Wednesday, May 31, 2017

TERINGATKAN OMEY

TERINGATKAN OMEY | Omey seekor kucing yang sangat istimewa dalam hidup Sha dan suami...Peneman sebelum lahirnya Abang Zaryth. Kami terjumpa Omey di tapak pasar malam Seri Iskandar yang mana Omey sedang merayau tanpa arah tuju sambil jalan terhinjut-hinjut, kakinya bahagian hadapan dilihat lembik tapi makin lama Omey membesar makin sihat dia.
Paling terasa daddy dia laa sebab Omey selalu juga tak sihat terpaksa disuap ubat dan kembali sihat seperti biasa. Suami Sha yang selalu balik waktu tengahari untuk bagi makan ubat pada Omey dulu. Budak nakal ni pernah lompat melintasi api semasa daddynya tengah bakar sampah sehingga bergulung misai dia...kesian..tapi terhibur tengok muka dia sementara muka Omey pulih seperti biasa.


Macam mana boleh teringatkan Omey pagi tadi? Sebab nampak Abang Zaryth pegang kotak mainan dia yang nak dibawa ke rumah mak pengasuh tu, Abang Zaryth memang pantang nampak kotak ada je buat letak mainan dia. Omey dulu pun suka sangat dengan kotak, dia tak ada kawan jadi di rumah memang bagi kotak untuk dia main. Habis kotak tu tunggang terbaliknya. Sekarang dah hampir 5 tahun Omey pergi, kalau Omey masih ada mesti dah tua. Omey mati dikampung, semasa Sha menanti hari-hari untuk bersalinkan Abang Zaryth. Disyaki Omey telah mengigit katak beracun sebelum balik kampung.
Omey anak yang lincah, nakal...suka kacau orang masak..sambut bila mommy daddy balik kerja, tempat mommy ngadu juga kalau merajuk dengan daddy..balik kerja suka berkepit..jilat-jilat baju..cium ketiak..ahahhahaah,,,,Omey budak paling comel paling penyayang...sayangnya jodoh kita tak panjang..tak sempat pun tengok Zaryth keluar...Omey memang suka duduk atas perut sambil rasa Zaryth gerak-gerak dalam perut mommy masa tu..huuhu..jauh betul Omey mati..bertahan dalam kereta dari Perak ke Terengganu.

Mommy & Daddy Rindu Omey.

KARIPAPKU HANCUR

KARIPAPKU HANCUR | Ramadhan ke-4 Sha mencuba untuk menyiapkan karipap yang Sha tak pernah seumur hidup cuba membuatnya. Biarlah gambar berbicara...

 
GAGAL untuk kali pertama ni, tak pernah buat dan tak pernah pun tengok orang buat. Main ikut resepi google je...mungkin teknik yang salah, rasanya Sha perlu orang ajar depan-depan baru boleh buat lagi ni. Biasanya cikgu-cikgu masakan ni tak habis ajar cara-cara buat sama macam mak Sha sendiri laa..ahahahahha....

Gambar "karipap" yang ngeri rupanya tu mendapat komen kawan-kawan dan saudara mara yang tengok..ahahha..macam-macam laa komen nye kan...ada kawan siap ajar cara...nanti kena pm terus kat dia laa baru nampak serius nak belajar kan.

Saje laa pacak sini..#karipappertamaku

Monday, May 29, 2017

TADARUS AL-QURAN

TADARUS AL-QURAN | Tadarus bermaksud saling mempelajari Al-Quran iaitu seorang membaca dan yang lain mendengar dan memperhati bacaannya. Setelah selesai, disambung pula oleh orang lain. Mungkin pada bulan lain jarang sekali kita membaca Al-Quran semoga berkat bulan Ramadhan ini kita dapat mendekatkan diri pada Kitab Allah S.W.T ini. Alhamdulillah, setiap tahun tempat Sha bekerja akan menganjurkan tadarus dengan pembahagian juzuk. Pada tahun ini kumpulan tadarus Sha perlu menyelesaikan juzuk 16 hingga juzuk 22.



SENARAI JUZUK

♥Juz’ 1 :
 Al Fatiha 1 – Al Baqarah 141

♥Juz’ 2 : 
Al Baqarah 142 – Al Baqarah 252

♥Juz’ 3 :
 Al Baqarah 253 – Al Imran 92

♥Juz’ 4 :
Al Imran 93 – An Nisaa 23

♥Juz’ 5 : 
An Nisaa 24 – An Nisaa 147

♥Juz’ 6 :
 An Nisaa 148 – Al Ma’idah 81

♥Juz’ 7 :
 Al Ma’idah 82 – Al An’am 110

♥Juz’ 8 :
 Al An’am 111 – Al A’raf 87

♥Juz’ 9 ; 
Al A’raf 88 – Al Anfal 40

♥Juz’ 10 :
 Al Anfal 41 – At Tauba 92

♥Juz’ 11 : 
At Tauba 93 – Hud 5

♥Juz’ 12 : 
Hud 6 – Yusuf 52

♥Juz’ 13 : 
Yusuf 53 – Ibrahim 52

♥Juz’ 14 : 
Al Hijr 1 – An Nahl 128

♥Juz’ 15 : 
Al Isra (or Bani Isra’il) 1 – Al Kahf 74

♥Juz’ 16 : 
Al Kahf 75 – Ta Ha 135

♥Juz’ 17 :  
Al Anbiyaa 1 – Al Hajj 78

♥Juz’ 18 : 
Al Muminum 1 – Al Furqan 20

♥Juz’ 19 : 
Al Furqan 21 – An Naml 55 (25:21-27:55)

♥Juz’ 20 :
An Naml 56 – Al Ankabut 45

♥Juz’ 21 : 
Al Ankabut 46 – Al Azhab 30

♥Juz’ 22 :
Al Azhab 31 – Ya Sin 27

♥Juz’ 23 :
 Ya Sin 28 – Az Zumar 31

♥Juz’ 24 : 
Az Zumar 32 – Fussilat 46

♥Juz’ 25 : 
Fussilat 47 – Al Jathiya 37

♥Juz’ 26 :
 Al Ahqaf 1 – Az Zariyat 30

♥Juz’ 27 :
Az Zariyat 31 – Al Hadid 29

♥Juz’ 28 :
Al Mujadila 1 – At Tahrim 12

♥Juz’ 29 : 
Al Mulk 1 – Al Mursalat 50

♥Juz’ 30 : 
An Nabaa 1 – An Nas 6


InsyaAllah kita cuba selesaikan semampu mungkin.






   SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA😊😊



Wednesday, May 24, 2017

RESEPI SIMPLE ACAR UMBUT KELAPA

RESEPI SIMPLE ACAR UMBUT KELAPA | Assalamualaikum, Alhamdulillah semalam ada program pembersihan kawasan jadi ada rezeki orang bagi umbut kelapa atau umbut nyiur. Memang Sha menyukai Acar Umbut Nyiur tetapi masakan ini amat susah didapati kerana proses mendapatkan umbut itu sendiri yang tidak mudah didapati.

 

BAHAN-BAHAN

Umbut kelapa
Bawang Merah*
Bawang Putih*
Halia*
Cili kering (direbus dan dibuang biji)*
Santan
Gula
Garam
Cuka
*bahan dikisar


CARA-CARA

 Tumis bahan-bahan kisar sehingga pecah minyak
Masukkan Cuka dan Gula
Apabila bau cuka hilang, masukkan umbut kelapa dan santan.
Masak sehingga umbut lembut dan perasakan dengan sedikit garam.


SELAMAT MENCUBA

Tuesday, May 23, 2017

HOMEMADE SAMBAL DENDENG DAN SAMBAL TOM YAM

HOMEMADE SAMBAL DENDENG DAN SAMBAL TOM YAM | Assalamualaikum, Alhamdulillah tinggal beberapa hari sahaja lagi umat Islam akan menyambut bulan mulia bulan Ramadhan yang mana seluruh umat akan mengerjakan ibadah puasa yang membawa pelbagai rahmat dan kelebihan. Semoga kita dapat menyambutnya dan mengejar kelebihan-kelebihan yang ada di bulan penuh keberkatan ini.

Selain ibadah, bulan Ramadhan juga menjadi bulan yang meriah dengan pelbagai jualan seperti juadah-juadah dan kelengkapan untuk menyambut hari meraikan kemenangan selepas sebulan berpuasa.

Untuk sepanjang bulan Ramadhan ini , tugas-tugas ibu juga bertambah seperti menyediakan juadah untuk bersahur. Dengan itu Sha ingin berkongsi 2 menu yang boleh membantu para ibu bersiap sedia untuk menyiapkan juadah bersahur untuk keluarga. Dalam 30 hari berpuasa akan ada suatu masa ketandusan idea untuk lauk sahur kan..



SAMBAL DENDENG

1. Bahan utama daging
2. bawang dan cili kering DITUMBUK bukan diblender bagi memastikan sambal dendeng tahan lama.
3. Tahan sehingga 3-4 bulan
4. Daging direbus selama 5 jam kemudian diracik bagi mengasingkan lemak dan urat. Seterusnya ditumbuk menjadi lerai dan diperap dengan kicap bagi memastikan daging sangat lembut.
5. Tidak menggunakan minyak paket bagi meastikan kualiti daging dendeng tahan lama.
6. Berpengalaman selama 15 tahun dalam menghasilkan daging dendeng.
7. Tidak perlu disimpan di dalam peti ais.
8. Resepi ( sukatan bahan-bahan) ciptaan sendiri.
9. Homemade resepi dendeng dari negeri asal iaitu Perak.
10. Boleh dimakan bersama nasi panas, roti dan sebagainya.

BAHAN-BAHAN

Daging
Bawang Besar
Bawang Putih
Cili kering
Kicap
Gula
Asam Keping
____________________________________******_____________________________________

SAMBAL TOM YAM KETUK-KETUK SAHUR

1. Bahan utama ikan segar
2. Di masak selama 12 jam
3. Dimasak menggunakan pes tom yam homemade resepi turun temurun
4. Boleh dimakan segera atau bersama nasi panas,roti dan sebagainya.

BAHAN-BAHAN

Ikan segar
Perencah Tom yam
Serai
Bawang

Apa lagi, jika kawan-kawan teringin boleh terus WHATAPPS - SHA /017.9154696 untuk tahu lebih lanjut. Maaf belum ada gambar dipacking, Sambal dendeng diedar dalam bentuk paket manakala Sambal Tom Yam didalam botol.

Jangan lepaskan peluang ini!!

Monday, May 22, 2017

PERTAMA KALI MASUK DEWAN BEDAH

PERTAMA KALI MASUK DEWAN BEDAH | 17 Mei 2017 yang lalu Sha bercuti untuk menemani Abang Zaryth menjalani pemeriksaan lanjut untuk masalah matanya yang berlarutan sejak tahun lepas. Kami dikehendaki berada di Kompleks Rawatan Harian pada jam 7.00 pagi untuk pendaftaran.


Abang Zaryth sebelum masuk wad harian. Lebih kurang jam 8.30 pagi Abang Zaryth dah masuk dewan bedah. Untuk proses bius Abang Zaryth pinta Sha yang temankan, jadi ibu lah yang temankan yang pada asalnya memang ayahnya yang nak temankan. Terkejut, tapi kena kuatkan juga demi Abang Zaryth. Nasib juga doktor ENT dan Doktor Pakar Mata juga pembantu-pembantu yang check up Abang Zaryth selama ini semuanya lembut-lembut dan santun melayan budak-budak. Katanya mereka Abang Zaryth macam budak perempuan rupanya...ahahahaha...

Abang Zaryth selepas keluar dewan bedah. Penat menangis selepas baru sedar daripada pengsan kesan ubat bius. Mungkin terkejut dan sakit dibahagian bibir kesan daripada alat bantu pernafasan yang digunapakai semasa proses rawatan yang siap lebih kurang jam 9.30 pagi. Semasa dalam zon pemulihan Abang Zaryth panggil adik..ambooii...sayang juga dekat adik dia..


Pujuk buka youtube kid untk tenangkan Abang Zaryth.Marah doktor ambil darah untuk prosedur CT Scan selepas raya ini.


Baiklah Abang, Abang perlu kuat walau macam mana pun. Ibu dengan Ayah ada teman abang..Adik pun ada selalu. Lebih kurang jam 3.30 petang kami dibenarkan pulang kebetulan Abang Zaryth dah bersungut lapar,yela puasa dari semalam kan. Kawan-kawan ibu doakan Abang Zaryth sihat cepat yeaa...

Tunggu....................................next temujanji pulak.

COLEK AYAM ALA CHE NAH

COLEK AYAM ALA CHE NAH | Assalamualaikum..Sempena Ramadhan yang bakal tiba ini jom kongsi juadah yang wajib ada dalam sebulan kita berpuasa menahan lapar dahaga dan perkara-perkara yang membatalkan ibadah puasa.

Bila menyebut Colek Ayam, amat sinonim bagi orang Kelantan terutamanya disebabkan Sha tak pernah jumpa makanan ini di negeri lain kecuali kedai itu dimiliki oleh orang Kelantan sendiri juga. Memandangkan daerah kelahiran Sha iaitu Daerah Besut bersebelahan dengan sempadan Negeri Kelantan maka menu ini ada terdapat di sesetengah kedai dan menjadi menu kegemaran Sha dan suami.

Jika teringinkan Colek Ayam Sha akan cuba buat sendiri untuk menghilangkan rasa rindu pada kampung. Tanpa buang masa jom kita tengok apa bahan-bahan yang perlu untuk hidangan Colek Ayam Ala Che Nah ini. Kenapa Che Nah? Sebab kedai kat Besut tu yang biasa Sha makan colek adalah Kedai Che Nah.

BAHAN-BAHAN UNTUK 2 ORANG MAKAN

1/4 Ayam [ Goreng & Potong lebih kurang besar ibu jari ]
Cucur bilis{ jeput malah lagi OK } [ Goreng & Potong lebih kurang besar ibu jari ]
Tauhu [ Goreng & Potong lebih kurang besar ibu jari ]
Daun Salad [ Bersih, toskan dan potong ]
Taugeh [Bersihkan]
Timun Batang [ Cincang kasar]
Keropok keping [goreng & pecahkan]
Sos Pencicah


CARA SEDIAKAN

Satukan semua bahan-bahan di atas.
Curahkan Sos Pencicah ke atas bahan-bahan tadi.
Gaul semuanya sehingga sebati.
Boleh makan............krup krup krup...


Okehh...berdasarkan bahan-bahan dan cara masak yang diatas, banyak yang perlu digoreng jadi untuk memastikan kesihatan juga terjaga kita memerlukan satu alat yang boleh mengurangkan penggunaan minyak masak dalam hidangan keluarga.

SINGER HO12 HALOGEN 12L OIL FREE COOKING

Korang pun berkenan ke? Nak tahu lebih lanjut dan nak tengok alatan lain yang boleh membantu anda menyiapkan hidangan iftar dengan lebih jimat dan cepat boleh tengok di http://www.lazada.com.my/riang-ria-raya/ sempena Marhaban Ya Ramadhan dan Riang Ria Raya Sale yang mana anda boleh dapatkan pelbagai barangan dengan potongan harga istimewa sehingga 90 % yang berlangsung dari 19 Mei 2017 hingga 30 Jun 2017.

 
------------------ooo-----------------


MENGHITUNG HARI MARHABAN YA RAMADHAN

Friday, May 12, 2017

PEMBEDAHAN KECIL PADA MATA ABANG ZARYTH

PEMBEDAHAN KECIL PADA MATA ABANG ZARYTH | Sebenarnya masalah ini sudah lama, selepas beberapa lama menjalani pemeriksaan di Hospital Raja Permaisuri Bainun Ipoh akhirnya pada bulan April yang lepas pakar mata telah mengesyorkan untuk melakukan sedikit pembedahan untuk mengenalpasti saluran yang bermasalah menyebabkan mata Abang Zaryth asyik bertaik dan lebih teruk apabila selesema.

Pada 02 Mei 2017 (Selasa) Sha dan suami telah membawa Abang Zaryth ke unit anestesia untuk mendapatkan maklumat tentang proses bius ketika pembedahan dilakukan. Bius dilakukan kerana Abang Zaryth masih kanak-kanak yang mana ianya hanya mengambil masa 1 hari berada di wad Kompleks Rawatan Harian. Untuk Abang Zaryth doktor menyatakan akan dikenakan pembiusan umum.


PENERANGAN ANESTESIA

Pembiusan Umum

Menjadikan seseorang pesakit berada dalam keadaan tidak sedar sebelum pembedahan dimulakan. Ini untuk memastikan pesakit tidak menyedari apa yang berlaku dan tidak merasa sakit semasa pembedahan. Pembiusan umum dilakukan dengan memasukkan ubat bius yang disedut dari mesin bius. Tiub pernafasan akan dimasukkan ke dalam mulut atau hidung pesakit untuk membantunya bernafas dengan mesin.

Risiko Pembiusan Am

✻   Kesan Lebam ditempat suntikan atau pemasangan tiub aliran darah
✻   Loya atau muntah
✻ Sakit tekak disebabkan oleh gas pembiusan atau tiub pernafasan. Pesakit akan/mungkin mengalami kesukaran bercakap tetapi ini akan pulih seperti sediakala dalam beberapa jam.
✲   Kesakitan otot yang sementara\
✻   Sakit kepala atau kabur penglihatan buat sementara.

Sebagai seorang ibu dan ayah, walau sekecil mana pun anak sakit, walaupun hanya demam biasa ianya sangat ingin dielakkan. Harapan semoga mata Abang Zaryth sembuh selepas menjalani pembedahan kecil ini. 

Kawan-kawan ibu doakan pembedahan berjaya dan mata Abang Zaryth kembali sembuh dan masalah matanya selesai.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...