Monday, February 27, 2017

REVIEW FILEM LION

LION

REVIEW FILEM LION | Semalam ahad (26 Feb 2017) Sha dan keluarga hanya meluangkan masa menonton filem bersama-sama di rumah untuk mengisi masa hujung minggu memandangkan kami tidak keluar ke mana-mana. Terima kasih kepada blogger AidysReviews kerana sudi berkongsi serba sedikit tentang cerita berdasarkan kisah benar ini.

Kisah Benar : Lion

SINOPSIS FILEM LION

Filem ini adalah adaptasi daripada buku "A Long Way Home " hasil tulisan Saroo Brierley. Mengisahkan tentang seorang kanak-kanak berusia lima tahun bernama Saroo yang secara tidak sengaja salah menaiki keretapi yamg membawanya beribu batu jauh dari rumah dan keluarganya. Tidak jumpa jalan pulang, Saroo menghadapi pelbagai cabaran dalam kebingungan dan ketakutan akhirnya diambil menjadi anak angkat oleh sebuah keluarga di Australia ketika dalam jagaan sebuah pusat asuhan. 25 tahun kemudian, Saroo menggunakan teknologi Google Earth dalam usaha mencari keluarga sebenarnya.

Bahasa: Inggeris
Klasifikasi: P13
Tarikh Tayangan: 25 November 2016
Genre: Drama
Durasi: 2 Jam 10 Minit
Pengedar: TGV Pictures
Pelakon: Dev Patel, Nicole Kidman, Rooney Mara, David Wenham, Nawazuddin Siddiqui
Pengarah: Garth Davis

Menerusi filem ini Sha amat kagum dengan pelakon cilik Sunny Pawar yang telah berjaya membawa watak Saroo semasa kecil,sungguh berbakat. Dalam pada itu kita dapat melihat kehidupan sebenar di sebuah perkampungan di India Utara.

Sekian, terima kasih.

TIPS WARNA DAPUR SEMPIT

TIPS WARNA DAPUR SEMPIT


TIPS WARNA DAPUR SEMPIT | Teringat pula masa mula-mula Sha pindah rumah sendiri dulu. Memilih warna mengikut ruang adalah salah satu perkara yang perlu difikirkan pada masa itu memandangkan Sha suami isteri sepakat untuk mewarnakan setiap ruang dengan warna yang berlainan. Untuk ruang dapur Sha memilih warna merah jambu, huhuhu..lembut sangat kan. Pada Sha ruang dapur yang ada tidaklah terlalu sempit seperti di rumah sewa dahulu Alhamdulillah selesa untuk menyediakan juadah untuk suami dan anak-anak.

Wow!! Warna kegemaran Sha...sangat menarik.



ANDA PERLU TITIKBERATKAN


1. Elakkan memilih warna gelap dan kelam yang tidak menggambarkan keceriaan. Mungkin boleh menyebabkan ketidakselesaan kepada orang yang menggunakan dapur.

2. Warna yang mampu menceriakan ruang dapur adalah warna yang cerah dan tona warnanya yang boleh menimbulkan keluasan ruang dapur yang sedia sempit.

3. Awas, warna cerah juga boleh menyebabkan ruang dapur sempit akan cepat kotor. kenalpasti ruang yang boleh cepat kotor seperti ruang dapur memasak.

4. Perlu pandai membuat kombinasi warna yang sesuai pada dinding, kabinet dan meja kerja harus dibuat dengan bijak bagi melahirkan adunan warna yang menarik.

5. Pencahayaan juga memainkan peranan dalam memberi kesan kepada keluasan dapur iaitu dari segi lampu dan pencahayaan semula jadi seperti tingkap.

Siapa suka deko?Angkat tangan!!Sha tak kreatif orangnya...huhuhuu...

Semoga dapat membantu pada yang memerlukan.

Wednesday, February 22, 2017

KOD KAD PENGENALAN IKUT NEGERI

KOD KAD PENGENALAN IKUT NEGERI | Tadi semasa kawan Sha buat kerja masukkan data klien dia ada tanya kod 46 lahir negeri mana ya, Sha jawab Terengganu. Mestilah tahu tu kod kelahiran negeri Sha kan...huhuhu..walaupun kod kad pengenalan Sha nombor 11 tapi kawan baik Sha nombor 46.
Ok sebagai rujukan masa akan datang Sha nak kongsi kat sini kod kad pengenalan yang digunapakai oleh Jabatan Pendaftran Negara mengikut negeri-negeri yang ada di Malaysia.


MSC Malaysia mencipta inovasi negara bagi meningkatkan kualiti dan gaya hidup melalui kecanggihan teknologi Kad Pintar Kerajaan atau dikenali sebagai MyKad.
MyKad mempunyai aplikasi yang dapat diakses dengan pantas dan selamat untuk menjalankan pelbagai transaksi elektronik seperti pengesahan identiti, kesihatan, pembayaran, pengaksesan, perniagaan dan servis peruncitan.
Ciri keselamatan termasuklah pengesahan menggunakan kekunci simetri kriptografi, sistem operasi pelbagai lapisan dengan ‘firewall’ serta landasan cip yang selamat. MyKad menggunakan dua jenis teknologi biometrik bagi tujuan pengenalan diri. Biometrik yang digunakan adalah gambar berwarna pemegang kad dan Sijil Digital untuk pengesahan diri.

INFO : Web Jabatan Pendaftaran Negara.

Tuesday, February 21, 2017

PENCEGAHAN DADAH BERMULA DI RUMAH

PENCEGAHAN DADAH BERMULA DI RUMAH | Pertama sekali Sha ingin mengucapkan Selamat Hari Antidadah yang disambut setiap 19 Februari setiap tahun oleh Warga Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK). Hari ini seluruh warga Agensi Antidadah Kebangsaan di seluruh negara mendengar amanat daripada Ketua Pengarah AADK Malaysia iaitu Ybhg Dato' Dr Abd Halim Bin Mohd Hussin. Pada tahun 2017 ini Ketua Pengarah menekankan tentang kesedaran dan pencegahan adalah bermula daripada rumah iaitu peranan ibu-bapa.
Dalam mendidik anak-anak supaya bebas daripada dadah, keperihatinan, pengetahuan dan sikap ibu bapa terhadap penyalahgunaan dadah sendiri adalah penting untuk mengelakkan dan menjadi benteng supaya anak tidak mendekati najis dadah.

# Tahniah kepada Kelab Blogger Ben Ashaari kerana menerima anugerah penghargaan daripada pihak AADK.


ANAK-ANAK TIDAK AKAN TERDEDAH KEPADA NAJIS DADAH JIKA :

Hubungan keluarga yang rapat dan perhatian yang cukup daripada ibu bapa kepada anak-anak.

Saling percaya antara ibu bapa dengan anak-anak.

Membesar dalam keadaan keluarga yang bebas dadah.

Sokongan daripada keluarga yang sentiasa menyokong sesama ahli keluarga dan tidak memberi peluang kepada salahguna dadah.

Anak-anak tidak dibiarkan bergaul dengan rakan-rakan yang menggunakan dadah.

INSYAALLAH SEMOGA KELUARGA KITA BEBAS DARIPADA DADAH.

Monday, February 13, 2017

JAGA KUKU KITA

JAGA KUKU KITA | Tak dapat dinafikan kuku adalah salah satu aset penting pada tubuh seseorang. Kuku ibarat gambaran awal tentang kebersihan diri sesorang dan sekali gus menjejaskan penampilan individu. Paling penting ia juga boleh menjadi punca penyakit seperti keracunan makanan. Oleh itu kuku perlu dirawat dengan baik supaya bersih dan cantik. Pengalaman sendiri bila tidak memotong kuku adalah amat mengganggu kegiatan seharian.


MASALAH-MASALAH YANG BIASA DIHADAPI.

1. KUKU KERING

Mungkin disebabkan kekurangan vitamin A,kalsium dan zat besi atau mungkin kerap berendam di dalam air. Sila perbanyakkan makanan yang mengandungi vitamin A,kalsium dan zat besi. Selain itu, rajin-rajinkan diri urut kuku dan jari dengan menggunakan krim pelembap atau minyak zaitun.

2. HALUS & LEMAH

Biasa terjadi kerana keturunan atau kerap guna pembersih kuku yang mengandungi bahan yang merosakkan kuku. Sila ambil makanan yang menagndungi kadar protein, kalsium dan zat besi yang tinggi.

3. MUDAH TERKOYAK.

Masalah kuturunan atau masalah kekurangan Vitamin B. Sila ambil makanan yang mengandungi Vitamin B.

4. TEBAL & KERAS

Kuku kaki macam ni sila pakai kasut saiz sendiri.

5. BERBINTIK  PUTIH

Terdapat udara pada dasar kuku anda. Makin panjang kuku anda bintik putih itu akan hilang, perasan tak?? jangan risau, itu bukan penyakit dan tak perlu risau.

ANTARA MAKANAN SIHAT UNTUK KUKU

Ikan Salmon
Telur
Kekacang
Oat
Biji bunga matahari
Kacang hijau.

Jom jaga kuku kita!!

Wednesday, February 08, 2017

PERLU ILMU KEIBUBAPAAN

PERLU ILMU KEIBUBAPAAN | Sebenarnya tak ada idea sangat sejak kebelakangan ini nak buat entry apa. Jadi Sha nak catat sedikit nota untuk Abang Zaryth baca nanti. Sebelum ini Sha dan suami ada bercadang untuk menukarkan Abang Zaryth ke tadika lain. Tapi akhirnya kami buat keputusan untuk melihat dulu perkembangan Abang Zaryth jika ada perkembangan yang positif kami akan tukar tempat belajar dia pada tahun hadapan. Alhamdulillah, mungkin kerana terlalu baru Abang Zaryth tak dapat sesuaikan diri dengan tadika walaupun dia tak ada masalah untuk duduk di situ.

 Abang Zaryth dan kawan-kawan belajar ambil wuduk.

Sha pun masih belajar dalam menjaga dan mendidik anak. Sha pun perlu berubah, bukan setakat menasihati tapi perlu bersama dengan dia juga bagi menyokong perkembangan pembelajaran dia. Seronok rasanya sekarang apabila balik sekolah dia ada bercerita berbanding awal-awal masuk ke tadika dulu. Balik sekolah ajar ibu apa yang dia belajar di tadika seperti cara-cara ambil wuduk.😄😄

Meletakkan diri sendiri sebagai ibu yang tidak pernah terlambat mengajar anak amat-amat membantu Sha memotivasi diri. Sha cuba ubah pendekatan dan Sha nampak akan perubahan. Ahhh...masih kurang ilmu keibubapa dalam diri ini. Tapi Sha tak boleh terus menyalahkan diri sendiri dan perlu berubah jika mahu hasil yang baik.😌

Semoga ada peluang untuk diri mengubah diri ini dalam mendidik anak-anak. Kehadiran anak-anak amat mengubah hidup Sha dan rasanya semua ibu juga merasainya. Ada betulnya orang kata anak-anak adalah cerminan diri kita sendiri.

Alhamdulillah. Nampaknya tahun depan baru tukar sekolah Abang Zaryth, anak sulong manja ibu nii. InsyaAllah, Ibu dan ayah akan sama-sama didik Abang Zaryth & Adik Fathia seelok-eloknya.

Bulan depan ada kursus keibubapaan, macam menarik je kalau dapat sertai. Tajuk-tajuknya sangat sesuai untuk ibu-bapa baru, dengan anak-anak yang sedang membesar. Semoga ada peluang lah nak masuk kursus tu.

Kadang-kadang Sha ni sebagai manusia perlu juga kena suap dengan motivasi, kadang lupa ada juga belum tahu!!😢😢

Thursday, February 02, 2017

MAKANAN KESIHATAN UNTUK PESAKIT GOUT

MAKANAN KESIHATAN UNTUK PESAKIT GOUT | Kebelakangan ini Sha banyak dengar cerita keluarga rakan-rakan terdekat ada yang mengalami gout. Jadi, Sha terpanggil untuk berkongsi sesuatu yang mungkin boleh memberi manfaat kepada golongan yang diserang gout.


Sebelum itu jom sama-sama ketahui beberapa faktor yang menyebabkan masalah GOUT iaitu selalu dikaitkan dengan :

berat badan berlebihan
jantina
umur
genetik
tekanan darah tinggi
kolestrol tinggi
kandungan gula dalam darah yang tinggi
pengambilan ubat tertentu.

Bagaimana SILERA CHIA SEED membantu pesakit gout???

Penurunan berat badan, kolestrol dan tekanan darah normal mengurangkan asid urik dalam badan.
SILERA CHIA SEED membantu dalam penurunan berat badan, kolestrol dan tekanan darah. SILERA CHIA SEED juga menstabilkan gula dalam darah.

SILERA CHIA SEED membantu menyingkirkan toksid yang menjadi punca gout melalui proses detoks.


TESTIMONI SILERA CHIA SEED TENTANG GOUT :



Apa-apa rojer okeh!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...