapi air kosong sudah memadai dan puas. Kat belakang itulah Pak Ono yang depan tu ahli jawatankuasa yang menyertai lawatan


Satu lagi bahagian makan. Di sini jangan risau ada disediakan tandas dan tempat solat bagi pengunjung jadi tak perlu berkejar-kejar ke tempat lain nak cari tempat.


Jadi kalau korang mencari tempat makan muslim di Berastagi, Indonesia ini korang boleh cuba makan di sini.

Kalau korang perlukan pemandu pelancong di Medan korang boleh hubungi Pak Ono yang boleh tahan kelakar dalam diam. Beliau akan urus korang sehingga habis check in pulang ke Malaysia sangat mudah berurusan dengan beliau ini. Paling minimum pelancong yang beliau terima untuk berjalan-jalan di sana adalah seramai 5 orang ke atas. Mekasihhh  yaa Pak Ono.....

Whatapps Pak Ono
+62813 6110 9489

LAWATAN SAMBIL BELAJAR KE PUSAT REHABILITASI AL KAMAL SIBOLANGIT INDONESIA

November 28, 2017 7 Comments
LAWATAN SAMBIL BELAJAR KE PUSAT REHABILITASI AL KAMAL SIBOLANGIT INDONESIA | Pada 20 November 2017 sehingga 23 November 2017 baru-baru ini Sha berpeluang mengikuti satu lawatan sambil belajar ke Pusat Rehabilitasi Al Akmal Sibolangit, Indonesia yang mana ianya merupakan satu tempah pemulihan penagih dadah yang terletak di Sibolangit Indonesia. Bertolak jam 11.30 malam ke KLIA2 dan check in dalam pukul 3.30 pagi kerana penerbangan kami pada pukul 6.45 pagi dan tiba di Airport Kuala Namu pada jam 7.30 pagi atau 8.30 pagi waktu Indonesia yang lewat 1 jam daripada waktu Malaysia. Setelah mendarat di Airport Kuala Namu  kami di sambut oleh Pak Ono seorang pemandu pelancong kami di sana kemudian di bawa bersarapan terlebih dahulu di Restoran sebelum meneruskan perjalanan ke Pusat Rehabilitasi Ak Akmal Sibolangit.


Lawatan yang di anjurkan satu jawatankuasa di bawah suatu kementerian ini diadakan dengan beberapa objektif dengan objektif utamanya menimba ilmu tentang tatacara pengendalian penagih dadah di pusat pemulihan dan bentuk program-program yang dilaksanakan. Pusat rehabilitasi ini merupakan pusat pemulihan swasta yang dibangunkan oleh pihak NGO dengan bayaran tertentu.

Rombongan lawatan ini disambut oleh Cik Tia Arisanti yang kami berhubung melalui emel sebelum ke sana. Comel kecil molek orangnya disambut terus dibawa ke satu dewan kecil untuk taklimat oleh pak pegawai pusat pemulihan ini. Setelah mendengar taklimat tentang program-program pemulihan yang diadakan di sini terdapat sedikit perbezaan antara amalan pemulihan yang dijalankan di tempat sendiri.
Selepas taklimat kami dibawa melawat kawasan pusat rehabilitasi ini yang suasananya sangat nyaman. Sibolangit yang terletak berhampiran Berastagi, kawasan berbukit bercuaca sejuk sangat tenang. Di dalam kawasan pusat ini terdapat kolam dengan air semulajadi, aliran air juga mengalir tenang dengan kehijauan pohon menghijau di tambah pula bangunan yang ada ceria dengan mainan warna yang menarik.

Kelainan yang Sha maksudkan di sini terdapat cara pulih dengan mengambil jamu yang diproses di dapur yang disediakan. Beberapa orang peserta rombongan mengambil peluang untuk mencuba jamu yang dibancuh dan tak cukup!!hahaha..katanya sedap. Jamu ini dikatakan untuk membetulkan kembali saraf-saraf yang rosak akibat penagihan. Selain jamu di sini juga ada sauna sebagai sebahagian daripada cara pemulihan untuk penagih. Pusat ini juga melibatkan keluarga sebagai sokong bantu selepas mereka pulang ke rumah masing-masing selepas menjalani pemulihan di pusat.

Apa-apa pun sepertimana tempat pemulihan lain tidak menjanjikan 100% pemulihan kerana penagihan dadah adalah pemulihan sepanjang hayat kerana tidak mustahil mereka akan relapse (jatuh kembali) . Pokok pangkalnya keinginan penagih itu sendiri ingin berubah dengan sokongan daripada orang sekeliling terutamanya daripada yang tersayang iaitu  pihak keluarga mereka.



Sangat bertuah rasanya dipilih menyertai lawatan ini walaupun bermacam perkara perlu diuruskan dan tidak kurang juga dengan kata-kata belakang orang. Sha pergi dengan niat yang baik semoga kami mendapat sesuatu yang baik untuk memuaskan hati orang memang tidak akanlah. Membetulkan niat dan meneruskan perjalanan ke sana, kata-kata negatif di tinggalkan dan niat balik bekerja nanti tiada lagi yang negatif menanti..Hanya melalui hidup ini dengan tenang..happy work! happy life!

Gambar kenangan Sha bersama rakan sekerja dan pegawai Pusat Rehabilitasi Al-Kamal Sibolangit.


#antidadah
#antinarkoba
#sayangikeluargaanda