HOME CONTACT SIAPA SAYA NOTA TUTOR NOTA CUTI NOTA RESEPI AIDY REVIEW

Sunday, December 31, 2017

BABY BALM BAYI HALAL LAGI SUCI

December 31, 2017 2 Comments
BABY BALM BAYI HALAL LAGI SUCI | Sesebuah keluarga terutamanya yang mempunyai anak kecil tidak akan lengkap jika tiada barangan asas sebagai persediaan untuk melegakan batuk, selesema dan hidung tersumbat lebih-lebih lagi pada musim sejuk atau tengkujuh. Balm serbaguna yang diproses di kilang bertaraf GMP ini diadun daripada bahan-bahan semulajadi dan bukan hanya dikhususkan kepada bayi sahaja, tetapi ianya juga selamat di semua peringkat pengguna tidak kira lelaki atau perempuan. Pendek kata sebuah keluarga patut ada Balm Bayi Tok Syed ini di rumah kerana ianya sangat sesuai untuk kegunaan seisi keluarga bukan sahaja untuk yang mempunyai bayi sahaja.


Setelah melalui beberapa peringkat R&D didapati bahan-bahan utama yang digunakan sebagai kandungan balm ini dapat memberi kesan yang sangat baik kepada penggunanya kerana diperkaya dengan bahan-bahan yang halal lagi suci dan merupakan warisan herba sepanjang zaman.

Antara bahan-bahannya adalah seperti berikut :


Beeswax atau dikenali sebagai Lilin Lebah merupakan pekatan bahan asli yang dihasilkan daripada lebah yang dapat membantu masalah radang kulit.

Tidak kurang hebat Minyak Kelapa Dara yang terbukti kebaikkannya yang diiktiraf di seluruh dunia.

Minyak Bunga Matahari yang diekstrak dari bijinya kaya dengan nutrien yang seimbang komposisinya.

Pati Minyak Lavender bukan sahaja bahan aromaterapi, kebaikannya di dalam mengurangkan demam dan selesema juga terbukti.

&
Kandungan Vitamin  dan Asid Lemak Omega 6 yang tinggi menjadikannya sangat efektif untuk urutan luaran.


Abang Zaryth dan Adik Nur bukan sahaja suka bergambar tapi memang sukakan balm bayi ini, selain baunya yang wangi korang kalau nak tahu Adik Nur ni kalau nak tidur mesti mintak nak sapu sesuatu yang boleh melegakankan perutnya yang kerap kembung selepas menyusu botol. Sekarang masalah dah selesai bila ada balm ini sapu sebelum dia tidur.

CARA PENGGUNAAN

1. Sapukan balm dan urut perlahan-lahan pada tapak kaki
2. Urutan perlahan di belakang badan
3. Urutan Perlahan di bahagian dada
4. Ia juga boleh dispau sedikit di bahagian "T" muka.

Selain gunakan untuk anak-anak, Sha sendiri gunakan untuk Balm Bayi Tok Syed ini untuk diri sendiri memandangkan produk ini sesuai untuk pelbagai peringkat umur  dan jantina. Sha memang seorang yang bermasalah bila menggunakan air cond semasa tidur, jadi Sha letakkan balm ini di bahagian "T" muka Sha, Alhamdulillah terasa lebih selesa ketika tidur. Ini testimoni yang hantar terus kepada Tok Syed :

Macam mana? Menarik tak balm bayi Tok Syed ini? Jika berminat korang boleh tengok maklumat bagaimana korang boleh dapatkan produk ini. Satu berita baik kepada yang sedang mencari peluang perniagaan korang juga boleh menyertai keluarga Tok Syed Distribution Sdn.Bhd untuk menjadi pengedar produk yang ada.

CARA MENDAPATKAN PRODUK INI

Boleh terus ke page jualan produk---> http://www.toksyed.com/product/balm-bayi

atau

Layari website Utama ---> http://www.toksyed.com/  
  atau


atau

Page Pengedar ---> http://www.toksyed.com/stockist  

 atau

Hubungi No Telefon Hq ---> 016-8262990

Thursday, December 28, 2017

ADA APA DENGAN SHALIMAR

December 28, 2017 19 Comments
ADA APA DENGAN SHALIMAR | Tajuk entry berdasarkan komen-komen dengan Pak Ono pak supir semasa pegi medan bulan lepas. Beliau memang suka berlawak spontan dengan pelancong yang dibimbing olehnya. Tak ada idea nak tulis apa jadi Sha ambil ini jadi suatu entry santai untuk hari ini. Jadi korang tahu tak apa yang boleh dikaitkan dengan nama penuh Shalimar ini? Kalau korang follow Sha di facebook dan instagram mesti korang dah biasa. Nak tahu apa yang berkaitan dengan nama Sha?Jom baca entry ini sepenuhnya.

Kod warna cat. Sha jumpa kod ini semasa tengok-tengok warna baru untuk rumah, sekali terbaca nama sendiri daa..Ok, Shalimar adalah salah satu kod warna cat ya kawan-kawan.

Satu malam seorang sepupu Sha whatapps Sha gambar ini, maknanya ada bangunan namanya Shalimar ya.
 

 Kedai makan. Pernah blogger irrayyan hantar satu gambar kedai ini pada Sha..nasib la nama merata-rata.

 Kalaulah aku kaya, semua ini aku punya alangkahhhhhhhh....korang sambunglah mana tak nya banyak hotel di pelusuk dunia, ini salah satunya di Indonesia, belum lagi hotel di New Delhi India, Shalimar Park Hotel di Dubai

 Taman Shalimar di Kota Lahore Pakistan. Cantik pulak tu pemandangan.

 Minyak wangi Shalimar pun ada wehh...jangan macam-macam. Kalau ikut nama harta tak habis makan hingga habis keturunan...ahahhaha...

 Shalimar Express. Korang jangan tak tahu nama Shalimar femes belah-belah India..kih3...

 Shalimargame. Ini baru je Sha jumpa..ahahhaha...

 Kedai emas di Nepal. Kaya den kaya...
  
Filem hindustan zaman dulu-dulu wehhh...

Jangan tak tahu kalau korang cari di youtube ---> https://youtu.be/gxNJAnghrm8    korang akan dapat dengar lagu "Mera Pyaar Shalimar" . Lagu itu selalu dinyanyikan oleh rakan sepejabat Sha. Sha redha jela dia nyanyikan..nak tunggu komposer malaysia buat lagu Shalimar rasanya tak adalah kan.

Jom kongsi Ada Apa Dengan ....... (nama korang) korang jumpa apa? Walaupun Sha bukan orang kaya, semoga rezeki Sha tak pernah putus walaupun sekecil-kecil rezeki. Manalah satu hari nanti Sha betul-betul memiliki salah satu cabang perniagaan diatas..hehehehe..

Tuesday, December 26, 2017

PUNCA DIET GAGAL

December 26, 2017 17 Comments
PUNCA DIET GAGAL | Setiap kali nak masuk tahun baru masing-masing akan sembang pasal azam baru. Korang rasa azam paling popular setiap tahun apa dia? Pada Sha azam paling popular rasanya azam NAK KURUS! terutamanya di kalangan wanita. Sha punya kawan-kawan yang mencapai target dan tidak mencapai target, diri sendiri? kebanyakkan sekadar dimulut sahaja kalau cerita bab diet nih..ahaha.. Tak cemburu ke pada kawan-kawan yang berjaya mencapai target berat ideal mereka? Mestilah cemburu tapi lebih kepada bangga sebab bukan senang nak menjadi seorang yang sangat berdisiplin tau. Pada yang tak berjaya mencapai target berat ideal tu boleh semak balik apa korang dah buat sebenarnya.

1. Pengaruh Kawan

Carilah kawan yang punya matlamat yang sama dalam berdiet iaitu nak menurunkan berat badan dan sihat. Jadi jangan mudah terpengaruh dengan ajakan kawan-kawan yang mengidam macam-macam, tapi kebiasaanya bila kita on diet ada sahaja kawan yang bermurah hati nak belanja itu ini kan..

2. Cheat Day di Hujung Minggu

Ini selalu lah Sha buat..eehehe... Hari kerja kononya diet keta bila hujung minggu makan tak ingat dunia. Tahu tak usaha diet 5 hari tu boleh sia-sia kerana yang 2 hari tu?

3. Air Soda Berkarbonat

Yang ini paling jahat, sekali minum jangan harap 2 minggu berat akan menurun. Sila ucap selamat tinggal kerana ianya mempunyai pemanis berkalori tinggi dan boleh menyebabkan diabetes.

4. Tahan Lapar

Jangan tahan lapar. Makanlah mengikut masa kerana apabila korang terlalu lapar ianya akan mendorong  kita makan lebih banyak daripada biasa.

5. Guna pinggan bersaiz besar

Kebiasaan di rumah kita pinggan makan adalah bersaiz besar apa kata kita ubah menggunakan pinggan lebih kecil supaya kita tak ambil makanan lebih.

6. Tidak cukup tidur.

Jangan tidak percaya tidur yang cukup dan berkualiti sangat baik untuk menjaga berat badan. Kurang tidur mempengaruhi hormon penghadaman mengakibatkan korang terasa nak makan pada waktu tengah malam. Jom kita cukupkan 8 jam sehari waktu tidur untuk menjaga kualiti diet.

7. Kurang Berjalan kaki

Lebihkan berjalan kaki atau menaiki tangga untuk membakar kalori. Nampaknya kena ubah parking kereta dikotak paling jauhlah lepas ini.

8. Makan Sambil Beraktiviti

Makan sambil beraktiviti akan membuatkan korang tidak fokus pada hidangan dan akan makan terus menerus. Elakkan makan sambil menonton televisyen, melakukan kerja dihadapan komputer, jangan membaca buku dan jangan main telefon bimbit sambil makan. Perasan tak bila korang buat benda lain sambil makan, makan tak cukup rasanya.

9. Makan Dengan Cepat

Makan dengan perlahan membuatkan kita rasa lebih cepat kenyang. Jagalah adab makan, kunyah hingga makanan hancur sebelum meneruskan suapan seterusnya.

10. Mudah Dapat Bekalan Makanan

Korang kalau dirumah letak makanan kudap-kudap seperti snek dan biskut kat mana? kalau letak atas meja makan atau meja depan televisyen memang bahaya, nak mengunyah jela jawapannya kan. Kat pejabat pun sama, letak depan mata memang mulut tak berhenti lah, sila simpan dalam laci jangan sampai lupa dan terlebih tarikh luput pula.

Macam mana? kalau korang sama dengan Sha iaitu Tak Berjaya ehhh...Belum Berjaya mencapai target apa yang membuatkan korang belum berjaya tu? Dalam 10 perkara di atas, 5 perkara Sha gagal! Mana nak berjaya kan?Ahahaha..Jom lah kita UBAH. Nampaknya kena belek balik lah tips kurus kat sini---->> NAK KURUS DAN SIHAT


Friday, December 22, 2017

TANDA-TANDA KENCING MANIS

December 22, 2017 8 Comments
TANDA-TANDA KENCING MANIS | Kencing manis atau Diabetes merupakan satu penyakit yang banyak dihadapi oleh masyarakat kita hari ini. Perkongsian ini tidak hanya berkongsi tetapi menjadi peringatan juga kepada Sha kerana Sha mempunyai sejarah keluarga terdekat yang mengidap diabetes iaitu arwah nenek dan mak Sha sendiri mengawal kencing manis dengan suntikan insulin.



Bagaimana sebenarnya Diabetes (Kencing Manis) ini boleh berlaku?
Bagi pesakit kencing manis, organ pankreas mereka tidak dapat mengeluarkan insulin secukupnya. Ini menyebabkan glukosa terkumpul dalam dalam darah dan tidak dapat masuk ke dalam sel-sel badan untuk ditukar menjadi tenaga. Kencing manis ialah penyakit seumur hidup yang tidak dapat disembuhkan tetapi boleh dikawal.

Apakah Jenis-Jenis Diabetes?

Jenis 1 (Diabetes Yang Bergantung Pada Insulin)


  • Disebabkan kekurangan insulin
  • Hanya boleh dikawal dengan suntikan insulin, kawalan pemakanan dan melakukan senaman.
  • Mempunyai sejarah keluarga yang menghidap diabetes.


Jenis 2 (Diabetes Yang Tanpa Bergantung Pada Insulin)


  • Selalunya berlaku dikalangan orang dewasa (40 tahun dan ke atas) dan individu yang mempunyai berat badan berlebihan.
  • Disebabkan kekurangan insulin dan insulin yang dikeluarkan kurang berkesan.
  • Biasanya boleh dikawal dengan kawalan pemakanan dan senaman atau gabungan makanan, melakukan senaman atau dengan ubat-ubatan.
  • Mempunyai sejarah keluarga yang menghidap diabetes.


Apakah Tanda-Tanda Awal Diabetes (Kencing Manis)


  • Sentiasa Merasa Dahaga
  • Kerap Membuang air kecil
  • Merasa letih dan lesu
  • Susut berat badan walaupun berselera makan
  • Luka dan kudis yang lambat sembuh
  • Gatal terutama dibahagian kemaluan.


Jika anda mempunyai gejala-gejala ini dapatkan pemeriksaan segera. Tetapi INGAT tidak semua pengidap mempunyai gejala-gejala ini.

Apakah Akibat Buruk (komplikasi) Diabetes?


  • Gangrin (tisu mati), kudis yang menular yang menyebabkan kaki terpaksa dipotong.
  • Kabur penglihatan membawa buta
  • Penyakit buah pinggang serangan jantung
  • Tekanan Darah Tinggi
  • Serangan Jantung
  • Angin Ahmar
  • Koma atau tidak sedar diri
  • Penyakit Saraf


Bagaimana Untuk Mengawal?


  • Kawal tahap glukosa di dalam darah dan patuhilah panduan yang diberikan. Ini akan membolehkan anda aktif semula.
  • Amalkan pemakan seimbang dan berjadual
  • Jauhi makanan yang mengandungi kadar kalori, gula dan lemak yang tinggi.
  • Bersenamlah selalu.
  • Buatlah senaman regangan untuk memperbaiki edaran darah
  • Kekalkan berat badan yang sesuai bagu mengurangkan lemak dan kolestrol di dalam darah.
  • Periksa kaki, badan anda jika ada luka, berkudia, melecet dan bertukar warna. Dapatkan rawatan segera.
  • Sapukan pelembab untuk menjaga kulit anda.
  • Selalulah berjumpa doktor dan makanlah ubat sebagaimana disyorkan.

Korang ada tak sejarah keluarga menghidap diabetes macam Sha? Kalau ada jom sama-sama kita mengawal pemakanan dan amalkan pemakanan yang sihat. Orang kata Mencegah lebih baik daripada merawat. Kalau terlibat dengan program-program luar kebiasaanya Pejabat Kesihatan Daerah akan dijemput untuk membuat pemeriksaan kesihatan terutamanya pemeriksaan kandungan gula dalam darah jadi jangan lepaskan peluang atau boleh beli sendiri alat ujian untuk kegunaan sendiri.

Wednesday, December 20, 2017

TENGKUBUTANG'S GIVEAWAY! HAPPY BIRTHDAY HUBBY AND HARRAZ!

December 20, 2017 11 Comments
TENGKUBUTANG'S GIVEAWAY! HAPPY BIRTHDAY HUBBY AND HARRAZ! Assalamualaikum semua, hari ini Sha luang masa sikit menyertai giveaway yang dianjurkan oleh Blogger TengkuButang yang dikenali sebagai seorang yang sukakan kucing. Sempena Hari Lahir Suami dan Anak beliau iaitu baby Harraz beliau menganjurkan satu giveaway yang disokong oleh rakan-rakan blogger lain sebagai sponsor jadi Sha ingin menyokong dengan menyertai giveaway ini.



Kepada rakan-rakan blogger yang lain kalau korang nak join cepat-cepat klik banner diatas. Syarat-syarat penyertaan pun ringkas sahaja jadi apa lagi kan. Giveaway ini berlangsung mulai hari ini 20 disember 2017 hingga 31 Disember 2017 ( Jam 11.59 malam) Kiranya tahun baru nanti kita tunggu keputusan giveaway ini keluar la yea?

Kepada Tengkubutang dan  kesayangan beliau yang diraikan semoga  sentiasa diberkati olehNya, dilimpahkan rezeki selalu, juga semoga korang happy-happy selalu dan semakin berkasih sayang.  Kepada sponsor juga didoakan sentiasa ada rezeki lain kali kali boleh sponsor lagi..ehehhee..

JOM JOIN CEPAT
SEBELUM 31.12.2017..

Tuesday, December 19, 2017

STAINLESS STEEL MULTIPURPOSE ELECTRIC COOKER 1.7L

December 19, 2017 7 Comments
STAINLESS STEEL MULTIPURPOSE ELECTRIC COOKER 1.7L | Semasa 12.12.2017 Online Revolution baru-baru ini Sha mengambil peluang juga membeli sesuatu walhal tak ada apa yang nak dibeli pun. Akhirnya Sha membeli sebuah periuk elektrik pelbagai guna untuk kegunaan sendiri untuk memudahkan memasak masakan sihat dan ringkas.

 
Saiznya yang comel, boleh memasak sesuatu berkuah untuk 5 orang. Ya, tadi Sha sudah cuba memasak satu botol Sos Carbonara yang beratnya 350g dan hasilnya sangat elok dengan saiz periuk ini. Sha juga merebus spagheti menggunakan periuk ini juga tau, pendek kata puas hatilah dengan hasilnya boleh makan tengahari dengan kawan-kawan yang lain.


Stainless Steel Multipurpose Electric Cooker ini sesuai digunakan untuk menggoreng, mengukus dan merebus ianya didatangkan dengan unit tambahan untuk merebus telur juga. Semasa Sha menggunakan periuk ini Sha mendapati ianya berfungsi mengikut masakan yang kita hendak masak kalau sudah cukup masak butang on akan off secara automatik walaupun periuk ini tiada butang menetapkan masa. Lepas ni nak makan maggi tak perlu rendam-rendam dah laa nampaknya terus masukkan dalm periuk ini sahaja.

Satu lagi kalau korang nak beli apa-apa kat lazada bolehlah beli melalui Shopback! Jika membeli melalui Shopback korang akan dapat balik cashback mengikut peratusan yang telah ditetapkan, bila kumpul-kumpul paling minimum RM10 dah boleh redeem tau. Belum ada akaun Shopback? Boleh klik ini -----> SIGN UP SHOPBACK, hari ini beli esok dah masuk akaun shopback dan tunggu sehingga boleh dituntut.

CAPATI SEDAP DI BATU GAJAH,PERAK.

December 19, 2017 5 Comments
CAPATI SEDAP DI BATU GAJAH,PERAK | Assalamualaikum/ Salam Sejahtera semua. Hari ini Sha nak kongsi satu tempat makan best di batu gajah, perak. 6 tahun tinggal di Batu Gajah, selama 3 tahun juga hari-hari Sha ulang alik ke tempat kerja kerja di Ipoh melalui jalan ini tetapi tidak berkesempatan untuk merasainya tetapi sempat menjeling juga papan tanda capati sedap di gerai yang berada di tepi jalan Kampung Seri Rahmat Jalan Lahat ini, memang ramai orang bersarapan di sini selalu banyak kereta parking kiri kanan jalan meja pun penuh.


Kali pertama menjejakkan kaki di sini Sha dan keluarga disambut oleh pemilik kedai itu sendiri iaitu Abang Nash yang sangat mesra pelanggan dan pemurah. Pada hari itu Adik Nur bertuah kerana Abang Nash belanja Adik Nur makan bubur nasi yang sedap. Menurut Abang Nash kedainya terkenal dengan Capati tapi hari itu Sha tak order pulak capati Sha cuma order Kuew Teow Kicap berkuah sup dipadankan dengan kopi tarik memang terbaik. Mungkin kerana Abang Nash seorang yang suka mengembara dengan motosikal berkuasa tinggi beliau dapat memberi yang terbaik untuk kedainya berdasarkan pengalaman yang ada walaupun kedudukan kedainya jauh daripada bandar nampaknya Gazebo Abang Nash ini memiliki pengikut setianya.



Jika korang berkunjung ke Gazebo Abang Nash ini pada hari minggu korang akan dihiburkan oleh 2 orang pemuzik otai di perak. Pilihan lagu yang menggamit memori dinyanyikan oleh orang lama yang suaranya memang padu memang menghiburkan pengunjung yang hadir. Pendek kata sambil makan sambil berhibur la kan.


Harga makanan pun berpatutan sangat tau. Disebabkan kami tak order capati Abang Nash bungkuskan kami capati untuk pastikan kami merasa juga Capati Ikan Sardin yang dikatakan memang menjadi menu pilihan di sini. Selepas merasai sendiri capati Gazebo Abang Nash memang sedap dan kuah sardinnya sama seperti komen-komen pelanggannya di facebook Gazebo Abang Nash iaitu sedap dan tidak kedekut isi ikan sardinnya, patutlah digemari ramai.

Apa lagi kalau korang ke Batu Gajah Perak nak cari sarapan yang sedap bolehlah berkunjung ke Gazebo Abang Nash okeh.

Informasi :


No Telefon - 017-5010904

Waktu Perniagaan - Sabtu & Ahad / 8.00 pagi hingga 1.00 tengahari
Isnin hingga Jumaat / 8.00 pagi hingga 12.30 tengahari
Rabu - TUTUP

Monday, December 18, 2017

RESEPI LAKSA SIAM

December 18, 2017 8 Comments
RESEPI LAKSA SIAM | Assalamualaikum, Salam sejahtera. Hujung minggu baru-baru ini Sha berpeluang mencuba memasak laksa kuah siam yang mana pada asalnya Sha kali pertama mencuba masakan ini ketika jiran depan rumah Sha buat kenduri, sedap dan bertambah pula Sha makan. Kebiasaan Sha memang suka makan laksa kuah lemak atau laksa kelantan atau kuah laksam. Kali ini buat kelainan sikit makan laksa berkuah kuning.
 

 BAHAN-BAHAN


Sepaket laksa
Ikan rebus (ambil isi)*
Serai*
Lengkuas*
Kunyit*
Halia*
Cili padi*
Lada Hitam *
Santan
Bawang besar (holand) di belah 8

Bahan bertanda * dikisar bersama.


ULAM-ULAMAN

Timun Batang
Taugeh
Bunga Kantan
Buah nanas
Kubis


CARA-CARA MEMASAK

Tumis bahan dikisar kemudian masukkan santan. Kacau hingga masak. Perisakan dengan garam dan gula jika perlu. Jangan lupa letak bawang besar(holand) yang dipotong 8 bahagian tadi ke dalam kuah.


Hasil kali pertama buat laksa siam. Sha tak berapa puas hati dengan warnanya tak cukup kuning dan rasanya sedikit tawar. Untuk cukupkan rasa Sha hidang garam dan sedikit belacan secara berasingan. Laksa siam juga sedap di makan dengan sambil cili kering macam makan laksam. Mungkin lain kali kena baiki lagi bagi hasilnya lebih cantik kejadiannya. Warna pun tak menyerlah memandangkan bunga kantan pun tak ada yang warna merah jambu, bunga kantan muda sahaja sha berjaya jumpa hari itu. Dalam tak puas hati Sha makan 3 mangkuk juga...huhuhu..

Friday, December 15, 2017

Amalan untuk membersihkan hati

December 15, 2017 5 Comments
AMALAN UNTUK MEMBERSIHKAN HATI | Assalamualaikum, Salam Sejahtera semua pembaca blog Sha dan rakan-rakan. Lama sudah ingin berkongsi secebis ilmu yang Sha dapat didalam program-program yang diadakan bersama pesalah-pesalah penyalahgunaan dadah. Menganjurkan program begini tidak hanya menguntungkan sebelah pihak sesiapa yang hadir akan dapat ilmunya InsyaAllah dan jika disebarkan lebih panjang adalah lebih baik bukan?




Amalan untuk membersihkan hati, membuang kekotoran hati (dikongsikan oleh Ustaz Haris Mohd Bakri, JAIP).

Alfatihah 7 kali (dibaca setiap kali selepas doa selepas solat fardhu)
a.     Cara bacaan :   Mulakan dengan 1 kali setiap selepas waktu pada hari pertama,
            Diikuti dengan 2 kali setiap selepas waktu solat pada hari ke 2
            Diikuti dengan 3 kali setiap selepas waktu solat pada hari ke 3
Diikuti dengan 4 kali setiap selepas waktu solat pada hari ke 4
Diikuti dengan 5 kali setiap selepas waktu solat pada hari ke 5
Diikuti dengan 6 kali setiap selepas waktu solat pada hari ke 6
Akhir sekali 7 kali setiap selepas waktu solat pada hari ke 7


Setiap pagi selepas solat subuh, dalam keadaan mengadap kiblat, kaki berlunjur, menadah tangan, baca:
 
a.     Surah Al Fatihah
b.    Surah Al Ikhlas
c.     Surah Al Falaq
d.    Surah An Nas
e.     Sedut nafas dari tangan yang ditadah tadi, hembus dan kemudian sapu satu badan.

InsyaAllah semoga dengan amalan ini kita dapat memperbaiki diri sendiri kerana manusia tidak terlepas daripada alpa dan perlu ingat mengingati antara satu sama lain. Semoga mendapat manfaat.

Wednesday, December 13, 2017

DANA NEGERI TERENGGANU - PROGRAM BAKTI REMAJA

December 13, 2017 14 Comments


DANA NEGERI TERENGGANU | Assalamualaikum hai anok-anok teranung ! Apa kabo belake? Ni kak nok kongsi satu brang baik. Sudah cuba isi belum borang dana negeri terengganu ini? Sha kena ambil tahu juga, sebab nak rebut juga peluang yang kerajaan sediakan untuk rakyatnya. Apa salahnya kan? Untuk sementara ini Dana Negeri Terengganu telah membuka permohonan untuk Program Bakti Remaja iaitu FASA 1 yang telah dibuka sehingga tarikh tutup pada 4 Januari 2018.

Program Bakti Remaja ini terbahagi kepada 4 kategori iaitu :

1. Saf Orang Muda (som)
2. Komuniti orang muda (kom)
3. Sukan Orang Muda (sukom)
4. Perantau Orang Muda (prom)

Syarat Utama adalah berumur 21 tahun hingga 40 tahun dan belum berkahwin.

Jika ingin tahu lebih lanjut syarat-syarat lain untuk melayakkan diri untuk memohon dana ini korang boleh semak syarat di bawah :

Syarat Kelayakan


Saf Orang Muda (SOM)

SOM mahu membentuk orang muda yang berakhlak terpuji serta berpegang teguh kepada nilai-nilai Islam yang sebenar. SOM berhasrat mahu melengkapkan kehidupan generasi muda Muslim dengan amal ibadat yang sempurna. SOM memantapkan program keagamaan dengan cara yang lebih berkesan. Program seperti pengurusan jenazah, penyembelihan halal, tadarus al-Quran, tayangan video da Qiamullai boleh dijayakan dengan kerjasama Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (MAIDAM), Yayasan Islam Terengganu dan Jawatankuasa Masjid. SOM mampu menjayakan prinsip TTB ke-2 iaitu menyemarakkan masjid dan surau sebagai sumber penyatuan masyarakat

1.
Rakyat Negeri Terengganu
(Pemohon yang bukan rakyat Negeri Terengganu tetapi bermastautin lebih 10 tahun di Negeri
Terengganu perlu mendapat perakuan daripada Pengerusi JKKK Kawasan masing-masing).

2.
Jumlah pendapatan bulanan pemohon tidak melebihi RM1,500.00 sebulan (berdasarkan
gaji pokok).
3.
Pemohon yang belum berkahwin pada tarikh pengisian borang.
4.
Berumur di antara 21 hingga 40 tahun.
5.
Hendaklah menjadi ahli dalam salah satu badan sukarela dalam Negeri Terengganu.
6.
Hendaklah memberi khidmat sukarela kepada JKKK, Agensi Kerajaan dan Badan Sukarela.
7.
Pemohon wajib mendaftar sebagai Daftar Pemilih di Terengganu (dikecualikan kepada
pemohon yang berumur 21 tahun pada tahun semasa) .
8.
Kerajaan Negeri berhak menolak permohonan dan meminda syarat-syarat di atas dari masa ke
semasa tanpa sebarang notis.

Syarat Kelayakan


Komuniti Orang Muda (KOM)

KOM memupuk semangat kerjasama dan melahirkan masyarakat penyayang di kalangan orang muda. KOM diaktifkan dengan pelbagai program termasuklah gotong-royong, kunjungan muhibbah dan aktivit kemasyarakatan. KOM bekerjasama dengan ramai pihak termasuklah Pejabat Daerah, Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), Kelab Rukun Tetangga (KRT) dan pertubuhan belia. Sesuai dengan prinsip TTB ke-7, Seruan Perpaduan, harapan KOM adalah mahu melahirkan generasi orang muda yang prihatin, cakna dan membina perpaduan unggul di kalangan masyarakat

1.
Rakyat Negeri Terengganu
(Pemohon yang bukan rakyat Negeri Terengganu tetapi bermastautin lebih 10 tahun di Negeri
Terengganu perlu mendapat perakuan daripada Pengerusi JKKK Kawasan masing-masing).

2.
Jumlah pendapatan bulanan pemohon tidak melebihi RM1,500.00 sebulan (berdasarkan
gaji pokok).
3.
Pemohon yang belum berkahwin pada tarikh pengisian borang.
4.
Berumur di antara 21 hingga 40 tahun.
5.
Hendaklah menjadi ahli dalam salah satu badan sukarela dalam Negeri Terengganu.
6.
Hendaklah memberi khidmat sukarela kepada JKKK, Agensi Kerajaan dan Badan Sukarela.
7.
Pemohon wajib mendaftar sebagai Daftar Pemilih di Terengganu (dikecualikan kepada
pemohon yang berumur 21 tahun pada tahun semasa) .
8.
Kerajaan Negeri berhak menolak permohonan dan meminda syarat-syarat di atas dari masa ke
semasa tanpa sebarang notis.

Syarat Kelayakan


Suka Orang Muda (SukOM)

SukOM meraikan hasrat golongan muda dalam pelbagai lapangan sukan seperti bola sepak, futsal, bola jaring, sepak takraw, badminton, boling, sukan air dan permainan tradisional. SukOM membentuk generasi muda yang sihat dan cergas betepatan dengan jolokan Terengganu Kuasa Baru Sukan Negara. SukOM menganjurkan pelbagai program berkaitan sukan seperti pertandingan, lawatan dan latihan bagi mencungkil bakat orang muda. SukOM menjalinkan kerjasama dengan Majlis Sukan Negeri Terengganu (MSNT) serta persatuan-persatuan sukan negeri dan kebangsaan. 

1.
Rakyat Negeri Terengganu
(Pemohon yang bukan rakyat Negeri Terengganu tetapi bermastautin lebih 10 tahun di Negeri
Terengganu perlu mendapat perakuan daripada Pengerusi JKKK Kawasan masing-masing).

2.
Jumlah pendapatan bulanan pemohon tidak melebihi RM1,500.00 sebulan (berdasarkan gaji
pokok).
3.
Pemohon yang belum berkahwin pada tarikh pengisian borang.
4.
Berumur di antara 21 hingga 40 tahun.
5.
Hendaklah menjadi ahli dalam salah satu badan sukarela dalam Negeri Terengganu.
6.
Hendaklah memberi khidmat sukarela kepada JKKK, Agensi Kerajaan dan Badan Sukarela.
7.
Pemohon wajib mendaftar sebagai Daftar Pemilih di Terengganu (dikecualikan kepada
pemohon yang berumur 21 tahun pada tahun semasa) .
8.
Kerajaan Negeri berhak menolak permohonan dan meminda syarat-syarat di atas dari masa ke
semasa tanpa sebarang notis.

Syarat Kelayakan


Perantau Orang Muda (PROM)

PROM aktiviti Kerajaan Negeri bersama anak-anak Terengganu yang menetap atau belajar diluar negeri Terengganu. 
1.
Rakyat Negeri Terengganu
(Pemohon yang bukan rakyat Negeri Terengganu tetapi bermastautin lebih 10 tahun di Negeri
Terengganu perlu mendapat perakuan daripada Pengerusi JKKK Kawasan masing-masing).

2.
Jumlah pendapatan bulanan pemohon tidak melebihi RM1,500.00 sebulan (berdasarkan gaji
pokok).
3.
Pemohon yang belum berkahwin pada tarikh pengisian borang.
4.
Berumur di antara 21 hingga 40 tahun.
5.
Hendaklah menjadi ahli dalam salah satu badan sukarela dalam Negeri Terengganu.
6.
Hendaklah memberi khidmat sukarela kepada JKKK, Agensi Kerajaan dan Badan Sukarela.
7.
Pemohon wajib mendaftar sebagai Daftar Pemilih di Terengganu (dikecualikan kepada 
pemohon yang berumur 21 tahun pada tahun semasa) .
8.
Kerajaan Negeri berhak menolak permohonan dan meminda syarat-syarat di atas dari masa ke 
semasa tanpa sebarang notis.

Pada yang rasa cukup syarat boleh cuba isi? Akak Sha sudah merasa sebelum berkahwin dulu, sempat la kan.huhuhu. Sha kena alert juga dengan dana ini bukan apa boleh mohon apa yang bersesuaian untuk mak dan adik-adik Sha.

Untuk lebih lanjut dan permohonan korang boleh klik sini --> http://danattb.terengganu.gov.my/. Masukkan no kad pengenalan dan klik semak, kemudian pilih mana yang bersesuaian dan buat permohonan baru.

Sekian, perkongsian.