Hot Posts

6/recent/ticker-posts

BEZA PENJARA SEUMUR HIDUP VS PENJARA SEUMUR HAYAT


 


BEZA PENJARA SEUMUR HIDUP VS PENJARA SEUMUR HAYAT | Berikutan daripada beberapa kes yang terjadi di negara kita kebelakangan ini yang mencetuskan kemarahan nitizen seperti kes rogol yang dilakukan oleh keluarga terdekat mangsa rogol sendiri ramai yang masih belum jelas dengan hukuman yang dijatuhkan selepas hukuman memakan ribuan bulan disebut.

Penjara adalah hukuman biasa yang dikenakan kepada pesalah. tempoh penjara paling minima ialah  satu (1) hari. Penjara adalah suatu tempat menahan banduan yang belum atau yang telah dijatuhi hukuman penjara. Banduan yang belum dijatuhi hukuman dipanggil banduan reman yang terdiri daripada orang yang ditahan dipenjara sementara menunggu hari perbicaraan.

Hukuman Seumur Hidup adalah banduan yang dijatuhkan hukuman penjara selama 30 tahun dan bukannya hingga ke akhir hayat. Kebiasaannya ada juga pesalah yang dijatuhkan hukuman penjara ini akan dibebaskan awal daripada tempoh diberikan berdasarkan kelakuan baik atau atas sebab lain.

Hukuman Seumur Hayat pula banduan yang dijatuhkan hukuman sepanjang hayat mereka pendek kata mereka tidak mempunyai tarikh bebas.

Selain Penjara, Malaysia juga mempunyai Pusat Pemulihan Akhlak (PPA) untuk menahan orang tahanan dibawah Ordinan Darurat (ketenteraman awam dan mencegah jenayah) 1969 dan Akta Dadah Berbahaya (Langkah-Langkah Pencegahan Khas) 1985.
Tempat Tahanan Perlindungan (TTP) pula tempat menahan orang tahanan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960.

Sumber : prison.gov.my

Post a Comment

6 Comments

Terima Kasih Daun Keladi