Hot Posts

6/recent/ticker-posts

KOD KAD PENGENALAN IKUT NEGERI

KOD KAD PENGENALAN IKUT NEGERI | Tadi semasa kawan Sha buat kerja masukkan data klien dia ada tanya kod 46 lahir negeri mana ya, Sha jawab Terengganu. Mestilah tahu tu kod kelahiran negeri Sha kan...huhuhu..walaupun kod kad pengenalan Sha nombor 11 tapi kawan baik Sha nombor 46.
Ok sebagai rujukan masa akan datang Sha nak kongsi kat sini kod kad pengenalan yang digunapakai oleh Jabatan Pendaftran Negara mengikut negeri-negeri yang ada di Malaysia.


MSC Malaysia mencipta inovasi negara bagi meningkatkan kualiti dan gaya hidup melalui kecanggihan teknologi Kad Pintar Kerajaan atau dikenali sebagai MyKad.
MyKad mempunyai aplikasi yang dapat diakses dengan pantas dan selamat untuk menjalankan pelbagai transaksi elektronik seperti pengesahan identiti, kesihatan, pembayaran, pengaksesan, perniagaan dan servis peruncitan.
Ciri keselamatan termasuklah pengesahan menggunakan kekunci simetri kriptografi, sistem operasi pelbagai lapisan dengan ‘firewall’ serta landasan cip yang selamat. MyKad menggunakan dua jenis teknologi biometrik bagi tujuan pengenalan diri. Biometrik yang digunakan adalah gambar berwarna pemegang kad dan Sijil Digital untuk pengesahan diri.

INFO : Web Jabatan Pendaftaran Negara.

Post a Comment

6 Comments

  1. kita 26.. dalam family kita sorang jer 26.. adik badik lain semua 02.. huhuhuhu

    ReplyDelete
  2. ada satu kod yg tetinggal
    71 itu kod kt mykad bos akak yg lahir luar negara

    sbb ada 2 pegawai kt opis ni yg kod nya 71...

    ReplyDelete
  3. eh baru nak komen kod 71, tengok dana dah komen dulu....

    71 bukan setakat warganegara yg lahir oversea saja Sha, malah org yg dulunya bukan warganegara tp dah tukar jadi rakyat Malaysia, pun akan pegang MyKad kod 71...^_~

    ReplyDelete
    Replies
    1. owhh..cm tu yeaa..baru tahu nii..info baru..terima kasih share..

      Delete

Terima Kasih Daun Keladi